Nitrat/nitrit redan?

#1 - 9 april 2008 20:18
Hej jag har fått ett 95 L akvarium. Jag har fyllt det med mitt vatten från det gamla akvariet (ca 2 år gammalt) som jag har sjösten i. Jag har en gång i tiden haft svart blästersand i det akvairet. Nu har jag tagit den gamla sanden, gamla vattnet och bakterier. Jag gick ner till djuraffären och frågade om när jag kunde stoppa i fiskarna. Sen hände det som inte fick hända. Spricka! Det gamla akvariet hade nått sitt slut. Jag fick släppa i fiskarna utan att ens tänka. Fiskarna jag har är :
[CENTER]neontetror
platy
blackmolly
röd gurami
ancisistrus
plus ett litet platy yngel (2 cm)[/CENTER]

För tillfället har jag tagit ut alla ur det nya akvariet och lagt i en hink med akvarie vatten i. Förutan mina guramisar som är mäste på att gömmas. Så dom har fått vara kvar. Dom simmar runt där inne och verkar nöjda men s¨fot jag rör på mig så gömemr dom sig kvickt som f*n. Dom har varit där i i fyra timmar. Ibland går dom upp till ytan och hämtar luft. Ca var tredje minut. Varför gör dom det? kan nitrit/nitrat finnas och vad gör jag då? (jag har alla grund saker som pump och så)
#2 - 9 april 2008 20:21
Har du pumpen så att det blir vågor på ytan ? Annars kan kanske det vara anledningen..
#3 - 9 april 2008 20:27
vågor och vågor, vattnet rör sig och det är små vågor ja. Kan det vara att det är guramisar som gör så?
#4 - 9 april 2008 20:38
Janina skrev:
vågor och vågor, vattnet rör sig och det är små vågor ja. Kan det vara att det är guramisar som gör så?
ja de gör så av naturen;)
#5 - 9 april 2008 20:40
Är det bara Guramin? Jag tror inte det är nåt fel, men det är ju svårt för mig att säga. För att vara på den säkra sidan kan du ju mata sparsamt nu ett tag och var uppmärksam.
Bilagor:
#6 - 9 april 2008 20:43
åheim skrev:
ja de gör så av naturen;)

nej men jag kom och tänka på att i förra akvariet, var dom ofta vid ytan och höll på. Ingen annan fisk håller på så. Bara guramisarna :)
#7 - 9 april 2008 20:44
Då är allt som det ska :)
#8 - 9 april 2008 20:45
Nina82 skrev:
Är det bara Guramin? Jag tror inte det är nåt fel, men det är ju svårt för mig att säga. För att vara på den säkra sidan kan du ju mata sparsamt nu ett tag och var uppmärksam.

jag får inte tag i dom, är alldelles för trött för att hålla på och riva upp växter och så. Jag har en platy där i och hon verkar må bra :/

Annons