Nu blev det gjort :S:(

#1 - 16 juni 2008 12:49
Idag så blev jag arg på mina zebreciklider som bet och nästan stressade ihjäl mina andra fiskar.

Jag tog nyss upp dem och ska köra till djuraffären med dem. Jag har nu bestämmt mig att jag bara ska ha fredliga små dvärgciklider eller fredliga stora ciklider går ju blanda. Har ni några förslag på snälla ciklider som passar med mina

Mellan stora skalarer
Fullvuxna palettciklider
Mycket små eldbuk

Mvh Simon

( När jag köpte mina zebrea ciklider sa han att dem var en av dem cikliderna som var snälla) [:(!]
#2 - 16 juni 2008 13:02
Har du redan scalarer, eldbukar och paletter så har du nog rätt så fullt i karet.
Hur stort är det?
Eldbukarna kommer med stor sannolikhet att växa fort, och leva rövare så det står härliga till.
Och som det skrivits i andra trådar om paletter: dom kan nog ställa till en del också. Mina spöar allt från neontetror till halvvuxna eldbukar.
#3 - 16 juni 2008 13:04
Trollsvans skrev:
Har du redan scalarer, eldbukar och paletter så har du nog rätt så fullt i karet.

Hur stort är det?

Eldbukarna kommer med stor sannolikhet att växa fort, och leva rövare så det står härliga till.

Och som det skrivits i andra trådar om paletter: dom kan nog ställa till en del också. Mina spöar allt från neontetror till halvvuxna eldbukar.

Okej jag har ett 240 liters akvarium och jag glömde skriva att jag har 2 paletter , 2 skalarer, 2 eldbukar och just det 2 malar :)
#4 - 16 juni 2008 13:07
Ok, bättra på stimmet med scalarer lite, lägg till 4 st. Om nu inte de två som redan finns är ett etablerat och lekande par?

eldbukarna skulle du också behöva 4 till av, så du får naturlig parbildning där. Men då blir det nog väldigt mycket action, och trångt.
Jag hade nog valt att skippa eldbukarna, och skaffa ett stim corydoras, tetror, och nån ytlevande fisk.
#5 - 16 juni 2008 13:12
Trollsvans skrev:
Ok, bättra på stimmet med scalarer lite, lägg till 4 st. Om nu inte de två som redan finns är ett etablerat och lekande par?

eldbukarna skulle du också behöva 4 till av, så du får naturlig parbildning där. Men då blir det nog väldigt mycket action, och trångt.

Jag hade nog valt att skippa eldbukarna, och skaffa ett stim corydoras, tetror, och nån ytlevande fisk.

Okej äter eldbukarna upp tetrorna ? Mina skalarer leker inte med dem var ett par i djuraffären och simmar tillsammans så dem vill jag ha som dem är. Kan du ge mågra exempel på ytlevande fiskar? MVH Simon
#6 - 16 juni 2008 13:15
Med tanke på akvariets storlek ska du nog skippa Corydoras ihop med Paletter. De kommer bli väldigt stressade av Paletterna.
#7 - 16 juni 2008 13:17
Nina82 skrev:
Med tanke på akvariets storlek ska du nog skippa Corydoras ihop med Paletter. De kommer bli väldigt stressade av Paletterna.

Okej men kan man inte ha mer fisk i det då? Mvh Simon
#8 - 16 juni 2008 13:19
Bilfisk är ytlevande, mer ytlevande än så tror jag inte fiskar blir. :D

Sen finns det gott om tetror som håller sig i mellanskiktet och uppåt.
Eldbukar äter tetror, ja. Det gör förvisso scalarer ockå, när dom blir lite större.
#9 - 16 juni 2008 13:22
Trollsvans skrev:
Bilfisk är ytlevande, mer ytlevande än så tror jag inte fiskar blir. :D

Sen finns det gott om tetror som håller sig i mellanskiktet och uppåt.

Eldbukar äter tetror, ja. Det gör förvisso scalarer ockå, när dom blir lite större.

