Nitrit…

#1 - 12 april 2023 18:32
Hej har ett 180 l som det är 4 siamesiska algätare och byter vatten en gång i veckan, idag var nitriten på högsta hade lite böss och bajs på botten slamsugit upp det nu och bytt ca 50% vatten något mer som bör göras vet inte hur jag får så mycket nitrit!
#2 - 12 april 2023 18:40
Det som leder till nitrit är mat som man ger fisken så dra ner eller stoppa matningen helt några dagar! Vattenbyten är en mycket dålig lösning till nitritproblem efter som det försvagar akvariet biologiska förmåga ytterligare och stressar fisken och bör ses som en absolut sista utväg om fisk dör. Vid nitrit tar man filter från fungerande akvarium om man har flera och kramar ur i problemkaret, man kan hälla i ett par msk salt som minskar skadeverkningen från nitriten, man kan tillsätta en bakteriekultur på flaska, men under alla omständigheter ska man sluta mata helt och inte byta något vatten överhuvudtaget OM fisken inte visar tecken på att må mycket dåligt!
#3 - 12 april 2023 18:44
Tror du det kommer skada något nu när jag byte vatten?
jag vet liksom inte vad jag ska göra tappar hoppet liksom har ett 70 l och där vet jag till varför jag fick nitrit för att jag matade för mycket men jag matar aldrig mina siamesiska algätare typ utan dem äter alger ist HJÄLP
#4 - 12 april 2023 18:53
Säger det igen och kommer få göra det så länge jag lever:)[B)] - Kranvatten kan inte upprättahålla akvatisk liv som det är utan måste genomgå naturens processer! Vatten som får mogna och cirkulera under lång tid i ditt akvarium blir ett mycket vänligt vatten för din fisk och leder till att fisken lever i symbios med vattnet och då ska man inte suga ur det och hälla det i avloppet så lättvindligt utan se till att vårda det genom att inte överbefolka eller övermata akvariet och hantera vattnet som om det var värt sin vikt i guld;) Och kom ihåg att ett kliniskt rent akvarium är ett dött akvarium som inte är anpassat för liv! Lita också på moder natur som har erfarenhet av sånt här och har jobbat fram lösningar på hur liv ska upprätthållas, vi männsikor famlar i mörkret:d
#5 - 12 april 2023 18:59
men åheim... jag blir bara less på mig själv vet inte vad jag gör för fel... har liksom 4 siamesiska algätare matat dem 2 gånger under deras livs tid hos mig som varit i 2 veckor och imon ska jag köpa pansarmalar men det sket sig nu eller? sen har jag hört att prime ska kunna ta bort och hjälpa till lite det har jag beställt
#6 - 12 april 2023 19:42
Ok har du bara matat 2ggr... har du mycket alger som dem festat på? för det var ju en del bös och bajs sa du.
men nu ska du inte ha några negativa tankar om dig själv och din förmåga nu för det ska vara lustfyllt med akvarier annars tappar man snart sugen!!:) Min egen riktiga akvarielycka började när jag fick information om naturliga akvarier, främst genom youtube, och jag insåg att det bästa vi kan göra är att luta oss tillbaka och låta naturen ta oss med på sin resa, för vi är riktigt dåliga reseledare allihopa!!! Det vi ska göra är att skapa förutsättningarna för att liv ska kunna frodas och det gör vi genom att föra in bakterier, parasiter, små kräftdjur mm. Man kan plocka förmultnade löv, pinnar, lera/sand/jord från en en sjö tex eller gamla löv i naturen och lägga i akvariet för då för du in en massa microorganismer och nya bakteriestammar i akvariet och får en rik micro fauna för ett problem många har är att dem har mer eller mindre en monokultur i sitt akvarium, alltså ingen mångfald och det gör att en viss organism kan ta över hela akvariet och det är inte bra utan det ska vara många olika organismer så att dem får kriga med varann för då reglerar dem varann så att ingen kan ta över. Microorgnismer ger man ett habitat av förmultnade växtdelar, löv, mulm, pinnar mm där dem kan få näring och frodas och microorganismer blir också till en naturlig födokälla för fiskar[:-106]
#7 - 12 april 2023 19:48
[QUOTE=åheim;n2439050]Ok har du bara matat 2ggr... har du mycket alger som dem festat på? för det var ju en del bös och bajs sa du.
men nu ska du inte ha några negativa tankar om dig själv och din förmåga nu för det ska vara lustfyllt med akvarier annars tappar man snart sugen!!:) Min egen riktiga akvarielycka började när jag fick information om naturliga akvarier, främst genom youtube, och jag insåg att det bästa vi kan göra är att luta oss tillbaka och låta naturen ta oss med på sin resa, för vi är riktigt dåliga reseledare allihopa!!! Det vi ska göra är att skapa förutsättningarna för att liv ska kunna frodas och det gör vi genom att föra in bakterier, parasiter, små kräftdjur mm. Man kan plocka förmultnade löv, pinnar, lera/sand/jord från en en sjö tex eller gamla löv i naturen och lägga i akvariet för då för du in en massa microorganismer och nya bakteriestammar i akvariet och får en rik micro fauna för ett problem många har är att dem har mer eller mindre en monokultur i sitt akvarium, alltså ingen mångfald och det gör att en viss organism kan ta över hela akvariet och det är inte bra utan det ska vara många olika organismer så att dem får kriga med varann för då reglerar dem varann så att ingen kan ta över. Microorgnismer ger man ett habitat av förmultnade växtdelar, löv, mulm, pinnar mm där dem kan få näring och frodas och dem blir också till en naturlig födokälla för fiskar[:-106][/QUOTE]

