Nu har det hänt igen och jag blir så jä**a *ö*****ad!!!!

#1 - 25 november 2006 14:39
Jag har köpt en ny växt Synchonium 'pixie' som är skitsnygg men inte en vattenväxt! :(

Ja, det är ju inte något ni kan göra något åt, men jag behöver ösa ur mig lite skit över alla dessa djuraffärer som inte bryr sig om annat än att fylla plånboken! Eller eventuellt, inte bryr sig om att ta reda på något om produkterna de säljer.

Nå, man blir i varje fall svårare att lura undan för undan! (hoppas jag)

Suck!

[:(!] [xx(] [:O] :eek: [:(] [}:)] [V] [:-171] [:-129] [:-5] [:-11] [:-20] [:-20] [:-20] [:-48] [:-53] [:-108] [:-115]
#2 - 25 november 2006 14:53
Alla har vi nog råkat ut för det någon gång.. tur att det "bara" var en växt...själv ha jag blivit "pålurad" Siamesisk algätare till 35l och även senare kinesisk algätare till samma akvarie, när jag köpt ett större akvarium till siameserna :(
#3 - 25 november 2006 15:26
Piscator skrev:
Jag har köpt en ny växt Synchonium 'pixie' som är skitsnygg men inte en vattenväxt! :(

Ja, det är ju inte något ni kan göra något åt, men jag behöver ösa ur mig lite skit över alla dessa djuraffärer som inte bryr sig om annat än att fylla plånboken! Eller eventuellt, inte bryr sig om att ta reda på något om produkterna de säljer.

Suck!

[:(!] [xx(] [:O] :eek: [:(] [}:)] [V] [:-171] [:-129] [:-5] [:-11] [:-20] [:-20] [:-20] [:-48] [:-53] [:-108] [:-115]

när jag startade upp mitt 400L, så sa jag till i butiken att jag hade typ noll koll. ingen bra idé...
växter som dina och fiskar som inte passar ihop.
#4 - 25 november 2006 16:05
ja ni....det är inte kul att bli lurad....en gång så kolade jag på röda juvel ciklider och jag hade kollat dem rätt så länge så jag bestämde mig för att köpa dem....men jag visst inte att e var så aggressiva och han som hade affären sa inget till mig om deras aggressivitet, så jag tog hem dom och koppa in dem som vanligt, såg att de var lite rädda så jag släckte lampan för kvällen...men nästa morron när jag tänder, då har dom TVÅ!! fiskarna slakatat hälften av mina fiskar, de hade dödat 5 st av mina zebra fiskar, slaktat mina skalarers fenor så att det var bara stumpar kvar och sen var det någon mer fisk som var död....men jag lämnade tillbaks fiskarna samma dag som jag såg detta och så fick jag andra fiskar istället, mycket fredligare fiskar....ska aldrig köpa ådana fiskar igen
#5 - 25 november 2006 16:22
macke_fisk skrev:
ja ni....det är inte kul att bli lurad....en gång så kolade jag på röda juvel ciklider och jag hade kollat dem rätt så länge så jag bestämde mig för att köpa dem....men jag visst inte att e var så aggressiva och han som hade affären sa inget till mig om deras aggressivitet, så jag tog hem dom och koppa in dem som vanligt, såg att de var lite rädda så jag släckte lampan för kvällen...men nästa morron när jag tänder, då har dom TVÅ!! fiskarna slakatat hälften av mina fiskar, de hade dödat 5 st av mina zebra fiskar, slaktat mina skalarers fenor så att det var bara stumpar kvar och sen var det någon mer fisk som var död....men jag lämnade tillbaks fiskarna samma dag som jag såg detta och så fick jag andra fiskar istället, mycket fredligare fiskar....ska aldrig köpa ådana fiskar igen

Frågade du om dom skulle gå bra ihop med dina andra fiskar?
#6 - 25 november 2006 22:30
jupp det gjorde jag och han sa ja men han sa inget om att de var aggressiva:(
#7 - 26 november 2006 18:35
Jag tycker nog ändå att det är skillnad när det gäller fisk. Dels så måste man ju tala om vad man har för förutsättningar, sedan ska handlaren göra en bedömning baserad på sin erfarenhet. Erfarenheten kan vara 0 och då ska han ha tyggrad nog att säga "jag her ingen aning". Men så är det ju ändå så att fiskar är individer, 10 Black Molly är jättesnälla men den 11e äter fenorna av en gädda, ..typ. :D

Växter däremot, det borde väl bara vara att läsa innantill innan man beställer hem ogräset?
#8 - 26 november 2006 19:28
Piscator skrev:

Suck!

Jag antar att du själv inte frågade om det var en sumpväxt? För fick du fel svar så kan du ju byta den. Om du inte gjorde det.. får du skylla dig själv för att bara "peka och ha".
Och kan de inget, ja då behöver du inte köpa.
#9 - 26 november 2006 19:31
Sintei skrev:
Jag antar att du själv inte frågade om det var en sumpväxt? För fick du fel svar så kan du ju byta den. Om du inte gjorde det.. får du skylla dig själv för att bara "peka och ha".

Och kan de inget, ja då behöver du inte köpa.

Nä, jag frågade inte om det är en sumpväxt. Men att den skulle vara i ett akvarium hade jag klargjort!
#10 - 26 november 2006 19:36
Det är många som har sådana i sitt akvarium. Och de kan hålla ett par månader med. Men känner du att de hållt undan med information tycker jag minsann du skall dit och byta/få pengarna tillbaka.
#11 - 26 november 2006 19:41
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Helt off topic fast ändå inte.... Hur vet man att man har ett sumpakvarium då? När skall man ha sumpväxter? De flesta har väl riktiga akvarier där man vill ha växter som kommer bestå? Jag har aldrig riktigt förstått det... Jag har ett akvarium som är lite "sumpigt" (fast mer sunkigt ;) ). Kan inte nån med lit etålamod förklara för en dum en.[:o][/COLOR][/FONT]
#12 - 26 november 2006 20:05
Är inte sump som våtmark ungefär? Alltså rötter i vatten och blad i luften?
#13 - 26 november 2006 20:11
solbacka skrev:
Är inte sump som våtmark ungefär? Alltså rötter i vatten och blad i luften?

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Det är ju så jag ser det framför mig med. Vad jag då tänker är ju att det måste ju vara många som har sådana akvarier eftersom det finns så stort utbud av dessa växter?[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Näh, allvarligt talat , det måste ju finnas fler akvarister med vattenfyllda akvarier som har vanligt grus/sand i botten och som vill ha växter som överlever i karen?[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Att det finns en marknad måste ju bero på att man måste byta ut dessa växter inom någr amånader och att det därför blir mer pengar att tjäna? Säkerligen är de väl också lättare att dra upp i plantstorlek än andra vattenväxter?[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#9932cc][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#9932cc]Nu är jag lite ironisk i mitt inlägg fast mest är jag bara såsig i kåpan... Dimman lättar nog tills imorrn... [:o] [/COLOR][/FONT]
#14 - 26 november 2006 20:17
Jag håller med lemnar...dessa plantor måste vara extremt billiga att dra upp. Helstörig är det i alla fall :(. man kan undra hur många 100 lappar man lagt ut på kassa växter. Nu köper jag inget, verken fisk eller växter utan att ha läst på.
Jag fick faktiskt hjälp på Hornbach (malmö) när jag skulle köpa SA växter, de har utskrifter på alla sina växter och personalen var mycket hjälpsam.
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 26 november 2006 20:24
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#9932cc]Att det finns en marknad måste ju bero på att man måste byta ut dessa växter inom någr amånader och att det därför blir mer pengar att tjäna? [/COLOR][/FONT]

Nja då tjänar man nog i så fall ännu mer på typ Cabomba som kräver mycket ljus och därför blir väldigt kortlivade i akvariet;)

Sedan är nog de flesta akvarieväxter i naturen är sumpväxter dvs de lever under större delen av året inte med bladen dränkta. Dock så fungerar många av dessa sumpväxter bra även i akvarium (dvs dränkta året om) medan vissa av dom som sagt inte gör det typ fredsliljan.

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#9932cc]Säkerligen är de väl också lättare att dra upp i plantstorlek än andra vattenväxter?[/COLOR][/FONT]

Nej så är det knappast. Anledningen till att så många ändå vill ha dom är att de trots allt håller sig ett par månader innan de dör oavsett förhållandena i akvariet och det gör t.ex. inte en Cabomba som dör snabbt om inte förhållandena är de rätta.
#16 - 26 november 2006 20:44
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Å va bra att du reder ut begreppen så det klarnar i knoppen![/COLOR][/FONT]
#17 - 26 november 2006 21:04
Anledningen till att så många ändå vill ha dom är att de trots allt håller sig ett par månader innan de dör oavsett förhållandena i akvariet och det gör t.ex. inte en Cabomba som dör snabbt om inte förhållandena är de rätta.

Hmm, kanske är då det så att för normalakvaristen, amatören (som inte förkovrar sig på Zoopet :) ) så dör eller vantrivs alla växter. Det är för mörkt, grovt grus, ingen näring, etc., de tycker att det är normalt att växter dör och att man köper nya en gång i månaden! Vad spelar det då för roll om det är en kruk-, sump- eller vattenväxt - zoobutiken säljer hursomhelst.

Men mej retar det gallfeber på och nej jag kommer inte att gå dit för att gnälla! Jag står mitt kast, men jag kommer inte att handla något av dem! :mad:
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 26 november 2006 21:40
Självklart tycker kag också att affären skall ge en korrekt information om akvarieväxter - vilket t.ex. innebär att de skall få reda på att Cabomba kräver mycket ljus sat att fredsliljan inte kan överleva i längden i akvariet.
Däremot tycker jag inte att det är fel att de säljer sådana växter
#19 - 26 november 2006 22:46
gå in i en vanlig (akvarie)butik du inte varit i tidigare och säg att du vill ha snabbväxande. och titta gärna lite på cabomban så att de ser det. kan nästan svära på att 9/10 butiker inte informerar om hur pass krävande cabomba är.
#20 - 27 november 2006 07:40

Anledningen till att så många ändå vill ha dom är att de trots allt håller sig ett par månader innan de dör oavsett förhållandena i akvariet

Det där tror jag inte på. Vem vill köpa något som garanterat dör efter några månader och skitar ner akvariet? Det är ju bara att se hur många trådar som är startade om precis just det här på Zoopet. Knappast lyckliga köpare.

