NiXoN´s Odlingskar(salt)

#1 - 7 september 2010 11:00
Har fått hedersomnämnandet som månadens kar på saltvattensguiden och tänkte utnytja de för att gör lite PR för salthobbyn.
Mina system är inte baserade på Lasses metod utan dom utnytjar mer "normalt" teknik/systemtänk för saltvatten.
Här har ni en länk till artikeln , observera dock att detta är ett rent odlingskar och inte upplagt med alltför mycke estetik i åtanke;)

Det finns många gamla myter o missförstånd kring saltvatten men jag tänkte att vi kunde ta lite Q&A om ni undrar över nåt.
Dom andra saltisarna på forumet får gärna flika in med svar dom med...
Högt till tak är dock tanken, så ingen fråga är för dum eller pinsam!

//NiXoN
#2 - 7 september 2010 14:02
Ingen kritik alls!!!!Jag tillhör eller tillhörde dem inom salt som tänkte"varför göra det så invecklat för sig"när jag ser din länk så ser det invecklat ut för en som inte sysslar med salt fast du kanske har det nödvändigaste och lite balling till för att Korallerna ska trivas.Men måste man ha allt detta för att driva ett saltkar hur ser du på den saken?Hur gick det i sommar med karet med tanke på värmen?

Annars ett mycket lyckat saltkar som du har fått till.
#3 - 7 september 2010 15:33
Yess, då var vi igång!
Jag förstår vad du menar, det roliga är dock att de ser svårare ut än de är i verkligheten.
I princip så är tekniken som i ett RSM fast man har mer utrymme och kvalitetsprylar;)(inget illa menat RSM ägare;))
Skillnaden mot dom "enklare" metoderna är att jag inte behöver begränsa korallvalet på samma sätt samt att jag får fram mycke mer färger.

Skötseln är delvis automatiserad varpå jag inte behöver göra ingrepp/dosera tex "balling" så frekvent.
Det ger ett mer stabilt akvarium och ökar tillväxten samt trivseln hos djuren...

Balling är ett system för att dosera dom spårämnen som förbrukas i akvariet, kalsium, karbonater och magnesium.
Jag är en stor förespråkare av balling mycket pga den kemiska renheten samt priset.
Om ni köper flytande spårämnen så är det samma kemikalier fast dom är utspädda i vatten med en fin etikett på flaskan.
Skillnaden är att ni kan betala 200kr för 40gram aktiv substans jämfört med ballings 60kr/kg.

Tekniken ger en "normal" människa mycke bättre chanser att lyckas, är det enkelt att göra så ökar sannolikheten att man gör de drastiskt.
-Vattenpåfylning, fylla på varje dag eller en gång i veckan.
-Dosering, varje dag eller en gång i månaden.
-Skummare, har man haft en bra en så vill man inte vara utan.

Det kostar lite mer men då sköter man mindre om karet och använder tiden till att njuta av det istället...

//NiXoN
#4 - 7 september 2010 15:52
jag kan inte säga annat än att det är grymt!!

Har vart i affären och som jag har förstått det så har du hand rätt mkt om saltvattensbiten i den...right?
och där ser det ju för jävla schysst ut... en sak som jag såg i affärn var att koralerna "lyste" flouricerade (eller vad det nu heter)
Och det ser man inte alltid på alla koraler, händer rätt ofta att dom är utan "glöd" men så har jag inte tittat så mkt på saltkar heller...
#5 - 7 september 2010 16:53
Det du har sett är nåt man får fram med Actinic belysning (kring 420nm) kombinerat med mer vanliga blåa rör på 460nm.
Många som går över från sötvatten har ofta svårt att släppa dom låga K talen som får korallerna att se minst sagt tråkiga ut.
Mitt kar har 2 actinic 3 blå och ett 15 k rör, tillväxten är bra och korallerna fluorecerar...
Med 10k rör eller "dagsljus" så skulle karet se rätt bedrövligt ut.
Alla koraller har dock inte så extrema färger utan dom enkla brukar vara rätt bruna o tråkiga.

