Vill sparka liv i denna tråden igen. Kanske kan bli en FAQ tråd av dennan när det gäller Nitrat vs Nitrit (skulle behövas en sådan).
Var inne i en akvarieaffär igår och tänkte att jag skulle köpa en fin mal till mitt 400 liters. Snackade med killen där och jag undrade hur känslig en viss art var som jag var intresserad av... och då började vi prata om just nitrat (trodde jag)
han undrade vad jag hade för nitratvärden, och jag sa som det var att det var runt 25 mg/l.
Detta tyckte han var alldeles för högt och undrade hur ofta och hur mycket vatten jag bytade. Jag berättade att jag bytar vatten en gång i veckan, och runt 30%.
(jag vet att personalen i butiken är kunnig så det måste vara något missförstånd) Då sa han att detta inte behövdes och det var därför jag hade så höga halter, eftersom jag tog bort alldeles för många hälsosamma bakterier vid varje byte och att därför är halten så hög. han tyckte att jag skulle ändra till 20% byte varje vecka, eller bara byta varannan vecka.
Kan det vara så att det var ett missförstånd och att vi pratade om Nitrit?
Fiskarna i 400l karet mår bra och har faktiskt inte haft ett enda dödsfall sen det startade och nu bor det ca 80 fiskar där (silverhajar, neontetror, vinkeltetror, blackmolly kids, ancistrus, siamesiska algätare - tåliga fiskar alltså) men jag vågar typ inte introducera en dyr mindre tålig fisk.
Har inget nitrit test för tillfället, men skall genast införskaffa.
Men vad tror ni? är 25 mg/l för mycket för mindre tåliga fiskar, och om man i framtiden vill ha diskus, vad skall värdet ligga på då?