Nu har jag testat mitt vatten...

#1 - 19 februari 2004 08:33
Nitrit var 0, Nitrat var 40, GH och KH var 2, pH var 5,5.
KH och pH är för lågt, vad tycker ni att jag ska göra? Känner att om man börjar med olika preparat kan man orsaka svängningar i vattnet som kanske är värre för fiskarna?
Om man ska använda bikarbonat, hur mycket?
Alla mina fiskar vill ha ca 7 pH.
#2 - 19 februari 2004 08:45
Gör ett vattenbyte och testa igen.
Och kolla om din test är riktig.
#3 - 19 februari 2004 08:51
Jag behöver nog ej göra vattenbyte för ph i kranvatten är 6 och hårdhet var 4, nitrat är hög mellan 11 och 23. Vi har egen brunn.
Testen är gjord 1 ½ dygn efter delvatten byte. Ska göra ett test till innan jag byter vatten...
#4 - 19 februari 2004 09:33
Menar du kh 4 och ph 6 i ditt brunnsvatten? Om det är så säger jag bara: växtakvarium!! Gratis co2.
MVH
Magnus
#5 - 19 februari 2004 09:34
Jag har lärt mig på zoopet att slänga i lite bikarbonat för att höja Ph och göra vattnet stabilare, slippa svängningar. Jag är inte tillräckligt kunnig för att kunna rekomendera hur mycket, men jag vet att det finns länkar kring det, för jag har läst dom. Jag verkar som om det finns en gräns hur mycket bikarbonat (som du kan köpa på konsum) kan höja, oavsett hur mycket du öser på.

Själv blev jag pådyvlad en jättestor faxekalksten när började. Det höjde också både KH och PH lite grann, men stenen var ful och blev snabbt algangripen.

Jag har också fått tips om skolkrita eller kalkmjöl i filtret.
#6 - 19 februari 2004 10:01
Om du tänker prova bikarbonat- så MÅSTE du göra vattenbyte innan.
MVH
Magnus
#7 - 19 februari 2004 10:05
Jag vill ju ha fiskarna och inte bara växter...Sen växer inte mina växter så bra, förutom "gräset" som börjar sprida sig...
Är det farligt för fiskarna hatt ha så lågt kh och ph? Vad kan hända? Mjukt vatten = aggressivt?
#8 - 19 februari 2004 10:22
Om du har kh 4 och ph 6 så beror det låga pht inte på att du har för lågt kh. Ditt kh är i sådanna fall perfekt. Det som sänker ph är co2 och det kan du väldigt enkelt vädra ur, men det tycker jag är dumt. Jag har massor av fiskar i mitt växtkar, det ena utesluter inte det andra.
Men jag ställer mig starkt skeptisk till dina mätvärden. Jag tror att antingen kh eller ph visar fel. Kanske båda två.
MVH
Magnus
#9 - 19 februari 2004 11:05
På våra vattenprover som KM lab gjort ph 6,0 total hårdhet 6,2 den andra gången ph 6,5 total hårdhet 2,3. Blev någon klokare?
Du menar att ha mycket växter i mitt akvarium? Självklart! Jag gillar mycket växter. Jag trodde du pratade om akvarium med enbart växter. Läs nedan, jag är nybörjare!
#10 - 19 februari 2004 11:08
Kan jag lägga ner lite fossiler från gotland? Dessa är ju lite kalkiga? Kalk gör väll vattnet hårdare?
#11 - 19 februari 2004 11:09
Det är karbonathårdheten du är interesserad av inte totalhårdheten. I bland står den i vattenanalyser som alakaliniteten, om du vet den så kan jag tala om ditt kh i brunnen.
MVH
Magnus
#12 - 19 februari 2004 11:19
alkalinitet, HCO3 21 mg/l och andra gången 37
#13 - 19 februari 2004 11:22
Lite off topic nu... Varför är det så viktigt att byta vatten innan bikarbonaten??? Tror helt och fullt på det, men vill ändå veta varför!!
En sak till... Om man, som jag, doserar 1 tsk bikarbonat/50 l vatten... ska man då tillsätta 1/3 tsk bikarbonat om man sedan byter 1/3 vatten, eller tillsätter man på hela vattenvolymen??? Och kan man tillsätta bikarbonaten direkt i karet när man fyller på, eller behöver man blanda i hink innan??? Jag ÄR urdålig på kemi, jag vet!!!
#14 - 19 februari 2004 12:18
Du byter för att inte få giftig ammoniak av ammoniumet när pH höjs.
Du höjer KH i hela vattenvolymen.
#15 - 19 februari 2004 12:49
VARNING, jag tror kramfors har missupfattat din fråga nanc. Om du byter 1/3 av vattnet så har du 2/3 av ditt tillsatta bikarbonat kvar i vattnet. Docera alltid enbart till det vatten du byter INTE till hela volymen.
MVH
Magnus
#16 - 19 februari 2004 12:53
solbacka: Ditt kh ligger på svindlande låga 1,1-2,1. Du bör aldeles säkert höja kh till ca 4 med hjälp av bikarbonat. I ditt fall blir det svårt att säga hur mycket bikarbonat du behöver efterssom värdet i kranen varierar så mycket. Skaffa ett bra kh test, det kommer varken du eller dina fiskar att ångra. Glöm bara inte att byta vatten i samband med kh höjning som vi sagt innan.
MVH
Magnus
#17 - 19 februari 2004 13:19
När ämnet ändå är igång så hoppar jag också in med en fråga om bikarbonat, eftersom jag har blivit lite förvirrad nu ( hoppas inte solbacka tar illa upp... )
Om man har lite lägre pH-värde innan och har tänkt att höja med bikarbonat, då ska man ju göra ett delvattenbyte först för att späda ut ( få bort ) ev. ammonium så att det inte bildas giftig ammoniak.
Så långt är jag med.
Men om man startar upp ett akvarium och tillsätter bikarbonat redan från början ( innan fiskarna kommer i ), hur gör man då när man ska göra delvattenbyte?
Eftersom pH-värdet redan är högt så måste man ju kunna blanda i bikarbonat direkt i hinken med vatten ( i mitt fall bara ca 15 liter ) och sedan hälla i akvariet...eller?
För om man först gör vattenbytet och sedan tillsätter bikarbonat i akvariet så åker ju pH först ner och sedan upp....och det är ju inte så bra.
Eller är jag helt ute och cyklar nu??
#18 - 19 februari 2004 13:22
Tropfrog när du mäter KH är det det KH vattnet har i akvariet efter vatten bytet.