De enda som tycker växter som garanterat dör är bra är dom som säljer och drar upp dom.
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 27 november 2006 08:11
defdac skrev:
Det där tror jag inte på. Vem vill köpa något som garanterat dör efter några månader och skitar ner akvariet? Det är ju bara att se hur många trådar som är startade om precis just det här på Zoopet. Knappast lyckliga köpare.

Att många resonerade så var i alla fall min erfarenhet från den tiden jag hade affär. Till dom kunderna försökte man istället sälja t.ex. Anubias som ju är väldigt tåliga men många tyckte att dom var för dyra och skulle absolut ha fredsliljor. Detta trots att man informerade dom att de garanterat kommer att dö inom ett par månader så fick man svaret - att det är ändå längre än de flesta av mina växter normalt överlever.
Om man tror att de som skriver på Zoopet på något sätt är ett representativt urval av de som har akvarium då lever man i det blå;)

Efter att jag tröttnat på att ha affär så började jag ju som grossist och satsade då mycket på att ta in produkter som var bra för akvariehobbyn - t.ex. så sålde jag CO2 system av 3 olika fabrikat. Jag skulle tro att mer än 90% av de CO2 system som såldes i Sverige på den tiden hade levererats av mig. Mycket - nja. Jag brukar ta som ett exempel att när jag 1994 började sälja en del till Tyskland (BTN-bakgrunderna) så besökte jag en liten akvariekällaraffär i en liten håla ca 15 mil från Munchen och den affären hade mer än dubbelt så mycket CO2-prylar i lager som vad jag totalt sålde i Sverige på ett år......
Det är lite i det perspektivet man får se växtintresset och kunskapen om växter i Sverige
#22 - 27 november 2006 08:22

Om man tror att de som skriver på Zoopet på något sätt är ett representativt urval av de som har akvarium då lever man i det blå

Här missar du en stor poäng som kanske kan förklara varför det är svårt att hålla igång akvarieaffärer i Sverige.

Inga zoo/akvarieaffärer jag varit på har på något sätt inspirerat mig. Fått mig att vilja köpa. Snarare har de på många sätt skjutit sig själv i foten genom att ge idiotiska tips, och jag har även stått bredvid många "seriösa" och "kunniga" akvarieaffärsägare här i Linköping medans dom prackat på kunder riktig slit och släng skit som genererar en snabb peng - men som på det stora hela förstör deras egen framtida marknad.

Det skulle vara kul att besöka de där akvarieaffärerna i Europa som anställt några eldsjälar som faktiskt kan sätta upp ruggigt entusiasmerande displaykar (jag tänker naturligtvis på Oliver Knott) där man kan se precis vilka prylar som används och som skapar ett stort köpsug.

Istället för att se en algbeklädd BTN-bakgrund i ett halvsunkigt och dammigt akvarium med några dampfiskar och tro att det ska sälja till annat än totala ciklidfånar som inte på något sätt kan skapa en vettig grogrund till vettig försäljning.

Du lyckades uppenbarligen inte Kjell, så du erkänner ju att något brustit i din strategi helt klart...

Dags att sätta sig vid ritbordet. Ska bli kul att se vad t ex en riktig talang som Brams kan göra med en nyuppstartad zookedja.
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 27 november 2006 08:59
Jag har säkert missat många poänger i mitt mitt liv men du missade i alla fall poängen i mitt.
För jag försökte faktiskt - jag hade en affär med åtskilliga utställningsakvarier (faktiskt t.om. med växtakvarier med CO2). Där gavs korrekt information om växter och fisk för de fiskar/växter som såldes, där fanns ett mycket brett utbud av både fiskar och växter där vi även tog in mycket ovanliga saker. Totalt var akvarieavdelningen på ca. 100.000 liter exkl. karantänen.
Tyvärr funkade det inget vidare utan jag konstaterade att för att kunna driva en affär så handlar det i första hand om att vara billig och i andra hand om att vara trevlig. Sådant som kvalitet var inte så viktigt, sådant som att ha ett brett utbud var inte så viktigt det som såldes och man tjänade pengar på var ändå det absolut vanligaste.
Så visst jag lyckades inte som du skriver, men min strategi var ju faktiskt just den som du efterlyser dvs "sätta upp ruggigt entusiasmerande displaykar där man kan se precis vilka prylar som används och som skapar ett stort köpsug."
Faktiskt så lyckades vi bara en gång med ett utställningskar som gav ett stort köpsug. Ja det var faktiskt så lyckat att vi sålde mer än 10 kompletta akvarieset på en dag pga detta - hur det såg ut?
Jo det var ett 100 liters som vi ställde vid disken innehållande några av de mest groteska slöjstjärtarna, rosa grus, blåa, gula och röda plastväxter samt allehanda tingeltangel som döskallar och bubblande skattkistor. Detta akvarium var tänkt som ett avskräckande exmepel och bredvid detta akvarium hade vi ställt upp ett kanonsnyggt växtakvarium med kardinaler för att visa hur snyggt ett akvarium kunde vara.
Slutresultatet blev en ekonomisk succé men ett akvaristiskt fiasko - och vi plockade faktiskt ner det "avskräckande" exemplet efter den första dagen.
#24 - 27 november 2006 09:03
Ja men dåså, då hittade du en strategi som du av principskäl inte ville följa. Big mistake.

Att vara extremt trevlig när man har affär är ju det första. Klarar man inte av det så kan man lägga av direkt. Älska idioter.

Vad handlar programmen om på TV numera? Design och makeovers. Folk vill ha en fisk som matchar sin nya fondvägg och sin nya IKEA-soffa.

Anpassa sig eller dö.
#25 - 27 november 2006 09:06
(sedan är ju guldfiskar ganska sjlävsäljande tillskillnad från växtakvariedesigner som kräver.. talang.. ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#26 - 27 november 2006 09:28
defdac skrev:
Ja men dåså, då hittade du en strategi som du av principskäl inte ville följa. Big mistake.

Kanske ett misstag - men jag tror ändå inte det eftersom det knappast var så kul att sälja rosa grus etc. även om det nu var framgångsrikt.
Kjell Fohrman
Administrator
#27 - 27 november 2006 09:40
defdac skrev:
(sedan är ju guldfiskar ganska sjlävsäljande tillskillnad från växtakvariedesigner som kräver.. talang.. ;)

Att inreda ett akvarium riktigt snyggt - oavsett om det är ett växtakvarium eller ett BTN-ciklidakvarium kräver talang. Möjligen olika slags talang men likafullt krävs talang.
Hur gick det förövrigt för dig i den senaste AquaPlanttävlingen så talangfull som du är hamnade du väl i topp;)
#28 - 27 november 2006 09:43

men jag tror ändå inte det eftersom det knappast var så kul att sälja rosa grus etc.

Det förstår jag verkligen, vore ju döden för en annan.

Men det jag ville komma fram till är att det aldrig kan vara affärsmässigt försvarbart att sälja växter och fisk som dör. Det tror jag bara gynnar Blockets annonsförsäljning och får inte in några nya eldsjälar till hobbyn, fast ingången kanske är hög som aldrig förr till föreningarna?

Hursomhelst.

Jag har alltid tyckt det är bisarrt att stora akvarieväxtleverantörer producerar växter som garanterat dör och jag hoppas verkligen det inte är en iskallt beräknad och för blivande hobbyister nedvärderande strategi att öka sin omsättning till varje pris - för isåfall skjuter dom sig i foten vilket märks på alla upprörda och lurade hobbyister som köper skiten.

Det finns väl svepskäl som att dom håller sig fräschare mycket längre i transport och ser väldigt fräscha ut i affären och på så sätt säljer bra och gör att en tafflig zooaffärsägare åtminstone kan ha några få växter som inte ser skruttiga ut. Men skapar dom mervärde? Är dom en bra investering?
Kjell Fohrman
Administrator
#29 - 27 november 2006 10:30
defdac skrev:
Men det jag ville komma fram till är att det aldrig kan vara affärsmässigt försvarbart att sälja växter och fisk som dör. ?

Fisk är en helt annan fråga, men växter kan jag förstå att det är affärsmässigt smart eftersom krukväxter typ fredslilja som sagt klarar sig rätt bra många månader även vid vanskötsel vilket de flesta riktiga akvarieväxter inte gör.

Sedan är ju också en sådan sak som huruvida en sak är kortsiktigt bra eller långsiktigt bra in - de flesta resonerar ju (även vi konsumenter) utifrån en väldigt kortsiktig inställning.
Idag säljs det hur många borrmaskiner som helst som kostar 150 spänn och är skräp - hur många lägger idag 1500 spänn på en borrmaskin som håller hur länge som helst (jo proffssnickarna som har kunskapen, men inte "Svensson").
Handlar vi konsumenter idag hos seriösa fackhandlare där det finns hyfsad kunskap om de produkter som säljs (oavsett om det gäller borrmaskiner, akvariepumpar eller växter) - nej vi handlar i stora supermarkets eller på internet. I Tyskland så har flera hundra små riktigt bra akvariefackhandlare slagit igen på senare år och ändå är marknaden konstant eftersom främst supermarkets men även internet har växt enormt. Den typ av produkter som minskat i försäljning är avancerade prylar typ CO2 och det som ökar är krimakramset.
#30 - 27 november 2006 10:34
rosa grus känns inte så farligt om man jämnför med en arbetskamrats unges fisktank.
indianpärlor i alla färger som 'grus'..
#31 - 27 november 2006 10:36
Jag har nu haft några dagar på mig att fundera över detta med akvarieväxter och även fiskar. Tror att det jag var inne på vid ett tidigare inlägg är väldigt nära sanningen, de flesta akvarister är vana vid att både fisk och växter vantrivs och dör. De tycker att detta är normalt, att det är så det är att ha akvarium och möjligen testar de någon gång ibland att hälla i lite medicin och gödning som affären rekommenderar.

Det är såhär en normalkund ser ut för akvarieaffären och de förutsätter att de få kunder som vill ha ut något mer av sin akvariehobby än en dekorativ och m.e.m. levande ljuskub själva skaffar sig relevanta kunskaper. Det är heller inte så säkert att affären har särskilt mycket kunskap om det de säljer eller att kunskapen bara gäller delar av sortimentet. Kanske är det till och med så att de är tvungna att slira lite på etiken för att överleva, 30 guldfiskskålar i veckan blir en del klirr i kassan..

Som Kjell påpekar är inte medlemmarna på Zoopet ett representativt tvärsnitt över svenska akvarieägare. Här finns de akvarister som söker kunskap och som värnar om sina djur. Men normalakvarieägaren har nog sitt akvarium som ren dekoration. Som en krukväxt ungefär. Ser det visset ut så kastar man och köper nytt.