ja.. alger har jag och får det här med nya fiskar och vad ska jag göra nu är jag mest intresserad av.! Vad borde jag göra nu efter jag bytt och slamsugit?
tack för du hjälper
#8 - 12 april 2023 19:49
dem här löven och pinnar hur får jag tag på sådantr? har en sjö som heter "kösjön" 100 meter bort
#9 - 12 april 2023 20:07
ÅÅh Perfekt! Då kan du gå dit och titta runt vad som kan finnas vid vattenbrynet och kanske hitta lite löv och nåt annat på botten, kolla om det finns nåt träd vid vattnet som tappat sina löv ner i vattnet... och till sommaren kanske det finns lite växtlighet på vattnet som du kan håva upp och du kan också fånga lite levandefoder med en finmaskig håv:) Man kan också plocka lite löv på marken i skogen och tom ta en lite näve med jord där det finns frodig växtlighet och sen stoppa det i akvariet.
Kolla gärna in Father fish på youtube jag hittade honom för några dagar sedan och han satte ord på exakt vad jag har tyckt dem senaste 10 åren!
#10 - 12 april 2023 20:10
ska jag koka rötterna då annars blir det väll dåligt med skkit och mögel? men ska jag gå till kanten till sjön och kräva i botten och se om jag hittar pinnar löv? och se n ba kasta i vattnet hjälper detta mot nitrit?
#11 - 12 april 2023 20:12
På shrimps.se finns lite roliga naturprodukter man kan KÖPA och stoppa ner i karet om man vill också https://www.shrimps.se/sv/22-naturprodukter
#12 - 12 april 2023 20:14
[QUOTE=åheim;n2439057]På shrimps.se finns lite roliga naturprodukter man kan KÖPA och stoppa ner i karet om man vill också https://www.shrimps.se/sv/22-naturprodukter[/QUOTE]

är det bättre val än sjön alternativet?
#13 - 12 april 2023 21:28
Nej för dem är torkade och har inga microorganismer, men dem ger en miljö där microorganismer kan hitta föda och föröka sig i! Plockar du från sjön så är löven redan utrustade med microorganismer!
#14 - 12 april 2023 21:32
[QUOTE=Elliotfiske10;n2439055]ska jag koka rötterna då annars blir det väll dåligt med skkit och mögel? men ska jag gå till kanten till sjön och kräva i botten och se om jag hittar pinnar löv? och se n ba kasta i vattnet hjälper detta mot nitrit?
[/QUOTE]

Du ska nog vara försiktig med att föra in stora rötter, för rötter förmultnar och belastar vattnet, bättre om du tar mindre saker som pinnar och kanske lite sten...
Men koka aldrig någonting som du tar från en sjö eller skog om du vill föra in liv í akvariet!

