Nu har alla mina fiskar blivit ordentligt sjuka!!

#1 - 30 oktober 2007 09:22
Har ett akvarium på 225l där alla mina levande födare går + ett par fjärilciklider för tillfället. Nästan alla fiskarna har magrat av, svårt att simma, svarta fläckar, en del har avtappande eller utstående fjäll. Jag misstänker starkt att det är bukvattensot!?
Så jag hade i söndags i JBL:s Furanol med den starkaste styrkan. Men jag har inte sett någon förbättring alls utan idag fick jag ta ihjäl en svärdbärar hane och två stora svärdbärar honor:-(
Kan jag ha filtret på och i som vanligt fast på lägsta flödet för hur ska jag annars kunna få syre i akvariumet? Tar växterna stryk av detta då jag har märkt att även de är i dåligt skick nu?
Tänkte ha i en dos till på torsdag då det är 5:de dagen , ska jag göra något mer och i värsta fall måste jag ta ihjäl alla mina fiskar och sanera hela akvariumet och hur i sådana fall? Hur steriliserar jag alla mina håvar och byttor för det måste jag väl göra nu?
Ska jag köpa ett kolfilter och köra med ett tag efter att medicineringen är slut eller när och när ska jag sedan köpa ett helt nytt filter till pumpen?
Hoppas att någon har tid och lust att svara snabbt!
#2 - 30 oktober 2007 12:16
Ingen som vet?
#3 - 30 oktober 2007 12:29
Om ingen kan svara på din fråga så kan du ju gå till din affär o råd fråga vad för besvär du har på dina fiska :)

Önskar dig riktig lycka till o hoppas att inte allt för många kommer gå bort
#4 - 30 oktober 2007 13:04
Har läst nu om bukvattensot och de brukar få uppsvullen mage men det har ingen av mina fiskar fått "bara" väldigt utmagrade, vit avföring m.m.
Får fråga i fiskaffären med de är inte så bra.
#5 - 30 oktober 2007 13:50
Hej!
Jag har nyss gett mina fiskar medicin och då var det en annan sort. Det du bör tänka på är att ALLA bakterier är borta och då även nyttobakterierna.
Filtret måste du ju ha på för cirkulationens skull och flödet kan vara som vanligt. När behandlingen är slut och du kört med kolfilter så behandla ditt kar som nystartat, mata försiktigt osv. Köp gärna vitaminer som minskar stressen hos fiskarna redan nu och tillsätt. Vad det gäller filtret så tvätta det rent från partiklar och använd det igen för det är ju rent från bakterier.:)
Hoppas det löser sig!
MVH Erika
#6 - 30 oktober 2007 15:26
Erika skrev:
Hej!

Jag har nyss gett mina fiskar medicin och då var det en annan sort. Det du bör tänka på är att ALLA bakterier är borta och då även nyttobakterierna.

Filtret måste du ju ha på för cirkulationens skull och flödet kan vara som vanligt. När behandlingen är slut och du kört med kolfilter så behandla ditt kar som nystartat, mata försiktigt osv. Köp gärna vitaminer som minskar stressen hos fiskarna redan nu och tillsätt. Vad det gäller filtret så tvätta det rent från partiklar och använd det igen för det är ju rent från bakterier.:)

Hoppas det löser sig!

MVH Erika

Ok då ska jag tänka på det, vilken medicin hade du och vad hade de för sjukdom?
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 30 oktober 2007 15:36
Det är mycket svårt att svara på vad för sjukdom dina fiskar har utan att se dom (detta gäller för övrigt för de flesta fisksjukdomar).
Bukvattensot (vilket jag inte vet om det är) orsakas av en flagellat och mot den hjälper inte flubenol - däremot oftast octozin.

Vad jag hade gjort - bytt vatten, tillsatt salt (2 dl per 100l vatten) och avvaktat. Man kan också gärna tillsätta någon bakterikultur eftersom du också tagit livet av en massa nyttobakterier med flubenolen.
Pumpen skall inte på något sätt strypas - snarare bör syresättningen ökas.
#8 - 30 oktober 2007 15:44
Det är mycket svårt att svara på vad för sjukdom dina fiskar har utan att se dom (detta gäller för övrigt för de flesta fisksjukdomar).