För min egen del inser jag att kunskap är den enda lösningen. Ge mig ett år till som akvarist och försök sedan att lura på mig en "akvariekaktus" så får ni se..! :D
Kjell Fohrman
Administrator
#32 - 27 november 2006 10:47

Tror att det jag var inne på vid ett tidigare inlägg är väldigt nära sanningen, de flesta akvarister är vana vid att både fisk och växter vantrivs och dör. De tycker att detta är normalt, att det är så det är att ha akvarium och möjligen testar de någon gång ibland att hälla i lite medicin och gödning som affären rekommenderar.

Tror att du har helt rätt vad gäller växterna men tycker nog inte att det är riktigt så illa för fiskarna.
Det har faktiskt gjorts undersökningar (om än inte färska) som visade att 50-60% slutade med sitt nyinköpta akvarie inom ett år.
Den absolut vanligaste orsaken till att folk la ner akvariet var växterna - dvs att de växter man inte ville ha (dvs algerna) växte så det knakade, medan de man ville ha (dvs plantorna) inte trivdes alls.
Däremot var döda fiskar en rätt ovanlig orsak och dessa fall kunde ofta härledas till för snabb uppstart - men kom man väl över de första 4-6 veckorna så var det växterna som var det stora problemet.
#33 - 27 november 2006 11:09
Jag tror på trappstegs principen även när det gäller detta, Dvs. Från marken till första trappsteget är det långt, och jäkligt knivigt att ta sig upp på. Det är långt och det är ganska krävande. (Te.x Skattkistor/Dykare/bilar! med bubbor) Men att när du väl har kommit upp på första trappsteget så har du den kunskap som krävs för att bli intresserad av nästa trappsteg, som inte alls är lika långt till, och som inte alls är lika krävande som steg 1 och så följer de nästkommande trappstegen också. Te.x När du väl har börjat bli insatt i Co2, Växtgödning, PPM, Fosfat, KH, Substrat, Mist och Herr oberbyrs tekniska tankar så är det inte alls lika svårt att få papegojbladen att skjuta fotosyntes som när du stog på trappsteg 1 med din guldfiskskål flin*

/Adam
Kjell Fohrman
Administrator
#34 - 27 november 2006 13:03
Adamzon skrev:
Jag tror på trappstegs principen även när det gäller detta, Dvs. Från marken till första trappsteget är det långt, och jäkligt knivigt att ta sig upp på. Det är långt och det är ganska krävande. (Te.x Skattkistor/Dykare/bilar! med bubbor) Men att när du väl har kommit upp på första trappsteget så har du den kunskap som krävs för att bli intresserad av nästa trappsteg, som inte alls är lika långt till, och som inte alls är lika krävande som steg 1 och så följer de nästkommande trappstegen också. Te.x När du väl har börjat bli insatt i Co2, Växtgödning, PPM, Fosfat, KH, Substrat, Mist och Herr oberbyrs tekniska tankar så är det inte alls lika svårt att få papegojbladen att skjuta fotosyntes som när du stog på trappsteg 1 med din guldfiskskål flin*

/Adam

Jodå det stämmer säkert men en förutsättning för att det skall funka är ju att den föraktfulla attityden många har mot de som de anser sig stå på en lägre nivå.
Skriver man här i forumet att man har skattkistor, dykare, bilar i sitt akvarium är risken stor att man blir utsatt för spott och spe. Många fnyste åt det akvarium som ungdomarna i MAF ställde ut på deras utställning nyligen och tyckte det var bedrövligt att en seriös förening ställde ut ett sådant akvarium. Visst ett sådant akvarium skulle jag kanske inte själva vilja ha, men inte desto mindre var det jäkligt fräckt och det fick garanterat många ungdomar som besökte utställningen att börja med akvarium. Detta är ju jättebra och det akvariet var säkert ett av de akvarium som gjorde allra bäst reklam för akvariumhobbyn och fiskarna mår ju definitivt inte heller dåligt av att vara i en sådan miljö.

På alla nivåer finns det ofta ett förakt mot sådana som man anser vara mindre kunniga och att kalla folk för "ciklidfånar" (se ovan) eller vara föraktfull mot sådana som inte håller med om de senaste "rönen" vad gäller akvarieväxter är ju inte heller något som direkt stimulerar folk att ta sig "upp" ett trappsteg till.

Jag pratade för något år sedan med Claus på Tropica och han berättade att de då hade ca. 150 olika växter i sitt sortiment. De sålde i och för sig hyfsat bra i Sverige men det var oerhört få arter som såldes. Har för mig att Sverige var det land dit det såldes minst antal arter (bara 25 olika eller något sådant).Jag frågade grossisten i Sverige varför de inte tog in fler och fick till svar att de gånger de försökt ta in udda så hade de fått sålt alldeles för få. Jag frågade några affärer varför de inte breddade sitt sortiment. De menade att de nog också försökt men att ovanliga växter (som ofta koster lite mer än standardväxterna) var det dels väldigt få som var intresserade av och de nördar som ändå var det, de ville inte betala något utan tjötade bara om att dessa växter gick att köpa billigare på internet. Så vad blir kvar i affärerna - det som är lönsamt vilket är de 10-15 vanligaste växtarterna.
Det går ju trots allt att sälja mycket udda, ovanliga och dyra fiskar i Sverige och Sverige är det land i världen (satt i relation till befolkningen) där det säljs särklassigt mest BTN-bakgrunder. Så visst finns det en marknmad för udda och dyra saker - men uppenbarligen inte för växter.
Så är det då enbart affärernas fel att det säljs så lite och dessutom ofta olämpliga växter i affärerna.

När får vi se dessa växtfanatiker ordna en utställning, bilda en förening och arrangera möten för att sprida intresset. Klaga i forum över usla affärer och över ciklidfånar lyfter knappast växtakvaristiken ytterligare ett trappsteg.
#35 - 27 november 2006 13:12
Man ger upp när man bett affärerna i stan upprepade gånger att ta hem åtminstone någon art av Ludwigia. Jag halar lätt upp lädret såfort det dyker upp något utöver det vanliga sortimentet jag inte har, dessverre så gör det ju aldrig det.

Affärernas växtbaljor står ofta tomma och man får vara ganska snabb att snappa de ovanligare arterna (om dom mot förmodan skulle dyka upp).

Så jag ser inget verklighetsförankrat i det du säger Kjell.

Suget finns uppenbarligen, men tydligen inte orken/viljan/kunskapen att identifiera vad som går åt. Dom tar nämligen alltid hem ett arbiträrt växtpaket där dom aldrig väljer själv vad dom ska få.

Jag lovar dig. Finns en HC-kruka med i paketet så ryker den direkt.
#36 - 27 november 2006 13:18
Och visst har vi växtnissar gjort något åt detta. Ett förvånansvärt livligt forum där man annonserar gratis har nyligen dykt upp och där man arrangerat en växtpool och växtdatabas.

Jag själv reser runt och håller föredrag till bensinkostnadspris och folk säljer PMDD privat.

Vi skriver artiklar och hjälper nybörjare så gott vi kan med videofilmer, databaser och bilder (som vi inte får lägga in här). Vi entusiasmerar med att visa våra projekt och bedövande vackra bilder.

Vi rotar fram länkar där man kan köpa billiga CO2-paket och ännu mer inspiration iform av ADA-kataloger och tävlingsbidrag i en aldrig sinande sinande inspirationsflöde.

Det märks på efterfrågan, men det återspeglas inte i affärerna.
#37 - 27 november 2006 13:26
I denna tråd så har ni krossat en illution jag byggt upp!

Piscator skrev:
Som Kjell påpekar är inte medlemmarna på Zoopet ett representativt tvärsnitt över svenska akvarieägare. Här finns de akvarister som söker kunskap och som värnar om sina djur. Men NORMALAKVARIEÄGAREN har nog sitt akvarium som ren dekoration. Som en krukväxt ungefär. Ser det visset ut så kastar man och köper nytt.

Jag som trott och hoppats på att de flesta vill göra det bästa för sina akvariefiskar! (och växter) Hmm. Jag tycker det är många som är här inne på zoopet,, både registrerade och oftast ännu fler gäster...
Det första jag gjorde efter akvarie kom i huset (först litade jag på akvarieaffären) vara att söka info på internet. Biblioteken har tyvärr oftast bara gamla böcker...

Men men visst får man höra av vänner och bekanta att det bara är att spola ner fiskarna när man tröttnar, (då brukar jag berätta vad en diskus kostar) eller att fiskarna anpassar sig (då brukar jag be de stoppa in sitt barn i ett köksskåp och ta fram det efter 10år så ska vi få se hur stor han är! ).
Sedan det med skepp, skattkistor och dyl. uppskattas mycket av barn/unga. Min 9 åring dyker hyllan med dessa saker när de följer med mig i en akvarieaffär. Jag brukar säga att vi kan ordna ett akvarie till dig så får du ha sådannt där... ännu har han inte nappat :D
Kjell Fohrman
Administrator
#38 - 27 november 2006 13:26
defdac skrev:
Man ger upp när man bett affärerna i stan upprepade gånger att ta hem åtminstone någon art av Ludwigia. Jag halar lätt upp lädret såfort det dyker upp något utöver det vanliga sortimentet jag inte har, dessverre så gör det ju aldrig det.

Affärernas växtbaljor står ofta tomma och man får vara ganska snabb att snappa de ovanligare arterna (om dom mot förmodan skulle dyka upp).

Suget finns uppenbarligen, men tydligen inte orken/viljan/kunskapen att identifiera vad som går åt. Dom tar nämligen alltid hem ett arbiträrt växtpaket där dom aldrig väljer själv vad dom ska få.

Pratade med en affär om just detta i förra helgen och han sa att problemet är att växter ofta av praktiska skäl säljs i fempack till affärer och har affären fått in en beställning från en kund så får de sålt 2 till denne och sedan blir de inte av med de resterande 3 och då går det med förlust. Just denna affär satsade ändå på växter men han gjorde det genom att ta in just mixade växtpaket (tror det var Tropicas) - då fick han ofta in lite ovanliga växter till ett vettigt pris (även om han i förväg inte visste vilka det var) samtidigt som det bara var någon enstaka av varje.

Om nu det som jag skriver inte är verklighetsförankrat så kan man ju också fundera över varför inte ens internethandel av växter i Sverige har slagit - det funkar ju i andra länder.
#39 - 27 november 2006 13:34
Jag håller med Kjell i citatet att det blir för dyrt för affärerna att ta hem åt en kund. Jag har själv frågat vid ett flertal tillfällen om min lokala zoobutik kan ta hem Javamossa av någon art, och har då fått svaret. Nja, det kostar förmycket vettu.....

