Nu händer det saker

#1 - 23 februari 2009 12:14
Flyttade hästen till hans nya stall i förrgår. Red den ca 8 km långa sträckan och det var riktigt härligt trots blåst och snö. Temperaturen hade sjunkit till behagliga -6 grader men det blåste som sagt rejält. Zorro skötte sig lika bra som alltid i trafiken och trots att alla bilar inte saktade ned när de passerade då vi red efter 90-vägen så rörde han knappt en min. De flesta saktade dock ned och var väldigt hjälpsamma. En del vinkade t om och log glatt :)

Red igår också och det var så härligt att åter få pulsa på i djupsnö med hästen, det har jag längtat efter men inte känt att jag har orkat med där han stod tidigare.

Så imorse när jag varit ut med hundarna så tittade jag in i mitt 112liters akvarium för att se om min nyinköpta Silvermollyhona var på väg att föda. Då pluppade precis ett yngel ut och jag fick bråttom att hämta en håv för att rädda några små. När jag öppnade locket så hade de blå äppelsnäckorna lagt sin första "korv" med rom :) Återstår att se om jag får några snäckor ur denna kokong. Lät den sitta kvar i locket men såg att den var lite torr i ett hörn så jag sprayade försiktigt lite vatten på den med en blomspruta.

Om jag nu misslyckas med denna kläckning så hoppas jag att de små liven har kommit igång med sitt romläggande. Det verkar iaf lovande då de är på varandra för fullt igen och honan är upp över vattenytan någon gång om sänder...

Få se om de gula äpplena kan komma igång snart också...

Cikliderna överlevde resan till djuraffären i fredags och jag tog några guppy och molly som inbyte till att börja med så jag har till godo nästa gång jag kommer dit. Ska då inhandla fler tetror.

Höhämtningen gick också bra och jag berömde höbonden för höet när jag hämtade det. Jag kunde inte låta bli att köra in näsan i en höbal trots att jag är allergisk, det gröna höet luktade sommar lång väg :)
#2 - 23 februari 2009 23:20
Korven kommer att se ganska snustorr ut så du behöver nog inte spreja den alls. lycka till!

Annons