Bukvattensot (vilket jag inte vet om det är) orsakas av en flagellat och mot den hjälper inte flubenol - däremot oftast octozin.

Vad jag hade gjort - bytt vatten, tillsatt salt (2 dl per 100l vatten) och avvaktat. Man kan också gärna tillsätta någon bakterikultur eftersom du också tagit livet av en massa nyttobakterier med flubenolen.

Pumpen skall inte på något sätt strypas - snarare bör syresättningen ökas.

Så du tycker inte att jag ska fortsätta med behandlingen på torsdag utan istället köra på som du menar dvs byta vatten och tillsätta salt istället?
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 30 oktober 2007 15:50
cikliden2 skrev:
Så du tycker inte att jag ska fortsätta med behandlingen på torsdag utan istället köra på som du menar dvs byta vatten och tillsätta salt istället?

Jag vill inte ge något råd utan skriver bara vad jag hade gjort från början.
Det är omöjligt att ge ett specifikt råd om medicinering utan att veta vad det är för sjukdom och om det ens är någon sjukdom (det kan ju lika gärna vara något med vattnet).
#10 - 30 oktober 2007 16:03
cikliden2 skrev:
Ok då ska jag tänka på det, vilken medicin hade du och vad hade de för sjukdom?

Mina fiskar hade en bakterie sjukdom de visade symtom på både neonsjuka och fenröta, de har blivit behandlade med baktopur.
Hur du ska göra nu eftersom du redan tillsatt det medlet är att göra vattenbyten och få bort medicinen, tillsätt som Kjell sa, någon form av bakteriekultur, annars kanske fiskarna dör av förgiftning innan nyttobakterierna kommit igång.

//Erika
#11 - 30 oktober 2007 19:16
Erika skrev:
Mina fiskar hade en bakterie sjukdom de visade symtom på både neonsjuka och fenröta, de har blivit behandlade med baktopur.

Hur du ska göra nu eftersom du redan tillsatt det medlet är att göra vattenbyten och få bort medicinen, tillsätt som Kjell sa, någon form av bakteriekultur, annars kanske fiskarna dör av förgiftning innan nyttobakterierna kommit igång.

//Erika

Ska jag tillsätta ett kolfilter först innan jag kör med det filtret som jag har nu? Ska det vara salt utan jod? Jag tror inte att det är vattnet då jag har ett akvarium till där alla fiskarna mår jättebra.
#12 - 30 oktober 2007 21:09
Jag är lite osäker på kolfiltret.... själv så ska jag byta vatten om någon dag (de fick sista behandlingen igår) och då ett 50% byte, sedan ska jag göra ca 30% byten några gånger. Samtidigt så ska jag tillsätta nitrivec.
Det ska vara salt utan jod. Jag köper salt i zoobutiken - ektozon heter det.
Det kanske finns någon annan här på zoopet som kan svara på det där med kolfilter jag känner mig alltför osäker på den punkten.

MVH Erika
#13 - 31 oktober 2007 17:38
Nu har jag varit och rådfrågat på en zoo affär och fick där rådet att ha i ektozon och Furnol igen men ser jag ingen förbättring inom de närmast dagarna så är det bara att avliva dem och göra rent det ordenligt för växterna skulle ta stor stryk av medicineringen och jag har ganska mycket som jag är rädd om!
Känns nu som om mitt val är mer att ta bort alla de levandefödarna som jag har som är ca 23st:-(. Måste nog ta bort en stor platy och en till stor svärbärarhona som ligger på botten och mår dåligt. Kanske är nog lika bra att ta bort alla och sanera men hur gör jag det?
Tänkte köra med kolfilter och koka gruset , tömma allt vatten osv. Ska jag göra rent med något speciellt, växterna kunde jag ha kvar sa h*n i affären.
Känns hopplöst nu när jag redan har medicinerat en gång och det inte har hjälpt utan de tynar ändå bort en och en.
Mina black mollys ser rätt så okej ut och det tar emot att göra av med dem men samtidigt är det en stor chansning att ha dem kvar.
H*n i affären trodde att det kunde vara fisktuberkulos när de blev så smala och magrade av men att det var svårt att ställa diagnos precis som Kjell här på forumet påpekade.
Hur ska jag göra???!!
#14 - 31 oktober 2007 17:46
cikliden2 skrev:
Nu har jag varit och rådfrågat på en zoo affär och fick där rådet att ha i ektozon och Furnol igen men ser jag ingen förbättring inom de närmast dagarna så är det bara att avliva dem och göra rent det ordenligt för växterna skulle ta stor stryk av medicineringen och jag har ganska mycket som jag är rädd om!

