nitrit!

#1 - 28 januari 2007 15:14
Har ett juwel rio 180 som vart igång i tre veckor, en och en halv med fisk i!
Alla värden har vart jättebra hittils och i torsdags gjorde jag ett vattenbyte!
men idag gjorde jag ett nytt test och det visade nitrit!! ph hade sänkt sig oxå! vad ska jag göra:confused:
#2 - 28 januari 2007 15:19
byt vatten och tillsätt nitrivec om det bhövs. Hur mkt fisk stoppade du i?
#3 - 28 januari 2007 15:24
6 bol fjärilciklider och 5 skalarer,alla små!
han i affären tyckte det var lagom!
#4 - 28 januari 2007 15:28
tycker jag är för mycket, skulle börjat med antingen bolivianerna eller scalarer. Men håll koll på nitriten, byt vatten om det behövs och tilsätt nitrivec
#5 - 28 januari 2007 15:32
Ok, ska jag byta varje dag tills det är borta? kan det vara att jag lagt i för mycke fisk?
#6 - 28 januari 2007 15:34
hur hög är nitriten då? Jo det kommer av för mycket fisk, antar att filtret inte var inkört heller?
#7 - 28 januari 2007 15:35
Inte Nitrivec tillsätt Toxivec om du har Nitrit,nitrivecen funkar på längre sikt toxivecen är mer efektift för tillfället kostar lika mycket så det spelar ingen roll där inte.
#8 - 28 januari 2007 15:39
Jag har aquavital stickor, där är det antingen eller på nitriten!
akvariet och filtret är helt nytt. har haft i beredningsmedel och bakteriekultur!
#9 - 28 januari 2007 15:40
Hej,,,

Byt 20-30 % vatten om dagen varje dag tills nitriten är borta...+ aqua safe... och jag försökte dammsuga upp så mycket fiskbajs jag kunde, rörde lite försiktigt i sanden för att inte störa de snälla bakterierna som bor där... ;)
#10 - 28 januari 2007 15:42
stene skrev:
Inte Nitrivec tillsätt Toxivec om du har Nitrit,nitrivecen funkar på längre sikt toxivecen är mer efektift för tillfället kostar lika mycket så det spelar ingen roll där inte.

Ok, jag har nitrigon 1 hemma, det är väl samma?
#11 - 28 januari 2007 15:43
branken skrev:
Har ett juwel rio 180 som vart igång i tre veckor, en och en halv med fisk i!

Alla värden har vart jättebra hittils och i torsdags gjorde jag ett vattenbyte!

men idag gjorde jag ett nytt test och det visade nitrit!! ph hade sänkt sig oxå! vad ska jag göra:confused:
Varför misstänker du det beter sig fisken konstigt:confused: Stickor kan du inte lita på det har man gått på nit på många gånger med dyra medel som man har köpt i följd:(
#12 - 28 januari 2007 15:46
stene skrev:
Varför misstänker du det beter sig fisken konstigt:confused: Stickor kan du inte lita på det har man gått på nit på många gånger med dyra medel som man har köpt i följd:(

Nä, fiskarna verkar må bra! kan det slå så fel med stickorna?
#13 - 28 januari 2007 15:49
Samma här

Kollade in mina värden idag och jodå...nu hade jag nitrit, visserligen bara 0,2 men ändå.
Slängde i toxivec och det försvann helt!
Bra!
Men vad är det? Och hur funkar det? Skadar det mina bakterier i pumpen? Är det nåt särskillt man skall tänka på efter en sån dunderkur??
#14 - 28 januari 2007 15:49
branken skrev:
Nä, fiskarna verkar må bra! kan det slå så fel med stickorna?
Dem kan visa väldigt fel genemot ett dropptest,jag skulle misstänkta att du inte har nitrit om nu fisken mår bra
#15 - 28 januari 2007 15:51
Kollade in mina värden idag och jodå...nu hade jag nitrit, visserligen bara 0,2 men ändå.

Slängde i toxivec och det försvann helt!

Bra!

