Idag fick jag hem ett 45 liter akvarie. Fick det av min mans bröder då de inte hade och inte heller längre vill ha fiskar .
Ett sådant behövde jag då mitt kök skall renoveras och nya bänkar skall in. har en balja där en del växter och 3 små fiskar skall vara men har en JÄTTE stor räka och den skall också vara nånstans(då passar ju bra att ha några liter för den och mina snäckor=)
När jag väl skulle sätta igång och rensa skölja och annat så insåg jag att rampen, ja den är med vanliga glödlampor.
Då tänkte jag när för många många år sedan när intresset började växa och morsan inte ville lägga pengar på mina fiskar så fick man jo göra det mesta själv och grannen som var akvarie tokig hjälpte till . Dessutom av en konstig anledning var jag och Tommy (mannen) på djurmagazinet och kollade bara allmänt vad de hade och där såg jag också ett sådant.
hmmmm ....
då... för många år sedan som sagt ,,, JAG HADE OCKSÅ EN SÅN..... MEN MEN MEN
Den var hemma gjord.. men vet Ni av vad ?? jo, av en bak form (typ en brödform,kakform)
då borrade grannen hål på sidorna och satte fast sockel till glödlampan [:-54]. Och det fungerade utmärkt ! det skulle nog kosta typ max 100 kr idag (såg priset på de färdiga UFFF 300-450 kr ) OJ DÅ ?
fast de var svarta på utsidan och klart estetiskt finnare . men på den tiden när man hade sitt rum och allt var från en annan kyrka så det känndes som det kvittar ... dock tyvär är det inte så idag =(
Ha det bästast