Skippar man skummare och osmosfilter så får man betydligt svårare att få fram dom mer extrema färgerna, mycket handlar om låga näringsvärden.
Problemet man får är att algerna som lever i symbios med korallen tar över och "blokerar" i princip färgerna...
(Det är lite mer komplext än så men det är överkurs)

Jag har ett finger med i den lokala handeln när de kommer till koraller/kemi/prylar, men det är på hobbynivå.
Därav smeknamnet "Dr.Jekyll" eller Mumintrollet när jag sågat nån ideé ;)

//NiXoN
#6 - 8 september 2010 06:26
Hej NiXon! Jag måste nog komma hem till dig och fotografera lite så alla får se underverken i all sin prakt, hör av dig och föreslå en tid!
#7 - 8 september 2010 09:25
Den absolut vanligaste frågan jag får är:

- "Åååå har du Nemosar!?"
- "Nej........ Nemo är en percula.."

Många tycker det verkar svårt och att det är dyrt. Men jag tycker inte det är mycket svårare än sötvatten. Om man kör ganska basic med lite fisk, några lättare koraller och duttar i lite all-in-one en gång i veckan så funkar det ganska bra... Förutsatt att man kör med en skummare och bra belysning. Saltvatten är dyrare än sötvatten. Punkt.
#8 - 8 september 2010 11:07
@TelgeFoto, Vi tar de via PM...

Jovars, Hitta Nemo har nog ställt till med en hel del, sen verkar folk ha pippi på anemoner som är rätt olämpliga för nybörjare.
All-in-one är egentligen inget jag rekomenderar, det funkar om man har låg tillväxt och mindre krävande koraller.
I kar med mer tillväxt så kan åtgången/balansen bli snedvriden och så blir det väldigt dyrt att ha i större mängder dagligen.

Vi kan ju ta lite ungefärliga priser om någon är nyfiken...
Ett färdigt kar brukar kosta mellan 50-100kr per liter i slutändan, man kan komma billigare undan om man köper begangnat.
Driften med allt inkluderat som Kemikalier/Lysrör/Salt/El/Filtermaterial/Foder hamnar mellan 1-2kr per liter i månaden.

Det jag skulle avråda från att köpa i andra hand är Osmosfilter och levande sten, vet man inte om deras historia så kan man gå på en riktig blåsning. Skall ni köpa ett helt system som är i drift så försök få hjälp av en tredje part som kan ge en mer opartisk bedömning.

//NiXoN
#9 - 8 september 2010 13:51
NiXoN skrev:
@TelgeFoto, Vi tar de via PM...



Jovars, Hitta Nemo har nog ställt till med en hel del, sen verkar folk ha pippi på anemoner som är rätt olämpliga för nybörjare.

All-in-one är egentligen inget jag rekomenderar, det funkar om man har låg tillväxt och mindre krävande koraller.

I kar med mer tillväxt så kan åtgången/balansen bli snedvriden och så blir det väldigt dyrt att ha i större mängder dagligen.



Vi kan ju ta lite ungefärliga priser om någon är nyfiken...

Ett färdigt kar brukar kosta mellan 50-100kr per liter i slutändan, man kan komma billigare undan om man köper begangnat.

Driften med allt inkluderat som Kemikalier/Lysrör/Salt/El/Filtermaterial/Foder hamnar mellan 1-2kr per liter i månaden.



Det jag skulle avråda från att köpa i andra hand är Osmosfilter och levande sten, vet man inte om deras historia så kan man gå på en riktig blåsning. Skall ni köpa ett helt system som är i drift så försök få hjälp av en tredje part som kan ge en mer opartisk bedömning.



//NiXoN
Håller helt med angående LS och även botten sanden kan jag tycka,om man nu köper ett Beg så varför spara sanden när det går att köpa levande sand som inte innehåller en massa Fosfat Bla.Om man nu ändå har allt uppe så byt är min åsikt..
#10 - 8 september 2010 20:42
NiXoN skrev:
All-in-one är egentligen inget jag rekomenderar, det funkar om man har låg tillväxt och mindre krävande koraller.

I kar med mer tillväxt så kan åtgången/balansen bli snedvriden och så blir det väldigt dyrt att ha i större mängder dagligen.


DAHLBERG skrev:
Om man kör ganska basic med lite fisk, några lättare koraller



Vi snackade väl nybörjare?

