Nitrit igen, suck!

#1 - 4 maj 2007 10:39
Hej!!

nu har jag Nitrit igen i mitt 135-liters

det är fa.......n otroligt alltså

men enligt killen i djuraffären berodde det på att jag bytte filter i går, samt att jag matar för ofta

så nu blir det till att byta vatten, inte mata och hoppas att det blir bra så snart som möjligt!!!

något annat att tänka på, någon?

Kristoffer
#2 - 4 maj 2007 10:57
Nær du bytte filter, tog du då nåt av "slammet" från det gamla? Det ær dær dom nyttiga bakterierna sitter...
#3 - 4 maj 2007 10:57
Skaffa då två filter om det är så känsligt så att du inte gör rent båda samma månad...

Vad är förresten nitrit... I ditt fall

För mig är det lite mer än utslag på stickorna, om det då och då inte visar noll kan man ju inte jaga upp sig över...
#4 - 4 maj 2007 11:00
Xul skrev:
Skaffa då två filter om det är så känsligt så att du inte gör rent båda samma månad...

Vad är förresten nitrit... I ditt fall

För mig är det lite mer än utslag på stickorna, om det då och då inte visar noll kan man ju inte jaga upp sig över...

Vad menar du? Varfør ska han ha 2 filter?
Nitriten ska helst vara noll annars ær det nått fel...
#5 - 4 maj 2007 12:22
nej det gjorde jag inte

skall jag ta och krama ur filtret från mitt 48-liters akvarium i det stora eller??har tillsatt Easy life, ett medel som skall vara bra för bakterierna i vattnet

Kristoffer
#6 - 4 maj 2007 12:23
hej

nej men det var höga värden när de testade det i zooaffären

trodde det var på väg bort, för bara för ett par dagar sen var värdena nästan på Noll

men jag hoppas nu att jag är på rätt väg igen, eftersom jag både bytt mycket vatten, slamsugit, samt tillsatt nya nyttiga bakterier(easy-life)

ha en bra helg!

Kristoffer
#7 - 4 maj 2007 12:24
eller hur?

det trodde jag med

men nu har jag bytt vatten, ca 50 procent, tillsatt ett medel(easy-life) och hoppas att jag om några dagar skall ha en Nitritfritt akvarium

jag skall inte mata på ett par dagar nu

ha re

Kristoffer
#8 - 4 maj 2007 12:31
Slamsuga ska du inte gøra... Det hær med at få bort nitrit ær en fin balans... Bakterierna ska ha nått att leva av så dom kan førøka sig, men nitritkoncentrationen får inte heller vara før høg då dør fiskarna.
Du kanske vet det hær, men det ær så att i ditt filter och sand lever det bakterier, som omdanar den mycket giftiga nitriten till den inte så giftiga nitrat. Nær du byter filter tar du samtidigt bort alla dom bra bakterierna... Det ær næstan det samma som att starta ett nytt akvarium nu... Dærfør ær det mycket vigtigt att du kramar ur allt slam från det gamla filtret i det nya, men det ær nog førsent nu eftersom bakterierna dør efter några timmar om filtret ær avstængt.
#9 - 4 maj 2007 13:00
hej!

jo jag visste en del av det där

men jag provar med att krama ur en del bakterier från mitt lilla akvarium i det stora

tack för tipsen!!

Kristoffer
#10 - 4 maj 2007 13:03
Kjaer skrev:
Vad menar du? Varfør ska han ha 2 filter?

Nitriten ska helst vara noll annars ær det nått fel...

Om det verkligen är så känslig balans i Stoffys akvariet är det ju något fel...

Nyttobakterier finns ju i bottenmatrialet osv också.. rengöring av ett filter skall inte behöva ge en nitritspik.

(Och om det bara är en liten spik på 0,1 ppm eller så förblir nitritet bara en spik och inte slutet på fiskarna) och blir sedan närmare 0 igen.

