Nu börjar mitt akvarieliv

#1 - 18 juli 2007 18:31
Så var det då äntligen dags att få ställa det nyinköpta akvariet på plats. Mitt projekt var från början "bara" en vinterträdgård. Men ni vet hur det är.
Det ena leder till det andra...
Snart stod vi inför beslutet av hur mycket av väggen som skulle öppnas upp mellan vardagsrummet och den nya tillbyggnaden (den är vinterisolerad).
Önskemålet var att kunna öppna så mycket som möjligt men ändå kunna behålla vissa väggar för bokhyllor osv.
Men vad gör man med en stor öppning om det är en nivåskillnad på 60 cm?!
En del fick bli trappa och tanken om ett akvarie växte fram.
Nedan ser ni resultatet så här långt. Det blev ett 540 l akvarie placerat i öppningen mellan de båda rummen.
Jag vet att vissa inte gillar att akvarie är öppna åt båda håll, men jag har försökt att kompensera det med mycket sten och många grottor. Allt för att det skall finnas en till flyktsort om vi på utsidan blir för närgångna.;)
Jag har byggt upp två klippor av skiffer på var kortsida av akvariet. I mitten har jag placerat en större hålsten för att skapa lite mer dramatik.
Först tänkte jag inte ha några växter, men det kändes så fattigt nu till att börja med när fiskarna ännu inte kommit på plats.
Vi får väl se om det var ett bra beslut...
Oups, glömde säga att det kommer bli en Malawikoloni... :D
Till detta har jag ett FX5 filter och en Aqua Clear 70 med ditsatt extra fint filter för extra sirkulation och rening.
Ber om ursäkt om bilderna inte är de bästa.
Jag tar hem den stora kameran från jobbet imorgon. Då skall jag ta lite bättre bilder.
Vore kul att höra era synpunkter så här långt...
Jag återkommer. :)
#2 - 18 juli 2007 18:39
Ser riktigt bra ut:p, hur stort är karet?

Ska jag komma med konstruktiv kritik, så är det enda de skifferplattorna som är stagade som ser lite konstgjort ut;).
#3 - 18 juli 2007 19:00
Fan va snyggt sätt några växter runt skiffer plattorna som växer omkring dom..
#4 - 18 juli 2007 19:05
grymt snyggt akvarium :D. Avis:p
#5 - 18 juli 2007 19:26
kanonsnyggt gillar den vita sanden

lycka till

/lmo
Bilagor:
#6 - 18 juli 2007 19:40
:D
Tackar och bugar för alla trevliga ord.
Jag har bara haft det igång en dag, så det blir lite ändringar.
Har förståelse för din "kritik" Ansjo, men min tanke var att skapa en vägg mot besökaren för att kunna ge lite vilorum. Vet inte om det blev så bra...
Kanske ska göra som Santa sa och sätta lite extra växter runt dem.
Akvariet är på 540 liter.
Vill nu bara slänga i malar och Malawiciklider.
Men den som väntar på något gott... ;)
#7 - 18 juli 2007 19:43
Väntar på mer bilder :)
#8 - 18 juli 2007 19:54
Riktigt fint :) Väntar på fler bilder :D
#9 - 18 juli 2007 19:55
jag är impad av hur mysigt huset ser ut med den utbyggnaden, och sen hur den lilla dammen såg ut. Sen är det aldrig fel med ett "inbyggt" kar:D
#10 - 18 juli 2007 19:57
Ja där finns det möjligheter,en damm med en massa fisk :)
#11 - 18 juli 2007 20:06
Skit snyggt alltihop!!!!!
#12 - 18 juli 2007 20:58
Bara å säga Grattis! Genomgående kar blir lätt "svåra" men det har du fixat fint!
#13 - 18 juli 2007 21:30
santa skrev:
Ja där finns det möjligheter,en damm med en massa fisk :)

Det lever 14 guldfiskar i dammen.
Missade att ta upp dem inför förra vintern, så det blev till att köpa doppvärmare. (djupet är max 60 cm).
Innan vintern var de 12, efter 14... :D
Så om ni undrar vad fiskarna gör på vintern.[:o]
Men nu är det akvariet som tar all uppmärksamhet.
Väntar med iver på att dagarna ska gå så jag kan börja köpa fisk.
Vill dock att filter och vatten ska komma i bra balans först.
Guest
#14 - 18 juli 2007 21:46
Snyggt! :)
Men det jag reagerar mest över är att jag aldrig sett någon så glad innan över att fylla ett 540L med 10L hinkar! *Pust*
Hört talas om slang? :p:D
#15 - 19 juli 2007 05:52
Anettejt skrev:
Snyggt! :)