Sinularia, xenia, discosoma, sarcophyton - växer som ogräs och är lätta!
#11 - 9 september 2010 07:50
Jag skulle gärna se att folk vågade ta steget förbi just dom korallerna till arter med mera färg som bara kräver lite extra skötsel.
Smaken är som baken men samtidigt så tycker jag att det är synd att så många stannar vid just dom arterna.

Saltvatten kan nämligen vara så mycke mer om man tar ett steg till...

@Patrik, bra att du nämde sanden den hade jag helt glömt bort.
En till sak är "inkört vatten", jag ser absolut inget värde med de då man har såpass mycke sten med grogrund förbakterier etc...
Det man får är ett vatten som är urlakat på spårämnen och påfyllt med näringsämnen, knappast önskvärt.

//NiXoN
#12 - 9 september 2010 08:28
Jag kör med Easy life Maxicoral A+B, Coralife calciumsupplement och Coralife invertebrate "smorgasbord".

Easy life och calciumsupplementet en gång/vecka, den andra typ 3 gånger/vecka. Funkar bra med mina koraller, skulle säkert kunna fungera mycket bättre. Vad rekommenderar du Nixon?

Har Montipora capricornis (växer fort), montipora digitata + confusa, acroporor av olika slag (en enzmann vet jag iaf), zoanthus, protopalythoa, discosoma, xenia, sinularia dura, capnella, goniopora xxx, gorgonia xxx, heliofungia, anthelia, heteractis crispa (anemon) och några till.

Det jag menar är att var inte rädd att prova saltvatten, det kan vara enkelt om man väljer koraller och fisk rätt. Jobbade på djuraffär ett tag och 99% av de akvarieintresserade kunderna ville ha saltvatten men vågar inte testa för de har läst 80-talsböcker om hur dyrt det är med saltvatten, hur mycket jobb det är, att man inte kan få koraller att överleva och hur känsliga fiskarna är osv. Det är synd.
#13 - 9 september 2010 10:41
Jag står ibland bakom disken på en av landets äldsta saltbutiker så jag har hört samma sak många gånger.
Det som stör mig mest är att många fortfarande startar up burkar som man gjorde 1985, inte under att de blir strul.
Jag hjälpte en lokal saltis att starta upp direkt med bara SPS(acron) från början o hans kar är snyggare än mitt vid dehär laget;)

Easylife A+B känns som en pirat på tropic marine a+k elements, tror dock easylife har lite mer järn osv i sitt då den ena är rätt mörk.
Troligtvis så är de helt ok spårämnen, jag provkörde dom åt butiken utan någon större katastrof.
Foder tycker jag är lite hugget som stucket, vissa doserar inget o har grym tillväxt andra hävdar att dom inte klarar sig utan.

Vill du spara lite pengar och få en mer balanserad dosering(läs om jonobalans) av kemikalier så föreslår jag att du läser på om balling.
Det är lite som PMDD, 3 behållare dosera lika mycket och man får en kemiskt balanserad dosering. Just nu betalar du rätt mycke för lite vatten och en fin etikett.
Jag själv föredrar den klassiska ballingvarianten+ magnesium.

Du har lyckats rätt bra med den mängden mjukisar om du får även SPS att hållas, jag tänker då mest på alla toxiner mjukisarna släpper ifrån sig. Du vet säkerligen att vara lite försiktig med protopalythoa/zoanthusar, vissa kan vara rätt farliga även för människor.
Har du några aktuella bilder på ditt kar?

//NiXoN
Bilagor:
#14 - 9 september 2010 14:14
http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=665 Alla koraller är inte med, några fiskar har jag bytt bort (bla flavescens för den var för stor, fick den inpå ett köp). Crispan är mäktig :D Inte fullt utslagen på bilden. Köpte ett 220-kar med crispan, flavescens, M. meleagris, S. hispidus, N. armatus, 250W MH, 15-20 kg LS, sand, tunze 9010, 2 powerheads, bänk och 3-4 andra koraller (nån acropora, en sinularia och 2 okända). Betalade 2500 :D

Har funderat på balling, men det blir isf till den kommande tanken. Karet jag har nu är mest för att experimentera lite och lära mig hur det funkar. Än så länge går det bra, har hafts STORA problem med alger... Först nu 6 månader senare har de börjat ge sig. Jag kör inte med osmos och det hjälper ju inte till. Tror även att jag fick ganska sunkig sten från början. Den var knappt levande. Den stenen jag har nu är riktigt fräsch och fin.