Ja alla bakterier och organismer jobbar för dig och hjälper till att stabilisera akvariet och hantera avfall och minskar då risken för nitrit men det finns ju en gräns förstås för vad man kan göra mot sitt akvarium...
#15 - 12 april 2023 21:32
kan det hända något dåligt om jag plockar från sjön?
#16 - 12 april 2023 22:28
nej inte om det är en frisk sjö med fisk i men känns det olustigt så behöver du ju inte... men tycker du ska vara försiktig med vattenbyten och och matning framgent och låt akvariet mogna:)
#17 - 12 april 2023 22:43
[QUOTE=åheim;n2439065]nej inte om det är en frisk sjö med fisk i men känns det olustigt så behöver du ju inte... men tycker du ska vara försiktig med vattenbyten och och matning framgent och låt akvariet mogna:)[/QUOTE]
såhär jag ska inte köpa nya fiskar då? eller är det sålänge jag inte matar dem + ska jag hälla i prime för det tar bort nitrit och det hjälper har hört det från många akvarister. du känns som att du har all koll! kan jag skaffa mig 6 pansarmalar? till eller det blir för knasigt?
#18 - 13 april 2023 00:23
Jag har fått lite eller 2 bruna prickar på glaset som jag antar är alger
#19 - 13 april 2023 06:40
No no absolut olämpligt att introducera mer fisk när du har pågående problem! Nu måste du låta bakterierna komma ikapp och föröka sig...
#20 - 13 april 2023 06:52
[QUOTE=åheim;n2439069]No no absolut olämpligt att introducera mer fisk när du har pågående problem! Nu måste du låta bakterierna komma ikapp och föröka sig... [/QUOTE]

Genom? Hur då Ska till horbach idag något som jag kan köpa där som du kan tipsa?
#21 - 13 april 2023 06:53
För bakteriernas skill
#22 - 13 april 2023 07:07
Ska jag hälla i startbaktiere kultur? Har happy start
#23 - 13 april 2023 08:01
Hört att Nitrivec ska vara bra, om man har hög nitrit. Också hört av vissa att man bör göra flera större vattenbyten, för att få ner nitriten. Men det är visst fel metod att gå, har jag fått lära mig sen. Köp absolut inga nya fiskar, så läge du har problem med karet!
#24 - 13 april 2023 08:10
Men ska jag hälla i Happy start där är det bakterier? Eller ska jag låta det vara? Ska hälla i prime hört att det hjälper
#25 - 13 april 2023 08:36
Bakterierna förökar sig och det går ganska fort. Visst kan du ha i happy life men jag brukar undvika att tillsätta kemikalier överhuvudtaget förutom vatteberedning för att ta bort kloramin
#26 - 13 april 2023 08:43
Åheim klämde ur en filterpad vid insuget av ytterfiltret nu är det böss i hela akvariet?
#27 - 13 april 2023 08:44
Kan du tipsa något jag borde köpa på hotnbach förresten
#28 - 13 april 2023 08:57
[QUOTE=Elliotfiske10;n2439076]Åheim klämde ur en filterpad vid insuget av ytterfiltret nu är det böss i hela akvariet? [/QUOTE]

Perfekt nu borde nitriten försvinna på nån timme...
#29 - 13 april 2023 08:59
Va?
#30 - 13 april 2023 09:00
Fattar inte klämde bara ut den lite och det blev böss i hela akvariet hur försvinner nitriten då?
#31 - 13 april 2023 09:12
För bakterierna som är i böset sprids ni i hela akvariet och tar hand om nitrien och den övergår till nitrat
#32 - 13 april 2023 09:18
Aha och om jag förstår rätt så är det växterna som äter” nitrat? Men ska jag klämma ut alla eller bara en?
#33 - 13 april 2023 09:45
Mät nitrit är den kvar kan du krama ur en till
#34 - 13 april 2023 10:16
Åheim… har lika mycket nitrit fortfarande … har kramat ut en annan filtrerpad mjukare med mer böss i
#35 - 15 april 2023 16:23
[QUOTE=åheim;n2439050]Ok har du bara matat 2ggr... har du mycket alger som dem festat på? för det var ju en del bös och bajs sa du.
men nu ska du inte ha några negativa tankar om dig själv och din förmåga nu för det ska vara lustfyllt med akvarier annars tappar man snart sugen!!:) Min egen riktiga akvarielycka började när jag fick information om naturliga akvarier, främst genom youtube, och jag insåg att det bästa vi kan göra är att luta oss tillbaka och låta naturen ta oss med på sin resa, för vi är riktigt dåliga reseledare allihopa!!! Det vi ska göra är att skapa förutsättningarna för att liv ska kunna frodas och det gör vi genom att föra in bakterier, parasiter, små kräftdjur mm. Man kan plocka förmultnade löv, pinnar, lera/sand/jord från en en sjö tex eller gamla löv i naturen och lägga i akvariet för då för du in en massa microorganismer och nya bakteriestammar i akvariet och får en rik micro fauna för ett problem många har är att dem har mer eller mindre en monokultur i sitt akvarium, alltså ingen mångfald och det gör att en viss organism kan ta över hela akvariet och det är inte bra utan det ska vara många olika organismer så att dem får kriga med varann för då reglerar dem varann så att ingen kan ta över. Microorgnismer ger man ett habitat av förmultnade växtdelar, löv, mulm, pinnar mm där dem kan få näring och frodas och microorganismer blir också till en naturlig födokälla för fiskar[:-106][/QUOTE]

