nitrivec och aquatan

#1 - 4 januari 2008 00:27
hej!

är ny här på forumet, köpte idag nytt akvarium, läste dock inte i medföljande papper innan jag var igång, så jag hällde i nitrivec(biokultur) och aquatan(vatten beredning) efter jag fyllt på vattnet och båda samtidigt!
är det någon fara, isf vad skall jag göra åt saken? :confused:

mvh christoffer
#2 - 4 januari 2008 00:31
bolak_jr skrev:
hej!

är ny här på forumet, köpte idag nytt akvarium, läste dock inte i medföljande papper innan jag var igång, så jag hällde i nitrivec(biokultur) och aquatan(vatten beredning) efter jag fyllt på vattnet och båda samtidigt!

är det någon fara, isf vad skall jag göra åt saken? :confused:

mvh christoffer

Hejsan, Välkommen till detta forum som hjälper dig med mycket. Det är absolut ingen fara så länge du doserar i rätt mängd vad jag har fått lära mig.
Hur mycket hade du i ? Samt hur stort kar har du ?
#3 - 4 januari 2008 00:35
Andre_ skrev:
Hejsan, Välkommen till detta forum som hjälper dig med mycket. Det är absolut ingen fara så länge du doserar i rätt mängd vad jag har fått lära mig.

Hur mycket hade du i ? Samt hur stort kar har du ?

Tack så mycket :)
Jag hade i enligt instruktionerna, 75ml aquatan och 60ml nitrivec! :confused:
karet är 300l

/christoffer
#4 - 4 januari 2008 11:27
Tror inte du kan överdosera ens.
#5 - 4 januari 2008 15:12
Nej som mayday sade samt att vad min granne sagt som jobbar på zoo samt är väldigt intresserad, så sa han att dom i stortsett hade kunnat bada i det blåa "aquatan" men att nitrivec skulle man hålla inom rimliga gränser och det har du ju gjort, Så ingen fara här inte.

André
#6 - 4 januari 2008 15:20
Hej, det är bara bra att du tillsatte bakterier (nitrivec) och gjorde kranvattnet bättre för fiskar (aquatan). Men var noga med att inte köpa för många fiskar nu i början, för det finns inte tillräckligt många nyttobakterier i filtret för att ta hand om all skit fiskarna genererar. Visserligen innehåller Nitrivec bakterier, men akvariet måste hitta sin egen balans också.

Börja med 1-5 fiskar och låt dessa vara i akvariet i en månad innan du släpper i fler fiskar, så kommer det gå jättebra :) Köper du en massa fiskar på en gång kan du råka ut för att du får höga halter av ämnet nitrit i vattnet, och då kan fiskarna dö.

Kul att du har börjat med akvarium, det är beroendeframkallande. :)
#7 - 4 januari 2008 17:08
nu har jag lagt i några fiskar, har dock några fler frågor! skall jag ställa dom här som fortsättning eller starta en ny tråd?
* skall jag hälla i växtnäring med en gång?
* fick tips av zoohandlaren att inte sätta i kolfiltret i pumpen utan spara det till framtida behov!
* skall jag mata fiskarna idag eller vänta några dagar? zoohandlarn sa att jag skulle mata lite var tredje dag för att undvika nitrit!

/christoffer
#8 - 4 januari 2008 22:21
Du kan defenitivt inte överdosera nitrivec då det är en Lösning bestående av amonium o Bakterier (har för mig de e amonium typ foder för bakterierna)

du kan tömma hela flaskan direkt slöseri men inte farligt
#9 - 11 mars 2008 19:39
Hur funkar Nitrivec med räkor?? Nån som vet?
#10 - 11 mars 2008 19:46
Annars är det knappast någon ide att tillsätta nitrivec innan man tillsätter kväve(läs fisk) eftersom bakterierna i kulturen lär svälta ihjäl.
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 11 mars 2008 19:48
chessman skrev:
Hur funkar Nitrivec med räkor?? Nån som vet?

Jag vet ingenting om Nitrivec.
Men rent allmänt så bör man fara försiktig med vattenpreparat till räkor. Dessutom är olika räkor olika känsliga.
Jag använde t.ex. själv en annan bakteriekultur i ett räkakvarium. Crystal red stendog nästintill på fläcken, mina gula räkor hade inga som helst problem.

Annons