Men det jag reagerar mest över är att jag aldrig sett någon så glad innan över att fylla ett 540L med 10L hinkar! *Pust*

Hört talas om slang? :p:D

Jag vet. [:o]
Har inte hunnit fixa det ännu.
Är lite "het på gröten" och vill bara komma igång.:)
#16 - 19 juli 2007 06:41
Snyggt! Måste vara riktigt kul när man har det projektet :)
Vad har du tänkt ha för fiskar i akvariet?
#17 - 19 juli 2007 06:53
abbimicke skrev:
Snyggt! Måste vara riktigt kul när man har det projektet :)

Vad har du tänkt ha för fiskar i akvariet?

Eftersom jag har mycket grottor för fisk att hålla till på och skapa revir så blir det ett gäng Demasoni, Saulosi och ett mindre bestånd av Flavus. Till detta blir det nog någon knallgul sort, heter den Golden?!
Vill inte ha för stora fiskar, utan hellre ha stim av fisk som kan hitta sina platser bland all sten.
Till detta blir det självklart en hel del malar för att hålla rent.
Vad tror ni?
Någon sort som man inte får missa...?;)
#18 - 19 juli 2007 06:55
Riktigt snyggt
#19 - 19 juli 2007 06:58
Tänkte på solljuset hur är det under dagen tänkte mest på dem stora fönstrerna utmed dammen hur påverkar det akvariet?
#20 - 19 juli 2007 07:02
Broderbrem skrev:
Eftersom jag har mycket grottor för fisk att hålla till på och skapa revir så blir det ett gäng Demasoni, Saulosi och ett mindre bestånd av Flavus. Till detta blir det nog någon knallgul sort, heter den Golden?!

Vill inte ha för stora fiskar, utan hellre ha stim av fisk som kan hitta sina platser bland all sten.

Till detta blir det självklart en hel del malar för att hålla rent.

Vad tror ni?

Någon sort som man inte får missa...?;)

Det är snyggt med småfiskar i ett stort akvariet.
Har sett ett stort akvariet med massor neontetror och det var väldigt snyggt tycker jag. Kanske zebrasnäckor? de äter bara alger. Ampullariasnäckor? de äter alla skit som hamnar på bottnen samt äter de död fiskar iallafall om du inte märkt något. De äter också alger tror jag.
#21 - 19 juli 2007 07:02
kan bara hålla med alla andra. Riktigt tjusigt!! det enda jag inte riktigt gillar är "skifferplatån" som ser ut att stå rakt ut;)
Är djupt imponerad av trägården!!! Skitmysig!

Sen fiskval, jag var själv inne på malawi tidigare men ändrade mig till tanganyika. Salousihonorna är ju knallgula så golden kanske är onödigt? Jag säger inte att du inte ska ha dom, bara upplyser dig (men det visste du kanske redan) att dom är gula;)

Men som sagt, riktigt bra jobbat med allting!

/Hans
#22 - 19 juli 2007 08:18
battalionP skrev:

Sen fiskval, jag var själv inne på malawi tidigare men ändrade mig till tanganyika. Salousihonorna är ju knallgula så golden kanske är onödigt? Jag säger inte att du inte ska ha dom, bara upplyser dig (men det visste du kanske redan) att dom är gula;)

/Hans

Jag hade nog tagit Golden, de är ju skitfina! Har dock aldrig sett Salousi irl. bara på bilder och då tycker ja att golden är mycket snyggare.
#23 - 19 juli 2007 09:31
jo det har du rätt i. jag har inte heller sett dom "live", ville bara göra han uppmärksam på att honorna är gula;)

/Hans
#24 - 19 juli 2007 10:43
stene skrev:
Tänkte på solljuset hur är det under dagen tänkte mest på dem stora fönstrerna utmed dammen hur påverkar det akvariet?