har checkat in till fishfather och är vän med han på discord och han rekomenderade också löv och jag har i lite löv vid sanden får se om några dagar ska ha i lite mer också och välkomna naturen stort!
#36 - 15 april 2023 18:15
:d[:-106]
Hur mycket nitrit har du?
Ser någon fisk påverkad ut?
Har du haft i någon mat överhuvud taget?
#37 - 15 april 2023 18:39
[QUOTE=åheim;n2439108]:d[:-106]
Hur mycket nitrit har du?
Ser någon fisk påverkad ut?
Har du haft i någon mat överhuvud taget?
[/QUOTE]

nitrit ungefär 0,4-0,6 ingen fisk verkar påvärkad alla är pigga ingen mat typ bara 2 halva algtabletter
#38 - 15 april 2023 19:29
... ja men då har du ju matat i alla fall fast du inte har en fungerande nedbrytning

#39 - 15 april 2023 20:01
hur gör jag då?
ska få lite vatten från min kompis incyklade akvarium med bra bakterier
#40 - 16 april 2023 05:56
Du gör bara så att du matar INGENTING sen kan du mäta nitrit i gång om dagen och se när nitriten är borta.... easy peacy
#41 - 16 april 2023 08:44
[QUOTE=åheim;n2439112]Du gör bara så att du matar INGENTING sen kan du mäta nitrit i gång om dagen och se när nitriten är borta.... easy peacy [/QUOTE]
varför har jag ingen fungerande nedbrytning? Och hur får jag en bra nedbrytning jag har många växter och 4 siamesiska algätare bara

#42 - 16 april 2023 15:13
Hur länge har du haft igång akvariet? Kanske vänta och se tiden an? Kanske det är nåt problem med din mätning, använder du stickor? Jag tycker det är mer tillförlitligt med dropptester eller liknande.
#43 - 16 april 2023 15:16
[QUOTE=snikke;n2439114]Hur länge har du haft igång akvariet? Kanske vänta och se tiden an? Kanske det är nåt problem med din mätning, använder du stickor? Jag tycker det är mer tillförlitligt med dropptester eller liknande.[/QUOTE] sk svara på frågorna! Använder droptest, haft igång karet i en månad hade k fiskar efter en och en halv vecka. Fiskarna mår bra 😊… fått vatten från en kompis som har ett incyklat akvarium

