nitrit

#1 - 9 september 2006 12:41
jag har 0,1 nitrit i karet nu,nystartat sen ca 2veckor,jag tycker det är högt,men läser man bruksanvisningarna på nitrittestet så är det skadligt med mycket högre nitrit,men hur är det? jag såg att en barb kliade sig nu,kan ju ha andra orsaker,jag gör små delvattenbyten och tillsätter jbls dentol? hmm,,ja nåt sån heter det. I det gamla karet är nitriten 0,025.kan jag ta vatten därifrån eller ska jag byta ur kran vad är bäst?
#2 - 9 september 2006 14:52
Gör ett vattenbyte (tillsätt toxivec) man ska inte göra vattenbyten för ofta i heller inte om det är bara på 70L det är inte så mycket att ta på om man säger så man bara häller ut dem nyttiga bakterierna.I med nytt vatten rätt så mycket om du nu har nitrit i vattnet
#3 - 9 september 2006 15:32
stene skrev:
Gör ett vattenbyte (tillsätt toxivec) man ska inte göra vattenbyten för ofta i heller inte om det är bara på 70L det är inte så mycket att ta på om man säger så man bara häller ut dem nyttiga bakterierna.I med nytt vatten rätt så mycket om du nu har nitrit i vattnet
Det karet jag har nitrit i är det nystartade på 240l,jag ska kolla nitriten igen nu om en stund.:)
#4 - 9 september 2006 16:49
Hella2 skrev:
Det karet jag har nitrit i är det nystartade på 240l,jag ska kolla nitriten igen nu om en stund.:)
Ok:) trodde den på 70L
#5 - 9 september 2006 17:06
:) Den är fortfarande 0,1.
#6 - 9 september 2006 17:44
måste man tillsätta salt i karet? jag har inte gjort det.
#7 - 9 september 2006 17:50
Salt har inget med nitrit att göra,du får göra ett vattenbyte till och sen får du kolla.
#8 - 9 september 2006 18:00
om man tillsätter salt så tar inte fiskarna lika mycket stryk av nitriten än om man kör utan. Men man ska väll inte tro på allt man läser:) jag har åxå läst att det skulle bli en bomurangeffekt om man tömmer mycket vatten och sen tar ur kran..huu...nä,jag byter lite till i allafall.
#9 - 9 september 2006 18:06
Minska på matningen några dagar och mät igen och se om det blir bättre
#10 - 9 september 2006 18:15
jag ger dom mat en gång om dagen, kanske varrannan dag då? 5 mosikguramis och 4 guldbarber finns där nu
#11 - 9 september 2006 18:37
Det blir nog bra, eller så ger du mindre portioner vid den dagliga matningen och vad du än gör så rengör inte filtret, men det vet du säkert redan.
#12 - 9 september 2006 19:05
Vad det inte nitrit i vattnet nu?eller var frågan hur man förebygger nitrit
#13 - 9 september 2006 19:19
jo,det är nitrit i vattnet nu. jag bytte nu ut 10l vatten mot 10l i mitt gamla kar,inte så mycket, men jag tror hellre att byta lite och ofta än mycket och sällan,just när det handlar om nitrit
#14 - 9 september 2006 19:24
Det är måttligt med nitrit nu och för att förebygga ytterligare ökning minskar man på matningen och ger bakterierna tid att etablera sig och hinna ifatt och samtidigt skapa en bra balans i akvariumet.

Jag tror inte riktigt på att byta en massa vatten vid uppstart utöver dom normala bytenena om nu inte nitritvärdena är väldigt höga.
#15 - 9 september 2006 19:25
Nitrit börjar bli skadlig vid ca 1,0 mg/l.
Farlig vid ca 3,5 mg/l.
Akut giftig vid ca 15 mg/l.
Ofarlig < vid 0,3 mg/l.
#16 - 9 september 2006 19:26
Om du har nitrit ska du få bort det och det gör du via stora vattenbyten eftersom det är skadligt för fisken ska detta göra nu och inte sen eller avakta med det.Och det går alldeles utmärkt med vanligt kranvatten med lite beredningsmedel i om du har sådant hemma eller nitrivec eller toxivec om sådant finns
#17 - 9 september 2006 19:29
Kramfors skrev:
Nitrit börjar bli skadlig vid ca 1,0 mg/l.