Så jag ser 2 lösningar på detta,
1: Utbilda Butikspersonalen ytterligare som i sin tur får utbilda oss köpare (åtminstånde med lite lappar om arter, skötseltips och vad växten passar till)
2: Ta hem ett större sortiment och annonsera på sin butikshemsida att "nu har vi växten DefKjell inne, passa på att köp dina exemplar innan dom tar slut"

För visst är butikerna mycket dåliga på att sätta upp dessa Art-lappar, och inte minst annonsera....

/Adam
#40 - 27 november 2006 13:37
defdac skrev:

Av alla kunder med akvarie-relaterat ärende som besöker en butik per dag, hur många tror du det är som är som du? (Eller som jag, som lagt ganska många tusen bara på malar)
Visst, om alla här på zoopet tex, skulle handla i SAMMA affär, oj vad den affären skulle tjäna på att ta hem även ovanligare saker! Men nu är vi utspridda över landet och bara några få av oss handlar på samma affär, resten är familjen "jag vill ha en slöjstjärt i en skål"... Affärerna tjänar inget på oss fantaster, vi är för få på varje ställe, de måste plocka in pengarna på familjen slöjstjärt!

Du är kunnig och vältalig, men nu tycker jag du utgår bara från dig själv och räknar med att alla är som du. Kjell talar av erfarenhet, han har gjort det här i verkligheten.
#41 - 27 november 2006 13:54

Du är kunnig och vältalig, men nu tycker jag du utgår bara från dig själv och räknar med att alla är som du

Hur menar du att jag bara utgår från mig själv?
#42 - 27 november 2006 14:07
defdac skrev:
Jag halar lätt upp lädret såfort det dyker upp något utöver det vanliga sortimentet jag inte har, dessverre så gör det ju aldrig det.

Det där menar jag, jag betalar också gärna för sånt jag vill ha men "standardkunden" gör nog knappast det. Du vet, "slöjstjärtsfamiljen" jag nämnde, de vill nog oftast ha billigast möjliga.
#43 - 27 november 2006 14:19
Aha ok, ett missförstånd.

Jag talar också utifrån en stor erfarenhet med den kontakt jag fått med alla växtakvarister jag träffat under de föredrag jag håller samt från nätet, både inom och utomlands. Jag kan tydligt se behoven och bristerna i affärernas sortiment. Inte utifrån enbart mitt eget perspektiv.

Men det är väl så enkelt som att det här med undervattensväxter är alldeles för litet *shrug*.

Det är bara så trist när man går omkring i zooaffärerna och inser att man kunnat spendera några hundralappar bara dom hade inne dom där nya gödningarna/utrustningen/växterna man gått och suktat efter.

Förresten är alltid alla växter i den här staden precis samma pris oavsett art, så att skylla på att vissa saker är för dyrt verkar lite märkligt.
#44 - 27 november 2006 14:36
Om nu inte affärerna vågar satsa på lite ovanligare växter, hur kommer det sig då att de vågar satsa på växter som inte är aktvarieväxter?

Jag köpte i alla fall min växt just för att den såg lite ovanlig ut. Sedan visar det sig att det inte är en vattenväxt, hur ska jag (läs kunderna) våga satsa på en ovanlig växt en gång till? Affärerna gör ju själva så att man inte vågar satsa på det ovanliga genom att istället sälja det odugliga!! Men frågan är ju om felet verkligen ligger hos de enskilda affärsinnehavarna, är det inte så att de beställer vad grossisterna erbjuder? Knappast är varenda zoobutiksägare fena på akvarieväxter, men det borde man kunna kräva av växtleverantören att vara.

Zoobutikerna och deras leverantörer har redan förstört sin egen marknad vad det verkar, varför skulle det annars vara svårare att sälja ovanliga växter i Sverige än på andra marknader?
Kjell Fohrman
Administrator
#45 - 27 november 2006 14:37
defdac skrev:
Och visst har vi växtnissar gjort något åt detta. Ett förvånansvärt livligt forum där man annonserar gratis har nyligen dykt upp och där man arrangerat en växtpool och växtdatabas.

Jag själv reser runt och håller föredrag till bensinkostnadspris och folk säljer PMDD privat.

Visst ni växtnördar har blivit ännu nördigare genom att starta ett än mer specialiserat forum än Zoopet. Zoopet når man bara en liten begränsad klick intresserade (några tusen om dan) men ert forum når ändå betydligt färre.
Ni hade nått oerhört många fler om ni hade blivit goldisar här och lagt in foton på snygga växtakvarier och sålt växter i Zoopets annonsbörs.
Ni hade nått mångdubblet fler om ni hade vidgat era vyer ännu bredare än Zoopet - genom att anordna utställningar, göra en tidning, bilda en förening som arrangerar egna möten.
Man vidgar faktiskt växtintresset minimalt genom att göra sig ännu mer specialiserad.

Detta skall definitivt inte ses som att jag är emot specialhemsidor (läs nördhemsidor) - tvärtom tycker jag som hobbyist att dom för mig är väldigt givande. Även om jag sällan deltar i diskussionerna på t.ex. ciklid och saltvattensguiden så tar jag regelbundet del av diskussionerna där och tycker definitivt att dom behövs. Så jag ser bara positivt på plantswaap men om man tror att ett sådant forum är det bästa sättet att få bättre utbud i sveriges akvarieaffärer då måste man vara en superväxtnörd;)

Skrivet av undertecknad som varit en akvarienörd i 30 år.
#46 - 27 november 2006 14:38
defdac skrev:
Aha ok, ett missförstånd.

Jag talar också utifrån en stor erfarenhet med den kontakt jag fått med alla växtakvarister jag träffat under de föredrag jag håller samt från nätet, både inom och utomlands. Jag kan tydligt se behoven och bristerna i affärernas sortiment. Inte utifrån enbart mitt eget perspektiv.

Men det är väl så enkelt som att det här med undervattensväxter är alldeles för litet *shrug*.

Det är bara så trist när man går omkring i zooaffärerna och inser att man kunnat spendera några hundralappar bara dom hade inne dom där nya gödningarna/utrustningen/växterna man gått och suktat efter.

Förresten är alltid alla växter i den här staden precis samma pris oavsett art, så att skylla på att vissa saker är för dyrt verkar lite märkligt.

Det är väl som sagt så att ni är för utspridda på olika butiker i landet, den totala kundkretsen i varje butik är nog knappast övervägande växtnissar, tyvärr..[:o] Förstår din frustration, men tänk vad många du och dina likar värvar här på zoopet, det kanske är en liten tröst! Om 10 år eller så så kommer det säkert finnas mycket bättre utbud i affärerna för då har ni smittat så många så det lönar sig! :D
Kjell Fohrman
Administrator
#47 - 27 november 2006 14:50
Piscator skrev:
Om nu inte affärerna vågar satsa på lite ovanligare växter, hur kommer det sig då att de vågar satsa på växter som inte är aktvarieväxter?

Tror nog att de flesta av den typen av växter kommer via direktimporter från Singapore - beställer man en växt där och den är slut så skickar de ofta med något annat och då är det ofta "krukväxter". Växterna i deras prislista har också ofta bara fantasirika handelsnamn (även de äkta vattenväxterna) vilket gör det svårt för en zoohandlare att veta vad det är.
Fick själv sådana många gånger när jag importerade från Singapore. Varför tar man då därifrån - jo det är billigt.
Med Tropicas växter (och en del andras) följer alltid en sticker som talar om vad det är för växt och hur den skall hanteras.

Piscator skrev:
Zoobutikerna och deras leverantörer har redan förstört sin egen marknad vad det verkar, varför skulle det annars vara svårare att sälja ovanliga växter i Sverige än på andra marknader?

Ja varför kan man ju undra - inte ens internetförsäljning lyckas ju som sagt något vidare i Sverige. Det kan ju inte bero på okunniga zoobutiker i alla fall.
Så att bara skylla på dessa tycker jag är väl magstarkt.
#48 - 27 november 2006 14:51

Ni hade nått mångdubblet fler om ni hade vidgat era vyer ännu bredare än Zoopet - genom att anordna utställningar, göra en tidning, bilda en förening som arrangerar egna möten.

Ja det låter jag vara osagt, däremot vittnar den osannolika trafiken på plantswap om att det uppfyller ett uppenbart behov.

Kanske för att affärerna inte riktigt förstått marknaden?
#49 - 27 november 2006 14:57
Det kommer nog med tiden när butiker upptäcker att intresset finns .Ju mer utställningar o hemsidor med växtkar som kommer ju snabbare tror iallafall jag:)Det gäller ju att växter o tillbehör efterfrågas i större utsträckning
#50 - 27 november 2006 15:02

Ja varför kan man ju undra - inte ens internetförsäljning lyckas ju som sagt något vidare i Sverige. Det kan ju inte bero på okunniga zoobutiker i alla fall.

Så att bara skylla på dessa tycker jag är väl magstarkt.

I mitt yrke har jag över åren hjälp åtskilliga kunder med olika handelslösningar över Internet. I något fall har det blivit en hit, men i de flesta fall bara en e-handelsplats med ett par-tre beställningar i veckan. Det är så mycket som ska till för att lyckas, rätt produkt i rätt tid, bra pris, marknadsföring, marknadsföring, marknadsföring, bra lösning för transport, bra betalningslösning, att ha skapat en webbshop som ger kunden bra förtroende med bra information, etc., etc.

Att någon eller några har misslyckats är inte detsamma som att det inte går.

Men vem ska jag skylla på om inte zoobutikerna (och deras leverantörer, som du ser i mina inlägg tar jag butikerna lite i försvar också :) ), är det Clas Olsson?
#51 - 27 november 2006 15:07
Men lite har nog den här tråden tappat tråden... Vad spelar det för roll vem som bär skuld? Har någon en idé om hur vi ska komma tillrätta med problemet, kanske en www.ZoopetPlantShop.com?

Du kanske ska bli handlare igen Kjell? Men nu via webben! :)
Kjell Fohrman
Administrator
#52 - 27 november 2006 15:17
defdac skrev:
Ja det låter jag vara osagt, däremot vittnar den osannolika trafiken på plantswap om att det uppfyller ett uppenbart behov.

Vet inte vad du menar med osannolik trafik -
2 st inloggade när jag var inne där (bägge var gäster) - dvs en till förutom jag själv.
1700 inlägg totalt i forum, annonsbörs, länkarkiv, växtarkiv etc låter i alla fall inte som osannolikt mycket men det var kanske inte det du menade heller;)

Kanske för att affärerna inte riktigt förstått marknaden?