#44 - 16 april 2023 15:17
[QUOTE=snikke;n2439114]Hur länge har du haft igång akvariet? Kanske vänta och se tiden an? Kanske det är nåt problem med din mätning, använder du stickor? Jag tycker det är mer tillförlitligt med dropptester eller liknande.[/QUOTE] sk svara på frågorna! Använder droptest, haft igång karet i en månad hade k fiskar efter en och en halv vecka. Fiskarna mår bra 😊… fått vatten från en kompis som har ett incyklat akvarium
Han har discusar och sa att det hjälper med att få hans goda bakterier
#45 - 16 april 2023 15:18
ska svara på frågorna! Använder droptest, haft igång karet i en månad hade k fiskar efter en och en halv vecka. Fiskarna mår bra 😊… fått vatten från en kompis som har ett incyklat akvarium
#46 - 16 april 2023 15:18
ska svara på frågorna! Använder droptest, haft igång karet i en månad hade k fiskar efter en och en halv vecka. Fiskarna mår bra fått vatten från en kompis som har ett incyklat akvarium
#47 - 16 april 2023 15:18
Sorry för trippel blev något lagg
#48 - 18 april 2023 15:19
[QUOTE=åheim;n2439042]Det som leder till nitrit är mat som man ger fisken så dra ner eller stoppa matningen helt några dagar! Vattenbyten är en mycket dålig lösning till nitritproblem efter som det försvagar akvariet biologiska förmåga ytterligare och stressar fisken och bör ses som en absolut sista utväg om fisk dör. Vid nitrit tar man filter från fungerande akvarium om man har flera och kramar ur i problemkaret, man kan hälla i ett par msk salt som minskar skadeverkningen från nitriten, man kan tillsätta en bakteriekultur på flaska, men under alla omständigheter ska man sluta mata helt och inte byta något vatten överhuvudtaget OM fisken inte visar tecken på att må mycket dåligt![/QUOTE]
har fått ned nitriten mycket mer nu! går mot bra vägar iaf!
#49 - 18 april 2023 15:23
[:-106] sörru och nu behöver du inte oroa dig i framtiden för nu vet du exakt hur du ska hantera det! Har man sen ett inkört akvarium så måste man misshandla det mycket för att man ska få nitritproblem:)
#50 - 18 april 2023 15:38
aa :D det ändå som är svårt nu är att min nitrit är typ på 0,3 mindre antagligen ser ut som 0.1 men vågar inte chansa men när kan jag skaffa mina corysar!![:-174][:-174][:-38]
#51 - 18 april 2023 16:26
om några månader :(
#52 - 18 april 2023 16:26
Har du nåt klipp på akvariet så vi kan se hur du fixat det?
#53 - 18 april 2023 16:27
corydoras är väldigt känsliga i nystartade kar eftersom dem bökar runt i den ostabila sanden och blir lätt sjuka...
#54 - 18 april 2023 17:18
[QUOTE=åheim;n2439136]Har du nåt klipp på akvariet så vi kan se hur du fixat det?[/QUOTE]

aa det har jag men svårt att lägga in hur lägger man in?
#55 - 18 april 2023 17:21
Vänta ett tag med corydoras. Jag skaffa mina (albino) efter karet varit igång 4-5 månader. Bra att du fått ner nitriten!
#56 - 18 april 2023 17:25
vilka fiskar ska man skaffa sig då? om man inte kan skaffa corydoras nu.? tips? har 4 siamesiska algätare just nu tanken är att släppa i 2 ancistrus skäggmunsmal men några fiskar som kan passa in i ett juwel 180 l?
#57 - 18 april 2023 17:58
Skäggmunsmal är obestridligt den tråkigaste fisk jag haft[:-14] Den bara sitter gömd nånstans och sen vaknar den till på natten och simmar runt och terroriserar dem andra fiskarna som vill sova...[xx(]:) Har man två st hanar så kommer dem bråka för dem gillar inte konkurrens och är den ena en hona så riskerar man att man plötsligt har 200 yngel som man inte vet vad man ska göra med...
#58 - 18 april 2023 17:59
​är är mitt 180l
#59 - 18 april 2023 18:00
[IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","src":"https:\/\/www.zoopet.com\/forum\/core\/image\/gif;base64,R0lGODlhAQABAPABAP\/\/\/wAAACH5BAEKAAAALAAAAAABAAEAAAICRAEAOw=="}[/IMG2]​​är är mitt 180l
#60 - 18 april 2023 18:01
har en mal grotta som är i nu;) skäggmunsmal är ju hur fina som helst!? vilken mal tipsar du om och vilka fiskar måste ha lite mer fisk en några siameser ser så tomt ut...
#61 - 18 april 2023 18:01
[QUOTE=åheim;n2439141]Skäggmunsmal är obestridligt den tråkigaste fisk jag haft[:-14] Den bara sitter gömd nånstans och sen vaknar den till på natten och simmar runt och terroriserar dem andra fiskarna som vill sova...[xx(]:) Har man två st hanar så kommer dem bråka för dem gillar inte konkurrens och är den ena en hona så riskerar man att man plötsligt har 200 yngel som man inte vet vad man ska göra med...[/QUOTE]

tänkte att jag vill ha yngel och ge och sälja bort
#62 - 19 april 2023 07:50
[QUOTE=Elliotfiske10;n2439140]vilka fiskar ska man skaffa sig då? om man inte kan skaffa corydoras nu.? tips? har 4 siamesiska algätare just nu tanken är att släppa i 2 ancistrus skäggmunsmal men några fiskar som kan passa in i ett juwel 180 l?[/QUOTE]

Så länge du har nitrit i karet, så bör du inte stoppa i nån mer fisk. När den är 0 kan du stoppa i fler fisk. Men lite åt gången och låt det gå nån vecka till nästa "påfyllning". Låter som du bara ska ha malar och algätare och det kan man såklart ha, men tänk på att stödmata dom och ge dom nån grönsak ibland.
#63 - 19 april 2023 08:15
[QUOTE=Pierre67;n2439150]

