Nitrat? Påverkar vad?

#1 - 22 oktober 2006 09:55
Håller på att lära mig akvarievattenskemi...men är fortfarande hopplöst okunnig [:o]

Funderar nu på dethär med NO3..nitrat?
Vad är det, och hur påverkar ett högt sådant värde akvariemiljön?

Jag har väl kanske inga alarmerande värden.. men bortåt 15 - 20 i mitt 62-liters..

PH = c.a 7.4 och noll nitrit..
#2 - 22 oktober 2006 11:17
Hög nitrat försämrar fiskens allmäntillstånd och immunförsvar och ger algproblem.
Nitrat är den sista produkten i en biologiska nedbrytningsprocess av giftiga ämnen som fisken och andra föroreningar ger.
Växterna tar upp nitraten och använder den som näring.
Bilagor:
#3 - 22 oktober 2006 11:34
Precis, om du har nitrat 15-20 så behöver du inte oroa dig. Du har ju perfekta nivåer i fall du har växter i det akvariet. För låga för att vara skadliga för fiskarna och tillräcklig höga för att växterna ska få näring.
#4 - 22 oktober 2006 12:37
Skönt att höra :)
Jag har mycket växter i akvariet, och platysarna ynglar av sig så jag knappt hinner med....:D Borde väl vara ett gott tecken!

Vad ska nitratvärdet ligga på för att vara skadligt högt?
När är det "alarm"??? Kan vara bra att veta!!!!!
#5 - 22 oktober 2006 13:29
Healena skrev:
Vad ska nitratvärdet ligga på för att vara skadligt högt?

När är det "alarm"??? Kan vara bra att veta!!!!!

Vad jag förstått så rådar det lite delade meningar där och olika arter är också olika känsliga för nitrat, men nitrat över 30 ppm skulle jag inte rekommendera. Bäst är det nog just mellan 10-20 ppm.
#6 - 22 oktober 2006 14:22
Mer än 120 mg/l anses som giftig för fiskar.
Läste också på något ställe (minns inte källan) att 400 mg/l var dödlig för fiskar.
#7 - 22 oktober 2006 14:50
Och vad är bäst om man inte har växter, 0?
#8 - 22 oktober 2006 14:58
Ja teoretiskt sett så skulle 0 vara bäst i fall man inte har några växter, men det är osannolikt. Det finns filtermaterial som även tar bort nitrat, men jag vet inte hur effektivt det är. I ett akvarium utan växter är det jätteviktigt med vattenbyten.
#9 - 25 oktober 2006 16:27
En liten följdfråga då, som kanske är dum: kan man ha lågt nitritvärde men högt nitratvärde?
#10 - 25 oktober 2006 16:30
En liten följdfråga då, som kanske är dum: kan man ha lågt nitritvärde men högt nitratvärde?

Ja.
#11 - 25 oktober 2006 16:37
Så bara för att nitritvärdet är lågt (gult enligt seras test) så behöver inte fiskarna må bra? Hur hänger det ihop? *nyfiken* Omvandlas inte nitrit till nitrat? Borde således det inte alltid finnas nitrit i vattnet om nitrat finns? *förvirrad*
#12 - 25 oktober 2006 17:41
Teoretiskt så finns det förståss alltid nitrit i vattnet. Men i verkligheten så oxideras nitriten snabbare än amonium/amoniak i ett inkört filter att de är omätbara för våra hobbytest. Bakterierna äter altså nitrit snabbare än vad fiskarna producerar det. Så visst finns det nitrit i alla akvarium, men om det är ordentligt inkört är det omätbart, och det är tillräckligt för fiskarna.
MVH
Magnus
#13 - 26 oktober 2006 07:50
Tack för svaret! Känner mig dum, men jag hänger ändå inte riktigt med. Om nitrittestet visar 0 (gult), kan jag ändå ha en halt av nitrat i vattnet som är skadlig för mina fiskar?
#14 - 26 oktober 2006 08:06
J om du inte har växter (eller alger) som tar upp nitraten och det är långt mellan vattenbytena.
#15 - 26 oktober 2006 08:16
Ja det kan du eftersom i ett inkört akvarium ombildas nitrit till nitrat, men om du har ordentligt med växter och sköter vattenbytena blir det sällan ett problem.
#16 - 26 oktober 2006 15:38
Ok, tack så mycket för svaren! :) Jag trodde att om det fanns nitrat så fanns det också nitrit. Jag tolkade det som en pågående process.

Jag har mycket växter och byter 20% en gång i veckan, så med andra ord behöver jag inte oroa mig?
#17 - 26 oktober 2006 15:52
Det ÄR en pågående process. Bakterierna bryter ständigt ner ammmonium/ ammoniak till nitrit och nitrit till nitrat. Men eftersom nitratet är slutprodukten av nitrifikationscykeln kan just nitrathalterna bli för höga i fall man inte har växter som konsumerar det. Men om du har mycket växter och byter 20% i veckan behöver du nog inte oroa dig.
#18 - 4 november 2006 09:19
Vill sparka liv i denna tråden igen. Kanske kan bli en FAQ tråd av dennan när det gäller Nitrat vs Nitrit (skulle behövas en sådan).

Var inne i en akvarieaffär igår och tänkte att jag skulle köpa en fin mal till mitt 400 liters. Snackade med killen där och jag undrade hur känslig en viss art var som jag var intresserad av... och då började vi prata om just nitrat (trodde jag)

han undrade vad jag hade för nitratvärden, och jag sa som det var att det var runt 25 mg/l.

