Nu har det hänt igen!

#1 - 12 april 2007 17:07
Då man "äntligen" gett bort den första kullen med ancistrusyngel för cirka 1 månad sen kollar jag in i akvariet och ser då att hela rutan är belamrad av små ancistrusyngel..IGEN.. det är fullkomligt täckt med småttingar! Hittills har jag kunnat räkna till 42 stycken! :D Men jag har ju två honnor till 1 hane och det kanske har blivit så att både honnorna lagt ägg på samma ställe som hanen har fått vakta.. där av så många yngel?! Hehe, kanske en dum fundering.. men ingenting är omöjligt :p Visst hade jag ju räknat med en kull till så småning om, men inte nu! Men, men där ser man.. så nu måste jag fånga upp min hane och lägga honom i ett annat kar för att han måste vila upp sig nu tror jag.. vill inte att han skall behöva ligga och fläkta kull efter kull. Vore inte snällt. Han måste ju få leva lite som "singel" mal igen och endast tänka på sig själv ;)

Men kul är det iallafall..:) och vad hade jag räknat med egentligen när jag har 2 flickor och 1 pojke. :p
Ne, nu skall jag ta och beställa flygbiljett till Tristan (mal pojken), han skall på singel semester! :D
#2 - 12 april 2007 20:54
Pumis skrev:
Då man "äntligen" gett bort den första kullen med ancistrusyngel för cirka 1 månad sen kollar jag in i akvariet och ser då att hela rutan är belamrad av små ancistrusyngel..IGEN.. det är fullkomligt täckt med småttingar! Hittills har jag kunnat räkna till 42 stycken! :D Men jag har ju två honnor till 1 hane och det kanske har blivit så att både honnorna lagt ägg på samma ställe som hanen har fått vakta.. där av så många yngel?! Hehe, kanske en dum fundering.. men ingenting är omöjligt :p Visst hade jag ju räknat med en kull till så småning om, men inte nu! Men, men där ser man.. så nu måste jag fånga upp min hane och lägga honom i ett annat kar för att han måste vila upp sig nu tror jag.. vill inte att han skall behöva ligga och fläkta kull efter kull. Vore inte snällt. Han måste ju få leva lite som "singel" mal igen och endast tänka på sig själv ;)

Men kul är det iallafall..:) och vad hade jag räknat med egentligen när jag har 2 flickor och 1 pojke. :p

Ne, nu skall jag ta och beställa flygbiljett till Tristan (mal pojken), han skall på singel semester! :D

Naw, vad jag avundas dig nu! Malar som är så söta.
#3 - 12 april 2007 21:06
Vi får också kull på kull av våra anscistrusar :) och visst är dom söta de små liven.
Ska till att ta ur den 1a kullen nu
#4 - 13 juni 2007 16:26
hej
hur får ni ur era småttingar?
använder ni en fälla eller kör ni med håv?
/Jocke
#5 - 13 juni 2007 17:12
Hej.
Jag blir så avundsjuk! Har försökt få yngel på mina ancistrus i en evighet känns det som men det händer inget. & jag är helt säker på att det e en hona & en hane. Hur gör ni? Vad för temp i karet har ni? Hur ser det ut i era kar? Oändligt tacksam för svar!:)

Mvh Eva
#6 - 13 juni 2007 19:26
Dango: När jag fångar ur mina så kör jag med håv.. och mat. Har funkat jätte bra de två gångerna jag har fångat ur dem ur karet. :) Jag lägger ner något riktigt smarrigt och så är det bara till att fånga alla. Tycker det funkar bra hos mig. Men tror säkert det finns någon som sitter på ett riktigt diamant-tips! :p

EvaPeva: I mitt kar där de går.. är det mellan 25-26 grader. Jag har en hel del gömställen och grottor. Fast min hane har hittat sin favorit plats som är ett stort hål i en sten. Där han gärna vaktar äggen. Annars så finns det mycket växter som gör det lite "skogsaktigt" ;) Varierande mat och vid vattenbyte tar jag ibland 1-2 hinkar kallt vatten som brukar trigga igång dem.

Annars så gav denna sidan mig en hel del bra fakta. :D
http://www.bollmoraakvarieklubb.org/artiklar/odla_ancistrus/ancistrus.htm

Mvh//Hanna
#7 - 13 juni 2007 20:25
Hej Hanna. Tack snälla du för att du delar med dig av ditt lyckade odlande.
Mkt bra hemsida, redan utskriven & läst :)
Har samma grader i mitt som du, 4 grottor, rot, mkt växter & lite dämpad belysning pga flytväxter. Deras medineevånare e körsbärsräkor & 3 black mollys. Dom e kanske helt enkelt inte attraherade av varann :p
Ska testa med kallt vatten vid nästa vattenbyte.

Tack igen & lycka till med dina.

Mvh Eva

Annons