Farlig vid ca 3,5 mg/l.

Ofarlig < vid 0,3 mg/l.
Totalt ofarligt allså om hon nu hade 0.1
#18 - 9 september 2006 20:38
Har man nitrit bör man sluta mata, testa vattnet så den inte "sticker" i väg.
Efter 2 veckor brukar nitriten vara som högst. http://koi.no/helse/syklusen.gif
#19 - 10 september 2006 06:32
Tack för era svar! jag trodde att allt som liknar rosa på skalan var början till nitrit. använder jbls dropptest. jag börjar närma mig två veckors strecket,så jag får se upp då :)
#20 - 10 september 2006 10:14
Hella2 skrev:
jag ger dom mat en gång om dagen, kanske varrannan dag då? 5 mosikguramis och 4 guldbarber finns där nu

Oj, det var många fiskar i ett nystartat akvarium av den storleken. Överdosera gärna Denitrolen.
#21 - 10 september 2006 10:36
ja, det är mycket fisk,jag vet:) Men jag hoppas att det går bra, läääängtar efter att det gått ett tag så jag kan sätta in mera:) Måste man byta vatten varje gån man tillsätter denitrol?
#22 - 10 september 2006 17:20
Inte i fall nitriten inte närmar sig skadliga nivåer. Annars måste du göra det först för att få ner nitriten och sen tillsätter du Denitrol.
#23 - 10 september 2006 17:55
ok! idag har jag inte kollar nitriten men fiskarna ser ut att må bara fint. Jag ser att ena av min platta sten är full i fiskbajs,ska jag låta det ligga kvar eller ska jag ta bort det?
#24 - 10 september 2006 17:57
Om det syns kan du ta bort det. Nu i början bör du kolla nitriten varje dag. Det kan förändras ganska fort.
#25 - 10 september 2006 18:25
jag ska byta vatten och suga bort bajset i morgon:) och kolla nitriten åxå så klart!
#26 - 12 september 2006 06:10
nu är nitriten 0,2. igår fick dom ingen mat,ska jag byta vatten och tillsätta denitrol? jag såg nu att nitriten inte var skadlig föränn 1,0:confused: huu.. testet går ju inte längre än så,jag tror att dom får lite mat och sen gör jag vattenbyten idag får se om jag får ner den lite.
#27 - 12 september 2006 08:44
Enligt vad jag läst ska inte nitriten överstiga 0,2ppm. Högre koncetrationer än så kan börja bli skadliga. Olika fiskar är ju olika känsliga. Beroende på hur känsliga fiskarna är kan koncentrationer över 0,5-1,0ppm vara dödliga.

Så ja om du har 0,2 ska du byta vatten och sen tillsätta Denitrol. Och hoppa över maten i dag med.
#28 - 12 september 2006 10:49
Nitriten ska vara 0.
Sera anger 3,3 mg/l som farlig 1,6 mg/l som skadlig och 0,9 mg/l som "fortfarande ingen fara" 0,3 mg/l som bra.
#29 - 12 september 2006 11:10
Hmm, olika bud där. Enligt försiktighetsprincipen ska jag hålla mig till 0,2ppm som maxgräns.
#30 - 12 september 2006 13:47
nu kan och vet jag ingenting utav egen erfarenhet i princip men vad jag ahr läst på flertalet ställen så ska man ju abalut inte göra vattenbyten när man ahr nitrit kanske om man får en nitritspik för att rädda fiskarna men det hjälper inte långsiktigt utan man drar bara ut på ehla processen.

läste tidigt i tråden att fiskarna kliade sig med.. kan en orsak till kliande fiskar vara nitrit? bara nyfiken :)
#31 - 12 september 2006 13:53
Det ondrar jag också om kliande fiskar, för tydligen så har jag haft nitrit också och mina fiskar kliade sig. Jag trodde de började få parasiter.
#32 - 12 september 2006 16:10
jo,jag har läst att när vattnet inte är bra så kan dom klia sig,jag trodde det var vita prick i mitt förra kar,men det var bara dåligt vatten.
#33 - 12 september 2006 17:16
kan jag suga upp smuts på botten i det gamla karet och ha i det nya:confused: nää..det lät skumt,tänkte om det fanns en massa gosaker i sanden,men det är väll mest fiskskit och då lär det väll bli ännu värre med nitriten
#34 - 12 september 2006 20:01
ta inte dit skiten! Men du kan ta vattnet från det gamla akvariet!
#35 - 12 september 2006 21:48
Fiddan skrev:
nu kan och vet jag ingenting utav egen erfarenhet i princip men vad jag ahr läst på flertalet ställen så ska man ju abalut inte göra vattenbyten när man ahr nitrit kanske om man får en nitritspik för att rädda fiskarna men det hjälper inte långsiktigt utan man drar bara ut på ehla processen.