Klart jag är försiktig med proto/zoa, men en gång när jag tog upp protopalythoakolonin så fick jag ett sprut i ögat... Sköljde med mycket vatten och det gick bra. Protopalythoa är lite snällare än zoanthus har jag för mig. Har läst om någons hund som smakade lite vatten där det låg/legat irriterade zoas. Den hunden dog en ganska taskig död om jag minns rätt :/
#15 - 9 september 2010 15:02
Du kan läsa på om toxinet på http://en.wikipedia.org/wiki/Palytoxin
Du har ju en Goiniopora som inte kan klassas som alltför enkel, det är inte illa att få den o trivas.

Algproblemen däremot kan komma även med riktigt låga näringsvärden, jag fick en Bryopsisblommning med knappt mätbara fosfatvärden(Rowa test). Det gäller bara att ha tålamod o hålla humöret uppe.
Osmosen är dock riktigt bra o ha, jag jämförde 2 dunkar med osmos o statsvatten, det gick klart o tydligt att se skillnad.

Varför inte experimentera med lite balling nu när du håller på?

//NiXoN
#16 - 9 september 2010 18:19
NiXoN skrev:
Du kan läsa på om toxinet på http://en.wikipedia.org/wiki/Palytoxin

Du har ju en Goiniopora som inte kan klassas som alltför enkel, det är inte illa att få den o trivas.



Algproblemen däremot kan komma även med riktigt låga näringsvärden, jag fick en Bryopsisblommning med knappt mätbara fosfatvärden(Rowa test). Det gäller bara att ha tålamod o hålla humöret uppe.

Osmosen är dock riktigt bra o ha, jag jämförde 2 dunkar med osmos o statsvatten, det gick klart o tydligt att se skillnad.



Varför inte experimentera med lite balling nu när du håller på?



//NiXoN


Osmos ska köpas till vintern, lite andra grejor kommer före :p
När jag får några sekunder över ska jag läsa om balling, har du några bra länkar? Du pratade om klassiska ballingmetoden + Mg?
#17 - 9 september 2010 18:38
Kul med lite saltprat :) Jag kommer konvertera innan julen är här så mycket är säkert. Kostnaden spelar en lite för stor roll för mig (läs:frugan :p), uppstarten är ju inte gratis.
Men kul det här i alla fall!
#18 - 9 september 2010 21:24
Behållare 1
2 liter osmosvatten
144 g Kalciumkloriddihydrat

Behållare 2
2 liter osmosvatten
164 g Natriumvätekarbonat

Behållare 3
2 liter osmosvatten
49 g Natriumkloridfritt salt

Vilket är de klassiska balling receptet, jag lägger till.
110 g Magnesiumkloridhexahydrat
16 g Magnesiumsulfatheptahydrat
Till behållare3...

Minirevet.se har haft en riktigt bra PDF med lite förklaringar etc, man måste dock regga sig där först.
http://www.mathgame.de/ Har en aqua-Calculator, som hör o häpna går att köra på svenska tackvare grabbarba på SVG!
Med den kan du räkna ut exakt mängden du behöver tillsätta och mycket mycket mer(gratis).

Välkommen till diskutionen Danne...
Många missar att salt även kostar en del att driva, därav brukar dom stora projekten på flera kubik dö efter ett eller två år.
Även ett vanligt hemmakar kostar lite i drift så ta det i beaktan när du planerar.

//NiXoN
#19 - 10 september 2010 12:24
oceanakvarium.se har mycke matnyttig info som är väldigt lättläst. En är Stig en mycke lättsam person att snacka salt med:)
#20 - 10 september 2010 12:32
Sen måste ja säga att har man karet+sumpen så kostar det inte hela plånboken.

Ja är just i uppbyggnads skedet med ett 500 liters salt (startade för drygt en månad sedan).