Men vad är det? Och hur funkar det? Skadar det mina bakterier i pumpen? Är det nåt särskillt man skall tänka på efter en sån dunderkur??
Det man kastar i är bra bakterier som tar död på dåliga bakterier
#16 - 28 januari 2007 15:52
stene skrev:
Dem kan visa väldigt fel genemot ett dropptest,jag skulle misstänkta att du inte har nitrit om nu fisken mår bra

Ska jag avvakta med vattenbytet och nitrigonet tills imorrn när jag har vart och köpt dropptest?
#17 - 28 januari 2007 15:56
branken skrev:
Ska jag avvakta med vattenbytet och nitrigonet tills imorrn när jag har vart och köpt dropptest?
Eller om du kan ta med lite vatten till dem istället om dem nu kan testa det med dropptest så blir det billigare det går annars på ca 200 kr i ett fungerande kar med jämna vattenbyten där man matar med måtta så bildas inga ämnen som Nitrit så varför köpa det
#18 - 28 januari 2007 16:11
stene skrev:
Eller om du kan ta med lite vatten till dem istället om dem nu kan testa det med dropptest så blir det billigare det går annars på ca 200 kr i ett fungerande kar med jämna vattenbyten där man matar med måtta så bildas inga ämnen som Nitrit så varför köpa det

ett bra test tycker jag kan va bra och ha nu när det är nystartat iaf
jag avvaktar med vattenbytet tills imorrn så får vi se då!
Fiskarna verkar som sagt va må bra
tack för svaren
mvh Martin
#19 - 28 januari 2007 16:13
branken skrev:
ett bra test tycker jag kan va bra och ha nu när det är nystartat iaf

jag avvaktar med vattenbytet tills imorrn så får vi se då!

Fiskarna verkar som sagt va må bra

tack för svaren

mvh Martin
Det är som du säger bra att ha:) om man tänker efter har ett själv det har aldrig visat på Nitrit
#20 - 29 januari 2007 13:10
Jag har också såna där teststickor och dom är rätt dåliga på nitrit, det är alldeles för grov skala, tror första strecket är på 5 mg/l.
Jag köpte också ett dropptest, och dom är mycket bättre. Där har man en skala på 0-3.3 mg/l.
Jag har kunnat följa uppstarten i min tank. Hade i nitrivec från början, under de två första veckorna så gick det upp till ca 0,8 mg/l, då bytte jag 50% av vattnet och tillsatte nitrivec igen. Nu ligger det på runt 0,3 mg/l och verkar sjunka långsamt.
Fiskarna (4 platysar) verkar inte störda av nitrithalterna utan det är full rulle på dom :D
#21 - 29 januari 2007 19:08
Sent igårkväll verkade två av skalarerna lite slöa, så jag vågade inte vänta! bytte vatten och i med nitrigonet! men idag när jag kom hem ifrån jobbet så var dom döda! [B)]
testade igen med nytt dropptest som visade 0,9...
nu blir det vattenbyte varje dag tills nitriten är borta!
Hoppas inga fler fiskar dör nu... jag som trodde jag hade läst på redigt inför
starten[:o]
#22 - 29 januari 2007 20:22
Usch...

... det är kämpigt... tar tid att få ordning på...
man ska ju vara rädd om sanden och pumpen för att det är där bakterierna etablerar sig men eftersom det är där fiskbajset hamnar också som är orsaken till Nitriten så dammsög jag botten efter att lite försiktigt ha rört lite, sen tog jag filtret i pumpen och kramade försiktigt ut det ett par gånger i smutsvattnet som jag tagit ur karet för att inte förstöra bakterierna... :p
Detta gjorde jag en gång när nitriten var som högst och efter det och ha tillsatt snälla bakterier började nivån långsamt att sjunka... Men det är jag som gjorde så, alla har sina sätt... ;)

Lenmar och jag diskuterade här på Zoopet om man ska ha i lite salt också för att ta hand om gälarna och kom väl fram till att lite salt är bra... men rimligtvis borde mycket salt skada de snälla bakterierna eftersom salt är bakteriedödande!?!
Jag vet inte vad du har för temp och vad dina fiskar vill ha, men lägre temp är bättre för syret i karet, man bör inte sänka så fort typ 1 grad per dag, sätt innerfiltret nästan över vattenytan för att få ner det syrerika ytvattnet i karet... De snälla bakterierna mår bra av syre... :)

Lycka till och kämpa på ;)

Annons