Och som kemist kan jag inte acceptera uttalande som att nitriten skall vara noll utan föredrar uttryck som mindre än 0,1 ppm...
#11 - 4 maj 2007 13:19
ok

då förstår jag

hoppas hur som helst att värdena går ner under helgen!!

ha nu en bra helg i solen!!

Kristoffer
#12 - 4 maj 2007 13:22
Har du bytt filter eller har du rengjordt filtret?
Nær du rengør filtret ska du anvænda vatten från akvariet annars dør de nyttiga bakterierna.
#13 - 4 maj 2007 13:26
hej
jag har bytt, eller rättare sagt mitt gamla Eheim la av i går, så jag åkte och köpta en Aquafresh 50 Powerhead, med en blå cylinder man sätter på(filter)

det är ett ruskigt drag på den alltså!!

Kristoffer
#14 - 4 maj 2007 13:27
Xul skrev:
Om det verkligen är så känslig balans i Stoffys akvariet är det ju något fel...

Nyttobakterier finns ju i bottenmatrialet osv också.. rengöring av ett filter skall inte behöva ge en nitritspik.

(Och om det bara är en liten spik på 0,1 ppm eller så förblir nitritet bara en spik och inte slutet på fiskarna) och blir sedan närmare 0 igen.

Och som kemist kan jag inte acceptera uttalande som att nitriten skall vara noll utan föredrar uttryck som mindre än 0,1 ppm...

Okej;) Nær jag sæger noll menar jag bara att det ska vara så små mængder att man inte kan påvisa det med dom vanliga vattentester...
#15 - 4 maj 2007 13:43
ok
förstår det
men i dag när jag testade så hade jag mycket höga halter

så det var INTE nära noll!!

OK!!
#16 - 4 maj 2007 13:50
Vet du hur høga?
#17 - 4 maj 2007 15:07
Stoffy34 skrev:
hej

jag har bytt, eller rättare sagt mitt gamla Eheim la av i går, så jag åkte och köpta en Aquafresh 50 Powerhead, med en blå cylinder man sätter på(filter)

det är ett ruskigt drag på den alltså!!

Kristoffer

Om du inte tog gojs från det gamla filtret och kramade i det i det nya, så har du ingen bakterieflora. Det är som att starta ett helt nytt akvarium, frånsett de bakterier som eventuellt finns i gruset. Och då har du nitriten tillbaka.
#18 - 4 maj 2007 15:57
jo jag hajar det!!

segt
men nu har jag tagit "gojs" från mitt lilla akvarium, samt tillsatt Easy-life, så nu skall det nog vara ok snart

efter helgen hoppas jag att det är bra igen!!

bytte 45 procent av vattnet i dag, skall jag byta lika mycket varje dag nu så jag blir av med nitriten, eller??

Kristoffer
#19 - 4 maj 2007 15:59
Nej!

det vet jag inte

men det var så högt så den färgen det motsvarade fanns nästan inte med på teststickan tjejen i affären använde

Kristoffer
#20 - 4 maj 2007 17:19
Det låter absolut inte bra! Hoppas fiskarna øverlever...
#21 - 4 maj 2007 18:20
hej

ja det gör jag med
men de verkar må bra så det tror jag

Kristoffer
#22 - 4 maj 2007 19:33
Håller tummarna för att det fixar sig utan att fiskarna tar stryk.... Slå i rejält med filterbakteriesoppa (typ nitrivec) och mata inte... De flest fiska klarar sig utan mat i en vecka (ej yngel)! Lycka till! //Katina
#23 - 4 maj 2007 20:09
hej!!

ja då

har "slagit" i Easy Life i dag, och inte matat

hoppas nitriten försvinner över helgen
men det är lugnt, fiskarna simmar omkring och verkar bara må fint

så det är nog ingen fara!!
ingen ide att oroa sig i onödan

Kristoffer
#24 - 4 maj 2007 21:53
hej!

man skall ju inte mata nu när man har nitrit i vattnet har jag förstått

tänkte bara att jag skulle lägga ner lite mat åt min ancistrus
då provade jag med att koka lite potatis, och la ner det

är detta inte bra heller med tanke på nitriten????

