Jag har ett problem som varken jag eller personerna jag talat med på djurbutikerna jag besökt.
För snart 1 år sedan startade jag upp ett 375 liters akvarium med platy och diverse växter och stenar. Redan till en början hade jag problem att få fiskarna att överleva och trots att vattenkvaliten enligt tester var bra och fiskarna inte verkade vara drabbade av någon sjukdom så fick jag det inte att funka.
Jag lät det vara och gjorde regelbundet (en gång i veckan) vattenbyten på ca 30%.
Vi hade som mest 50 platys.
Trots regelbunden skötsel och kontroll av vattenkvaliten så fortsatte fiskarna att försvinna. de var helt ok och pigga och friska ena dagen, sen började de bli hängiga och få ihopkletade fenor på bara 2-3 dagar så dog den aktuella fisken.
Nu har vi enbart 9 fiskar kvar och av dem är 7 st yngel som vi lyckats få upp själva.
Man skulle kunna tro att vi haft mycket yngel också med alla dessa fiskar och gömställen, men vi har under ett års tid knappt sett några yngel alls..
Som om detta inte vore nog så överlever heller inte några växter. Javamossan dör hela tiden och så även andra växter. Vi har inte ens den minsta lilla antydan till alger i akvariet och detta kan ju inte vara bra.
Vi använder växtnäring som enligt många ska vara mycket effektiv och bra, men det funkar inte ändå..
Ljustiden och lysramper är ok och så även pump och filter mm. Sånt är kollat..
Så som sagt allt dör trots bra vattenkvalité och vår stackars "fisk-kille" på djuraffären är lika oförstående som vi.
Det enda som har överlevt i det där akvariet är min lilla kuliål som jag flyttade över till detta akvariet från ett annat år 2003. Han/Hon är fortfarande fet och glad..
Vad tusan är det som händer hela tiden.??