Men om du däremot fyller ett kärl med 50 liter vatten och ska förändra det vattnet till samma KH som akvarie vattnet har, då ska man naturligtvis använda bikarbonaten i det vatten som avses att fyllas i akvarumet i stället för det vatten som man tagit bort för att det inte är för höga ammoniumvärden som om pH höjningen ger ett pH på över 7 d.v.s. om vätejonskoncentrationen är låg,så övergår ammonium till giftig ammonik.

Men jag tycker det är betydligt enklare att mäta och justera KH/pH efter vattenbytet.
#19 - 19 februari 2004 13:39
Ursprungligen skickat av Kramfors

Tropfrog när du mäter KH är det det KH vattnet har i akvariet efter vatten bytet.

Vad menar du?
MVH
Magnus
#20 - 19 februari 2004 13:40
Före och efter vattenbytet testar jag pH och KH om då pH är bra före vattenbytet men KH för lågt, men då pH höjs något genom vattenbytet och jag har fiskar som inte vill ha snabba förändringar av vattenvärdet så höjer jag inte KH för än efter några timmar och då i flera etapper så att inte pH höjs för fort.
Jag använder en flaska med vatten som jag tillsätter natriumbikarbonat i och skakar om flaskan.

Ni får ursäkta mig jag kunde i min vildaste fantasi inte tänka mig att någon höjde pH/KH i det vatten man fylde på i akvariet i hinkar eller andra kärl.

Om jag skulle mellan de ordinarie vattenbytena villa höja pH av någon anledning över pH 7,6 som kalken i filtren ger då byter jag också vatten, kollar pH och justerar det till det önskade värdet.

Var uppmärksam på att ni som köper bikarbonat av ett bageri kan få bakpulver som även har andra
#21 - 19 februari 2004 13:45
Vad jag menar är att det som är intressant att veta är vilket KH vattnet i akvariet har efter vattenbytet om avsikten med vattenbytet är att höja KH.
#22 - 19 februari 2004 14:52
Ursprungligen skickat av Kramfors

Vad jag menar är att det som är intressant att veta är vilket KH vattnet i akvariet har efter vattenbytet om avsikten med vattenbytet är att höja KH.