Uppenbarligen inte konsumenterna heller eftersom inte heller e-handel funkar.
Växter borde ju annars vara idealiska att sälja via internet - bra och billiga transportlösningar finns för växter som funkar åtminstone 9/10 delar av året.
Kjell Fohrman
Administrator
#53 - 27 november 2006 15:31
Piscator skrev:
I mitt yrke har jag över åren hjälp åtskilliga kunder med olika handelslösningar över Internet. I något fall har det blivit en hit, men i de flesta fall bara en e-handelsplats med ett par-tre beställningar i veckan. Det är så mycket som ska till för att lyckas, rätt produkt i rätt tid, bra pris, marknadsföring, marknadsföring, marknadsföring, bra lösning för transport, bra betalningslösning, att ha skapat en webbshop som ger kunden bra förtroende med bra information, etc., etc.

Att någon eller några har misslyckats är inte detsamma som att det inte går.

Men vem ska jag skylla på om inte zoobutikerna (och deras leverantörer, som du ser i mina inlägg tar jag butikerna lite i försvar också :) ), är det Clas Olsson?

Det fanns faktiskt förr i tiden på 70-80 talet flera riktigt bra postorderföretag för växter i Sverige. Jag skulle nog t.o.m. vilja påstå att Sverige var det land i världen (kanske med undantag för USA - vet inte) där det såldes mest växter per postorder och även det land där utbudet var bäst.
Så nog borde det finnas en jättemarknad också idag om man skall tro på vissa om hur stort intresset är. Så växter borde ligga rätt i tiden, transporter borde inte vara några problem, det finns många internetsidor i Sverige där man kan annonsera etc. etc. men ändå funkar uppenbarligen inte internetförsäljning av växter.

Jo ja tycker att det är dåligt utbud av växter i affärerna (även om jag kan förstå anledningen), jo jag tycker att affärerna är dåliga på att informera om olika växters krav.
Dock tycker jag att man gör det alldeles för enkelt för sig om man bara skyller allt på affärerna - gör man bara så då innebär ju det att det också är ett olösligt problem eftersom den internationella utvecklingen av hobbyn snarare pekar på ett ännu mer utslätat sortiment i framtiden.
#54 - 27 november 2006 15:37
Misstänker att du tänker på Hjortgatans Kjell, och kan bara säga att det var trist att dom la ner (verkade iofs att det inte berodde på dålig försäljning utan snarare tvärt om, men det vara kanske bara som det framställdes?)
Men jag tycker det dyker upp växter på webbshopar hela tiden, ingen riktigt bra iofs. Men det är ju också betydligt lättare att ha ett gäng filter på hyllan än att sköta om växter den tiden det tar mellan inköp och vidare försäljning.
Man skulle ju önska att tex Tropica öppnade en webshop för försäljning till slutkund, men då skriker väl alla importörer och återförsäljare och väljer andra leverantörer istället.

Edit: Var nog inte hjortgatan du tänkte på om du nämner 70-80 talet
#55 - 27 november 2006 15:46
Dock tycker jag att man gör det alldeles för enkelt för sig om man bara skyller allt på affärerna - gör man bara så då innebär ju det att det också är ett olösligt problem eftersom den internationella utvecklingen av hobbyn snarare pekar på ett ännu mer utslätat sortiment i framtiden.

Kan inte tro annat än att de flesta akvarister vill ha ett varierat och bra utbud av både växter och fiskar. Men om inte affärerna väljer leverantörer som kan har ett varierat utbud så kan det ju inte bli annat än utslätat. Det känns som en ond cirkel det hela [:(]

Visste inte om att det finns möjlighet att köpa växter via nätet innan denna tråd skapades. Jag "googlade" och hittade faktiskt en site som erbjuder detta. Kommer antagligen att beställa växter i vår eller så. Men nu när jag själv varit på en webbsida som har möjligheten så känner jag en sak som kan vara en broms för internethandeln med akvarieväxter, ..förutom transporter när det är kallt. Det känns lite futtigt att bara beställa en eller ett par enstaka växter, man skäms liksom för att ge butiken ett så litet ordervärde. [:o]
Kjell Fohrman
Administrator
#56 - 27 november 2006 15:55
heeke skrev:
Misstänker att du tänker på Hjortgatans Kjell, och kan bara säga att det var trist att dom la ner (verkade iofs att det inte berodde på dålig försäljning utan snarare tvärt om, men det vara kanske bara som det framställdes?)

Men jag tycker det dyker upp växter på webbshopar hela tiden, ingen riktigt bra iofs. Men det är ju också betydligt lättare att ha ett gäng filter på hyllan än att sköta om växter den tiden det tar mellan inköp och vidare försäljning.

Man skulle ju önska att tex Tropica öppnade en webshop för försäljning till slutkund, men då skriker väl alla importörer och återförsäljare och väljer andra leverantörer istället.

Edit: Var nog inte hjortgatan du tänkte på om du nämner 70-80 talet

Nej - detta var som sagt lågt före internettiden och då fanns det åtminstone tre stora och bra postorderfirmor som var specialiserade på akvarieväxter - de låg i Kalmar, Karlskrona och en utanför Lund.

Hjortgatan var vad det verkade rätt bra på sin tid (dock tycker jag att sortimenet hos de övriga som försökt varit rätt magert) och orsaken till att de slog igen vet jag inget om utan man kan ju bara spekulera.
Kanske sålde de inte tillräckligt, kanske hade de problem med att kunderna inte betalade eller vad jag TROR var orsaken - nämligen att inte förtjänsten tillräckligt hög.
Tyvärr är det som så i Sverige att alla pratar om hur viktigt det är med kvalité men tyvärr vill ingen betala för det.
För att kunna driva ett internetföretag så måste man ha ett tillräckligt högt pålägg för att man skall kunna ta ut en normal lön, kunna betala anställda vitt, ha kostnadstäckning för kundförluster, ha kostnadstäckning för svinn, ha kostnadstäckning för hyror och el, ha kostadstäckning för transporter etc. etc.
Räknar man med allt detta då krävs det hyfsade pålägg och detta är svårt att ta ut om man samtidigt vill satsa på kvalitet och inte på "krukväxter" från Singapore;)
#57 - 27 november 2006 15:59
Vet inte vad du menar med osannolik trafik -

2 st inloggade när jag var inne där (bägge var gäster) - dvs en till förutom jag själv.

1700 inlägg totalt i forum, annonsbörs, länkarkiv, växtarkiv etc låter i alla fall inte som osannolikt mycket men det var kanske inte det du menade heller;)

Istället för att komma med konstig kritik kanske du kan vara med och stödja?

Sidan är vad jag har förstått relativt nyregistrerad så tycker jag det är grymt bra jobbat. Det finns mycket mer värdefull information på plantswap, och kunskapen är minst sagt riktig
Kjell Fohrman
Administrator
#58 - 27 november 2006 15:59

en broms för internethandeln med akvarieväxter, ..förutom transporter när det är kallt.

Det finns värmepåsar - kunde postorderaffärerna för 30 år sedan skicka växter med posten nästan hela året runt så borde det gå bra också idag.
#59 - 27 november 2006 16:08
Jag har köpt växter en gång över internet och är tveksam till att göra det igen. Jag vill gärna se växten innan för att kolla kvalitet och om det finns tillräckligt med rötter. De jag köpte (en vanlig akvarieväxt) hade obefintliga rötter och jag fick de att börja växa men de dog sedan...jag skyller inte på internet sidan men lite större chans har man att de ska överleva om de har bra utvecklade rötter..
Inte blev det billigt heller..bättre är det om man ha hyfsad kontakt med en akvarieaffär och då kan de alltid ta hem det man vill ha, kanske man måste köpa x antall planter men det var jag tvingad att göra över internet också.
Kjell Fohrman
Administrator
#60 - 27 november 2006 16:12
Adamzon skrev:
Istället för att komma med konstig kritik kanske du kan vara med och stödja?

Sidan är vad jag har förstått relativt nyregistrerad så tycker jag det är grymt bra jobbat. Det finns mycket mer värdefull information på plantswap, och kunskapen är minst sagt riktig

Jag skrev ju ovan bl.a.
Detta skall definitivt inte ses som att jag är emot specialhemsidor (läs nördhemsidor) - tvärtom tycker jag som hobbyist att dom för mig är väldigt givande. Även om jag sällan deltar i diskussionerna på t.ex. ciklid och saltvattensguiden så tar jag regelbundet del av diskussionerna där och tycker definitivt att dom behövs. Så jag ser bara positivt på plantswaap

så jag vet inte varför du kallar det jag skriver för kritik. Det enda jag berörde var defdacs inställning om att plantswap är ett sätt att sprida växtintresset i de breda lagren och som "bevis" för detta framförde den "osannnolika trafiken" där. Då tog jag några siffror direkt från sidan som t.ex. visade att det just då var 150 ggr fler som var inne på Zoopet och då tycker jag faktiskt även att Zoopet är relativt nördig och inte når ut alls så brett som jag gärna hade velat.

Detta förringar inte på något sätt vare sig plantswap eller Zoopet eller gör sidorna sämre men man bör ju vara medveten om hur stora (dvs små) de egentligen är och hur få som nås.
#61 - 27 november 2006 18:48

Det enda jag berörde var defdacs inställning om att plantswap är ett sätt att sprida växtintresset i de breda lagren och som "bevis" för detta framförde den "osannnolika trafiken" där.

1700 inlägg på några få veckor utan marknadsföring. Det *är* i sanningens namn osannolikt, speciellt med din inställning att det är så specialiserat att det inte är något för den allmänna akvaristen som tydligen bara kan gottgöra sig den nybörjarinformation som finns här?

Du försöker å ena sidan få zoopetmedlemmar att framstå som eliten bland akvaristerna i Sverige, men samtidigt inte så kvalificerade att dom kan röra ihop ett recept med tre petflaskor och dosera efter ett 50% vattenbyte?

Vilket osökt leder mig in på det här:

gör man bara så då innebär ju det att det också är ett olösligt problem eftersom den internationella utvecklingen av hobbyn snarare pekar på ett ännu mer utslätat sortiment i framtiden.

Jag ser inte riktigt hur den nya "flush and fertilize"-tekniken (Estimative index) som innebär att det går åt betydligt mer gödning än tidigare skulle innebära ett utslätat sortiment?

Växtakvarister i USA skriker efter Tropicaväxter och folk importerar i desperation allt möjligt och omöjligt från diverse möjliga och omöjliga länder.

Jag kan få tag på växter jag bara kunnat drömma om och det är inte tack vare att alla zooaffärer i Sverige bara köper från Simonstorp.