Det beror på hur mycket nitrit det rör sig om. Så länge det ligger på ofarliga nivåer ska man inte byta vatten, men så snart koncentrationen börja närma sig skadliga nivåer ska man absolut byta vatten.

Fiddan skrev:
läste tidigt i tråden att fiskarna kliade sig med.. kan en orsak till kliande fiskar vara nitrit? bara nyfiken :)

Yep!
#36 - 12 september 2006 22:05
batski, oj det gick nog lite för snabt när jag skrev det där men påståendet upfattades korrekt endå :)
#37 - 20 september 2006 17:11
jippie:p nitriten är nere på 0,4,inte bra men bra mycket bättre än över 1,0!:D ville bara dela med mig av min glädje! Äntligen kan jag börja att njuta av mitt akvarium,tror att den absoluta faran är över:) karet uppsatt tre veckor i morgon.
#38 - 20 september 2006 20:13
Det låter som att det går åt rätt håll. Kan du får ner det till 0,2 så är det bara att fortsätta mata sparsamt några dagar till och vänta. Om en dryg vecka borde nitriten vara helt borta.
#39 - 20 september 2006 20:56
En fråga om nitrit bara! Kan man få nitrit i ett helt nystartat akvarium, innan dess att man har tillsatt fiskar? Eller är det fiskarna som kommer med nitriten? Jag har inte satt i några fiskar ännu men har ganska hög nitritnivå, vad kan det bero på? Jag har hört att man bara kan få det efter att fiskar är tillsatt, men kan det kanske bero på nåt annat smuts i vattnet...??
#40 - 20 september 2006 20:56
Det har varit igång en vecka...
#41 - 20 september 2006 20:58
vad är egentligen nitrit? hur bildas det? Massa undran!
#42 - 20 september 2006 20:59
nån som vet hur stor en humlemal blir btw? och vilken världsdel den kommer från?
#43 - 20 september 2006 21:51
Märkligt! Kan det finnas något i inredningen som är orsaken till det?

I ett akvarium där fiskar bajsar och andas bildas ammonium (som över pH 7 blir till ammoniak). Ammonium/ammoniak bryts sen ner av bakterier och omvandlas till nitrit, som i sin tur omvandlas av andra bakterier till det ofarliga nitrat.

Ett par länkar om nitrifikationscykeln och uppstart av akvarium:

http://www.bestfish.com/newtank3.html
http://www.algone.com/fishless_cycling.htm

Vad är en humlemal? Vet du vad den har för latinskt artnamn?
#44 - 20 september 2006 22:08
Ok. Tack så mycket!! Men utan fiskarnas bajs kan det inte bildas alltså? Kan det vara så att jag inte sköljt gruset tillräckligt`?? för det var lite grumligt efter att jag fyllde upp vatten!

Vad i inredningen skulle det i såna fall vara? Det jag undrar! Jag har bara grus, växter, rot, pump och doppvärmare i ännu så länge!

Får alla nitrit? Det låter som i era resonemang som om alla får det och att det når kulmen efter 2v. osv, men om man har lite hela tiden, är det målet alla vill nå?

ok, många frågor igen, nej nu måste jag sova!

Microglanis poecilius är humlemal! Men alla sidor jag hittar om den är typ på tyska el. nåt annat konstigt språk!
#45 - 21 september 2006 10:06
idag är nitriten på 0,2:) härligt! dom riktigt hugger efter mina fingrar när jag matar dom:) dom är så söta,mosaikguramisarna är inte alls rädda dom kommer fram på en gång och nafsar efter mat.Ger dom bara en gång om dagen nu tills nitriten är helt borta.
#46 - 21 september 2006 10:19
Det låter toppen :) Snart är den borta! Jag mosaikguramis är väldigt sociala :p
#47 - 22 september 2006 15:47
nu är den 0,025:p Härligt! Tack alla för goda råd,när kan man köpa mera fisk nu då? Jag tänkte några corys eller rosen/rödmunstetror vilka är tåligast av dom?
#48 - 22 september 2006 17:39
Sweet :)

