Nitriten försvann över natten - Akvariet inkört?

#1 - 14 april 2008 08:28
Hej å hå.

Efter att startat upp mitt 222 liters så fick jag nitritvärden i vattnet efter ett par dagar. Inte alls så oväntat med nytt akvarium [:o]

Redan från uppstarten så körde jag med vattenberedningsmedel och körde en dos med bakteriekultur. Nitrivec under 10 dagar enligt flaskan.

Från dag 2-3 och under nästan 2 veckor så har dropptestet visat på mycket hög nitrithalt i vattnet, senast igår på dagen så var det lika högt men så idag visade testet helt nitritfritt :confused:

Tog 2 tester så att det inte skulle kunna bli felmätt.
Är det normalt att akvariet blir inkört och tar hand om nitriten från ena dagen till den andra?

Under hela tiden har jag haft samma schema. matat varannan dag, matat mycket sparsamt och varannan dag gjort litet vattenbyte på 15 liter med tillsatt vattenberedningsmedel i nya. Har dock aldrig tillsatt salt i karet.

Fiskarna har mått väldigt bra under hela tiden. inte det minsta tecken på ohälsa.

Betyder detta att akvariet har körts in och fått bra bakteriekultur och att man stegvis kan öka matningen i fortsättningen samt att man kan falla tillbaka på vattenbyte på varannan vecka istället?
#2 - 14 april 2008 10:27
hur mätter man om man har nitrit?
#3 - 14 april 2008 10:35
man köper ett dropptest och kollar, annars kan tecken på nitrit vara att fiskarnas gälar är röda och att fiskarna andas med snabba häftiga "andetag" alt snappar luft uppe vid ytan.
#4 - 14 april 2008 10:36
ok då är de lungt då
#5 - 14 april 2008 10:42
Ledsen Martin85, såg inte att BlueJ kapade tråden, hur länge sedan är det som du satte i dina första fiskar? Att sen byta vatten under inkörningsperioden är inte att rekommendera även om 15 liter varken gör till eller ifrån, dock med reservation för att ditt kranvattens pH om det är högre än ditt akvarievattens kan reversera nitrifieringsprocessen och skapa en ammoniak spik.
#6 - 14 april 2008 12:12
Gaffel skrev:
Ledsen Martin85, såg inte att BlueJ kapade tråden, hur länge sedan är det som du satte i dina första fiskar? Att sen byta vatten under inkörningsperioden är inte att rekommendera även om 15 liter varken gör till eller ifrån, dock med reservation för att ditt kranvattens pH om det är högre än ditt akvarievattens kan reversera nitrifieringsprocessen och skapa en ammoniak spik.

:)

Från det att karet fylldes så fick det gå med växterna ett dygn, andra dygnet började jag med nitrivec och sedan 3dje dygnet så flyttade jag 3 malar och några kuhliålar... någonstans på 6:e dygnet belastades det med resten av fiskarna. Det var räknat 2-3 dygn efter att fiskarna kom i som nitriten började märkas altså då snackar vi 8-9 dygn från karet fylldes.

Små vattenbytena gjordes i syfte att underlätta nedbrytningen av nitriten. Hade läst mig till att man kan göra små dagliga vattenbyten för att hela tiden späda ut nitriten då små vattenbyten inte påverkade bakteriekulturtillväxten i filter och bottengrus. [B)]
#7 - 14 april 2008 12:20
Att köra nitrivec utan fiskar funkar inte då de bakterier som finns i nitrivecen behöver matas för att föröka sig, räkna den dag du satte i din första fisk som dag 1.

3 ancistrus och några kulisar funkar ju men nu skriver du att du fyllt på med övriga fiskar och där drar jag öronen åt mig, hur stor belastning har du och vilken filtrering kör du?

Man kan alltså säga att du kickade igång för tidigt och fick därför en hastig uppkomst av ammoniak med en nitritstegring dom följd.