Jag är medveten om att det kan bli problem med soljuset.
Det kommer inte något direkt ljus på akvariet under dagen.
Men kanske den totala ljusmängden kommer skapa problem.
En tanke jag har är att sätta någon form av rullgardin på utsidan mot vinterträdgården och på så sätt ibland kunna skärma av under vissa timmar.
Vill dock avvakta och se hur mycket alger det kommer komma.
Och hur mycket malarna och ev snäckor kommer äta upp.
#25 - 19 juli 2007 10:46
battalionP skrev:
kan bara hålla med alla andra. Riktigt tjusigt!! det enda jag inte riktigt gillar är "skifferplatån" som ser ut att stå rakt ut;)

Är djupt imponerad av trägården!!! Skitmysig!

/Hans

Tack för komplimangerna!:)
Hade en bild angående en skifferplatå. Är liksom dig lite osäker på resultatet.
Men jag låter det stå ett tag så får jag se sedan...
Tycker dock att Golden har något lite extra än Salousihonorna.
#26 - 2 augusti 2007 19:51
Mycket fint!!!
Kommer det fler bilder??
#27 - 2 augusti 2007 20:38
Sk*tsnyggt! Det är sällan man ser lyckade exempel på att akvariet passar in i inredningen i rummen.
#28 - 2 augusti 2007 21:09
Ja, hur går det med karet? Längesedan vi fick se lite foton;).
#29 - 3 augusti 2007 06:39
Mkt fint tycker jag, men det är en sak som enligt mig ser lite oroväckande ut. fötterna på aluställningen står ju precis ute vid kanterna på reglarna. 540L med sand och sten väger ju en hel del och påfrestar ju reglen ganska mkt, jag hade inte sovit lugnt. men som sagt annars mycket fint kar, gillar med den vita sanden, har själv samma i vår lilla kar.
#30 - 3 augusti 2007 14:56
WOW! *dräglar i ditt akvarium* Ett sånt skulle jag också vilja ha när jag blir stor o skaffar eget hus :D Var får man tag på skifferplattor?
#31 - 3 augusti 2007 17:03
ansjo skrev:
Ja, hur går det med karet? Längesedan vi fick se lite foton;).

Jag har haft semester och kameran ligger på jobbet.
Nu har det dock hänt mycket. :)
I karet finns nu:
7 Golden (varav en har yngel i munnen)
10 Maingano
10 Auratus
4 Ancistrus

Alla verkar trivas med varandra och så fort man kommer in i rummet så stormar de fram för att ropa efter mat. :D

Jag lovar att lägga upp bilder snarast! [:o]
#32 - 3 augusti 2007 17:06
Mkt fint tycker jag, men det är en sak som enligt mig ser lite oroväckande ut. fötterna på aluställningen står ju precis ute vid kanterna på reglarna. 540L med sand och sten väger ju en hel del och påfrestar ju reglen ganska mkt, jag hade inte sovit lugnt. men som sagt annars mycket fint kar, gillar med den vita sanden, har själv samma i vår lilla kar.

Inga problem med ställningen. ;)
Som mina kommande bilder förklarar så har jag nu byggt in hela ställningen med en stenbeklädnad ytterst. Detta vore f-n om akvariet skulle flytta. :D
Bilder kommer!
Kan bara hålla med om sanden. Vitt är fint och jag har inte märkt att fiskarna skulle må dåligt av det?! De både gräver och bökar. :D
#33 - 3 augusti 2007 17:07
Pleko skrev:
WOW! *dräglar i ditt akvarium* Ett sånt skulle jag också vilja ha när jag blir stor o skaffar eget hus :D Var får man tag på skifferplattor?

Jag har köpt skiffer från Flisby sten som jag har på väggar och golv i min tillbyggnad. Samma sten har jag även använt i akvariet.

Nu har du något att se fram emot. ;)
#34 - 3 augusti 2007 17:08
Olivin skrev:
Sk*tsnyggt! Det är sällan man ser lyckade exempel på att akvariet passar in i inredningen i rummen.

Tackar och bugar. [:o]
#35 - 9 augusti 2007 15:48
Så har det hänt lite mer i akvariet sedan sist.
Idag bor här:
7 Golden
10 Auratus
10 Maingano
4 Ancistrus
2 Fläckiga Pansarmalar

Alla trivs med varandra och det är ytterst lite bråk.
Eftersom jag givetvis var för sugen på att komma igång så har jag nu problem med Nitrit (se annan tråd!) :(
Men jag följer de råd jag fått och nu skall jag låta det gå några dagar innan jag skall se om det hjälper...