Okej inga stora tetror häller som tex kejsartetra ? MVH Simon

Någon annan fin dvärgciklid som får plats och passar i sällskapet?
#10 - 16 juni 2008 14:01
Kan man ha mer än 2 paletter, 2 skalarer , 2 eldbuk, 2 malar i ett 240 liters? Eller är det ganska lagom? Mvh simon
#11 - 16 juni 2008 14:02
Tycker inte du ska blanda in fler ciklider nu. Du har redan Scalare och Paletter men som Trollsvans skriver, ytfiskar.

Scalarer kan gå ihop med tetror om du skaffar tetrorna medan Scalarerna är små så de växer upp ihop.
#12 - 16 juni 2008 14:08
Nina82 skrev:
Tycker inte du ska blanda in fler ciklider nu. Du har redan Scalare och Paletter men som Trollsvans skriver, ytfiskar.

Scalarer kan gå ihop med tetror om du skaffar tetrorna medan Scalarerna är små så de växer upp ihop.

Okej jag sökte på bilfisk men den fanns inte kan du ge några mer exempel på ytfiskar? :) Okej men jag kan kanske försöka med några större tetror tack
#13 - 16 juni 2008 14:11
Simon--B skrev:
Okej jag sökte på bilfisk men den fanns inte kan du ge några mer exempel på ytfiskar? :) Okej men jag kan kanske försöka med några större tetror tack

Sök på bilbuk :D
#14 - 16 juni 2008 14:15
Nina82 skrev:
Sök på bilbuk :D

Okej haha gjorde det ska se om jag kan skaffa några idag eller snset ialla fall tack så mycket Nina du behövs här på zoopet
#15 - 16 juni 2008 14:23
Simon--B skrev:
Okej haha gjorde det ska se om jag kan skaffa några idag eller snset ialla fall tack så mycket Nina du behövs här på zoopet

Tack, den värmde [:I] :D..
#16 - 16 juni 2008 17:06
Eldbukar är rent allmänt fredligare än zebror, även om de blir grinigare vid leken, men ändå inte i samma klass som zebror, enligt min erfarenhet.

Om du inte vet om eldbukarna är en hane och en hona (och du väldigt gärna vill ha kvar dem), så tycker jag du ska skaffa fler, så att schansen blir större att det bildas ett bra par.

Om du gör dig av med dem, så finns det andra ciklider som passar bra, t.ex nyckelhålscikliden (Cleithracara maronii), som är en av mina favoritciklider. Se´n har vi bågfenscikliden (Nannacara anomala), som räknas till dvärgcikliderna, och hålls bäst en hane och flera honor. Jag har själv två hanar och fyra honor.

Större tetror som håller till i de övre vattenregionerna kan också funka. I mitt 240-liters har jag bl.a bågfensciklider, tuppkamsciklider, ett discuspar, ett scalarepar, stänktetror, kejsartetror, och citrontetror, och prickiga knorrmalar (Agamyxis pectinifrons).

Och Simon har rätt om Nina :)
#17 - 16 juni 2008 17:16
Åh.. Vad ni e snälla.. Tack Micke_A [:-94] :D
#18 - 16 juni 2008 19:48
Okej men hon i djuraffären sa att jag bara skulle buta om det blev fel :) Mvh simon
#19 - 16 juni 2008 20:09
Bara byta om det blev hane + hane eller motsv?

Det där med tvångsgifte funkar inte så bra med såna fiskar, min hane fick halva munnen avriven av sin första hona, eftersom dom inte passade ihop... med några fler att välja på bildades ett par dock...
Så skaffa fler, så har dom lite att välja på.
#20 - 16 juni 2008 20:19
Trollsvans skrev:
Bara byta om det blev hane + hane eller motsv?

Det där med tvångsgifte funkar inte så bra med såna fiskar, min hane fick halva munnen avriven av sin första hona, eftersom dom inte passade ihop... med några fler att välja på bildades ett par dock...

Så skaffa fler, så har dom lite att välja på.