Vad har gått snett här? Zooaffärerna klagar på kunderna.. Kunderna klagar på affärerna..

Jag vet vem som har rätt =)
Kjell Fohrman
Administrator
#62 - 27 november 2006 19:29
1700 inlägg på några få veckor utan marknadsföring

Jag vet inte när det startade men det skrev ett inlägg här på Zoopet den 23/8 där det gjorde reklam för att svaret fanns på plantswaap - dvs för tre månader sedan. Lite mer än några få veckor.

speciellt med din inställning att det är så specialiserat att det inte är något för den allmänna akvaristen som tydligen bara kan gottgöra sig den nybörjarinformation som finns här?

Har jag aldrig sagt - däremot så har jag sagt att främst är en specialnördsida för växtfanatiker och det är absolut inget fel i det men om man vill nå ut till den breda massan med kunskap om växter så är det inte den vägen man skall gå.

Du försöker å ena sidan få zoopetmedlemmar att framstå som eliten bland akvaristerna i Sverige, men samtidigt inte så kvalificerade att dom kan röra ihop ett recept med tre petflaskor och dosera efter ett 50% vattenbyte?

Jag har inte heller skrivit att zoopetmedlemmarna är eliten bland sveriges akvarister - däremot att kunskapen samt framförallt intresset för att skaffa sig kunskap är betydligt högre bland Zoopets medlemmar än hos normalkunden i en zooaffär.
Sen kan säkert de flesta klara av att blanda ihop ett recept - frågan är väl snarare om alla vill.

Jag ser inte riktigt hur den nya "flush and fertilize"-tekniken (Estimative index) som innebär att det går åt betydligt mer gödning än tidigare skulle innebära ett utslätat sortiment?

Vad jag skrev var att utvecklingen mot supermarkets och bort från specialiserad fackhandel leder mot ett utslätat sortiment

Växtakvarister i USA skriker efter Tropicaväxter och folk importerar i desperation allt möjligt och omöjligt från diverse möjliga och omöjliga länder.

Bara för att några enstaka personer på nätet skriker efter ovanliga växter så innebär det inte att marknaden är speciellt stor.
BluesBoy hade i en annan tråd synpunkter på att jag bara använde "omoderna" växtböcker (som Tropicas och Kasselmanns) när jag skrev växtartbeskrivningarna. När jag frågade honom om vilka moderna böcker det fanns som jag då kunde använda för att hämta specifik information till artbeskrivningarna så fick jag inte ett enda tips.
Det verkar ju lite underligt om det nu finns en så gigantisk marknad att det inte ges ut några böcker i "riktiga" växtböcker i ämnet

Jag kan få tag på växter jag bara kunnat drömma om och det är inte tack vare att alla zooaffärer i Sverige bara köper från Simonstorp.

Simontorp har väl inte ens satsat på växter - utan på sin höjd förmedlar de väl bara ett mindre sortiment från Nygaards i Halmstad så vad det har med detta att göra förstår jag inte
#63 - 27 november 2006 20:01

Sen kan säkert de flesta klara av att blanda ihop ett recept - frågan är väl snarare om alla vill.

Se där. En affärsidé!

Det verkar ju lite underligt om det nu finns en så gigantisk marknad att det inte ges ut några böcker i "riktiga" växtböcker i ämnet

Böcker i all ära, men dom har ju ingen sökfunktion ;)

Simontorp har väl inte ens satsat på växter

Växtakvarister behöver en hel del annat också.

Jag drar mig ur den här diskussionen med att konstatera att kunden har rätt när han/hon klagar på att dom fått dåliga växter och att affärerna inte klarar av att anpassa sig vilket innebär att dom går under.

Det är fel att sälja övervattensväxter hur man än vrider och vänder på det.
Kjell Fohrman
Administrator
#64 - 27 november 2006 21:19
defdac skrev:

Böcker i all ära, men dom har ju ingen sökfunktion ;).

Nä och ett snyggt växtakvarie kan man ju också lägga in på datorn - bra mycket lättare att sköta:p

Jag drar mig ur den här diskussionen med att konstatera att kunden har rätt när han/hon klagar på att dom fått dåliga växter

Självklart skall man klaga om man får dåliga växter eller felaktig info - det har väl ingen ifrågasatt.

affärerna inte klarar av att anpassa sig vilket innebär att dom går under

Visst så är det och just därför har bra fackhandel i Tyskland slagit igen i parti och minut de senaste åren och zoosupermarkets går bättre och bättre. Dessa har anpassat sig till utvecklingen och slängt ut CO2 system som de ändå inte kan förklara hur de fungerar och slutat med ovanliga växter eftersom de inte säljer. I gengäld har vi fått en massa nya vackra färger på gruset och neonlysande växter.
Fast inte vet jag om jag gillar den utvecklingen direkt:(

Det är fel att sälja övervattensväxter hur man än vrider och vänder på det

Ja åtminstone om man man inte informerar om det - fast det skrev vi ju i en egen avdelning på Zoopet redan från starten så det är ju inte direkt nytt //www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=236&Itemid=117
#65 - 28 november 2006 08:15
Jo det var ett 100 liters som vi ställde vid disken innehållande några av de mest groteska slöjstjärtarna, rosa grus, blåa, gula och röda plastväxter samt allehanda tingeltangel som döskallar och bubblande skattkistor. Detta akvarium var tänkt som ett avskräckande exmepel och bredvid detta akvarium hade vi ställt upp ett kanonsnyggt växtakvarium med kardinaler för att visa hur snyggt ett akvarium kunde vara.

Slutresultatet blev en ekonomisk succé men ett akvaristiskt fiasko - och vi plockade faktiskt ner det "avskräckande" exemplet efter den första dagen.

Skriver man här i forumet att man har skattkistor, dykare, bilar i sitt akvarium är risken stor att man blir utsatt för spott och spe. Många fnyste åt det akvarium som ungdomarna i MAF ställde ut på deras utställning nyligen och tyckte det var bedrövligt att en seriös förening ställde ut ett sådant akvarium. Visst ett sådant akvarium skulle jag kanske inte själva vilja ha, men inte desto mindre var det jäkligt fräckt och det fick garanterat många ungdomar som besökte utställningen att börja med akvarium. Detta är ju jättebra och det akvariet var säkert ett av de akvarium som gjorde allra bäst reklam för akvariumhobbyn och fiskarna mår ju definitivt inte heller dåligt av att vara i en sådan miljö.

Talar du inte emot dig själv där Kjell? Du fick själv ångest över att många köpte akvarium av den typen som du inte tycker om och hade satt upp som avskräckande exempel. Men när andra kritiserar den typen av akvarium då är det fel, för den typen är bra reklam för akvariumhobbyn.

Tycker själv att alla får ha sina akvarium PRECIS som de vill bara fiskarna trivs. Smaken är ju som baken, delad!
Kjell Fohrman
Administrator
#66 - 28 november 2006 08:43
spazm skrev:
Talar du inte emot dig själv där Kjell? Du fick själv ångest över att många köpte akvarium av den typen som du inte tycker om och hade satt upp som avskräckande exempel. Men när andra kritiserar den typen av akvarium då är det fel, för den typen är bra reklam för akvariumhobbyn.

Tycker själv att alla får ha sina akvarium PRECIS som de vill bara fiskarna trivs. Smaken är ju som baken, delad!

Förstår inte riktigt varför jag skulle prata emot mig själv.
Jag föredrar akvarium med levande växter eller naturttrogna biotoper. Därför vill jag gärna propagera för sådana akvarier och visa hur snygga de kan vara. Vis av erfarenhet jag gjorde med ovanstående test för 20 år sedan skulle jag idag i alla fall inte heller göra om den testen;)
Sedan bara för att jag gillar en viss typ av akvarium innebär självklart inte att jag för den sakens skull dömmer ut andras smak eller anser mig vara förmer än de som gillar annat.
Det primära är ju att fiskarna sköts på ett bra sätt som du skriver.
#67 - 28 november 2006 10:19
Förstår inte riktigt varför jag skulle prata emot mig själv.

Jag föredrar akvarium med levande växter eller naturttrogna biotoper. Därför vill jag gärna propagera för sådana akvarier och visa hur snygga de kan vara. Vis av erfarenhet jag gjorde med ovanstående test för 20 år sedan skulle jag idag i alla fall inte heller göra om den testen;)

Sedan bara för att jag gillar en viss typ av akvarium innebär självklart inte att jag för den sakens skull dömmer ut andras smak eller anser mig vara förmer än de som gillar annat.

Det primära är ju att fiskarna sköts på ett bra sätt som du skriver.

När jag läste dina inlägg så upfattade i alla fall jag det som att du i ditt första inlägg berättar hur fult du tycker det är med den typen av akvarium, så till den graden att du inte änns som affärsinnehavare vill sälja den typen av inredning till folk.

Men att du i ditt andra inlägg kritiserar folk som tycker som du själv gör i ditt första samtidigt som du säger att du tycker att den typen av inredning är jäkligt fräck (även om du inte själv vill ha det så i dina akvarium..)

Nåja, du lyckades i alla fall finta bort mig..

Jens - vars dotter har rosa bottensubstrat, glasfigurer och en lilla sjöjungfrun planch som bakgrund i sitt guppy akvarium..
Kjell Fohrman
Administrator
#68 - 28 november 2006 10:35
spazm skrev:
När jag läste dina inlägg så upfattade i alla fall jag det som att du i ditt första inlägg berättar hur fult du tycker det är med den typen av akvarium, så till den graden att du inte änns som affärsinnehavare vill sälja den typen av inredning till folk

Jag sålde ju de facto de prylarna i min affär. Vad är det man säger - Jag grät hela vägen till banken;)

Fast nog har jag själv faktiskt också gradvis ändrat åsikt i denna fråga de senaste 30 åren (även om jag inte ens då var så rabiat att jag vägrade sälja rosa grus). Så var det ju när man var ung - man var betydligt säkrare på hur allting skulle vara då[:o] .
#69 - 28 november 2006 11:50
Till trådskaparen:
Generellt gäller det att om man själv inte orkat/hunnit/velat sätta sig in i växtgödning/växtskötsel/växtkunskap innan inköp, så har man försuttit sin rätt att klaga över döende växter. Jag ser inga skäl att frångå den principen i detta fall.

Vad gäller plantswap:
För en växtnörd som jag (som dock för tillfället övergått till saltvatten) framstår behovet av en sådan utpräglad sida som plantswap som alldeles uppenbart. Motiveringen är som följer.

