novis

#1 - 21 november 2005 10:13
Hej

Jag har en fråga som jag hade hoppats att ngn skulle vilja svara på. Har letat här i forumet men inte hittat ngt svar. Är helt novis på det här med pumpar tydligen - trots att jag haft fiskar i hela mitt liv. För jag fattar ungefär 0,01 % av det jag fick fram på sökningarna.

Jag har köpt ett pytteakvarium på 30liter (5-kantigt) som köpte som "komplett paket" i djuraffären. först anv jag den pumpen som kom till akv. Men den lät för dj-lgt o var eg för stark. Men eftersom den såldes med akvariet trodde jag att det var ok. Tills den dödade alla fiskar eftersom de sögs in i pumpen en efter en. Jag har nu köpt en annan pump som skulle vara "ultrasilent", men även den verkar vara för stark för mitt lilla akvarium. Det är som storm i akv. och fiskarna verkar inte gilla det alls. Har provat att sätta pumpen på olika ställen och olika höjd i vattnet. Men inget funkar.

Därför undrar jag om : Finns det ngt sätt att få den till att blåsa mindre? Det finns inget reglage på själva pumpen som jag kan hitta ialla fall. Hade uppskattat tips om detta snabbt då jag nu har akvariet UTAN pumpen på! Köpte nya fiskar i går. Hade då haft akvariet igång i en vecka utan fisk innan.

tacksam för förståelse för min okunskap om namn och beteckningar som jag helst vill bli besparad ifrån. tack
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 21 november 2005 10:50
De flesta pumpar är ställbara - men om just din är det är tyvärr omöjligt att veta utan att du anger vilken pump det är. Det finns ju hundratals olika och de funkar alla olika.
#3 - 21 november 2005 11:46
ja, det är klart. Men jag tänkte på om det finns ngt annat sätt att minska utblåset. Tex genom att man täpper till eller ngt???
#4 - 21 november 2005 12:07
För att ge dig råd måste du nog tala om vad det är för pump du har:)
#5 - 21 november 2005 12:10
du kan sätta på strilrör kanske? rör med hål i som minskar blåset...
#6 - 21 november 2005 23:00
Det står "Sacem Bip filter" på pumpen. Jag vet inte om det är namnet på den men det är det enda potentiella namn jag kan hitta på den. Säger det er ngt? hoppas det kan hjälpa. Som det är nu har jag stängt av pumpen på natten och kommer att sätta på den igen imorgon. För annars får inte fiskarna vila ifrån "stormen" ju!
#7 - 22 november 2005 00:59
man ska ALDRIG stänga av ett filter nattetid.
i vär sta fall kan det förgifta vattnet när den startas igen pga att bakterierna i det har dött i bästa fall får man aldrig upp nån bakteriekultur som kan rena vattnet,.

lite snabb googling gav mej denna info
http://cgi.ebay.ch/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=7725007329&ssPageName=MERC_VIC_RSCC_Pr12_PcY_BIN_Stores_IT

270L/H är nästan 10ggr akvariet volym och är rätt mastigt.

kan sätta en slang på utblåset och dra ihop med ett buntband för att göra hålet i slangen mindre för en simpel strypning.

kan även ta plaströr typ vp rör (används av elektriker för att dra sladdar i hus) eller dylikt och limma på och sen plugga änden och borra 30-40 4mm hål.
då stryps pumpen lite samt att vattnet flödar ut åt många håll samtidigt vilket inte ger en skarp stråle som skär genom akvariet.
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 22 november 2005 09:08
Tittade på Sacems hemsida www.sacem.it och den pump som du nämner har ett reglage (rött med + och -) på toppen där man kan justera vattenfödet.

Sedan som raven skriver så skall inte pumpen stängas av nattetid.
#9 - 22 november 2005 14:02
Jag hade också en pump som var för stark i mitt yngelakvarium. De små stackarna studsade runt från ruta till ruta....Löste det enkelt genom att trä en nylonstrumpa över utblåset. Billigt och bra.
Mvh Jeanette

Annons