Okej vad brukar eldbukar kosta mina kostade 45 kr st :) Är det dyrt för så små typ 3 cm
#21 - 16 juni 2008 20:22
Det skulle jag nog säga.
Jag betalade 29 för nästan dubbelt så stora.
#22 - 16 juni 2008 20:27
Trollsvans skrev:
Det skulle jag nog säga.

Jag betalade 29 för nästan dubbelt så stora.

Okej hon som brukar vara billig. Men om man ska köpa det i växjö kostar dem säkert 70-80 kr för jag skulle köpa en palett hona och en palett kostade 69 kr jag tycker det var helt sjukt :S
#23 - 16 juni 2008 20:33
Paletter har jag sett allt från 10 kr till 90 kr, beroende på vars nånstans, och framför allt, hur många handlaren har inne.
#24 - 16 juni 2008 20:38
Trollsvans skrev:
Paletter har jag sett allt från 10 kr till 90 kr, beroende på vars nånstans, och framför allt, hur många handlaren har inne.

Okej 10 kr var ju billigt jag betalade 35 kr :) och 90 verkar svindyrt:S

Tack för hjälpen men är drt något mer jsg bör ändra på för astt få yngel ? mvh Simon
#25 - 16 juni 2008 20:58
Yngel av vilka?
Paletterna kommer iaf leka vare sig du vill eller inte, så länge dom trivs.
Ge dom några veckor. Det kan ta lite tid, för vissa tar det några månader, andra hinner knappt koppa in dom innan det blir rom.

Dom andra kommer leka om dom bildar par, och om dom trivs, när dom blir stora nog
Paletterna i affär brukar vara rätt så lekmogna direkt.

Hur har du med vattenvärden och temperatur?
Har du nån bild på akvariet, med inredning och sånt?
#26 - 16 juni 2008 21:11
Trollsvans skrev:
Yngel av vilka?

Paletterna kommer iaf leka vare sig du vill eller inte, så länge dom trivs.

Ge dom några veckor. Det kan ta lite tid, för vissa tar det några månader, andra hinner knappt koppa in dom innan det blir rom.

Dom andra kommer leka om dom bildar par, och om dom trivs, när dom blir stora nog

Paletterna i affär brukar vara rätt så lekmogna direkt.

Hur har du med vattenvärden och temperatur?

Har du nån bild på akvariet, med inredning och sånt?

I mitt akvarium har jag ph mellan 7- 7,5 och i karet är det ca 25- 26 grader är det bra? Jag har bild på akvariumet men jag är inte hemma just nu så kan inte lägga ut. Men jag kan förklara lite. Jag har 2 ganska stora rötter och 5 grottor som är uppbyggda av stenar och kokosnötter. Jag har 4 växter kanska stora. Jag har san som botten material! Verkar det bra ?
#27 - 16 juni 2008 21:16
Det låter bra det, då är det bara att sätta sig, limma fast näsan i glaset, och vänta. :p:p
#28 - 16 juni 2008 21:21
Trollsvans skrev:
Det låter bra det, då är det bara att sätta sig, limma fast näsan i glaset, och vänta. :p:p

Okej skönt att höra :)

men en fråga jag funderat länge på hur oft behöver man städa om man har 10 minortetror 2 paletter 2 skalarer och just nu 2 eldbuk? Måste man städa 1 gång i veckan tycker det låter mycket Mvh simon
#29 - 16 juni 2008 21:36
Vad har du för sand i?
Är det fin sand, så lägger sig skiten ovanpå, då ser du när det är skitigt nog för att behöva städas...

Jag slamsuger lite då och då, växlar lite mellan var och varannan vecka, i samband med vattenbyte (20-50%).
#30 - 16 juni 2008 21:43
Trollsvans skrev:
Vad har du för sand i?

Är det fin sand, så lägger sig skiten ovanpå, då ser du när det är skitigt nog för att behöva städas...

Jag slamsuger lite då och då, växlar lite mellan var och varannan vecka, i samband med vattenbyte (20-50%).

Okej ja jag har blestersand mycket fin. Okej så är det ser skitigt ut ska jag städa okej bra tack för all hjälp.

Annons