O skummare (1500-2000 SEK), salt 700 SEK, sten 60 SEK/kg (ca 30kg), tester 700 SEK, rördelar 500-1000 = 6000 SEK så är man igång:)

Ja jo sen kommer det levande men internet är en fantastisk källa.
#21 - 10 september 2010 12:52
Lägg till ökad belysning, kraftigare pumpar och osmos samt tillsatser ;)
En refraktometer för att mäta saliniteten är ju inte heller fel...

//NiXoN
#22 - 10 september 2010 13:08
Ja Osmos det är värt en egen avdelning men om man säger lite såhär, den kostnaden hänger mycke på kranvattenkvallen :):).
Refrakometer glömde jag,,,, 500 SEK men den är fullt delbar med sina salt Nördar:)
#23 - 10 september 2010 15:08
Jag avskriver inte osmosen tackvare att man har "bra" kranvatten, det räcker med ett ingrepp eller stopp i vattenledningen så kan du få ut en hel del otäcka saker ur kranen.

Flödet är en annan kritisk parameter som många snålar förmycke med, 50-90ggr volymen per timme (med stream) beroende på korallerna och upsättning.
Den gamla regeln med 10x volymen är en relik från tiden man körde powerheads.

Ljuset är de med en rolig variant, från knappt inget till 1-1½w per liter beroende på vad man vill ha i karet och vilken belysningstyp man använder.

//NiXoN
#24 - 10 september 2010 17:15
Nja 1-1,5W per liter är ju bra med MH eller T8, men med T5 o dagens reflektorer o med LED så tror jag att man i framtiden kommer att tala om PAR och ljusets våglängd. Det luriga verkar vara att bara för att men kör med 3W Powerled så räcker inte det .
Det gäller att fåner ljuset till korallen.
Jag har lånat Stigigemlas PAR mätare o när ja kör med 150 WMH så får jag 180 PAR på 40cm djup (jo inte de nyaste lamporna i men inte mer 7-9månader gamla)
När jag kör "allt" tänt 8*24WT5 o 20 LED 1,2W(med inbyggda reflektorer) så har jag 190 PAR på 40cm djup (230 par 20cm). O i den uppsättningen blir det i mitt 500 liters bara ca 0,5-0,6W/liter. Jag har idag beställt så att det blir ett 30tal sorters koraller i 500 i nästa vecka.

Det ska bli kul att se om det räcker eller om ja blir tvungen att kräma på mera ljus:)
http://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=35744

Saltvattensguiden är en fantastisk sida för allehanda hjälp i saltet:)
#25 - 10 september 2010 18:47
Läs lite på RC så hittar du mer om parvärden, kring 200-250 o uppåt verkar vara acrons krav.
Jag har dock märkt att de krävs en hel del mer än så för att vissa skall färga ut ordentligt(jag har byggt en mätare efter stigs modell).
Endel av mina ser bäst ut med 400+ och tillväxten verkar stanna under 300, det är dock inget som jag undersökt nogrannare.
Det finns dock undantag som valigt, man kan sällan ge några absoluta svar som passar för varje kar;).

Att mäta PAR hör till en begränsad användar/nörd grupp med tillgång till mätare, därav är de lättare att ge ett "höftat" watt antal...
Men visst det är ett överlägset mått jämtemot att räkna watt.

//NiXoN
#26 - 10 september 2010 19:25
Det är lugnt NiXoN:):)
Jag håller med dig om att PAR mätning är lite utanför kartan för den normale akvaristen, men det är alltid kul att vara lite nördig.
+400 PAR är ju grymmelyse. Hur gör du för att komma dit?
#27 - 10 september 2010 19:34
Hehe, de är inge konstigt alls, kolla bara på Rc så hittar du folk med 6-900 på dom högre punkterna;)
Det är dock inget måste men dom kan oftast hålla alla typer av koraller ända ner på bottnen.
Jag kör med en 400w och en 250w på mitt 500 liters samt 4st 39w T5, fraggkaret har 6x39, har dock inte mätt par där men det lär vara rätt bra då vattendjupet är 20cm.

Nu börjar de dock bli en lite väl nördig SPS diskution, tror vi får återgå till mer basic saltkarsskötsel;)

//NiXoN
#28 - 10 september 2010 20:44
Jepp:)

Det roliga med salt är att mycke/massor finns att tillgå på internet. Så att man behöver inte lära allt den hårda vägen utan man kan lära av andras misstag.