Så länge du har nitrit i karet, så bör du inte stoppa i nån mer fisk. När den är 0 kan du stoppa i fler fisk. Men lite åt gången och låt det gå nån vecka till nästa "påfyllning". Låter som du bara ska ha malar och algätare och det kan man såklart ha, men tänk på att stödmata dom och ge dom nån grönsak ibland.[/QUOTE]

å vill ha andra köttättare och allätare men svårt att komḿa fram till vilka! därför bad jag om dina åsikter och tips så vad skulle du haft i?
#64 - 19 april 2023 08:31
[QUOTE=Elliotfiske10;n2439145]

tänkte att jag vill ha yngel och ge och sälja bort[/QUOTE]

Kolla upp först då så att du säker på att du har någon som är intresserade av att ta emot några ggr per år!

Jag tycker en mindre stimfisk är perfekt I ett 180L och att man har ett redigt stim!
#65 - 19 april 2023 08:54
[QUOTE=åheim;n2439152]

Kolla upp först då så att du säker på att du har någon som är intresserade av att ta emot några ggr per år!

Jag tycker en mindre stimfisk är perfekt I ett 180L och att man har ett redigt stim![/QUOTE]

typ neontetra eller kadinaltera? jag tycker purpurtetra är fin och kanske någon som man ser ofta /har flera som kan ta emot mina L144 skäggmunsmal så det blir nog inget problem,problemet nu är att få ned nitritet till 0! Åheim jag tillsatte lite bakterier stability från seachem
#66 - 19 april 2023 11:42
Jag har också ett Juwel 180 liters kar och i det har jag nu: 4 Mosaikgurami, 14 Kilfläcksrasbora, 5 Otocinclus, 5 Sorgmanteltetra och 7 Albino pansarmalar. Känns som det är fullt nu och kommer inte ha i nån mer fisk. Ångrar dock att jag köpte tetrorna, då jag kunde haft fler rasbora istället. Blev lite tokigt med guramina, då jag fick två hanar och två honor, men ville ha en hane och tre honor.

Tycker du om Purpurtetra, så köp ett stim av dom. Kolla bara upp först att dom går ihop med dom andra fiskarna först!

Har fått en del grönalger nu, så dragit ner på belysningen till 6 tim/dygn. Matar också varannan dag.
#67 - 19 april 2023 11:51
hittar ingen direkt info om dem det krävs guldmedlem...
#68 - 20 april 2023 13:18
Åheim nu har det gått några dagar och en av min siamesiska algätare börjar typ bli lite trött tror inte det beror på nitriten men den är fortfarande rosa/lila och den vill inte ner. Den skiter dem mer en vad jag hinner kolla på dem tog bort lite bajs (lite) en dag senare är det fullt med bajs vet inte hur dem kan äta så mycket ser ju knappast några alger ….
#69 - 20 april 2023 13:34
Och Åheim är dj heeelt säker på att jag inte ska byta vatten? Känns som att nitriten Inge går ned? Ändå ifall jag tillsatt bakterier
#70 - 20 april 2023 14:03
Ser du knappt några alger, så gör dom ju sitt jobb. Och fiskar skiter, precis som vi!

Om du ska byta vatten eller inte? Jag har hört olika svar på detta. Själv bytte jag inget vatten första månaden, men sen körde jag på veckovisa vattenbyten 30%. Om det är för att få ner nitriten, så har jag hört det ena och andra där också. En del säger vattenbyten varje dag tills nitriten försvunnit och en del säger det sabbar balansen i karet. Nitivec har jag hört ska va bra, så läs på om det!
#71 - 20 april 2023 14:39
[QUOTE=Pierre67;n2439179]Ser du knappt några alger, så gör dom ju sitt jobb. Och fiskar skiter, precis som vi!

Om du ska byta vatten eller inte? Jag har hört olika svar på detta. Själv bytte jag inget vatten första månaden, men sen körde jag på veckovisa vattenbyten 30%. Om det är för att få ner nitriten, så har jag hört det ena och andra där också. En del säger vattenbyten varje dag tills nitriten försvunnit och en del säger det sabbar balansen i karet. Nitivec har jag hört ska va bra, så läs på om det![/QUOTE]

[:-2] kämpar på! vill ju inte att fiskarna ska gå bort när nitriten fortfarande är där! [:-84]

Annons