Nu börjar jag bli trött på NITRITEN!

#1 - 1 maj 2012 17:02
Startade ett nytt kar för lite mer än 1 månad sedan och nitriten vägrar ge med sig. De 2 första veckorna bytte jag vatten 2 gånger, men såg att nitriten vägrade försvinna, runt 1 låg nitriten på.

Sedan 2 veckor tillbaka har jag bytt vatten varje dag ca 30-50%, jag rengör inte pumparna alls. Men den går knappt ner ändå ligger runt 0,8.

Någon som har något förslag?
#2 - 1 maj 2012 17:05
Hur mycket fisk har du och har du testat nitriveck (eller vad det nu heter)?
#3 - 1 maj 2012 17:09
260 liter är karet på och går ca 10 fisk där i.
#4 - 1 maj 2012 17:11
Ja då är det säkert inte fiskmängden om det nu inte är bamsefiskar du har som får mycket mat ;)

Har du dropptest eller såna dära remsor som du mäter med?
#5 - 1 maj 2012 19:24
Hur mycket växter har du?
Hur mycket matar du?

Det hela startar med fiskmat vars protein bryts ned till ammonium som sedan blir nitrit som blir nitrat.
Du kan göra rent filtret lite försiktigt i akvarievatten. Det är inte i mulmen de bra bakterierna finns utan som en hinna i och på filtermaterialet.
Det brukar bli nitrit vecka 3 vilket sedan försvinner vecka 4 eller 5 om allt går som det skall.
#6 - 2 maj 2012 04:52
Matar knappt just nu och där finns 3 stora vallisneria.
#7 - 2 maj 2012 07:32
Tålamod, tålamod...den kommer att försvinna rätt snart.
#8 - 2 maj 2012 20:11
Nille83 skrev:
Startade ett nytt kar för lite mer än 1 månad sedan och nitriten vägrar ge med sig. De 2 första veckorna bytte jag vatten 2 gånger, men såg att nitriten vägrade försvinna, runt 1 låg nitriten på.

Sedan 2 veckor tillbaka har jag bytt vatten varje dag ca 30-50%, jag rengör inte pumparna alls. Men den går knappt ner ändå ligger runt 0,8.

Någon som har något förslag?
Ja tillsätt 1-2tsk salt för att minska skadevärkningen från nitriten!tillsätt också en bakteriekultur typ nitrivec, stoppa matningen tills nitriten är noll! Massiva vattenbyten funkar mest sällan;)
#9 - 2 maj 2012 20:45
Är det bara jag som aldrig har testat för nitrit(eller något annat heller för den delen [:o])? Om man "skyndar långsamt" vid uppstart så är det sällan några problem.
#10 - 2 maj 2012 21:22
Nille83 skrev:
Matar knappt just nu och där finns 3 stora vallisneria.
3 vallisneria låter inte mycket. Hur stort är akvariet? Kan du inte slänga i någon meter vattenpest?
#11 - 3 maj 2012 06:46
flytväxter och hornsärv är också mycket bra "inkörs växter" :)
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 3 maj 2012 08:52
Att byta med färskvatten är i och för sig ett snabbt sätt att i en akut situation minska nitriten men det gör definitivt inte så att nitriten försvinner utan den kommer tillbaka igen.

Jag byter aldrig vatten den första månaden efter att jag har startat upp ett akvarium - ju mer vatten som byts desto längre tid tar det innan akvariet är i balans.

Istället är det bättre att
ha gott om snabbväxande väster i akvariet
tillsätta en bakteriekultur
mata ytterst försiktigt. Egentligen är det inte mängden fiskar man har i akvariet som är det viktiga utan hur mycket man matar.

Annons