Hur kan aeroba bakterier överleva på en flaska utan syre och mat?
Jag håller på och startar ett kar med en fishless cykling med ammoniak och jag tycker inte nitrivec verkade funka säskilt bra.
Fungerar det? Vad er era erfarenheter med det?
Kjaer skrev:Du har nog rätt Lasse! När jag tillsätter ammoniak blir dem nedbryten på under ett dygn, medan det finns extremt mycket nitrit (och nitrat). Men fördelen med att använda ammoniak är ju att bakteriekulturen blir väldigt kraftig och kan hantera en väldigt stor biomassa redan från början när cyklingen är klar.
Hagi skrev:Jag har uppfattningen att ett kraftigt överdimensionerat filter ibland tom ställer till det i karet, varför vet jag inte men jag har upplevt att det är svårare att få "balansen" i ett kar med växter och "jättefilter" iaf.
Kjell Fohrman skrev:Det tar det längre tid för ett större filter (eller rättare sagt större filteryta) att komma igång - men när det väl kommit igång så tål det utan tvekan betrydligt mer än ett mindre.
Sedan finns det ingen anledning att överdimensionera filtret rejält eftersom nyttobakterierna behöver näring för att överleva och ett jättefilter i ett litet akvarium/glest besatt akvarium/tätt beväxt akvarium kommer inte att få näring tillräckligt.
Hagi skrev:nä, jag misstänker att man får "döda zoner" i det stora filtret då, och att den verkliga filterytan (den aktiva) inte på något sätt är större/effektivare. Vilket får mig att känna att jag inte vet vilka processer som pågår i massan...
Kjell Fohrman skrev:Döda zoner har mest att göra med hur man får vattnet att cirkulera - men oavsett vilket resultatet blir detsamma
Hagi skrev:Jo, precis.. det var lite det jag ville ha sagt -att det blir svårare att få en jämn cirkulation genom hela massan (men det beror som sagt kanske lika mycket/mer på dispositionen av massan än dess volym. Annars är jag inne på att massan skall vara måttligt överdimensionerad i förhållande till den belastning man tänkt sig, hellre för stort än för litet naturligtvis!
Gaffel skrev:Det är här makaronerna kommer in i bilden
Kjell Fohrman skrev:Och använder man snabbmakaroner så måste ju det snabbt bli biologisk balans;)
Skämt åsido - "makaroner" var bra när de kom, men idag finns det betydligt effektivare filtermaterial
bakterierna i filtret har jag läst är väldigt sjukdomsframkallande men skadar inte fisken eftersom de är kolloniserade i filtret men hur blir det när man kramar ut dem i karet?Kjell Fohrman skrev:
Ett annat lika bra sätt att få igång processen är att krama ur filtermaterialet från ett annat med bra balans.
åheim skrev:bakterierna i filtret har jag läst är väldigt sjukdomsframkallande men skadar inte fisken eftersom de är kolloniserade i filtret men hur blir det när man kramar ut dem i karet?
åheim skrev:bakterierna i filtret har jag läst är väldigt sjukdomsframkallande men skadar inte fisken eftersom de är kolloniserade i filtret men hur blir det när man kramar ut dem i karet?
det blir inte så lätt men jag ska försöka hitta den;)Kjell Fohrman skrev:Jag har alltid kramat ur dom direkt i akvariet utan problem. Så också jag undrar var du har läst detta - vore intressant att läsa.
... äääh hittar inte ljust den artikeln men jag reserverar mig mot att det kan ha syftat till skadligheten för människan och inte fisk[:o] Men hur som helst så vet man ju att det inte är bra för fisken med för höga bakteriehalter i vattnet och då undrar jag över detta förfarande?åheim skrev:det blir inte så lätt men jag ska försöka hitta den;)
åheim skrev:det var en bra substans i din förklaring Lasse;) med andra ord är inte ytterfilter så väldigt biologiskt effektiva kan man gissa pga den svaga cirkulationen genom sustratet[:o] Så med väldigt kraftig pump så klarar man sig med en förhållandevis liten filteryta som tex ett innerfilter på 1000-2000L/tim i ett 300-500liters sällskapskar...
Millmir skrev:En liten varning jag fick i den lokala akvarieaffären var att man inte skulle använda nitrivec i vatten med högre PH än 7,5 (vilket gör använding i Malmö uteslutet). Vet inte om man inte fick effekt eller om det blev bättre effekt men de rekommondera Ammovec istället.