Faktum är att det är inte så stor skillnad som man kan tro. Man behöver pyssla lite med sitt vatten o det behöver man både i sött o salt.
Att läsa på lite innan man börjar kan oxå vara ide. Det finns kanonartiklar på SVG och på andra svenska sidor. Minirevet o Oceanakvarium.se är två bra ställe att oxå besöka.
#29 - 10 september 2010 22:25
Jag funderade på att skaffa större och köra salt i, men efter ungefär 2 minuters fundering kom jag fram till att det får räcka med mitt 222 pga pengarna, både uppstart och drift, jag är väl medveten :) (LN vart hittar du sten för 60kr/kg??) Här omkring är det 110-150, och det vid 'stor'köp.

Går det förresten bra att t.ex. starta med 10 kg och efter ett tag lägga i 10 kg till?
Jag tänker som så här att det får gå lååångsamt vid uppstart, fast det har ju bara fördelar speciellt med salt, eller hur? För att sprida ut kostnaderna tänker jag behålla min nuvarande pump (1100l/h) och införskaffa skummare, BTN, 15-20kg LS och tillsatser, troligtvis även en pump till. Sen är jag ju faktiskt klar att köra ett (litet) tag. Jag kommer ha en sump på 30-40L med skummaren, värmare och lite filtermassa (onödigt, fel, etc?) under karet och ett avrinningshörn i 222L. Där i lägger jag min pump med eventuellt en strilslang utmed de ~25cm som inte är hörnet. Sedan en ytterligare pump i andra änden av karet som riktas lite lämpligt.
Jag kanske behöver lite tester också förstås, men refraktometer kan jag säkert låna ett litet tag av brorsan som kör salt.

Min ej heltäckande ramp med 2*30W behöver jag ju inte ens tända innan koraller ska i, eller? Så ser jag till att ha skaffat/byggt något lämpligare t5 tills när det behövs. Har ett yrke som innebär att man kommer över armaturer ibland som kan demonteras och moddas ;)

Vi har egen brunn så jag vet ju inte hur illa det blir utan osmosfilter, men det är ju en relativt låg kostnad att ta efter ett par veckor om man märker att det skiter sig med kranvattnet. Vi har något surt vatten som behandlas i filter med avsyrningsmassa för att få upp ph't, i mitt huvud innebär det att t.ex. kalk bör finnas plenty. Ph i kranen ligger stadigt runt 7.

Åsikter? Saker jag helt glömt av etc? Kommentera hemskt gärna :)
Uppstart är minst en månad bort, om inte 2, fast bestämt mig har jag absolut, plöjer bok (Saltvattenakvariet, av Daniel Knop) och artiklar hela tiden och inspekterar lokala salthandlare med brorsan emellanåt.
Kan man få reda på hur (o)lämpligt kranvattnet är med tester?
#30 - 11 september 2010 00:06
Det där med uppstarten kan man diskutera. Jag kör på att man blandar salt, slänger i stenen och några clowner och låter det gå. Ungefär som ett sötvatten.
#31 - 11 september 2010 09:31
danne0301 skrev:
Jag funderade på att skaffa större och köra salt i, men efter ungefär 2 minuters fundering kom jag fram till att det får räcka med mitt 222 pga pengarna, både uppstart och drift, jag är väl medveten :) (LN vart hittar du sten för 60kr/kg??) Här omkring är det 110-150, och det vid 'stor'köp.?

200 Liter är ett bra startkar, många börjar med RSM men efter en tid bakom disken i butiken så har jag märkt att få lyckas.
110-150 Är normal pris åt de billigare hållet, har börjar priset ofta på 150 o uppåt.
Begangnad sten kan man få riktigt billigt men då finns vissa risker.

danne0301 skrev:
Går det förresten bra att t.ex. starta med 10 kg och efter ett tag lägga i 10 kg till?

