Nitrit m.m

#1 - 30 januari 2007 08:12
Jag har kollat vattenvärden i mitt nystartade 60 l akvarium, med teststickor som visar svagt svagt rosa på nitrit, 0,5 enligt skalan.

Det gjorde jag igår, o gjorde då ett vattenbyte på 30%. Gjorde ett nytt test, samma värde. Imorse gjorde jag ett till test, o det är fortfarande samma. Jag har läst att man ska byta vatten hela tiden, men gäller det även fast akvariet är så nytt?

Jag har inget nitrivec eller toxivec, o det finns inte här i stan så jag kan inte få tag på det dom närmsta dagarna.

Fiskarna verkar må bra, med undantag för en som ofta står stilla långt ner mot botten och gapar med munnen o fladdrar med fenorna. Men lika ofta är den och simmar runt med dom andra också. Så det kanske inte är nåt fel på den?
#2 - 30 januari 2007 08:16
Köp ett riktigt dropptest då stickorna ganska ofta visar fel och har ett stort spann på skalan. Det kan både vara mer och mindre nitrit i vattnet än stickorna visar.
#3 - 30 januari 2007 08:36
Det är ju i nystartat man lättast får de här...

... läs de andra nitrittrådarna... Lycka till ;)
#4 - 31 januari 2007 08:40
Jag har ett nytt akvarie (15 dagar) och har fortfarande inte fått nitrit (för att teststickan visar 0,2 (i ditt fall 0,5) istället för 0 eller 0,2 en dag eller två måste anses som felmarginal. Sålänge det inte går till nästa ruta är det lungt skulle jag säga.

Byt 10-30 % varranan dag och dra ner på det efter 2 veckor

Skit i dropptesten, bara för att du vet lite mer exakt betyder inte att fiskarna mår sämre eller bättre för det. Vad skulle vi göra utan stickorna ?
#5 - 31 januari 2007 09:15
Xul skrev:

Skit i dropptesten, bara för att du vet lite mer exakt betyder inte att fiskarna mår sämre eller bättre för det. Vad skulle vi göra utan stickorna ?

Det är lite skillnad att veta om nitrit är på 0,2 eller 0,5 och eftersom stickor kan ha den felvisningen är dropptestet exaktare. Om du inte är intresserad hur fiskarna mår så kan ju andra vara det;) .
#6 - 31 januari 2007 09:28
Håller med...

ansjo skrev:
Det är lite skillnad att veta om nitrit är på 0,2 eller 0,5 och eftersom stickor kan ha den felvisningen är dropptestet exaktare. Om du inte är intresserad hur fiskarna mår så kan ju andra vara det;) .

Jag dropptestade varje dag i början... Hade koll på exakt på graden vad som fungerade och inte... när det sjönk och när det steg... Nu har jag 0 i alla mina kar!!!:D
#7 - 31 januari 2007 09:53
Ansjo, Missförstå mig inte, jag bryr mig om fiskarnas väl och ve men vad mer kan jag göra än att

1 Ha täta byten varannan dag 10-30 % (blir runt 15 %)

2 Lite foder

3 Lite fisk och växter

4 Tålamod

5 Jag tillsätter 13 mL salt per 13 L färskt vatten (skall ju hjälpa fiskarna att klara av nitriten)

Jag skulle ju vilja veta mer exakt men vad mer kan jag göra? Kunskap om nitriten är 0,11 eller 0,3 förändrar ju ingenting.

Mina stickor visar 0 0,2 0,5 2 5 och 10

Ska jag skippa saltet, törs jag?
#8 - 31 januari 2007 10:13
Jo, du gör helt riktigt, men vad jag menar är att stickorna inte är så tillförlitliga som dropptest och om en sticka visar svagt rosa så kan det vara tex 0,5 i nitrit ändå.
Att du har lite fiskar nu i början kan jag förstå, även om det är svårt att hålla sig;) men varför har du lite växter? Har du inte snabbväxare så skaffa det så får du mindre algproblem (förhoppningsvis).
Vad har du för fisk i karet eftersom du har salt i vattnet? Eller är det så att fisken är van vid detta där nere på kontinenten då ni inte har något hav i närheten:p ?
#9 - 31 januari 2007 10:43
hmm vad svårt det här är, så här komplicerat var det inte med akvarium i min "ungdom", då testade man aldrig vattnet o det gick väl bra i alla fall. nu verkar alla testa, är det så?

mina stickor är fortfarande samma rosa färg, jag har bytt vatten igår igen, men inte idag. jag är lite rädd för att fiskarna mår sämre av att få nytt vatten hela tiden? byta eller inte byta?
#10 - 31 januari 2007 10:45
Byta!
Skulle tro att de mår sämre av nitrit än lite nytt friskt vatten;).
#11 - 31 januari 2007 10:47
O varför inte pröva att inte mata på några dagar så filtret får en chans att komma ifatt
#12 - 31 januari 2007 10:48
När jag var liten...

lillalotta skrev:
hmm vad svårt det här är, så här komplicerat var det inte med akvarium i min "ungdom", då testade man aldrig vattnet o det gick väl bra i alla fall. nu verkar alla testa, är det så?

mina stickor är fortfarande samma rosa färg, jag har bytt vatten igår igen, men inte idag. jag är lite rädd för att fiskarna mår sämre av att få nytt vatten hela tiden? byta eller inte byta?

... och bara "körde" på fick jag köpa nya fiskar hela tiden så till slut tröttnade jag och köpte malawi i många år som nästan inte går att ta död på... Nu har jag försökt göra detta rätt och peppar, peppar inte förlorat en enda fisk :D

Annons