Nu är akvariet igång.

#1 - 8 mars 2008 17:26
Nu, slutligen, är akvariet igång, delvis. Det är grus i, bakgrunden är på plats, doppvärmaren på plats, filtret på plats, belysningen på plats, termometer på plats, och allt är igång. På tisdag ska jag plantera växter.

Jag tror att jag ska ha kampfisk i, om det fungerar? en hane och några honor. Hur svårt är det att få tag i honor? och klarar sig en eller två kampfiskar i ett nystartat akvarium?
#2 - 8 mars 2008 17:52
Hjälp, sugpropparna på doppvärmaren, eller vad det heter, vill inte fästa. Efter en stund åker doppvärmaren av från glaset och ner i gruset, vad göra? kan inte köpa en ny förrän på tisdag (detta jag har nu är flera år gammalt).
#3 - 8 mars 2008 18:06
Kan doppvärmaren vara fullt nedsänkbar så kan du ju ha det så tills på Tisdag, om inte så kommer knappast dina fiskar att dö om du tar bort doppvärmaren sålänge.
Bilagor:
#4 - 8 mars 2008 18:11
rödtoppen skrev:
Kan doppvärmaren vara fullt nedsänkbar så kan du ju ha det så tills på Tisdag, om inte så kommer knappast dina fiskar att dö om du tar bort doppvärmaren sålänge.

Alltså, jag har inga fiskar i nu, det är bara grus, bakgrund, termometer, filter och doppvärmaren, och vatten förstås, och belysningen, och det är igång.
Men jag har för mig att jag läst att det inte är bra att doppvärmaren vidrör gruset, det var något om att gruset kan värmas upp och då spräcka glaset, eller?
#5 - 8 mars 2008 18:39
sålänge de står iett rum som e hyffsat varmt kommer de klara sig utan en dopp värmare ett tag. om rumet e ca 22 grader blir vattnet 24-25 grader
#6 - 8 mars 2008 19:04
Temeraire skrev:
Nu, slutligen, är akvariet igång, delvis. Det är grus i, bakgrunden är på plats, doppvärmaren på plats, filtret på plats, belysningen på plats, termometer på plats, och allt är igång. På tisdag ska jag plantera växter.

Jag tror att jag ska ha kampfisk i, om det fungerar? en hane och några honor. Hur svårt är det att få tag i honor? och klarar sig en eller två kampfiskar i ett nystartat akvarium?

Det är inte så svårt att få tag på Kapfiskhonor. Om det finns Kampfiskhanar i en djuraffär så finns det nästan alltid honor också. (det finns Kampfiskhanar och honor i de flesta djuraffärer) Men tänk på att det inte får vara någon cirkulation från pumpen om de ska para sig och lägga ägg eftersom hanen gör bubbelbon.
Rätta mig någon ifall jag har fel. ;)

// Sofie
#7 - 8 mars 2008 19:11
Temeraire skrev:
Alltså, jag har inga fiskar i nu, det är bara grus, bakgrund, termometer, filter och doppvärmaren, och vatten förstås, och belysningen, och det är igång.

Men jag har för mig att jag läst att det inte är bra att doppvärmaren vidrör gruset, det var något om att gruset kan värmas upp och då spräcka glaset, eller?

Tror inte att det gör något om doppvärmaren vidrör gruset, bara du inte pregar ner den i gruset.
Men du behöver ju inte använda doppvärmaren om du inte har fiskar i karet- vänta med att stoppa ner doppvärmaren tills på Tisdag, när du köpt nya proppar :)

Annons