Nu är min katt borta

#1 - 7 juli 2014 17:22
[:(]

Ja Elliott som är på avataren. 4 år och kastrerad hankatt, väldigt kelig katt som gillar att fånga möss på nätterna. Vi hade problem med möss innan vi skaffade katt, bor nära åkrarna.

Började i lördags, kom inte hem på morgonen som han alltid gör. Annars är han väldigt förutsägbar.
På eftermiddagen kom han hem, helt klart medtagen, åt inget, gick bara och la sig.

I söndags vara han inte som vanligt men inga andra symtom. Han smet ut på fm och hade fortfarande inte ätit något, sedan dess har vi inte sett honom.

Jag misstänker att han inte mår bra och har gått och gömt sig, svårt att hjälpa en katt som gömt sig..

Behövde skriva lite...
#2 - 7 juli 2014 17:26
Kan han blivit huggormsbiten? Om han inte är nedsatt på annat vis, brukar de klara av ormbett. De blir slagna ett par dagar men sedan ska de repa sig! Håller tummarna. Skriv hur det går!
#3 - 7 juli 2014 17:28
Jobbigt att behöva bekymra sig om sina husdjur på det viset och det värsta är ovisshet och väntan....
Håller tummarna för Elliott!
#4 - 7 juli 2014 18:23
Borde han inte gömma sej i närheten då? När jag hade katter tränade jag in dom på en signal - pellets i en speciell plastburk som jag skakade vid behov. Det var en tanke. Matvägran? Kan han ha satt något på tvären i munnen/matstrupen???
#5 - 7 juli 2014 18:30
Nu har vi varit en lång runda och letat utan framgång. Huggorm har vi bara i Smyge och så långt går han inte men det kan vara vad som helst, sjukdom, förgiftning, skada. Han är vaccinerad så lite skulle han väl tåla. Fast vi har fästingar här, kanske något från dom.
Hoppas också han repar sig och kommer tillbaka. Det har varit ett massivt oväder här idag så jag trodde det kunde hjälpa på att få honom hem.
#6 - 7 juli 2014 18:31
Han brukar komma när vi kallar på honom och han har ett favoritbuskage men där är han inte. Det kan det vara men vi märkte inget som tydde på det och nu kan jag inte kolla.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 7 juli 2014 19:20
Tråkigt men sådant händer när man har katt och speciellt om man har dom som "utekatt". Vi har 2 katter och speciellt när de är yngre så har de försvunnit ibland och oftast har de kommit tillbaka (någon gång har det tagit uppåt en vecka) och man har inte en susning på vad för äventyr det varit ute på. Dock så finns det faror som lurar och även vi har ibland råkat ut för att en katt inte kommit tillbaka och det är ju sorgligt.
Men som sagt oftast kommer de tillbaka och man kan inte göra annat än vänta och hoppas
#8 - 7 juli 2014 19:49
Absolut är det så, jag inser att det är mer risker för en utekatt men som jag ser det upplever jag att katten trivs bättre som utekatt än innekatt (vi har haft honom i dryga året och han var innekatt innan)
Vi har en katt till , Svea, som kom från samma hem (de såldes pga av allergi) , hon är också kastrerad fd innekatt, hon var lite försiktigare i början men det märks att hon trivs med att få gå ute.
Fast nu beter hon sig som hon lagt en kull hon inte kan hitta...
Vi väntar och ser.
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 7 juli 2014 21:01
Ja vi har också alltid haft utekatter fast de kommer in på natten om de vill (vilket de inte alltid vill en varm sommardag) och är sedan ute en stor del av dagen. Ju äldre de blir ju mer vill de hålla sig inne - våran gamla tant (ca. 19 år) går inte längre många meter från huset.
#10 - 8 juli 2014 10:46
Veterinären ringde mig, Elliot är chippad.
Någon hade hittat honom död på en gräsmatta och lämnat till veterinären, guld till människor som tänker att någon vill veta om sin katt.
Jag ska strax köra dit för att vi ska se vad han kan dött av.
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 8 juli 2014 10:51
Tråkigt att höra - men som du skriver ändå skönt att få veta.
#12 - 8 juli 2014 10:52
Så tråkigt att höra! :'( Beklagar sorgen!
#13 - 8 juli 2014 13:04
Tråkigt att höra!
Här hemma har vi en katt som går ute och är ofta nervös för att han ska "försvinna" och man inte får veta vad som hänt.
Skönt att höra att det finns människor som bryr sig och lämnar in katten - det finns ju nästan alltid någon som saknar djuret!
#14 - 8 juli 2014 14:05
Jag beklagar sorgen!
#15 - 8 juli 2014 15:27
Tack alla för stödet.
Nu är jag verkligen ledsen.
Varit och pratat med veterinären och hennes kvalificerade gissning var först och främst hjärta därefter förgiftning.
Likstelheten hade satt in när han hittades och var kvar ännu, det såg ut som han dött mitt i ett steg och bara lagt sig rakt fram med frambenen sträckta under sig. Jag är så tacksam till killen som lämnat in honom, ska hitta på något sätt för att tacka honom.
#16 - 8 juli 2014 18:49
Verkligen ledsen för er skull. Känns ju lite även för en annan som njutit av bilden varje gång jag läst dina inlägg.
Beklagar förlusten!
#17 - 8 juli 2014 19:29
Känner mig ledsen för din skull flygrc, vet hur det känns att förlora ett älskat djur/familjemedlem.

//Inger
#18 - 9 juli 2014 20:44
Detta var ingen rolig läsning :(, beklagar sorgen[:(].
#19 - 9 juli 2014 22:07
Beklagar verkligen! Blir väldigt tomt utan kisse.
#20 - 11 juli 2014 20:45
Tyvärr finns det många faror för en katt. Min gamla honkatt 18 år gammal blev utsatt för en rovfågelsattack på altanen. där det låg drivor med katthår och hon såg tilltufsad ut. Det skedde för 3 dagar sedan, efter det har hon inte velat gå ut och är inte sig lik, stackars katt. Någon som har erfarenhet att t.e.x ormvråkar tar katter.

Annons