Jag har ett malawiakvarium på 400 liter med 18 ciklider och inga växter. Fiskarna är i genomsnitt 12 cm. Akvariet har varit igång i tre år. Filtreringen består av: två pumphuvuden (ett i vardera bakre hörn) kopplade till ett bottenfilter, ett tredje pumphuvud kopplat till en filtermatta (10*10*40cm). Vattenvärdena är pH=8, dGH=3, dKH=15 och inget problem med nitrit. Dessa värden får väl anses som bra men vad som däremot är ett problem är nitrat. Om jag inte byter vatten varje vecka skjuter nitraten i höjden.
Vad gäller fiskarna har fyra stycken dött under de tre åren. Alla har dött på samma vis, de slutar att äta och förtvinar efter någon månad. Alla fiskar har också en tendens att klia sig lite mer än vad som är vanligt i ett akvarium. Dock har de fiskar som har dött inte kliat sig mer än någon annan. Fiskarna blir också lite "slöa" då jag inte har bytt vatten på någon vecka.
Jag matar inte för mycket och gruset dammsugs ganska ofta. Gruset är då riktigt skitigt.
Efter att ha läst denna sida har jag förstått att bottenfilter inte är optimalt. Min fråga är huvudsakligen om nitratproblemet beror på för mycket fisk eller på bottenfiltret? Skulle även gärna höra om ni tycker att symptomen på fiskarna beror på för mycket nitrat? Bör jag byta ut bottenfiltret till ytterligare två filtermattor?
Vore mycket tacksam för svar!