Nitrit

#1 - 27 juli 2007 10:33
Hej alla fiskgudar.

Jag har ett 720l som jag starta för en vecka sen.kollade nitrit värdet o det var 0,5mg,trots att jag hade i bactozym innan.
koppade i fisk redan andra dagen.
2st xingu 1.2st oscar.2st plattnosar,alla omkring 20cm.
Nu när jag såg nitritet så gjorde jag 40% vatten bytte o hade i en flaska 230ml stress zyme från API. nån som har några ider om jag har gjort rätt eller?
tacksam för svar mvh jocke
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 27 juli 2007 10:40
rodkiller skrev:
Hej alla fiskgudar.

Jag har ett 720l som jag starta för en vecka sen.kollade nitrit värdet o det var 0,5mg,trots att jag hade i bactozym innan.

koppade i fisk redan andra dagen.

2st xingu 1.2st oscar.2st plattnosar,alla omkring 20cm.

Nu när jag såg nitritet så gjorde jag 40% vatten bytte o hade i en flaska 230ml stress zyme från API. nån som har några ider om jag har gjort rätt eller?

tacksam för svar mvh jocke

Nej rätt gjorde du inte eftersom du la i så många stora fiskar samtidigt - när du lägger i så många stora så räcker det inte ens med bakteriekultur.

Fortsätt med små vattenbyten 5-10% en gång om dagen, forsätt tillsätta en bakteriekultur, sluta mata och be till dom högre makterna;)
Dina fiskar är väl som tur är inte så nitritkänsliga så det kan säkert lösa sig.
#3 - 27 juli 2007 10:45
Okej men hur funkar det? På flaskan stress zyme står det 1a dan o 7e dan o 14e dagen.Hur gör jag då med vattenbyten?ska jag ha i något annat då typ nitrivec?
När jag tar ut vatten?
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 27 juli 2007 11:11
rodkiller skrev:
Okej men hur funkar det? På flaskan stress zyme står det 1a dan o 7e dan o 14e dagen.Hur gör jag då med vattenbyten?ska jag ha i något annat då typ nitrivec?

När jag tar ut vatten?

Har ingen aning om vad stress zyme är för något - låter inte som en bakteriekultur i alla fall (vilket är vad som behövs) - så jag kan inte uttala mig
#5 - 27 juli 2007 11:15
Men vad skulle du ha i för bakterikultur? ledsen om jag tjatar.mvh jocke
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 27 juli 2007 11:18
rodkiller skrev:
Men vad skulle du ha i för bakterikultur? ledsen om jag tjatar.mvh jocke

Jag tror de flesta bakteriekulturer funkar rätt OK. Dock den enda jag har erfarenhet av är Dupla Bacter och den är oerhört effektiv (dubbel dos och nitriten är borta på några få timmar) men jag tror inte att den går att få tag på i Sverige längre.
Många berömmer ju Nitrivec men jag har aldrig testat den så jag kan inte uttala mig om den.
#7 - 27 juli 2007 11:31
En fråga till.vad tror du om min filtrering?
Jag har btn bakgrund med ett uttag på sidan med innerfiltermatta 30cm*60cm*10cm.
och en project pumphuvud på 3300l.
Tror du det räcker eller ska jag ha något mera. H jocke
#8 - 27 juli 2007 11:56
Ha en flaska Sera Toxivec hemma om nitrit värdet skulle bli akut högt.
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 27 juli 2007 12:05
rodkiller skrev:
En fråga till.vad tror du om min filtrering?

Jag har btn bakgrund med ett uttag på sidan med innerfiltermatta 30cm*60cm*10cm.

och en project pumphuvud på 3300l.

Tror du det räcker eller ska jag ha något mera. H jocke

Normalt sett hade det definitivr räckt men oscars är grävskopor ock skitar ner väldigt mycket - men är så länge räcker det säkert. Det tar dock minst 5-6 veckor innan du har någon bara nyttobakteriekultur att tala om i filtermaterialet
#10 - 27 juli 2007 12:13
okej vart kan man köpa toxivec någonstans?
Och går det åt massor eftersom mitt kar är 720l?
H jocke
#11 - 27 juli 2007 14:00
250 ml för 110:- räcker till 1000 Liter.
De flesta Zoohandlar brukar ha Seras produkter.
#12 - 27 juli 2007 15:02
rodkiller skrev:
okej vart kan man köpa toxivec någonstans?

Och går det åt massor eftersom mitt kar är 720l?

H jocke
Dey du ska använda är bakteriekultur (nitrivec) och inte toxivec!
#13 - 27 juli 2007 15:28
Om det blev akut högt skrev han att det kan vara bra att ha Toxivec hemma
#14 - 27 juli 2007 18:39
eriahl skrev:
Om det blev akut högt skrev han att det kan vara bra att ha Toxivec hemma
nej inte han, utan kramfors! vid akut höga nitritvärden är det bättre med vattenbyte och nitrivec som jag skrev!
#15 - 27 juli 2007 19:07
Kramfors skrev:
Ha en flaska Sera Toxivec hemma om nitrit värdet skulle bli akut högt.

Jag var otydlig det var honom jag menade. Vattenbyte hjälper men Toxivec kan ju hjälpa till lite extra. Har själv inte behövt använda något utav dom men skadar väl inte
#16 - 27 juli 2007 19:58
Vi har kollat Toxivec i klubben, tar ner nitratvärdet/ammoniak snabbt.
#17 - 27 juli 2007 21:36
ja jag förstår resonemanget men nitrivec bygger ju också upp bakteriestammen så man slipper återkommande nitrit!
#18 - 29 juli 2007 00:05
Stress zyme är en bakteriekultur http://www.fishandfins.co.uk/stress-zyme.htm

Kombinera Stress zyme med ett varjedagpreparat typ Nitrivec, Denitrol.

Och Toxivec verkar bra när ammonium/nitrit-nivåerna blir för höga, och Kramforsarna har ju testat det, köp!

Ingen optimal start, nu gäller det att göra vad som göras kan, lycka till!

Annons