Jag vill inte lasta affärsinnehavarna för att de inte tar hem sällsynta växter för jag förstår faktiskt Kjells inställning på den punkten helt och hållet. Sötvattensfolk är för de mesta snåla, det är tråkigt men sant. Jämför gärna med hur folk (däribland även jag) har klagat över priserna på pmdd.se, när det i verkligheten har rört sig om obetydliga summor. Det är först när man i praktiken jämför med saltvattensgrejer som man riktigt fattar hur snål man är/har varit med akvarieväxter. Om jag förut kunde köpa en en växt för 35 spänn så kostar en korall ca 450 kr. En ovanligare växt kan - eller snarare får - på sin höjd kosta typ 60 spänn, men där någonstans går gränsen, i alla fall för mig. Att jag som växtnörd är så snål med att spendera stålar på växter hänger samman med att jag uppfattar växterna som ogräs som inte betingar något högt pris. För nästan oavsett växtart så växer plantorna alldeles alldeles för fort med pmdd + CO2, och jag har faktiskt ingen lust alls att köpa en hel planta bara för att kunna kasta hälften om en vecka, när plantan blivit alldeles för stor. Som att kasta pengar i sjön. Det enda jag behöver är egentligen en stickling på säg fem - tio centimer, och fyra veckors tålamod. Inom denna tid är sticklingen så stor att man kan behöva gallra ordentligt. De som inte är växtnördar (och inte sett ljuset med pmdd+CO2) är snåla med att spendera pengar på växter på grund av att de tycker att växterna bara dör. Då känns det också som att kasta pengar i vasken.

Det är där plantswap kommer in i bilden för växtintresserade. Det gäller alla som har intresse av växter, inte bara utpräglade växtnördar. Man koordinerar utrensningen av en växt som någon annan är sugen på i sitt kar med någon annan akvarist som har en växt som jag själv vill ha, och så skickar man växterna till varandra. Ingen kostnad alls, bara en liten utgift för ett/två frimärken. En storkedja har slogan "Det är dumt att betala för mycket". I fallet med plantswap skulle man kunna säga "Det är dumt att betala något alls". Man får ju plantorna gratis. Och detta med den bästa kunskapen runtomkring, med nyhetsuppdatering, med artiklar, och framförallt med tips och tricks från riktiga användare och, i många fall, experter på växtkunskap.

Man kanske kan anföra att artrikedomen i karen blir alldeles för begränsad med sådant förfaringssätt, att folk kommer att ha likadana växter i sina burkar efter ett tag. Visst jämnar det ut sig efter ett tag, men det är ju väldigt få som vill ha så många arter i sitt akvarium som möjligt. Och brinner man ordentligt för växterna, så beställer man själv från ebay de allra ovanligasterna arterna från utlandet själv, och hoppas att någon annan beställer någon annan växt, och så kan man byta dessa rariteter via plantswap.

P.S. Har för mig att det berörts någonstans i tråden ang. cabombas ljuskrav. Förtydligande/rättelse: cabomba är inte ljuskrävande.
#70 - 28 november 2006 12:20
PatrikS skrev:
Till trådskaparen:

Generellt gäller det att om man själv inte orkat/hunnit/velat sätta sig in i växtgödning/växtskötsel/växtkunskap innan inköp, så har man försuttit sin rätt att klaga över döende växter. Jag ser inga skäl att frångå den principen i detta fall.

Har du överhuvud taget orkat läsa vad tråden handlar om?

Det är ingen växt som har dött, ..ännu! Vad det handlar om är att någon sålt en krukväxt under förespegling att det är en vattenväxt, t.o.m. att det är en akvarieväxt.

Om du kommer till mig och vill ha en PC och jag säljer en stereo så tycker i alla fall jag att jag gjort fel! När man går till en specialaffär förutsätter man faktiskt att man också får specialistkunskap. Det är därför det finns särskilda radiohandlare, köttaffärer, blomsterbutiker etc.

Hade jag däremot köpt min växt på IKEA skulle jag också tyckt att jag får skylla mig själv! [B)]
Kjell Fohrman
Administrator
#71 - 28 november 2006 12:42

Visst har man ett visst ansvar själv - men om man nu går till akvarieaffär och köper en växt som inte kan överleva i akvarium så tycker jag nog att man skall bli upplyst om detta.

Förtydligande/rättelse: cabomba är inte ljuskrävande.

Jag har kollat i ett antal böcker och även på aquaticplantcetral som "växtnördarna" rekommenderade mig att kolla på. På samtliga ställen anges att ljusbehovet är stort. Jag har själv haft Cabomba flera gånger och bara lyckats om belysningen varit stark. Visst jag har hört om några som har haft Cabomba i medelbelysning och det har funkat acceptabelt, men jag har pratat med långt fler som menar att den är ljuskrävande.
#72 - 28 november 2006 12:50
Piscator skrev:
Har du överhuvud taget orkat läsa vad tråden handlar om?

Det är ingen växt som har dött, ..ännu! Vad det handlar om är att någon sålt en krukväxt under förespegling att det är en vattenväxt, t.o.m. att det är en akvarieväxt.

Om du kommer till mig och vill ha en PC och jag säljer en stereo så tycker i alla fall jag att jag gjort fel! När man går till en specialaffär förutsätter man faktiskt att man också får specialistkunskap. Det är därför det finns särskilda radiohandlare, köttaffärer, blomsterbutiker etc.

Hade jag däremot köpt min växt på IKEA skulle jag också tyckt att jag får skylla mig själv! [B)]

Jag har faktiskt läst hela tråden, även om tråden berör enligt min uppfatning ett ganska bagatellartat problem som inte tillför hobbyn något kunskapsmässigt, utan snarare är ett sätt att släppa ut känslorna. Men även det kan behövas ibland!

Som jag ser det så har du överlåtit beslutanderätten till den som sålde dig växten. På det sättet är du i försäljarens makt. Du har ingen aning om dennes kunskapsnivå, men ändå förväntar du dig en hel del av honom/henne bara utifrån det faktum att du gått in i en butik som har skylt i stil med "Akvarieaffär". Att de "prackat på" en newbie en sumpväxt kan jag faktiskt se snarare som en välgärning: den växten kan åtminstone klara sig en tid innan den dör. Hade du fått säg hemianthus callithroides eller även helt vanlig cabomba och dessa tynat bort inom kort hade du nog varit ännu mer förbannad. Hade du varit lite mer påläst hade det hela lätt unvikits: du kunde ju alltid avböja att köpa just den växten utan valt någonting annat, helt själv.

Personligen ser jag faktiskt ingen skillnad mellan en större kedja och specialiserad butik, i vart fall vad gäller växter. Försäljare i bägge fallen kan vara ungdomar på praktik, plusjobbare, folk som är satta i marknadsåtgärd eller helt enkelt människor som jobbar där bara för att ha ett arbete. Det är naivt att utgå från någon koppling mellan anställning i specialiserad butik och hyfsad kunskapnivå/brinnande intresse.

Man kan beklaga naturligtvis att ditt inträde i växtvärlden började på det sättet, det kan verka avtändande, men du kan vända detta till ditt fördel och få viljan att läsa dig in på allt i ämnet "växtkunskap", i vart fall till nästa gång du handlar. Välkommen!
#73 - 28 november 2006 12:55
Tack för tipset om plantswap! En växtsida på svenska :)
En som vill ha mycket växtkraft i sitt 275l.
#74 - 28 november 2006 13:02

Jag har kollat i ett antal böcker och även på aquaticplantcetral som "växtnördarna" rekommenderade mig att kolla på. På samtliga ställen anges att ljusbehovet är stort. Jag har själv haft Cabomba flera gånger och bara lyckats om belysningen varit stark. Visst jag har hört om några som har haft Cabomba i medelbelysning och det har funkat acceptabelt, men jag har pratat med långt fler som menar att den är ljuskrävande.

Beror nog på vad man anser vara starkt ljus. För mig är starkt ljus någonstans kring 1 w/liter. Cabomba är ett ogräs som kväver allt annat med pmdd och CO2 oavsett ljusstyrkan (inom rimliga gränser naturligtvis). Det räcker gott och väl med 0,3 w/liter om man har reflektorer. De flesta växtböcker är föråldrade och/eller anger förhållanden som gällt före CO2-boomen. Aquaticplantcentral är bra, men även uppgifter därifrån skall tas med en nypa salt och testas själv.

Sedan beror det på vad man vill med sin cabomba: är man ute efter att odla den så fort som möjligt skall ljuset naturligtvis vara runt 1 w/liter, men ack vad svårt det blir att hänga med CO2-tillförseln. Nästan garanterat att koldioxiden blir begränsande.

Diskussionen blir ju lite off-topic, och bör kanske brytas ut i egen tråd. :)
#75 - 28 november 2006 13:25
PatrikS skrev:
Jag har faktiskt läst hela tråden, även om tråden berör enligt min uppfatning ett ganska bagatellartat problem som inte tillför hobbyn något kunskapsmässigt, utan snarare är ett sätt att släppa ut känslorna. Men även det kan behövas ibland!

Som jag ser det så har du överlåtit beslutanderätten till den som sålde dig växten. På det sättet är du i försäljarens makt. Du har ingen aning om dennes kunskapsnivå, men ändå förväntar du dig en hel del av honom/henne bara utifrån det faktum att du gått in i en butik som har skylt i stil med "Akvarieaffär". Att de "prackat på" en newbie en sumpväxt kan jag faktiskt se snarare som en välgärning: den växten kan åtminstone klara sig en tid innan den dör. Hade du fått säg hemianthus callithroides eller även helt vanlig cabomba och dessa tynat bort inom kort hade du nog varit ännu mer förbannad. Hade du varit lite mer påläst hade det hela lätt unvikits: du kunde ju alltid avböja att köpa just den växten utan valt någonting annat, helt själv.

Personligen ser jag faktiskt ingen skillnad mellan en större kedja och specialiserad butik, i vart fall vad gäller växter. Försäljare i bägge fallen kan vara ungdomar på praktik, plusjobbare, folk som är satta i marknadsåtgärd eller helt enkelt människor som jobbar där bara för att ha ett arbete. Det är naivt att utgå från någon koppling mellan anställning i specialiserad butik och hyfsad kunskapnivå/brinnande intresse.

Man kan beklaga naturligtvis att ditt inträde i växtvärlden började på det sättet, det kan verka avtändande, men du kan vända detta till ditt fördel och få viljan att läsa dig in på allt i ämnet "växtkunskap", i vart fall till nästa gång du handlar. Välkommen!

