nu har jag åkså blivit drabbad

#1 - 15 augusti 2007 07:52
ja nu står 400 litaren och läcker dock inte så mycket kanske 1 dl om dan jag håller på och tömma det nu och flytta växter vatten fiskar och filter till ett 170 l karska jag krama ut lite filtermata i 170 l eller räcker det med att jag flyttar dem till karet?

och sen när jag ska siclikona om karet räcker det och silikona om den fogen som läcker (en långsid) eller ska jag silikona om hela karet? det är ett alukar.
#2 - 15 augusti 2007 10:45
Ta med lite gammalt vatten från det läckande karet och även grus.
Ju mera inredning/filter du tar från ditt läckande till det provisoriska desto större chans att bakterie kulturen är samma och orkar med att driva ditt 170liter iallafall en kort stund.
Skulle rekommendera att du har två mindre filter i ditt 170liters eftersom du troligtvis kommer ha det överbelastat.
Silikonera om hela akvariet för att vara på säkra sidan.
Då vet du ju att det håller tätt runt om och att du dessutom har sten koll på att alla silikonfogar är gjorda ett visst datum.
Ska du bara silikonera den läckande fogen så vet du ju enbart att den är okej sen...inte hur de andra fogarna ser ut.
Maffia666
#3 - 15 augusti 2007 10:47
alcar skrev:
ja nu står 400 litaren och läcker dock inte så mycket kanske 1 dl om dan jag håller på och tömma det nu och flytta växter vatten fiskar och filter till ett 170 l karska jag krama ut lite filtermata i 170 l eller räcker det med att jag flyttar dem till karet?

och sen när jag ska siclikona om karet räcker det och silikona om den fogen som läcker (en långsid) eller ska jag silikona om hela karet? det är ett alukar.
Usch fy det är aldrig roligt med läckage. Har filtret gått hela tiden kan du bara flytta det, du skrev att du flyttar vattnet oxå så då behöver du inte krama ur filtermattan i akvariet. Jag hade kollat runt på alla fogar och tittat och känt om dom verkar bra, sen om dom sett bra ut så hadde jag bara siliconat om den sidan det läcker.
#4 - 15 augusti 2007 10:55
fick separera fiskarna 4 diskus och 4 skalarer och pansamarlana åkte neri i 170 l medett fluval 4+ sen satte jag l 27an i ett annat kar med bottenfilter och en fluval 3 + jag vet i vliken fog det läcker men jag får se hur jag gör tar nog och silikonar om hela karet det är ju lite tråkit att det näst största karet man har skulle börja läcka det vore bätre med det minsta
#5 - 15 augusti 2007 13:21
Bättre att det läcker lite så man kan planera in en lagning än att hela sk*ten spricker;).
Du får se det från den ljusa sidan istället, att nu blir det en Extreme Home akvariummakeover:p!
#6 - 15 augusti 2007 17:23
ja nu har jag kollat på fogarna och man ser att förra ägaren har omsilokonat den andra långsidan längs botten så jag tror att jag silikonar den fogen som läcker
#7 - 15 augusti 2007 17:33
Det är nog ingen dum idé att silikona om hela karet som du var inne på innan, så vet du med all säkerhet att silikonet är fräscht runt om.
#8 - 15 augusti 2007 18:14
jo men om man siklikonar om hela karet ska man silokona alla fogar på en gång eller silokona en fog och vänta i en dag och silikona en till osv? och ungefär hur många tuber går det åt till 130 ¤60¤50 l, h, d ?
#9 - 15 augusti 2007 18:41
Du ska köra hela karet på en gång.
Hur mycket silikon det går åt är beroende på hur tjockt du lägger, men jag skulle tro att det går 2 tuber. Det var ett tag sedan jag silikonade ett kar och minnet är inte det bästa:confused:.
Maffia666
#10 - 15 augusti 2007 19:44
alcar skrev:
jo men om man siklikonar om hela karet ska man silokona alla fogar på en gång eller silokona en fog och vänta i en dag och silikona en till osv? och ungefär hur många tuber går det åt till 130 ¤60¤50 l, h, d ?
En stor tub ska räcka om du menar en tub som man sätter i en pistol (skelett ). Sen siliconar du en sida åt gången och drar ut den, så att du inte lägger silicon runt om hela direkt och sen drar ut den. Man vet aldrig vad som kan hända när man håller på. Ifall att du måste gå ifrån så att det börjar härda det som du inte dragit ut. Har själv råkat ut för detta, och så roligt är det inte att skrapa silicon.
#11 - 15 augusti 2007 21:11
När min ena gavel började läcka så silikonade jag bara om den gaveln.Det var tänkt att jag skulle köra hela karet men det var ett sånt jävla jobb att ta bort det gamla silikonet så jag bytte bara vid gaveln. Sen sa idioten som sålde silikonet till mig att det räcker med ett dygns torkning (säkert) så efter ett dygn fyllde jag i vatten och det läckte som aldrig förr så det var bara att göra om det igen pust

Det skall torka 3 dygn minst
#12 - 16 augusti 2007 07:24
Måste man ta loss glaset för att silikona om?
#13 - 16 augusti 2007 07:28
Nej, du skär bara noga bort silikonen på insidan, tvättar rent med aceton och silikonar om fogen.
#14 - 16 augusti 2007 14:20
tack för alla svar jag har tvättat karet nu så jag ska blrja lossa det gamla silokonet
#15 - 16 augusti 2007 14:22
Kul du ska ha ikväll då;)!
Vad du än gör så sätt inte på din TV för då är det alltid något som är roligare än att ta bort gammal silikon, Bollibompa eller nå´t:p!
#16 - 19 november 2007 18:04
jag silikonade om hela karet och nu ca 5 veckor efter om silikoning så har det inte läckt en droppe :D tack för alla tips
#17 - 19 november 2007 18:20
Härligt!! Blir alltid lika glad när jag får höra positiva resultat! Annars är det mest frågor och problem man läser om, men aldrig när det går bra.. :)

Annons