Varje gång du lägger i sten så börjar cykeln för inkörning på nytt, mindre mängder och enskillda stenar kan man ha i senare.
Men när de blir så stora mängder procentuellt sett så blir de inte helt optimalt.

danne0301 skrev:
Jag tänker som så här att det får gå lååångsamt vid uppstart, fast det har ju bara fördelar speciellt med salt, eller hur? För att sprida ut kostnaderna tänker jag behålla min nuvarande pump (1100l/h) och införskaffa skummare, BTN, 15-20kg LS och tillsatser, troligtvis även en pump till. Sen är jag ju faktiskt klar att köra ett (litet) tag. Jag kommer ha en sump på 30-40L med skummaren, värmare och lite filtermassa (onödigt, fel, etc?) under karet och ett avrinningshörn i 222L. ?

Att börja med sump köper dig många + på mitt konto;) Läs på om hävertsystem med dubbla rör(pratar nån om Durso så ignorera dom, det är en nödlösning för dom som gjort fel från början).
Det blir enklare att sköta karet och du får undan sen skrymmande tekninken från akvariet, gör sumpen så stor du kan(den blir ändå för liten)... Läs på om sumpdesign innan du gör nåt, prioritera färskvattendel före tex refugium, det blir enklare;).
BTN är en smaksak, kalkalgerna kommer att täcka in den i ett rödrosa lager vartefter så jag har inte använt mig av sånt.
Filtermassa funkar för mekanisk fitrering av deterius, jag har använt filterstrumpor och provar nu fin blå filtermassa.
Jag kan inte understryka nog hur viktiga pumpar kan vara för korallernas välfärd. Dom hindrar även döda punkte och drar med sig skit från karet til sumpen. Skippa powerheads i den mån det är möjligt, med mycke ljus etc så kommer värmen att stiga och då är de bättre med Streampumpar. Räkna med 50ggr volymen i timmen...

danne0301 skrev:
Jag kanske behöver lite tester också förstås, men refraktometer kan jag säkert låna ett litet tag av brorsan som kör salt.?
Helt rätt i början så är de bara att ställa in saliniteten för stenen, sen med snäckor och eventuell fisk så bör du ha lite koll på värdena.
I testväg rekomenderar jag Salifert, billigt och rätt exakt...
danne0301 skrev:
Min ej heltäckande ramp med 2*30W behöver jag ju inte ens tända innan koraller ska i, eller? Så ser jag till att ha skaffat/byggt något lämpligare t5 tills när det behövs. Har ett yrke som innebär att man kommer över armaturer ibland som kan demonteras och moddas ;)?

Vill du att kalkalger och eventuella liftare klarar sig så kan lite ljus vara bra, kliniskt vit sten ser rätt tråkig ut.
Jag fick med 1 sps 2 mjukisar och 3 olika LPS koraller på den odlade stenen jag köpte senast, det är dock mer ovanligt men har man tur så;)
Får du tag på HO drossel för T5 så är lyckan gjord, sen gäller de bara att du klarar elektroniken.
Ett par tipps är att alltid separera rören ordentligt och ha individuella reflektorer, den kalla punkten på rören(ofta där tillverkartexten står) skall alltid vara åt samma håll.
Märk även rören med "start datum" så du har koll på brinntiden.

danne0301 skrev:
Vi har egen brunn så jag vet ju inte hur illa det blir utan osmosfilter, men det är ju en relativt låg kostnad att ta efter ett par veckor om man märker att det skiter sig med kranvattnet. Vi har något surt vatten som behandlas i filter med avsyrningsmassa för att få upp ph't, i mitt huvud innebär det att t.ex. kalk bör finnas plenty. Ph i kranen ligger stadigt runt 7.?

Egen brun=osmos, sorry men på den punkten så tror jag inte du kommer undan...
Mängden silikater metaller etc kommer att ställa till de förr eller senare, det är även möjligt att ni har hyfsat påtagliga näringsvärden.

danne0301 skrev:
Åsikter? Saker jag helt glömt av etc? Kommentera hemskt gärna :)

Uppstart är minst en månad bort, om inte 2, fast bestämt mig har jag absolut, plöjer bok (Saltvattenakvariet, av Daniel Knop) och artiklar hela tiden och inspekterar lokala salthandlare med brorsan emellanåt.

Kan man få reda på hur (o)lämpligt kranvattnet är med tester?