Men skaffa inga nya fiskar förrän nitriten har varit 0,0 i minst nån vecka med daglig matning.
#49 - 21 december 2006 04:50
stene skrev:
Totalt ofarligt allså om hon nu hade 0.1

Det här är ju en gammal tråd, men jag måste bara lyfta den och få fråga. Vi har precis varit och köpt ett dropptest (Tetra) för nitrit. Men sådana värden som 0,1 går ju inte att läsa av med det testet? Det som finns är <0,3 ppm, 0,8 ppm, 1,6 ppm och sedan går det uppåt. Jag minns jag inte riktigt hur de stora siffrorna var. Men med vilket test går det att läsa av 0-0.025 och 0.1 och liknande värden som man kan läsa att folk har i sina kar? Och till vilken nytta är det?

Vi hade 0,8 igår (nystartat kar) och gjorde faktiskt ingenting åt det. Är vi galna? Vi har bytt vatten varje dag innan, men tänkte att 0,8 är väl kanske inte hela världen och nu ger vi bakterierna en chans... Fiskarna verkar må bra.
#50 - 21 december 2006 11:17
rebecka_o skrev:
Det här är ju en gammal tråd, men jag måste bara lyfta den och få fråga. Vi har precis varit och köpt ett dropptest (Tetra) för nitrit. Men sådana värden som 0,1 går ju inte att läsa av med det testet? Det som finns är <0,3 ppm, 0,8 ppm, 1,6 ppm och sedan går det uppåt. Jag minns jag inte riktigt hur de stora siffrorna var. Men med vilket test går det att läsa av 0-0.025 och 0.1 och liknande värden som man kan läsa att folk har i sina kar? Och till vilken nytta är det?

JBL:s nitrittest. Jag tycker att det är till stor nytta eftersom koncentrationer över 0.2 ppm brukar betyda att nånting är fel med nitrifikationen och redan 0.5 ppm kan vara dödliga för en del fiskar och inte minst för yngel.

rebecka_o skrev:
Vi hade 0,8 igår (nystartat kar) och gjorde faktiskt ingenting åt det. Är vi galna? Vi har bytt vatten varje dag innan, men tänkte att 0,8 är väl kanske inte hela världen och nu ger vi bakterierna en chans... Fiskarna verkar må bra.

Jag tycker 0.8 ppm är ganska mycket. Nitrit är extremt giftigt och kan skada gälarna även vid koncentrationer som inte är direkt dödliga.

Det jag gjorde när jag hade 0.3 ppm i ett nystartat akvarium var:
1. bytte först 50% av vattnet
2. slutade mata fiskarna helt under en vecka
3. tillsatte 3 doser Ektozonzalt (vid 3 olika tillfällen - saltet lindrar lite och höjer syreupptaget något)
4. hällde filterskit från ett redan inkört filter vid insuget på det nya filtret
5. ökade de dagliga doseringarna av bakteriekultur till minst det tredubbla
6. efter en vecka utan mat hade nitriten sjunkit till 0.025 ppm och då började jag mata lite varannan dag.

Hur stort är akvariet? Hur länge har fiskarna bott däri? Vad är det för fiskar och hur många är de?
#51 - 21 december 2006 18:00
batski skrev:
JBL:s nitrittest. Jag tycker att det är till stor nytta eftersom koncentrationer över 0.2 ppm brukar betyda att nånting är fel med nitrifikationen och redan 0.5 ppm kan vara dödliga för en del fiskar och inte minst för yngel.

Jag tycker 0.8 ppm är ganska mycket. Nitrit är extremt giftigt och kan skada gälarna även vid koncentrationer som inte är direkt dödliga.

Det jag gjorde när jag hade 0.3 ppm i ett nystartat akvarium var:

1. bytte först 50% av vattnet

2. slutade mata fiskarna helt under en vecka

3. tillsatte 3 doser Ektozonzalt (vid 3 olika tillfällen - saltet lindrar lite och höjer syreupptaget något)

4. hällde filterskit från ett redan inkört filter vid insuget på det nya filtret

5. ökade de dagliga doseringarna av bakteriekultur till minst det tredubbla

6. efter en vecka utan mat hade nitriten sjunkit till 0.025 ppm och då började jag mata lite varannan dag.