Först hade jag bara bara i Golden av Malawisarna. Sedan kom Mainganon.
Då gömde sig Golden! [:(!]
De var spårlöst försvunna om det inte var mat på G.
Då köpte jag in Auratusen, som jag vet många av er tycker är aggresiv. Men då försvann alla problem. De mår lysande tillsammans och pansarmalarna har heller inga problem.
De enda jag inte ser är mina Ancistrus - men så är de ju nattaktiva och jag har mycket sten att gömma sig under. :D

Hoppas ni gillar mitt bygge så långt. ;)
#36 - 9 augusti 2007 16:18
Det ser vrålfint ut! Good Work!:)
#37 - 9 augusti 2007 16:33
Hej.

Jag måste bara få ge dig komplimanger på ett ursnyggt kar!!!
Det har du lycktas bra med! Synd med nitriten bara men det ordnar sig strax ska du se.

Fin sammansättning på fiskbeståndet oxå tycker jag! Några fler pansarmalar om ett tag, kanske. Dom e ju stimfiskar. Men det vet du säkert!

Lycka till med fortsättningen!

Mvh Eva
#38 - 9 augusti 2007 17:38
Supersnyggt och fina bilder också :)
#39 - 9 augusti 2007 18:05
Tackar och bugar för alla kommentarer :D

Skall bli kul att se fiskarna växa och jag hoppas på yngel.
En golden tuggade här om dagen. Men jag vet inte om nitriten gjort sitt... [:(!]
Det är svårt att upptäcka ev yngel bland all sten. Om de vill gömma sig finns det hela labyrinter att simma runt i under sanden. Det var en av de grundläggande idéerna jag hade när jag byggde med skiffer.
Först skiffer med gångar plattåer osv, därefter sand.
Det skall göra att det inte kan rasa oavsett om de gräver eller jag suger upp vid "bajstömning". :D
#40 - 9 augusti 2007 18:48
[CENTER][SIZE=5][COLOR=blue]JÄTTE SNYGGT!!!!![/COLOR][/SIZE][/CENTER]
#41 - 9 augusti 2007 20:14
matte159 skrev:
[CENTER][SIZE=5][COLOR=blue]JÄTTE SNYGGT!!!!![/COLOR][/SIZE][/CENTER]

[:o] Det var stora bokstäver det! :)

Kan bara säga att min fru som till en början var väldigt emot att skaffa akvarium, nu har full koll på nitrit, ph osv.
Hon är nu väldigt orolig över de yngel som en av våra Golden hade i munnen.
Vi har inte sett en skymt av dem... :( Kanske de blev offer för nitriten....
Men det roliga är att vi nu har ett gemensamt intresse och en helt underbar fond mellan matrum och det blivande sällskapsrummet. F-n vad jag längtar till vintern då man kan tända ljus och se akvariet i sitt rätt element. :D
#42 - 9 augusti 2007 22:14
hehe kul när ens hobby får andra familjemedlemmar intresserade också:). Om du har en hona i karet som tuggar, och hon sen släpper ut dem i karet så blir dom nog med största sannolikhet mat för dom andra fiskara, möjligt att någon/några få gömmer sig och överlever.
#43 - 10 augusti 2007 05:13
fredd skrev:
hehe kul när ens hobby får andra familjemedlemmar intresserade också:). Om du har en hona i karet som tuggar, och hon sen släpper ut dem i karet så blir dom nog med största sannolikhet mat för dom andra fiskara, möjligt att någon/några få gömmer sig och överlever.

Det är säkert också ett alternativ. :(
Men det är fullt som det är nu. Men lite små knattar är ju aldrig fel.... :D
#44 - 1 september 2007 09:25
Verkligen fint bygge ! Fast det hade varit snyggare med annan sand. Vad är det för sand ?

Mvh/Janne
#45 - 1 september 2007 10:11
Snyggt, men pansarmalar och Malawicichlider är väl inte precis nån bra kombination vad jag vet...
#46 - 1 september 2007 11:55
Jag tycker snarare det var riktigt stiligt med den ljusa sanden och ljusa inredningen i resten av rummet ihop med de mörka stenarna i akvariet. Färgen på auratusarna kommer verkligen fram.

Annons