nitrit,nitrat.

#1 - 29 november 2005 20:58
jag har såna problem med att få ner mina nitrat värden så nu börjar jag tröttna på detta?har nog försökt me allt ingenting fungerar hjälp.
#2 - 29 november 2005 21:08
Mer växter och ljus kanske?
#3 - 29 november 2005 21:19
[QUOTE=mathias5053]jag har såna problem med att få ner mina nitrat värden så nu börjar jag tröttna på detta?har nog försökt me allt ingenting fungerar hjälp.[/QUOTE]
vad har du för storlek på karet,vad har du för fiskar,hur mycket växter osv
mvh janne
#4 - 29 november 2005 21:19
Tätare byten.
Mindre foder.
För mycket fisk per liter.
#5 - 29 november 2005 21:40
jag kan nog inte få så mycket mer växter än va jag har o lite mer ljus???skulle det hjälpa.
#6 - 29 november 2005 21:43
jag har ett 240 liters rätt mycket växter har jag kan man väll säga?jag har diskus och så har jag mycket rötter i akvariet och kardinaltetra och mal ancistrus.
#7 - 29 november 2005 21:50
Växterna kan konsumera rätt mycket nitrat. Men då gäller de att de växer bra. Då kan man klippa växterna ofta och få ut nitrat den vägen. Annars är det bara slamsuga ofta och köra vattenbyten ofta.
#8 - 29 november 2005 22:02
jag har bytt vatten tre gånger på 1 månad plus att jag har slamsugit akvariet varje gång har inte gett nån mat på tre dagar använt nitrivec i en vecka har inte hänt nånting?kan det vara sä att det finns i vattnet från början??
#9 - 29 november 2005 22:09
Jag är ganska säker på att det är ett mätfel, vad mäter du med ??

Det är dessutom lätt att testa:

1. Mät nitrathalten
2. Byt 50% Vatten
3. Mät nitrathalten igen

Har du normalt kranvatten så skall den andra mätningen visa hälften av den första.

De flesta blir förvånade hur lite nitrat de har när de testar med ett schysst test.
#10 - 29 november 2005 22:14
Kan vara så att det finns en del nitrat i vattnet från början. Men jag tror skiten från fiskarna diskus och mal som bildar den mesta nitraten. Jag har för mig dom som har diskus slamsuger flera gånger per vecka för att de ska må bra. Minst varannan dag eller nåt.
#11 - 29 november 2005 22:20
jag använder mig av tetratest som jag köpt i en vanlig zoobutik, 25 tester får man i en burk är bara till att doppa en sekund färdigt
#12 - 30 november 2005 09:11
Jag bytar vatten 2 gånger i veckan ca 30% varje gång men det finns dom som gör det oftare till o med varje dag.Jag hade själv problem med nitrat i början så jag hällde i nitrivec o bytte 20% av vattnet varje dag tills jag såg att värdena var bra så nu funkar det jätte bra,en tumregel ju mer du matar=ju tätare vattenbyten......

MvH Crille.....
#13 - 30 november 2005 09:17
Vid nedbrytning av 1g protein bildas 0,708 mg nitrat, om du har ett foder som innehåller 30% protein och matar 100 g då tillför du ca 20 mg nitrat.
Så om du byter 20 % vatten varje vecka och tillför 20 mg nitrat i veckan så byter du inte bort 20 mg nitrat utan 20 % av 20 mg nitrat.

Att minska nitrathalten i vattnet finns det många sätt, mycket växter, olika lösningar av biofilter, färre fiskar, mindre mängd foder, men för den vanlige akvarie ägaren är det enklaste sättet regelbundna delvattenbyten.
#14 - 30 november 2005 23:21
Jag har läst igenom den här tråden och funderar på om inte någon/några av er pratar om olika saker, nitrit och nitrat är inte samma sak. Det är rätt viktigt att skilja på dom.
#15 - 1 december 2005 00:35
[QUOTE=Sonja]Jag har läst igenom den här tråden och funderar på om inte någon/några av er pratar om olika saker, nitrit och nitrat är inte samma sak. Det är rätt viktigt att skilja på dom.[/QUOTE]

precis och sera nitrivec är helt overksamt mot nitrat men däremot hjälper det till att få igång den biologiska reningen så nitrit omvandlas till nitrat.
#16 - 1 december 2005 05:08
Jag har kört med dom här tetratest, och har sen köpt ett droptest. varav sistnämda är att rekomendera. Tetratestet är inte helt och lita på ;)

Annons