Nu har de lekt!

#1 - 14 januari 2006 17:00
Hej!
Mina corydoras aeneus lekte tidigare idag i ett akvarium avsett för odling.
Cirka 40romkorn blev det.
Vad skall jag tänka på nu?
Cirka 45 L.
Föräldrarna är utflyttade.
Hur ofta byta vatten?
När kläcker äggen?

andreas
#2 - 14 januari 2006 21:13
Grattis, grattis! Att tänka på är att hålla en bra vattenkvalitet. Det kan du göra genom att ha ett väl fungerade filter eller byta vatten ofta. Se bara till att filtret inte kan "äta" yngel.

Rommen kläcks normalt efter 3-5 dagar beroende bland annat på temperaturen.

Sedan får du på något vis fixa mat till dem. Mikromask och nykläckt artemia är väl det vanligaste, men jag har lyckats föda upp Corydoras på små bitar räkmix och torrfoder.
#3 - 14 januari 2006 21:48
Artemia har jag köpt.
Man har ju läst att corydoras är känsliga för salt.
Är de känsliga så till den grad att det lilla salt man får med artemian vid matdags, att detta kan skada de?
Hoppas verkligen att det är corydorasrom.
Blir mer och mer osäker, de ser så små ut :(
Hänger i grupper om 3-7st.
Jaja, kan inte var mycket annat.
det lär väl visas sig om några dagar.

andreas
#4 - 14 januari 2006 22:23
Skölj artemian så måste de va minimalt med salt som kommer med..
#5 - 15 januari 2006 01:29
Hörru Andreas... Tar de sig bra kanske du skall sälja dem till en trevlig prick på Hisingen? ;)
Hur mår mina små Ancistrusar förresten? Hoppas att de sköter sig, äter sin gröt och lägger sig i tid och så... Så man slipper skämmas ögonen ur sig.

Skulle du så småningom få för många Corydoras kan jag tänka mig en handfull, hör gärna av dig om och när den dagen kommer...
(Vem vet, jag kanske kan erbjuda något i utbyte. Typ fisk eller riksdaler eller något annat jag har gott om.)
Cheers!
#6 - 15 januari 2006 11:22
[QUOTE=David.C]Hörru Andreas... Tar de sig bra kanske du skall sälja dem till en trevlig prick på Hisingen? ;)
Hur mår mina små Ancistrusar förresten? Hoppas att de sköter sig, äter sin gröt och lägger sig i tid och så... Så man slipper skämmas ögonen ur sig.

Skulle du så småningom få för många Corydoras kan jag tänka mig en handfull, hör gärna av dig om och när den dagen kommer...
(Vem vet, jag kanske kan erbjuda något i utbyte. Typ fisk eller riksdaler eller något annat jag har gott om.)
Cheers![/QUOTE]
Hej David!
Dina ancistrusar lever så det står härliga till, samtliga fiskar lever (även minstingarna)

Vad gäller Corydorasyngel (om det blir nåt) så skall man inte sälja grisen innan säcken är fångad, eller hur man säger :D

Men du blir den första jag kontaktar för en försäljning.
Har räknat till omkring 40romkorn.
Jag kan max ta vara på ~5 stycken.
Allt över fem skickas till hisingen :)

andreas
#7 - 15 januari 2006 11:31
Det var fina nyheter det. Och visst, det är ju som du säger, man skall inte gå över ån och kasta in handduken i ugnen förrän man har fått sina fiskar varma.
#8 - 15 januari 2006 12:26
[QUOTE=David.C]Det var fina nyheter det. Och visst, det är ju som du säger, man skall inte gå över ån och kasta in handduken i ugnen förrän man har fått sina fiskar varma.[/QUOTE]
Helt rätt!

Annons