Detta tyckte han var alldeles för högt och undrade hur ofta och hur mycket vatten jag bytade. Jag berättade att jag bytar vatten en gång i veckan, och runt 30%.

(jag vet att personalen i butiken är kunnig så det måste vara något missförstånd) Då sa han att detta inte behövdes och det var därför jag hade så höga halter, eftersom jag tog bort alldeles för många hälsosamma bakterier vid varje byte och att därför är halten så hög. han tyckte att jag skulle ändra till 20% byte varje vecka, eller bara byta varannan vecka.

Kan det vara så att det var ett missförstånd och att vi pratade om Nitrit?

Fiskarna i 400l karet mår bra och har faktiskt inte haft ett enda dödsfall sen det startade och nu bor det ca 80 fiskar där (silverhajar, neontetror, vinkeltetror, blackmolly kids, ancistrus, siamesiska algätare - tåliga fiskar alltså) men jag vågar typ inte introducera en dyr mindre tålig fisk.

Har inget nitrit test för tillfället, men skall genast införskaffa.

Men vad tror ni? är 25 mg/l för mycket för mindre tåliga fiskar, och om man i framtiden vill ha diskus, vad skall värdet ligga på då?
#19 - 4 november 2006 09:50
Jag har lite svårt att förstå att Nitraten ska bli högre av dina vattenbyten eftersom dom flesta bakterierna sitter i filtret och gruset.
det borde rimligtvis vara så att Nitrathalten blir lägre med vattenbytet.

25 mg/l är normalt inga problem men det är möjligt att vissa fiskar är så känsliga men det kanke någon annan kan svara på ?
#20 - 5 november 2006 13:41
Har nu köpt JBL's nitrit test...

karet hade 0-nitrit (färgen var t.o.m. lite ljusare än noll :) hoppas man inte gjort något fel)

färemot var nitrathalten runt 20 mg/l, kan detta vara för högt? Vill t.ex. köpa en L204 som jag hittat för hyfsat lågt pris.

Och jag börjar tro att rödmunstetror vill ha ännu mindre nitrat än 20 mg/l
#21 - 5 november 2006 15:57
Jag har sett välhållna kar med nitrathalter över 100ppm. Det har varit kar med lekande diskus och kar med ungtroffar. Nitrat kan betraktas som helt ogiftigt i de nivåer som normalt förekommer i akvarium. Skulle du hamna över de 120ppm som Kramfors nämner kan det vara positivt med ett stort vattenbyte.

Att rödmunstetror eller vissa L malar skulle kräva nivåer under 20 ppm betraktar jag som rent bs.
MVH
Magnus
#22 - 5 november 2006 17:30
Lånar tråden lite.:)

Kan man få grönt vatten om man har överskott av nitrat?

/PPalm
#23 - 5 november 2006 18:46
Ja, om du inte har växter så tar tycker algerna om nitrat.
#24 - 5 november 2006 18:50
Prickalger gröna får man av mycket nitrat ;). Skrivit av en som har 50-60 nitrat naturligt i sitt kranvatten.... Diskus har ej lekt ännu (de är små) men skalare och pansarmalarna lekte igår och idag....
#25 - 5 november 2006 19:15
Kramfors skrev:
Ja, om du inte har växter så tar tycker algerna om nitrat.

tror nämligen jag har svävalger i mitt 320L med två små växter.
satte in ett eheim 2028 med medföljande filtermassor, tror ni detta filter tar ned nitraten när det är inkört?
#26 - 5 november 2006 19:17
Tropfrog skrev:
Jag har sett välhållna kar med nitrathalter över 100ppm. Det har varit kar med lekande diskus och kar med ungtroffar. Nitrat kan betraktas som helt ogiftigt i de nivåer som normalt förekommer i akvarium. Skulle du hamna över de 120ppm som Kramfors nämner kan det vara positivt med ett stort vattenbyte.

Att rödmunstetror eller vissa L malar skulle kräva nivåer under 20 ppm betraktar jag som rent bs.

MVH

Magnus

Ok, är det ngn skillnad på ppm och mg/l?

Men alltså är 0 NO2 och 20 mg/l NO3 en riktigt bra akvariemiljö?
#27 - 5 november 2006 19:22
kanotisten skrev:
Ok, är det ngn skillnad på ppm och mg/l?

Men alltså är 0 NO2 och 20 mg/l NO3 en riktigt bra akvariemiljö?

Det är en riktigt bra akvariemiljö, bra näring till växterna, men jag har lärt mig att de andra ämnena också måste vara i balans för att växterna ska växa riktigt ordentligt och bli fina. men detta är jag inte rätt person att svara på, nybörjare på växter och kemi, suck.....
#28 - 5 november 2006 19:23
ppm och mg/l är väll samma???
#29 - 5 november 2006 20:48
solbacka skrev:
ppm och mg/l är väll samma???

I praktiken är det helt riktigt. ppm står för parts per miljon. 1 mg per liter är vid 20 grader (eller 25 grader - kommer inte ihåg riktigt) är lika med just en miljondel av 1 kg (vattnets vikt vid den tempen). Eftersom vattnets densitet varier lite med temp (tyngst vid +4) så finns det små skillnader men inte som du behöver ta hänsyn till så 1 ppm = 1 mg/l

MVH Lasse

Annons