Nitritpik delux och massdöd =(

#1 - 28 september 2015 08:27
Hej gått folk.
Har nu fått min första riktiga nitritpik och inget jag önskade och inte ofta jag tackar sonen att han är sjuk och man får vabba men men tack för det.
Har fått upp alla fiskar(som vill upp) bland dom mina älskade malar och har påbörjat ett 50% vattenbyte. Är det något mer ni lite mer erfarna experter föreslår nu i det akuta skedet?
Gjorde ett vanligt vattenbyte igår på ca 30% och rengjorde ett av filtren, brukar ta ett åt gången då jag inbillat mig att det är bättre för att bibehålla balansen.

Tacksamma hälsningar Sara
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 28 september 2015 08:33
bakteriekulturer är bra att använda
#3 - 28 september 2015 08:35
då får det bli en liten tripp mot marieberg, litar inte riktigt på gubben i det fallet och vet inte om jag vill vänta tills han slutar =/
#4 - 28 september 2015 08:46
Jag skulle nog försöka peta så lite som möjligt på filtrerna så de får jobba ifred. Är de väldigt skitiga, eller?
#5 - 28 september 2015 09:00
Det närmast matningsplatsen blir skitigt men allt som oftast är det bara pumphuvudet som rensas från småsnäckor som sätter sig i insuget. Filtermaterialet får vara skitigt 😉
#6 - 28 september 2015 14:54
Det positiva är att fiskarna som fortfarande lever börjar bete sig normalt och att nitrit sjunkit en del, behöver dock få ner den mer.

Det negativa är att en av malarna inte överlevde. Får se hur det går med resterande. Vill tro att de överlever så jag slipper vända ut och in på mig för att få upp dom

Annons