Nothobranchius Foerschi

#1 - 17 november 2005 12:25
Kläckte fram 2 små stackare igår. De åt genast nyckläckt artemia och verkar pigga. Min fråga är dock om det brukar bli så få yngel vid första blötläggningen?

/Robert
#2 - 17 november 2005 17:07
Själv fick jag inga yngel alls vid första kläckningsförsöket av den torv foerschi jag köpte via Aquabid förra året, men desto mera vid kläckningsförsök 2 en månad senare. Sedan lät jag torven vara flertalet månader men kläckte den en gång till. Då fick jag 2 yngel.

Vad gäller alla årstidskillis så måste man torka om och försöka igen om man inte är helt säker på att det inte finns några ägg kvar. Skandinaviska KilliSällskapets ordförande John Rosenstock citerade (*nästan*) Winston Churchill för ett tag sedan - "we must dry, dry and dry agian..." :D
Tony Terceira (då ordförande i American Killifish Association) skev i sin bok (om jag minns rätt) att man bör helst försöka kläcka torvarna minst fem gånger varav det sista försöket tidigast 18 månader efter torven samlats in. Erkänner dock själv att det är alltför sällan jag har haft Tonys tålamod...
#3 - 18 november 2005 07:17
Ok jag får försöka ha tålamod. Skall torka om torven imorgon. Tyvärr får jag nog vänta till efter nyår med blötläggning 2 eftersom jag skall bort över jul. Hoppas bara att de två yngel jag har nu klarar sig båda två och att det är ett par.

Det är mina första årstidskilli och mina första killi på 15 år. Det finns viss risk att jag blir superintresserad nu. Tjejen är inte lika förtjust i all plastburkar som dykt upp de senaste dagarna.

Jag såg att de hade Astrofundulus Dolicopterus (stavas det så?) på Zoomässan i Kungsbacka. Jag hade för mig att de var ganska ovanliga. Är det läge att köpa sig ett par kanske?

/Robert
#4 - 18 november 2005 11:52
Ett par yngel blir ibland just ett lekpar till slut.
Det hände mej med rubripinnis alldeles nyligen.
:D

Det finns ju en del teorier om att den först utfärgade hannen eventuellt på hormonell väg skulle stimulera de andra till att bli honor. Sant eller inte vet man väl inte säkert. Detta gäller rimligen inte t ex N guentheri som har kromosomalt styrd könsbestämning. Men det lär ju inte alla fiskarter ha.

Jag tror du menar Terranatos dolichopterus
http://www.fishbase.se/Summary/speciesSummary.php?ID=11881
Läste någonstans en uppgift om att den skulle finnas i en zoo-affär i Göteborg.
Den tillhör väl de svårare arterna och jag har hört att 80% av äggen tycks försvinna hur man än gör. Ett trix tycks dock vara att de vill ha det riktigt varmt minst 28 grader enligt en expert.
Citerar från ett inlägg på Cynolebias group:
"The big thing is temperature 82F ALWAYS, lots of small water changes. Daily if possible! Neutral VERY soft water. Dh <2"
#5 - 18 november 2005 13:35
Japp, jag får hoppas på ett par. Annars har väl du snart fler ägg att sälja antar jag?:)

Det stämmer Terranatos dolichopterus heter de ju nu, hette dock Astrofunduls för 20 år sedan då min gamla akvariebok trycktes, men det spelar ingen roll.
Jo jag vet att de skall vara luriga, tänkte bara att det kunde vara kul och testa på nu när de finns lätt tillgängliga. Går de för länge i butiken lär de nog dö ändå.
#6 - 18 november 2005 18:41
[QUOTE=Robert_P]Japp, jag får hoppas på ett par. Annars har väl du snart fler ägg att sälja antar jag?:)
[/QUOTE]
Jag har i alla fall en hel del ägg kvar av de arter jag annonserade här på Zoopet och på Aquabid.

För tillfället har jag tiotalet olika arter som faktiskt lägger ett mer eller mindre antal ägg varje vecka.

Även om jag idag fick ge upp hoppet om fler ägg från N. sp Melela River

:(
#7 - 21 november 2005 07:40
I lördags kläcktes 16 ägg till. 4 var dåliga på att simma och dog inom ett dygn, men nu har jag i varje fall 14 yngel. 2 av dessa ser inte så pigga ut men chanserna att få fram ett vuxet par har ökat markant. Idag skall torven torkas om.

Köpte mig ett par F. Gardneri Makurdi igår också.

Skall nog lugna mig med att köpa fler arter ett tag till jag vet hur det går med Foerschi ynglen.
#8 - 21 november 2005 08:36
Grattis
#9 - 22 november 2005 07:17
8 till igår innan torven åkte upp. Det var värst vad ägg det var i den torven.
26 kläckta yngel på första blötläggningen.

Det är dock 8 stycken som har strukit med nu. Och det finns ytterligare några svaga stackare med dålig simförmåga, men övriga har magarna fulla med artemia.
#10 - 6 december 2005 08:05
En liten uppdatering om mina Foerschi yngel. Om någon mer än jag nu är intresserad.

Sammanlagt kläcktes 28 yngel, de 2 sista kom 5 dagar efter blötläggningen så det lönade sig att vänta lite med att torka om torven.

Av dessa dog 8 st tämligen omgående, sen har ytterligare 8 dött, de flesta av dessa hade uppenbara problem med att simma.

Nu finns alltså 12 st kvar. Spridningen i storlek är ganska stor och de största är mer än dubbelt så stora som de minsta.
#11 - 6 december 2005 11:45
Det brukar vara en spridning just i storleken. De mest snabbväxande brukar bli hannar. Honorna är ofta medelstora eller små (men det kan finnas hannar även bland dem).
#12 - 6 december 2005 13:11
Just nu har jag 6 stora, 4 medelstora och 2 små. Får väl hoppas på 6 hannar och 6 honor då.

Annons