Läs gärna andra böcker(den boken har sett sina bästa dagar) och du har ju brodern din att bolla ideer med.
Man kan hoppas att vi får se en ny saltbok på svenska frammöver"hint¤Mr.Fohrman¤hint"...
Saltvattensguiden har en hel del gott att bjuda på likaså Reef Central, ju mer du läser och förstår innan du börjar destu enklare och smidigare kommer de att gå.

Missade jag nåt så fråga igen eller om du vill ha ett förtydligande...

//NiXoN
#32 - 12 september 2010 11:19
Tack för synpunkterna :) Det tog en liten kovändning för mig igår som kommer dra ut på uppstart några månader. Jag kläckte för frugan att jag tänker konvertera karet till salt....
hon: okej fast jag vill INTE ha något som bror din med massa pumpar och slangar och skit där det står idag!
jag: fan också :/
hon: det är väl mycket bättre vi skaffar ett ännu större och har i källaren om du nu vill ha salt?
jag: okej :D

Så nu har jag ett mål och gott om tid att planera och jobba extra på ;) Ska satsa på 450 eller större så får vi se vad som dyker upp när tiden är mogen, och utgå från det vad gäller utrustning och så. :)
#33 - 13 september 2010 19:10
Ta tiden i akt och läs på innan du ger dig på ett så omfattande projet, det gäller att få hårdvaran rätt första gången annars blir de bara dyrt.
Sen gäller de att ha läst lite saltvattenskemi, lära sig vartefter blir en dyr o tråkig läroplan.

//NiXoN
#34 - 14 september 2010 19:54
Absolut, jag har ju gott om tid på mig till förberedelser.
Vad gäller storleken, ska jag ha något speciellt i åtanke? Jag menar, vad gäller sötvatten är det ju egentligen ingen större skillnad mellan 222 och 720L. Det är ju snarare enklare att driva 720 då allting blir så mycket okänsligare för små fadäser och svängningar.
Vad gäller salt förstår jag att större blir dyrare, kanske rejält mycket dyrare. Men rent tekniskt, är det stora skillnader? För ett sötkar hade jag inte tvekat att köpa 720 eller 900 men det känns som ett jäkligt stor projekt med salt i den storleken..
Är 450 lite mastigt som första salt? Jag vill ju i alla fall absolut gå upp i storlek från 222, bara för att om man säger så..
#35 - 14 september 2010 20:07
Jag skulle säga att det är ganska lika med söt och salt, skillnaden är ju att du måste ha större skummare, starkare belysning, mer streampumpar, går åt mer salt, mer koraller och fisk, mer sten. Det är det som drar iväg. Större kar - lättare att få balans (som sötvatten).
#36 - 14 september 2010 20:43
Jag skulle säga att priset är en skillnad, större sötkar så sjunker kostnaden per liter aningen medans salt har en rätt konstant kurva.
Sen tycker jag att det är mindre skilland kvalitetsmässigt på prylarna i sötvatten, salt är riktigt marigt.
Du bör tänka till innan du snålar på vissa prylar, skummare är nåt många får "byta ut" då deras första som rekomenderades av malawikungen i den lokala butiken inte klarar av nåt större än ett nano;)
En dyr skummare behöver inte nödvändigtvis vara bra utan de gäller att läsa på, skummare är nästan genomgående klassade för större kar än dom klarar av.
Samma gäller belysning det finns några riktigt eländiga T5 ramper där ute som man knappt kan odla alger med.

När de kommer till stabilitet/balans så är min 200 rätt likt mitt 500 liters, mycke koraller per liter så går svängningarna fort oavsett storlek.
Går man upp mer i storlek så kan jag tänka mig att man ser större skillnader i stabiliteten.

Däremot så kan jag fixa en hel del eländen som feldoseringar jonobalnser och spårämnesbrister med ett 50% VB i mitt 200 liters.
Det blir däremot sämre med 500 burken där 100 liter är bara 20%, och de tar ett dygn att bereda varje byte.
Ett hett tipps är ett stort VB kärl med ordentliga pumpar och värmare, själv skulle jag vilja ha ett större än mitt befintliga.
Jag har ett på 140 liter med 2x2000l/h pumpar samt en värmare.

//NiXoN
#37 - 15 september 2010 19:58
Mycket att suga in, tack för det :)











Annons