Hur stort är akvariet? Hur länge har fiskarna bott däri? Vad är det för fiskar och hur många är de?

Det som först slår mig är att eftersom Tetratest inte är särskilt tydlig med hur mycket nitrit som är i karet så kanske testet egentligen inte är särskilt pålitligt? De intervall som finns är <0,3 mg/l, 0,3 mg/l, 0,8 mg/l, 1,6 mg/l och 3,3-33 mg/l. Vet du om man kan köpa jbl:s test någonstans på nätet?

Det konstiga är att på papprena som följde med testet skriver de så här:

"Idealiskt är en nitrithalt mellan 0-0,3 mg/l. En nitrithalt på 0,8 mg/l bör inte överskridas. Redan en nitritkoncentration på mer än 1,6 mg/l är på lång sikt skadlig för dina fiskar."

Så jag vet inte riktigt hur jag ska tolka detta, för de flesta verkar vidta drastiska åtgärder långt tidigare än Tetra rekommenderar.

Tack för dina tips förresten. Salt har vi tillfört och bakteriedoserna är ökade. Dock inte de sista dagarna, för jag har fyra mil till närmsta zoo-affär och har inte kunnat ta mig dit. Så jag har fått köra normaldoser i ett par dagar nu. Och så har vi gjort dagliga vattenbyten på ca 20-30%.

Vi har haft fiskar i karet (180 L) i 11 dagar. Före det hade det varit igång i en vecka och vi hade haft i Nitrivec ett par dagar före vi la i fiskarna. Vi började med 10 neontetror och en ancistrus. Efter en vecka, och fortfarande ingen nitrit, la vi i 6 platy, fyra små botia histrionica och en groda (som dog efter två dagar). Fiskarna tycker jag verkar må bra, men jag är ju ingen expert...
#52 - 22 december 2006 10:44
rebecka_o skrev:
Det som först slår mig är att eftersom Tetratest inte är särskilt tydlig med hur mycket nitrit som är i karet så kanske testet egentligen inte är särskilt pålitligt? De intervall som finns är <0,3 mg/l, 0,3 mg/l, 0,8 mg/l, 1,6 mg/l och 3,3-33 mg/l. Vet du om man kan köpa jbl:s test någonstans på nätet?

Jag köper mina JBL-produkter på Hornbach. Vet tyvärr inte var på nätet man kan köpa dem.

rebecka_o skrev:
Det konstiga är att på papprena som följde med testet skriver de så här:

"Idealiskt är en nitrithalt mellan 0-0,3 mg/l. En nitrithalt på 0,8 mg/l bör inte överskridas. Redan en nitritkoncentration på mer än 1,6 mg/l är på lång sikt skadlig för dina fiskar."

Så jag vet inte riktigt hur jag ska tolka detta, för de flesta verkar vidta drastiska åtgärder långt tidigare än Tetra rekommenderar.

Visst är det jobbigt när man får olika bud :rolleyes: Idealiskt ska nitrithalten vara 0. Men lite nitrit under den första månaden får man räkna med. Det är ju en förutsättning för att nitrifikationsbakterierna ska både föröka och etablera sig i filtret. Men man ska hålla koncentrationen på oskadliga nivåer. Det är möjligt att en del tåliga arter inte tar skada av 0.5 ppm, men yngel och känsligare arter gör det.

rebecka_o skrev:
Tack för dina tips förresten. Salt har vi tillfört och bakteriedoserna är ökade. Dock inte de sista dagarna, för jag har fyra mil till närmsta zoo-affär och har inte kunnat ta mig dit. Så jag har fått köra normaldoser i ett par dagar nu. Och så har vi gjort dagliga vattenbyten på ca 20-30%.

Vi har haft fiskar i karet (180 L) i 11 dagar. Före det hade det varit igång i en vecka och vi hade haft i Nitrivec ett par dagar före vi la i fiskarna. Vi började med 10 neontetror och en ancistrus. Efter en vecka, och fortfarande ingen nitrit, la vi i 6 platy, fyra små botia histrionica och en groda (som dog efter två dagar). Fiskarna tycker jag verkar må bra, men jag är ju ingen expert...