Känns nu som om mitt val är mer att ta bort alla de levandefödarna som jag har som är ca 23st:-(. Måste nog ta bort en stor platy och en till stor svärbärarhona som ligger på botten och mår dåligt. Kanske är nog lika bra att ta bort alla och sanera men hur gör jag det?

Tänkte köra med kolfilter och koka gruset , tömma allt vatten osv. Ska jag göra rent med något speciellt, växterna kunde jag ha kvar sa h*n i affären.

Känns hopplöst nu när jag redan har medicinerat en gång och det inte har hjälpt utan de tynar ändå bort en och en.

Mina black mollys ser rätt så okej ut och det tar emot att göra av med dem men samtidigt är det en stor chansning att ha dem kvar.

H*n i affären trodde att det kunde vara fisktuberkulos när de blev så smala och magrade av men att det var svårt att ställa diagnos precis som Kjell här på forumet påpekade.

Hur ska jag göra???!!

Nu när du kör med furanol så är ju ALLA bakterier borta så sanera det behövs nog inte, däremot ta bort furanolen. Använd kolfilter och efter det behandla karet som nystartat. Avliva de fiskar som inte verkar bli bättre och hoppas på att det finns några överlevare. Jag lider verkligen med dig[:o]

MVH Erika
#15 - 31 oktober 2007 17:52
Men jag vet inte längre om jag vill chansa och ha kvar några fiskar alls för även om en del ser friska ut så är det ju ändå en roulette om det är fisktuberkulos. Så det är nog allt eller inget som gäller tror jag:-(. alla fiskarnas avföring är vit och trådaktigt vilket inte är ett bra tecken.
#16 - 31 oktober 2007 17:53
Det tar mest emot att avliva mitt fjärilciklid par och mina äppelsnäckor..Hur avlivar man snäckorna på bästa sätt?
#17 - 31 oktober 2007 18:06
cikliden2 skrev:
Det tar mest emot att avliva mitt fjärilciklid par och mina äppelsnäckor..Hur avlivar man snäckorna på bästa sätt?

Men kan du inte avvakta och se? Måste du köpa nya på en gång? Kan du inte vänta lite?
Jag är lite "fjölig" och vill inte avliva min fisk i onödan... Egentligen ska man inte ha kar om man är så här larvig som jag.. [:o] :D Mina är också sjuka i en tarmmask som dessutom finns i hela karet så får man inte bort den så måste man koka allt osv.. Det är pest och pina...

Men kan man inte köra gruset i på en plåt i ugnen?? Måste man koka den och stå och slabba med det en hel dag??? [:o] [:o] ;)
Bilagor:
#18 - 31 oktober 2007 18:07
cikliden2 skrev:

Tycker så synd om dig....inget roligt alls att avliva...:( Jag vet inte hur man avlivar en snäcka bäst.
#19 - 31 oktober 2007 19:10
Nej jag ska inte köpa nya på en gång utan avvakta med det men göra rent och koka gruset osv ska jag göra fast det är så jobbigt och tid är det ont om:-/.Än så länge har jag inte avlivat dem men jag vet ju att jag måste. Men HUR ska jag avliva dem egentligen när det är så många?

Annons