nitrit värde

#1 - 4 augusti 2004 20:03
Hej

Jag har haft igång mitt malawi 230 l kar i ca en vecka. Innan hade jag två ballong molly på försök i ca en vecka. Nu har jag 25 firrar i och min nitrit halt är 0,025. Är det läge att bli orolig. Skall det värdet alltid vara noll eller? Det står dock konstant på samma värde och har gjort det hela tiden.

#2 - 4 augusti 2004 20:04
Hej

Om du har haft i 25 st fiskar första veckan så kommer du garanterat att få ett enormt nitrit värde.Ja värdet ska vara nära 0
Fredrik
#3 - 4 augusti 2004 20:08
Ja, det är som sagt läge att bli orolig när du har så mycket fisk i ett nystartat kar... och nitriten är på väg upp...
#4 - 4 augusti 2004 20:29
Jag har börjat förstå det. Nybörjare med malawi fiskar som jag är så litade jag på att det inte var några problem som försäljaren sa....hm Fiskarna jag har är i för sig rätt så små allihop dvs ungdjur men det kanske inte har någon betydelse. Så vad gör jag nu för att förhindra att de dör allihop. (hu hemsk tanke) jag har ett annat akvarium som har varit igång ett år kan det hjälpa om jag har i lite vatten från det akvariet? Jag har i bakterier för att förhindra nitriten att stiga kanske därför som den håller sig i på samma värde?, Matar väldigt försiktigt gör jag.
hjälp finns det något annat jag kan göra?
känner mig smått hysterisk nu men fiskarna ser i alla fall inte ut att må dåligt än.....
#5 - 4 augusti 2004 20:32
Vattenbyten. mindre utfodring och om du har möjlighet så sno lite filtermaterial från ett inkört akvarium. Om det inte är så att du råkar ha lite nitrivec hemma..
#6 - 4 augusti 2004 20:39
Okej tack för råden. Jag har nitrivec hemma så jag får väl fortsätta att använda det. Hur mycket/många vattenbyten då? vet inte hur mycket jag törs laborera där. Nitrivec har jag haft i dagligen ca 10 ml per 100 l sedan jag köpte fiskarna. Skall jag kanske öka på dosen och se om det hjälper?
#7 - 4 augusti 2004 20:48
Tvätta filtret från den gamla karet i det nya eller om det är möjligt helt enkelt byta plats på filtren dvs köra det gamla i det nya karet och vise versa i ca 1 månad och sen byta tillbaka
Fredrik
#8 - 4 augusti 2004 21:15
Rätta mig någon om jag har fel... men de nitritvärden han har nu är väl ganska normala för ett nystartat kar? Tror inte det är läge för vattenbyten än... men täta testningar och koll på "vad göra" är det läge för...
Följ de råd som du fått här ovan, med Nitrivec och filter från det andra karet... stiger Nitritet är det bara att byta vatten en par gånger om dagen... typ 30 %, tills du fått ner värdet igen...
#9 - 4 augusti 2004 21:30
Efter en vecka kan nitritvärdet vara normal för då finns inte tillräckligt med bakterier för att bryta ner ammoniumet till nitrit.
#10 - 5 augusti 2004 18:12
fråen en annan som nyss startat!

tjenixen - har haft mitt kar igång i 4 veckor i övermorgon och mitt värde for i tacket efter ca 2 veckor. Oroadig INTE för det....
Jag fick massa bra råd från killarna/tjejerna här OCH det enda jag gjort under de följande två veckorna är att jag gjort ca 30% vattenbyten varje dag, tillsatt bikarbonat vid varje vattenbyte för att hålla kH-värdet (ca 1 msk / 100l...har funkat på mitt kar...mätt värdet varje gång)...slutat mata några dagar, och sedan varit varsam med utfodringen. Jag tillsatte en baktierkultur i filtret efter ca 2 !/2 vecka...och nu börjar värdet blir mycket bättre vad det beträffar nitriten......

Alltså - det löser sig....tat lugnt och gör dina vattenbyten....!

Dethadealer förbaskat tacksam för alla supertips från er alla!
#11 - 5 augusti 2004 19:02
Hej

Skönt att få lite råd ska hålla koll på värdena och göra mina vattenbyten. Tyvärr så saknas det en fisk som jag inte kan hitta. men det kan ju bero på att den inte klarade flytten de andra ser trots allt ut att må bra. Får väl lov att kämpa på med bytena av vattnet och bakteriekultur här.
#12 - 5 augusti 2004 19:12
En lite grej (kommer väl bli MÖRDAD nu *S*)
Detta är väl inte den FÖRSTA pinsamheten jag har gjort under semestern, men det värsta vad det beträffar akvariet!!
(och då detta med att du inte hittar en fisk)....