Nu började jag faktiskt mitt första inlägg med att skriva "det är ju inte något ni kan göra något åt, men jag behöver ösa ur mig lite skit över alla dessa djuraffärer som inte bryr sig om annat än att fylla plånboken! Eller eventuellt, inte bryr sig om att ta reda på något om produkterna de säljer." Att detta inlägg skulle utmynna i allt detta kunde ju inte gärna jag veta. :)

Jag är inte en så stor idiot vad det gäller vattenväxter som du utgår ifrån, jag har bara sagt att jag behöver lära mig mer. Har inga som helst problem att känna igen de vanligaste växterna, inte heller med deras överlevnad och tillväxt. Nä, jag köpte växten just för att jag inte kände igen den och det var ju inte konstigt - det var ju ingen vattenväxt!

Visst var jag naiv, det har jag aldrig förnekat, snarare strykt under. Men om inte handlare har ett ansvar för det de säljer så kan vi ju lika gärna lägga ner konsumentverket!? Om du går in och ber akvariehandlaren att få köpa bikarbonat och får koksalt är han då fortfarande lika oskyldig? Min åsikt är att dessa handlare förstör sin egen bransch för kortsiktig vinst!

Vi zoopettare vill väl ändå att fler ska upptäcka denna underbara hobby? Du som har åsikten att nybörjare ska ges växter som "åtminstonde lever ett tag" nervärderar bara alla som inte har dina överlägsna kunskaper! [:(!]
#76 - 28 november 2006 13:46
Jag har aldrig antytt något om "stor idiot". Inte heller har jag nervärderat någon på annat sätt. Det enda jag skrev var att det inte var något fel i sig att sälja en växt som klarar sig lite längre hos någon som kanske förefaller att se ut som oinsatt. Avsikten hos försäljaren kan ha varit den allra bästa. Dina jämförelser mellan olika ämnen (bikarbonat och koksalt) och PC vs. stereo är ju lite som att jämföra äpplen och päron. Du fick ju en växt som klarar sig i vattnet, inte en daggmask eller alg.

Det bästa sättet att undvika köpa något konstigt är att ta reda på namnet i affären och sedan googla upp namnet hemma. Svårare än så är det inte. Att det sedan är svårt att inte göra impulsköp är en annan sak, det är inte bara du som råkat ut för det.

Jag tror jag avstår från fortsatt diskussion, för nu börjar de personliga påhoppen.
#77 - 28 november 2006 13:51
Ibland kan det vara svårt att först titta och sedan åka hem och kolla och sedan köra tillbaka och köpa. Till min närmaste akvarieaffär hade det blivit 10 mil för en liten planta... väldigt dyr planta då :). I akvarieaffärerna MÅSTE de ha info om sina växter, tycker det är ett krav som inte är högt ställt!
#78 - 28 november 2006 13:54
Det är så att de flesta affärer vill sälja till varje pris, det är ju deras inkomst. men det finns också de affärer som har info och vet de inte så säger de det. Man kan inte dra alla affärer över en kam.
När jag köpte min röda växt, kommer inte ihåg namn, har skrivit upp det, så berättade hon i akvarieaffären att den var mycket ljuskrävande och vill helst ha co2. jag har ingen co2 och ljuset...hmm sådär. Då vet jag och får stå mitt kast om den dör...(den lever ännu)
#79 - 28 november 2006 13:55
solbacka skrev:
Ibland kan det vara svårt att först titta och sedan åka hem och kolla och sedan köra tillbaka och köpa. Till min närmaste akvarieaffär hade det blivit 10 mil för en liten planta... väldigt dyr planta då :). I akvarieaffärerna MÅSTE de ha info om sina växter, tycker det är ett krav som inte är högt ställt!

Jo, det är mycket som måste vara på ett visst sätt: lika lön för lika arbete, inget barnarbete, ingen människohandel, tydlig prissättning på varor på stormarknader osv osv.

Så ju mer man tänker på det så talar fler och fler saker för att använda plantswap. ;)
#80 - 28 november 2006 13:56
PatrikS skrev:

Jag tror jag avstår från fortsatt diskussion, för nu börjar de personliga påhoppen.

Jag ber om ursäkt Patrik om något jag skrivit uppfattas så, men jag kände mig kränkt [B)]

En annan sak, jag tror faktiskt inte att affären sålde växten för att lura mig. Inte heller tror jag de gjorde det för att den åtminstone lever ett tag (ett argument som jag inte bara kan förstå) :)

Nä, jag tror att de inte hade en aning om vad de sålde och inte egentligen bryr sig!
#81 - 28 november 2006 13:57
Jag har också blivit medlem på plantswap :D idag...
#82 - 1 december 2006 07:29
Jag med fast med en något kortare signatur.

Till Piscator:
Jag förstår din frustration. I en annan tråd diskuterades om vad som borde finnas för info när det gäller akvariefisk, men samma sak gäller egentligen växter också. Jag har bara sett en affär som angivit maxlängd och latinskt namn på fiskar och det är Vellingeblomman utanför Malmö.
Oavsett om man köper växter eller fiskar så bör det finnas tillräcklig info på karet för att man ska kunna göra en första bedömning av om det är något för ens eget kar. Dessutom borde latinskt namn vara en självklarhet både på växter och fiskar.

Till Kjell
Var inte anledningen till att plantswap startades att många tyckte att det var lite dyrt med 225kr/år för att få byta/köpa/sälja växter.

Slutligen till alla som känner att de måste såga andra som vill ha skattkistor etc. Att se ned på andra är bara ett tecken på brister i både självkänsla och empati.
Kjell Fohrman
Administrator
#83 - 1 december 2006 09:19
Oavsett om man köper växter eller fiskar så bör det finnas tillräcklig info på karet för att man ska kunna göra en första bedömning av om det är något för ens eget kar. Dessutom borde latinskt namn vara en självklarhet både på växter och fiskar.

Självklart håller jag med om att det är bra om det finns information om växter. Däremot är det lite fel att jämställa det med fisk - de är ju faktiskt levande djur och dessutom finns det ju här också lagstadgat om en viss info.
Men som sagt - som konsumentupplysning och service i en affär kan man ju tycka att affärerna om inte annat för deras egen skull borde informera även om växter. De flesta växter säljs ju dessutom idag också med stickers med en viss basinfo.

Var inte anledningen till att plantswap startades att många tyckte att det var lite dyrt med 225kr/år för att få byta/köpa/sälja växter

Det tror och hoppas jag verkligen inte - det vore att förringa de som står bakom plantswaap att de vore så pengakåta att de startar en hemsida bara för att de inte får sälja/byta gratis på en annan hemsida som de inte vill bidra ekonomiskt till att hålla igång. Att du har fel visar ju också det faktum att de inte istället började annonsera på någon annan hemsida med gratisannonser utan istället tog på sig en massa arbete och byggde en helt ny sida.
Jag tror nog helt enkelt att de ville utveckla växtakvaristiken i Sverige och det är ju bara kul och positivt.

Slutligen till alla som känner att de måste såga andra som vill ha skattkistor etc. Att se ned på andra är bara ett tecken på brister i både självkänsla och empati.

Tror nog att orsaken till dissandet inte är avsaknad av självkänsla och empati utan snarare kanske tradition (det har alltid ansetts vara fult med skattkistor i akvarium - så var det för 30 år sen också) och okunnighet (om hur ett akvarium fungerar).
Så information i forum som detta är ju då en bit på vägen.
#84 - 1 december 2006 11:52
Nu är detta lite OT men jag tycker breda forum behövs (som zoopet), här har jag lärt mig allt jag vet. Jag tycker det är helt ok att det kostar drygt 200kr om året, hur lite pengar är inte det jämfört vilket kundskapsutbytem man får tillbaka? Och hur mycket pengar totalt man plöjer ner i sin hobby?
Men även smala forum behövs som diskusforum och plantswap, där man får fördjupande kunskaper om sitt intresse. Nu har ju jag både diskus/alger och SA som jag kallar växtkar...vill gärna att mina växter ska trivas och lagt ner mycket möda och besvär att hitta SA växter.
#85 - 1 december 2006 12:16
Det tror och hoppas jag verkligen inte - det vore att förringa de som står bakom plantswaap att de vore så pengakåta att de startar en hemsida bara för att de inte får sälja/byta gratis på en annan hemsida som de inte vill bidra ekonomiskt till att hålla igång. Att du har fel visar ju också det faktum att de inte istället började annonsera på någon annan hemsida med gratisannonser utan istället tog på sig en massa arbete och byggde en helt ny sida.

Jag tror nog helt enkelt att de ville utveckla växtakvaristiken i Sverige och det är ju bara kul och positivt.

Jag tror inte heller att det var snålhet som var drivkraften bakom plantswap.
Minnet sviker tydligen, jag hade för mig att det var en diskussion om behovet av en fri marknad för växtbyte/försäljning som var startskottet. Tydligen kommer jag ihåg fel.

Slutligen till alla som känner att de måste såga andra som vill ha skattkistor etc. Att se ned på andra är bara ett tecken på brister i både självkänsla och empati..

Det här är nog ett typexempel på att jag inte borde skriva innan jag fått frukost :) Tycker nog själv att jag var lite väl grinig
#86 - 1 december 2006 14:20
Jag tror inte heller att det var snålhet som var drivkraften bakom plantswap.

Minnet sviker tydligen, jag hade för mig att det var en diskussion om behovet av en fri marknad för växtbyte/försäljning som var startskottet. Tydligen kommer jag ihåg fel.

Det här är nog ett typexempel på att jag inte borde skriva innan jag fått frukost :) Tycker nog själv att jag var lite väl grinig

Nu svek inte minnet dig väldigt mycket, det kanske var snålhet eller dumhet, men då man inte fick eller får fråga om ngn vill skänka en planta eller ngn vill byta utan att få lite anmärkning på det, för att man inte får annonsera i forumet, kände vissa av oss att det var kanske dags att sätta upp ngt eget där det inte kostar att fråga(alltså om ngn har ngt till övers.)

Själv har jag haft och har fortfarande jättestor nytta av Zoopet och hoppas jag tillfört ngt med.

Zoopets stora kunskapsbank i allt vad djur heter är bra och många får chansen att fortsätta sin hobby trots alla motgångar med diverse sjukdommar och annat inom djurvärlden, och inget som PlantSwap någonsin kommer att skulla konkurera emot, Kjell har byggt ett jätteforum med hjälp av sina användare och här finns massor av mat för alla.

PlantSwap vill förmedla mer kvalitet av information inom växtvärlden i våra kar och vara mer precisa och försöka hålla bra standard där användarna får hjälpa till att forma forumet och sidan med sina egna ideer och deras kunskap inom området, samt med artiklar.

Annons