Del 1: Lite vattenkemi
När fiskarna äter, bajsar de. De släpper ut ammoniak både genom gälarna och exkrementer. Ammoniak (NH3) blir i vattnet till ammonium (NH4+). Båda är giftiga för fisk.
Ammoniumet görs av bakterier om till nitrit (NO2), vilket är dödsgiftigt för fisk. Det görs sedan om av andra bakterier till nitrat (NO3), vilket inte är vidare giftigt, och som växter behöver. Det är därför man ska vara väldigt rädd om bakterierna i filtrena och i gruset.
I ett malawikar brukar man inte ha så värst mycket växter, så därför kan även nitrat till slut krypa upp till skadliga nivåer. Det är därför man måste byta vatten ofta i ett malawi/tanganyikakar.
(Det är också därför jag fuskar rätt kraftigt med vallisnerian-jag vill att den ska ta hand om nitratet. Mitt kar är därför inte helt biotop-fundamentalistiskt, men hey-det är mitt kar!)
Del 2: Om "mobbade" fiskar.
Oj! Nej, flyttar du bort den "mobbade", så blir den nykomling när du för tillbaka den! Och det är ingen trevlig tillvaro, om man inte är väldigt mycket större och starkare än alla de andra!
Jag försöker göra så med min maingano, men han är dubbelt så stor och stark som någon av dom andra fiskarna i stor-burken. Han är en elak f*n också, för den delen, så han lär klara sig.
Men din lilla "mobbade" lär inte klara sig om du gör sådär.
Om du någon gång för till nya golden i ditt kar, skall du välja antingen sådana som är en bra bit större än de som redan är där, eller sån'a som är så små att de inte är könsmogna ännu, men ändå så stora att de inte blir mat (1,5 till 2 cm). Och ha gott om gömställen!