Mata sparsamt var tredje dag.
#8 - 14 april 2008 12:55
Gaffel skrev:
Att köra nitrivec utan fiskar funkar inte då de bakterier som finns i nitrivecen behöver matas för att föröka sig, räkna den dag du satte i din första fisk som dag 1.

3 ancistrus och några kulisar funkar ju men nu skriver du att du fyllt på med övriga fiskar och där drar jag öronen åt mig, hur stor belastning har du och vilken filtrering kör du?

Man kan alltså säga att du kickade igång för tidigt och fick därför en hastig uppkomst av ammoniak med en nitritstegring dom följd.

Mata sparsamt var tredje dag.

Ok. Jag körde på enligt flaskan men malarna och ålarna kom i dagen efter.

När det gäller invånarna idag så är det 8 scalarer, 4 ancistrus + 1 pleco, 10 kuhliålar och 2 små siamesiska algätare.

Det är inte så belastat men pga revir och dyl så fick alla 8 scalarerna flyttas samtidigt.

Filtreringen är 2 Eheimfilter på 650 Liter/h styck. Innerfilter men rätt stor filteryta...

Akvariet kommer inte belastas med mer fisk. möjligtvis mer malar :)
#9 - 14 april 2008 19:40
På svar på din fråga om det är vanligt att det visar höga nitritvärden ena dagen och nästan noll dagen efter så blir svaret - ja. Speciellt om man tillsätter bakterier. Det verkar som det just behövs vissa förutsättningar och så - full rulle - lite digitalt så att säga.

MVH Lasse
#10 - 14 april 2008 19:59
Ursäkta får jag också kapa tråden?!

Är det någon som kommer ihåg hur man testar nitrit med Tetra dropptest??? Jag har tappat bort bruksanvisningen och det var så länge sedan så jag har glömt bort [:o] Det är 2 flaskor. Hur många droppar av varje??? [:-174]
#11 - 14 april 2008 21:17
Vi har tetras kombinerade nitrit, pH, GH & kH-test - är det samma du menar sa är det sju droppar av varje flaska i fem ml vatten :)
#12 - 15 april 2008 11:10
Katharina skrev:
Ursäkta får jag också kapa tråden?!

Är det någon som kommer ihåg hur man testar nitrit med Tetra dropptest??? Jag har tappat bort bruksanvisningen och det var så länge sedan så jag har glömt bort [:o] Det är 2 flaskor. Hur många droppar av varje??? [:-174]

Nu är jag på jobbet och inte hemma då. Tror inte att jag har Tetra test men min har oxå två flaskor nummrerade då. Och det står 5 droppar av varje flaska, skaka om och vänta 2 minuter. Läs av resultatet genom att hålla.... (ja resten vet du hur du gör)... kunde inte låta bli :p
#13 - 15 april 2008 12:13
Darre skrev:
Nu är jag på jobbet och inte hemma då. Tror inte att jag har Tetra test men min har oxå två flaskor nummrerade då. Och det står 5 droppar av varje flaska, skaka om och vänta 2 minuter. Läs av resultatet genom att hålla.... (ja resten vet du hur du gör)... kunde inte låta bli :p

Tetras som jag kör med är:
till 5ml vatten:
7 droppar av flaska 1
skaka lite
7 droppar av flaska 2
skaka lite
Läs av inom 2-5 minuter
#14 - 15 april 2008 12:47
Mlip skrev:
Vi har tetras kombinerade nitrit, pH, GH & kH-test - är det samma du menar sa är det sju droppar av varje flaska i fem ml vatten :)

Ja, tackar!!!!

Det stämmer, jag hade 7 i bakhuvudet... :) Tack ni andra också... ;)
#15 - 16 april 2008 17:43
Martin85 skrev:
Tetras som jag kör med är:

till 5ml vatten:

7 droppar av flaska 1

skaka lite

7 droppar av flaska 2

skaka lite

Läs av inom 2-5 minuter

Men blir det inte rätt svårt att läsa av färgerna utan bruksanvisningen? ;)

Annons