Ojojoj! Det är ju för många fiskar i ett nystartat 180 liters och ni går för fort fram. När jag startade mitt 310 liters hade jag bara 2 guramis och 2 siamensis däri under hela den första månaden och jag kunde ändå mäta lite nitrat, dock långt under farliga halter.

Det tar nämnligen lite drygt en månad innan bakteriefloran har blivit tillräckligt stor för att kunna bryta ner ammoniak och nitrit effektivt: http://www.bestfish.com/newtank3.html

Som ni kan se så får man inte nitrit direkt, utan det är just efter en vecka som nitritkoncentrationerna börjar bli farliga.

Med så många fiskar måste ni verkligen vara noga med att mata väldigt sparsamt och överdosera bakteriekulturen reellt.

Lycka till!
#53 - 22 december 2006 21:10
batski skrev:

Med så många fiskar måste ni verkligen vara noga med att mata väldigt sparsamt och överdosera bakteriekulturen reellt.

Lycka till!

Jag lovar att vara försiktig i fortsätningen... [:o] Idag har jag köpt en ny flaska nitrivec och ska överdosera ordentligt. Jag frågade också efter Toxivec, men det kanske jag ska undvika? Hur som helst så hade de ändå inget.
#54 - 23 december 2006 00:22
Toxivec är helt ofarligt för fiskarna. Vissa mjukbladiga växter däremot kan ta skada av det.

Lycka till!
#55 - 23 december 2006 11:36
batski skrev:
Toxivec är helt ofarligt för fiskarna. Vissa mjukbladiga växter däremot kan ta skada av det.

Lycka till!

Okej, vad bra! Just nu avvaktar jag lite med det, idag var nitriten på ca 0,3 ppm så det går åt rätt håll iaf... Lyckades få grodan att äta lite också, wow vad häftigt det såg ut!!! :D Hela käften full med larver som stack ut och så tryckte han in dem med frambenen!

Helt OT men vet du förresten hur jag bäst får maten till grodan? Alla fiskar hinner ju äta upp larverna innan de når botten så grodan hinner fram. Idag var bara rena turen att en klump hamnade precis framför munnen på honom.
#56 - 28 december 2006 00:40
rebecka_o skrev:
Vet du om man kan köpa jbl:s test någonstans på nätet?

finns att köpa från pwss
http://www.pwss.se/product.php?productid=1822&cat=0&page=2
#57 - 28 december 2006 02:00
Glenn skrev:

Tack för tipset! Jag tror att jbl är bra sedan när karet varit igång ett tag eftersom det verkar lite känsligare för mindre nitritnivåer.

Det är så konstigt bara med de här testerna. jbl:s test mäter bara upp till 1,0 ppm, och som lägst 0,025 tror jag, medan tetras mäter upp till över 30 någonstans och som lägst <0,3 ppm. Och alla säger olika, här är två citat:

"Nitrit börjar bli skadlig vid ca 1,0 mg/l.
Farlig vid ca 3,5 mg/l.
Ofarlig vid < 0,3 mg/l."

"Enligt vad jag läst ska inte nitriten överstiga 0,2ppm. Högre koncetrationer än så kan börja bli skadliga. Olika fiskar är ju olika känsliga. Beroende på hur känsliga fiskarna är kan koncentrationer över 0,5-1,0ppm vara dödliga."

Väldigt olika bud... :confused:

Hur som helst så har vi uppmätt 1,6 ppm på vårt test och fiskarna mådde bra, kanske lite långsamma. Självklart bytte vi vatten frenetiskt. Nu när nitriten är nere på 0,3 ppm så mår de prima måste jag säga. Äter som galningar och botiorna är helt dampiga när de kommer igång! :D
#58 - 28 december 2006 06:59
Själv tar jag hellre det säkra före det osäkra. Så i detta fall väljer jag att gå efter de lägsta siffrorna.
#59 - 28 december 2006 07:35
batski skrev:
Själv tar jag hellre det säkra före det osäkra. Så i detta fall väljer jag att gå efter de lägsta siffrorna.

Jo, det är väl rimligt. Och naturligtvis bättre än att strunta i nitriten. :) Men samtidigt vill jag ju inte behöva oroa mig för massdöd om det egentligen är rätt hyfsat lugnt än så länge. Självklart åtgärdar jag som sagt, men ångest är ett fullkomligt onödigt inslag tycker jag. Om det inte är befogat.

Annons