Nitrit mättning (SERA)

#1 - 2 augusti 2008 11:52
Jag blev lite orolig för mitt 60 liter nyss, när jag satte testet mot pappret, alltså la pappret på borde och ställde testet på så var de gult som de ska vara om man inte har någon nitrit.

Men när jag höll pappret mot lampan och testet framför så blev de en annan färg på test vattnet, alltså 0,5 mg/l visade den då.

Jag är lite orolig hur jag ska kunna lita på testet nu! :confused:
#2 - 2 augusti 2008 12:26
Helst skall du titta på testet i dagsljus.
En lampa har en annan färgtemperatur och "färgar" det den belyser.

Så jag skulle lita på det första.
#3 - 2 augusti 2008 12:29
okok, jag kollade i dagsbelysning när jag ställde testet på pappret, men när jag höll den mot lampan så blev testet mörkare eftersom pappret skuggade det, då blev de en annan färg, därav oron.

Btw, mina flytväxter trivs inte längre, de har börjat dö en efter en, som om de röttnar eller något. =S
#4 - 2 augusti 2008 12:34
Själv brukar jag ställa mig vid ett fönster och titta in mot rummet.
teströret närmast mig och testkartan direkt bakom. Då ser man perfekt hur det ser ut färgmässigt.

Har du ändrat så du har högre ytrörelse tex. Vissa växter gillar inte det. Alla flytväxter vill ha så lugnt vatten som möjligt. Om du får stora mängder flytväxter så kanske du måste tillsätta mer näring då dessa är experter på att sno näring.
#5 - 2 augusti 2008 12:39
Det är de som är konstigt, när de var i mitt 300 liter som är hur strömt som helst så röttnade inte så, i mitt 60 liter är de nästan hur lungt som helst om man jämnför med 300 litern.. :S

Annons