Jag har ju som sagt hållt på med vattenbyten varje dag, och tillslut känner man sig.....trygg???....när man sitter där med sin slang över kanten och låter vattnet rinna....

Någon enstaka gång i början så känndes det som om det högg till i slangen, och man fattade att det var någon i karet som vart lite för nyfiken på den gröna grejen som hängde ner i karet.

Men så helt plötsligt (måste vart en fisk som sett filmen Finding NEMO") small det till och FAN, en fisk satt fast INNE i slangen!!!

Gissa om man fick PANIK!! Börjar bålsa....inget händer, men efter ca 10 sek. så vander jag slangen och där kom den ut....fasen vad man skämdes!!! *S*

Så - nu vet alla att Nemo bor i MITT kar!!!

Kolla slangen!

Mvh

Deathdealer
#13 - 5 augusti 2004 21:08
Oj tanken har faktiskt slagit mig, skrattade ordentligt åt ditt inlägg. Kanske skulle ta en ordentlig titt på slangen. Hade min 9 åriga son som passade fiskarna medans jag övervakade andra änden :0) så visst det kan vara så att de den fisken blev inspirerad av nemo. För i akvariet finns den inte. En moori som tyvärr är borta.
När du gjorde vattenbyte med 30% dagligen hade du i bakteriekultur i vattnet då? Jag har bytt 5% av vattnet ett par gånger dagligen för jag är lite rädd att störa de bakterier som håller på och jobbar i akvariet för mycket. Sen har jag lånat filtret från mitt andra akvarie. nitrit värdet är nu 0,05. Hur illa var ditt värde?
#14 - 6 augusti 2004 06:17
guccasko - mitt värde var betydligt högre MEN det ÄR absolut INGEN fara att byta vatten i karet (även enl t.ex Kjell "the man, the myth, the legend". Det enda som man tydligen ska vara noga med är pH och kH värdet, dvs om det diffar mycket mot vattnet du har i karet idag. Men som jag skrev, tillsätt bikarbonat (finns överallt t.ex ICA) och gör större vattenbyten (via en duschslang, så vädrar du ut det samtidigt)

Funkade ypperligt för mig!"!!!!

Deathdealer
#15 - 6 augusti 2004 07:27
Apropå fiskar i slangen... det där löser ni enkelt med en liten bit myggnät eller en nylonstrumpa... sätt över slangänden och fäst med gummisnodd...
Det där med vattenvärden och bikarbonattillsatser... Har man skapliga värden så är det dumt att börja tillsätta saker... man kan som sagt få svaj på pH värdena ordentligt... och det skadar kanske mera fisken än om man har ett pH som ligger lite lägre än det ska...
#16 - 6 augusti 2004 08:12
Tant Nancy - det du säger om vattnet stämmer alla gånger, men den uppfattning som jag fick av alla råd var att bikarbonat "buffrar" vattnets förmåga och bl.a hålla ett konstant pH värde så att man slipper svängningar på pH-värdets!? Där jag bor (Borås) ligger pH på ca 7,5 med med ett lågt kH, så jag tillsätter bikarbonat vid vattenbyten. Har även tillsatt någon form av kalkgrus i mitt filter (Fluval 204) i den övre kammaren för att hålla pH´t på ett stabilt värde, och gärna höja det, men pH´t vill inte gå upp till 8!!!

Tänkte köpa en "utbålsände" till min slang som hindrar fler rymmningsförsök av The Leauge of Nemo! :-)

Med massa vänlig

Deathdealer
#17 - 7 augusti 2004 20:43
Tack för all hjälp jag har fått. Tipset med nylonstrumpan på slangen funkar ypperligt. Nu blir det inte fler rymningsförsök hos mig =) Mitt nitrit värde går inte uppåt utan verkar stå kvar på samma så jag tror att jag har koll på läget nu. Har kört med 30% vatten byte i 2 dagar. Men jag fortsätter att testa så inget händer i karet.
#18 - 7 augusti 2004 20:50
Nästa steg i det där med vad man har i änden på slangen då... Med en vanlig skarvkoppling, typ Gardena, kan man sätta dit en slamsug. Om man väljer den billiga typen, som brukar finnas hos akvariehandlarna, med blå blåsa på slangen... så har man en skyddande sil i änden och en pumpfunktion för att få igång vattnet, så att man slipper suga i slangen...

Annons