Det karet jag har nitrit i är det nystartade på 240l,jag ska kolla nitriten igen nu om en stund.:)stene skrev:Gör ett vattenbyte (tillsätt toxivec) man ska inte göra vattenbyten för ofta i heller inte om det är bara på 70L det är inte så mycket att ta på om man säger så man bara häller ut dem nyttiga bakterierna.I med nytt vatten rätt så mycket om du nu har nitrit i vattnet
Ok:) trodde den på 70LHella2 skrev:Det karet jag har nitrit i är det nystartade på 240l,jag ska kolla nitriten igen nu om en stund.:)
Totalt ofarligt allså om hon nu hade 0.1Kramfors skrev:Nitrit börjar bli skadlig vid ca 1,0 mg/l.
Farlig vid ca 3,5 mg/l.
Akut giftig vid ca 15 mg/l.
Ofarlig < vid 0,3 mg/l.
Fiddan skrev:nu kan och vet jag ingenting utav egen erfarenhet i princip men vad jag ahr läst på flertalet ställen så ska man ju abalut inte göra vattenbyten när man ahr nitrit kanske om man får en nitritspik för att rädda fiskarna men det hjälper inte långsiktigt utan man drar bara ut på ehla processen.
Fiddan skrev:läste tidigt i tråden att fiskarna kliade sig med.. kan en orsak till kliande fiskar vara nitrit? bara nyfiken :)
stene skrev:Totalt ofarligt allså om hon nu hade 0.1
rebecka_o skrev:Det här är ju en gammal tråd, men jag måste bara lyfta den och få fråga. Vi har precis varit och köpt ett dropptest (Tetra) för nitrit. Men sådana värden som 0,1 går ju inte att läsa av med det testet? Det som finns är <0,3 ppm, 0,8 ppm, 1,6 ppm och sedan går det uppåt. Jag minns jag inte riktigt hur de stora siffrorna var. Men med vilket test går det att läsa av 0-0.025 och 0.1 och liknande värden som man kan läsa att folk har i sina kar? Och till vilken nytta är det?
rebecka_o skrev:Vi hade 0,8 igår (nystartat kar) och gjorde faktiskt ingenting åt det. Är vi galna? Vi har bytt vatten varje dag innan, men tänkte att 0,8 är väl kanske inte hela världen och nu ger vi bakterierna en chans... Fiskarna verkar må bra.
batski skrev:JBL:s nitrittest. Jag tycker att det är till stor nytta eftersom koncentrationer över 0.2 ppm brukar betyda att nånting är fel med nitrifikationen och redan 0.5 ppm kan vara dödliga för en del fiskar och inte minst för yngel.
Jag tycker 0.8 ppm är ganska mycket. Nitrit är extremt giftigt och kan skada gälarna även vid koncentrationer som inte är direkt dödliga.
Det jag gjorde när jag hade 0.3 ppm i ett nystartat akvarium var:
1. bytte först 50% av vattnet
2. slutade mata fiskarna helt under en vecka
3. tillsatte 3 doser Ektozonzalt (vid 3 olika tillfällen - saltet lindrar lite och höjer syreupptaget något)
4. hällde filterskit från ett redan inkört filter vid insuget på det nya filtret
5. ökade de dagliga doseringarna av bakteriekultur till minst det tredubbla
6. efter en vecka utan mat hade nitriten sjunkit till 0.025 ppm och då började jag mata lite varannan dag.
Hur stort är akvariet? Hur länge har fiskarna bott däri? Vad är det för fiskar och hur många är de?
rebecka_o skrev:Det som först slår mig är att eftersom Tetratest inte är särskilt tydlig med hur mycket nitrit som är i karet så kanske testet egentligen inte är särskilt pålitligt? De intervall som finns är <0,3 mg/l, 0,3 mg/l, 0,8 mg/l, 1,6 mg/l och 3,3-33 mg/l. Vet du om man kan köpa jbl:s test någonstans på nätet?
rebecka_o skrev:Det konstiga är att på papprena som följde med testet skriver de så här:
"Idealiskt är en nitrithalt mellan 0-0,3 mg/l. En nitrithalt på 0,8 mg/l bör inte överskridas. Redan en nitritkoncentration på mer än 1,6 mg/l är på lång sikt skadlig för dina fiskar."
Så jag vet inte riktigt hur jag ska tolka detta, för de flesta verkar vidta drastiska åtgärder långt tidigare än Tetra rekommenderar.
rebecka_o skrev:Tack för dina tips förresten. Salt har vi tillfört och bakteriedoserna är ökade. Dock inte de sista dagarna, för jag har fyra mil till närmsta zoo-affär och har inte kunnat ta mig dit. Så jag har fått köra normaldoser i ett par dagar nu. Och så har vi gjort dagliga vattenbyten på ca 20-30%.
Vi har haft fiskar i karet (180 L) i 11 dagar. Före det hade det varit igång i en vecka och vi hade haft i Nitrivec ett par dagar före vi la i fiskarna. Vi började med 10 neontetror och en ancistrus. Efter en vecka, och fortfarande ingen nitrit, la vi i 6 platy, fyra små botia histrionica och en groda (som dog efter två dagar). Fiskarna tycker jag verkar må bra, men jag är ju ingen expert...
batski skrev:
Med så många fiskar måste ni verkligen vara noga med att mata väldigt sparsamt och överdosera bakteriekulturen reellt.
Lycka till!
batski skrev:Toxivec är helt ofarligt för fiskarna. Vissa mjukbladiga växter däremot kan ta skada av det.
Lycka till!
rebecka_o skrev:Vet du om man kan köpa jbl:s test någonstans på nätet?
Glenn skrev:
batski skrev:Själv tar jag hellre det säkra före det osäkra. Så i detta fall väljer jag att gå efter de lägsta siffrorna.