Nothobranchius korthausae Kwachepa TZL 53-01

#1 - 14 november 2005 20:19
Har nu kläckt fram mina första årstidskillis, 13st yngel av Nothobranchius korthausae Kwachepa TZL 53-01 är det hittills.

Får vi se hur jag lyckas dra upp dem.

Alla tipps är välkomna!

/Henke
#2 - 15 november 2005 05:26
Nykläckt artemia, mikro (ev vinägermikro om de är mycket små).
1 ml koksalt per liter vatten (förlänger livet på artemian och förebygger sammetssjukan).
Gärna javamossa - i alla fall gärna någon form av växtlighet.
Snäckor som städhjälp.
Städa av botten gärna dagligen.
Inom en vecka måste man byta vatten mycket och ofta.
Det var i alla fall några snabba råd...
#3 - 15 november 2005 06:51
Ungefär som jag gör idag då ;)

En fråga, den där mikromasken. Hur ser man att det är mask man skördar? Tycker mer det blir en gegga man skrapar av.

/Henke
#4 - 15 november 2005 08:23
[QUOTE=port513]Ungefär som jag gör idag då ;)

En fråga, den där mikromasken. Hur ser man att det är mask man skördar? Tycker mer det blir en gegga man skrapar av.

/Henke[/QUOTE]

Rörelserna i geggan är mikromaskarna. Om inte annat ser man dom när man häller dem i yngelburken vid god belysning vill säga.
Ett tillägg till - övermatning utan vattenbyten är inte alls bra.
Ju mera mat desto viktigare är givetvis vattenvården.
#5 - 15 november 2005 08:26
[QUOTE=erikthur][QUOTE=port513]Ungefär som jag gör idag då ;)

/Henke[/QUOTE]

Rörelserna i geggan är mikromaskarna. Om inte annat ser man dom när man häller dem i yngelburken vid god belysning vill säga.
Ett tillägg till - övermatning utan vattenbyten är inte alls bra.
Ju mera mat desto viktigare är givetvis vattenvården.[/QUOTE]

Skrapade ner en sådan klump till mina zebrafiskar och de var som hajjar ;) Så nått gott var det i geggan så att säga.

Jo jag flyttar just nu yngeln lite då och då till friskt vatten.

De yngel som nu håller sig på bottnen, gör de det för att de har naturlig instinkt att gömma sig eller är det något fel på dem?

/Henke
#6 - 15 november 2005 09:23
Det kan vara skyddsinstinkt men det kan också finnas en del bottenhoppare men man bör vänta några dagar innan man fattar några drastiska beslut angående detta. Dom har ju ingen simblåsefunktion och därmed ett handikapp från start. man kan provocera ynglen till simma upp men dalar de rätt fort ner igen så är det nog en bottenhoppare.

Ibland ser man också efter en vecka att det finns enstaka exemplar som inte tillväxer trots matning och om du inte ser det så ser syskonen det och dom förvinner då på något sätt.

Ett PS till det om vattenbyten till förresten. Titta noga på vattnet innan du kastar det i vasken. Små livrädda stillaliggande yngel kan vara svåra att se.
#7 - 15 november 2005 18:47
Det ser inte ut som de ligger direkt på bottnen utan 1mm ovanför om man ska lita på skuggan då alltså.

Fick ett yngel av Fp. g. gardneri "Lafia" idag också, trode inte äggen skulle kläckas så fort.

/Henke
#8 - 17 november 2005 09:57
Ett tips på hur du skördar mikro (som jag lärt mig av Erikthur) är att lägga i ett kaffefilter på substratet i kulturen så kommer masken att ligga där och vänta på att bli mat. Lite bös fär man alltid med då masken troligen är indränkt i bös.

Lycka till!
/Pär
#9 - 28 november 2005 08:21
Hur går det med ynglen?
#10 - 28 november 2005 08:45
[QUOTE=Robert_P]Hur går det med ynglen?[/QUOTE]

Det går finfint, 15st fina stora yngel simmar runt här hemma nu.

Sen har jag väl ett 20-tal Fp. g. gardneri "Lafia" yngel också ;)

Enda som är ett litet misslyckande nu är torven från Pterolebias longipinnis som inte vill kläcka :(

/Henke
#11 - 28 november 2005 10:00
[QUOTE=port513]Enda som är ett litet misslyckande nu är torven från Pterolebias longipinnis som inte vill kläcka :([/QUOTE]

Det är bara att försöka på nytt senare.
De flesta årstidare kläcker inte alltid på första försöket.
Vad gäller just longipinnis försökte jag kläcka flertalet torvar med synliga färdigutvecklade ägg i utan att lyckas. Så dom äggen får vila till nästa år. (Mitt ursprungspar är också inköpta hos Alf och Anita så dom är ju närbesläktade).

Jag hade faktiskt en bra kläckning men tappade då hela yngelskaran rakt ner i vasken.
Det kändes värre ändå kan jag lova. [xx(]
#12 - 28 november 2005 10:56
[QUOTE=erikthur][QUOTE=port513]Enda som är ett litet misslyckande nu är torven från Pterolebias longipinnis som inte vill kläcka :([/QUOTE]

Det är bara att försöka på nytt senare.
De flesta årstidare kläcker inte alltid på första försöket.
Vad gäller just longipinnis försökte jag kläcka flertalet torvar med synliga färdigutvecklade ägg i utan att lyckas. Så dom äggen får vila till nästa år. (Mitt ursprungspar är också inköpta hos Alf och Anita så dom är ju närbesläktade).

Jag hade faktiskt en bra kläckning men tappade då hela yngelskaran rakt ner i vasken.
Det kändes värre ändå kan jag lova. [xx(][/QUOTE]

Känns bara så segt att behöva vänta på dem ;)

Annars får jag väl ta bilen och köra och köpa ett avelspar ;)

Föresten så knalldog båda mina moina odlingar nästan exakt samtidigt och de står inte i samma rum ens en gång. Däremot lever moinan som tokar i yngelkaret, vad 17 hände med de burkar där det bara var moina i?

/Henke
#13 - 28 november 2005 11:10
[QUOTE=port513]Föresten så knalldog båda mina moina odlingar nästan exakt samtidigt och de står inte i samma rum ens en gång. Däremot lever moinan som tokar i yngelkaret, vad 17 hände med de burkar där det bara var moina i?[/QUOTE]
Den som det visste ändå...
Egentligen är det svårare att odla Moina än fisk.
Det är nog utormordentligt få som lyckats hålla Moinan vid liv i åratal.
Jag känner till mycket duktiga akvarister som fått nog vid åttonde kraschen...
:)
#14 - 28 november 2005 11:14
[QUOTE=erikthur][QUOTE=port513]Föresten så knalldog båda mina moina odlingar nästan exakt samtidigt och de står inte i samma rum ens en gång. Däremot lever moinan som tokar i yngelkaret, vad 17 hände med de burkar där det bara var moina i?[/QUOTE]
Den som det visste ändå...
Egentligen är det svårare att odla Moina än fisk.
Det är nog utormordentligt få som lyckats hålla Moinan vid liv i åratal.
Jag känner till mycket duktiga akvarister som fått nog vid åttonde kraschen...
:)[/QUOTE]

Men varför gottar sig moinan i ett kliniskt rent yngelakvarie? Där förökar de sig som om de hade bråttom till något ;)

/Henke

Annons