Kristoffer
#25 - 4 maj 2007 22:09
Ger du mat till malen, så kommer det ju ut någon gång...

Det som kommer ut är ammonium, och det är det som blir nitrit, ju.
#26 - 4 maj 2007 22:12
ok

så det är inte läge att mata malen heller alltså

ok

då tar jag bort potatisen nu
en fråga till
jag har ju 5 st Goldens i karet
har märkt att en av dem, den som är minst, knappt får i sig någon föda, och verkar lite utmobbad av de andra

kan jag flytta över den till mitt andra akvarium på 48 liter, där jag inte har nitrit och mata den lite så den blir störra och starkare, och sedan när den vuxit till sig lite flytta tillbaka den???

tips?

Kristoffer
#27 - 4 maj 2007 22:14
ok
är det ammonium som kommer ut, och det blir sedan nitrit?

åh fasen det är så det ligger till
då vet jag!!!

Kristoffer
#28 - 4 maj 2007 22:31
Del 1: Lite vattenkemi
När fiskarna äter, bajsar de. De släpper ut ammoniak både genom gälarna och exkrementer. Ammoniak (NH3) blir i vattnet till ammonium (NH4+). Båda är giftiga för fisk.
Ammoniumet görs av bakterier om till nitrit (NO2), vilket är dödsgiftigt för fisk. Det görs sedan om av andra bakterier till nitrat (NO3), vilket inte är vidare giftigt, och som växter behöver. Det är därför man ska vara väldigt rädd om bakterierna i filtrena och i gruset.
I ett malawikar brukar man inte ha så värst mycket växter, så därför kan även nitrat till slut krypa upp till skadliga nivåer. Det är därför man måste byta vatten ofta i ett malawi/tanganyikakar.
(Det är också därför jag fuskar rätt kraftigt med vallisnerian-jag vill att den ska ta hand om nitratet. Mitt kar är därför inte helt biotop-fundamentalistiskt, men hey-det är mitt kar!)

Del 2: Om "mobbade" fiskar.
Oj! Nej, flyttar du bort den "mobbade", så blir den nykomling när du för tillbaka den! Och det är ingen trevlig tillvaro, om man inte är väldigt mycket större och starkare än alla de andra!

Jag försöker göra så med min maingano, men han är dubbelt så stor och stark som någon av dom andra fiskarna i stor-burken. Han är en elak f*n också, för den delen, så han lär klara sig.

Men din lilla "mobbade" lär inte klara sig om du gör sådär.

Om du någon gång för till nya golden i ditt kar, skall du välja antingen sådana som är en bra bit större än de som redan är där, eller sån'a som är så små att de inte är könsmogna ännu, men ändå så stora att de inte blir mat (1,5 till 2 cm). Och ha gott om gömställen!
#29 - 4 maj 2007 22:36
ok
då tackar jag för kemilektionen!!

mycket bra, nu vet jag!

då skall jag INTE mata nu på ett tag, och INTE flytta "den mobbade" alltså!!

tack för mycket bra tips!

ha en bra natt!!

Kristoffer
#30 - 4 maj 2007 22:42
hej igen!

en fråga till bara

så när filtrena börjar slamma igen helt, då vrider man bara ur filtret i akvarievattnet, och sätter tillbaka det?(jag har en Aquafresh Powerhead 50 med cylinderfilter i mitt 135-liters, samt ett Aquael Fan 1 i mitt 48-liters)

man skall alltså ALDRIG skölja ur det under kranen??

Kristoffer
#31 - 4 maj 2007 22:48
Det går att skölja ur det under kranen också, men bäst är då att ha ungefär samma temp på vattnet som i akvariet.

Och ta akvarievattnet i en hink....rätt dumt att vrida ur filtrena i akvariet. :D
#32 - 4 maj 2007 22:59
ok

jo det är klart att man gör det utanför akvariet
det var underförstått

hehe

ha re

Kristoffer

Annons