Nu har det lagts rom!

#1 - 9 februari 2006 14:38
Idag när jag kom hem hade honan lagt sin rom. [:-59]
Jag hade gjort iordning en kruka åt henne eftersom det sas att bågfenorna villa ha grottor, men den dög inte. Hon la rommen ovanpå krukan!

Hannen håller sig i skinnet och blir inte bortjagad så ofta.

Sonja är inne hos Janne Wester i kväll, men har varit hemma och hämtat med sig artemia som vi skall kläcka till de små krakarna när det blir dags.

2 dygn har jag läst det skall ta innan rommen kläcks.

Det är inte lättfotat på den plats i karet där romen ligger, men jag skall försöka ikväll.
#2 - 9 februari 2006 15:35
Jippi! Jag jublar också! ;)
#3 - 9 februari 2006 20:03
WOW! Va kul! Undrar om du inte skall be Sonja att ta med sig lite mindre foder? Mina bågfensyngel tog aldrig artemia för ynglen var så små - i alla fall är det vad jag tror... Försökte med flera kullar men lyckades inte. Hoppas hanen klarar sig nu! Egentligen skulle du kanske ha nån strykfisk så inte honan jagar ihjäl hanen?? Så elaka kan de vara... Puh!! Håller alla tummar!! Å väntar på foton ;) Å tröjan skickar jag snaaaaaaaart!
#4 - 9 februari 2006 20:31
Jo, Sonja tog hit en grötportion med mikronematoder (stavas det så?) oxå, så nu börjar det bli farligt att plocka frukost ut min kyl oxå ;) Vi får prova vad de äter helst.

Jag har gott om tröjor, så det är lungt.

Hmm, kanske skall fixa nått åt hanen att leka med, han känner sig nog lite onyttig :)
#5 - 10 februari 2006 02:29
Jo det är bäst att kolla en gång till vad man brer på frukostmackan ;) Kanske bäst om maskburken får stå framme i stället så är risken för förväxling något mindre tidigt på mornarna när man är trött :D
#6 - 10 februari 2006 06:32
Grattis Janne! Hoppas det går bra med ynglen.
Vad var det jag sa om innehållet i kylskåpet...
#7 - 10 februari 2006 11:46
Jo, jag minns vad du sa Peter, men inte trodde jag att det skulle gå så fort :)
#8 - 10 februari 2006 18:51
Och vänta bara till i vår/sommar då mygglarverna och alla olika slags vattenloppor ska infångas och förvaras svalt ;)

Annons