Jag menar att man får en mycket mildare ph effekt om man varje gång ser till att hälla i bikarbonat i förhållande till det vattnet man byter. Detta går ypperligt i ett vanligt akvarium men förmodligen inte något vidare i ett överbefolkat guldfisk/koi kar. För däri konsumeras karbonaten konstant, det har du lärt mig! Men vi med vanliga akvarium utan överbefolkning där karbonaterna inte förbrukas behöver aldrig docera mer än till det vattnet vi byter. Om vi tillsätter mer så kommer karbonaterna att accumuleras. Jag mäter mitt kh ca 4 ggr om året och tillsätter en tsk bikarbonat i samband med vattenbyten. Om jag skulle docera 3 ggr så mycket, dvs för hela karets volym så skulle jag till slut få grova problem att lösa co2 till mina växter.
MVH
Magnus
#23 - 19 februari 2004 15:55
Det är ingen mening att svara dig tropfrog.

Men med tanke på alla som fyller vatten med en slang så kan det bli problem att blanda i bikarbonat om man inte gör det i akvariet.

Jag har också skrivit citat: men då pH höjs något genom vattenbytet och jag har fiskar som inte vill ha snabba förändringar av vattenvärdet så höjer jag inte KH för än efter några timmar och då i flera etapper så att inte pH höjs för fort.

Räcker inte den förklaringen.

Men ni som inte vill kontrollera och justera ert vatten i akvariet, ni kan göra som tropfrog gör mät KH 4 gånger om året och tillsätt en tesked bikarbonat vid vattenbyten.
#24 - 19 februari 2004 20:20
Nitrit var 0, Nitrat var 40, GH och KH var 2, pH var 5,5.

Jag behöver nog ej göra vattenbyte för ph i kranvatten är 6 och hårdhet var 4, nitrat är hög mellan 11 och 23. Vi har egen brunn.

alkalinitet, HCO3 21 mg/l och andra gången 37

Din nitrat nivå är hög i akvariet så det är dags för vattenbyte, eftersom du redan har betydande nivåer av nitrat redan i kranvattnet behöver du göra tätare vattenbyten än andra som inte har någon nitrat alls i sitt kranvatten.
Ditt filter fungerar utmärkt men jobbar på högtryck vilket ökar mängden Co2 i ditt akvarium och pH sjunker för att ditt kH (alkalinitet) är för lågt, det finns två alternativ varav det ena är bättre än det andra men båda fungerar.

1. Byt 1/3-1/2 av vattnet flera gånger i veckan, kanske var tredje dag så kommer både fisk och växter trivas om du inte har typiska hårdvattenfiskar. Detta är bästa alternativet eftersom ditt kranvatten innehåller både Co2 och No3 som dina växter behöver och att pH ligger mellan 6,2-6,5 direkt från kranen skulle göra många avundssjuka, och eftersom du gör så täta vattenbyten kommer pH att ligga stabilt.

2. Tillsätt bikarbonat för att höja kH och pH vilket gör det stabilare med färre vattenbyten men du har fortfarande problem med nitrat från kranen och får göra fler vattenbyten än "normalt" samtidigt som du minskar tillgången av Co2 till dina växter.

Vad stod det mer i vattenprovet? ditt vatten innhåller en hel del Co2 samt nitrat vilket kan tyda på humusämnen och en del bakterier vilket kan göra vattnet mindre tjänligt som dricksvatten och även påverka rörsystem och VVB i huset.

Mvh Janne
#25 - 19 februari 2004 20:36
Det är ingen mening att svara dig tropfrog.

Det tycker jag är synd att du ser det på set viset.

men med tanke på alla som fyller vatten med en slang så kan det bli problem att blanda i bikarbonat om man inte gör det i akvariet

Jag använder också slang och häller bikarbonat direkt i akvariet jag med, men i förhållande till bytt vatten och inte i förhållande till hela vattenvolymen.

Jag har också skrivit citat: men då pH höjs något genom vattenbytet och jag har fiskar som inte vill ha snabba förändringar av vattenvärdet så höjer jag inte KH för än efter några timmar och då i flera etapper så att inte pH höjs för fort.

Själv så känner jag inte till en enda fisk som tycker om snabba förändringar i vattnet, gör du?

Räcker inte den förklaringen.

För mig räcker det urmärkt, jag ville bara påpeka att all har olika förutsättningar. Och att dina förutsättningar är lite speciella.

Men ni som inte vill kontrollera och justera ert vatten i akvariet, ni kan göra som tropfrog gör mät KH 4 gånger om året och tillsätt en tesked bikarbonat vid vattenbyten.

Vill och vill, i mitt fall handlar det snarare om att behöva. Eftersom jag har ett system som funkar så behöver jag inte ändra det. Jag mäter 4 ggr om året för att kolla så att jag ligger rätt, jag ligger alltid på kh4 vilket jag är nöjd med. Om det inte skulle stämma vid mätning så skulle jag nog öka både bikarbonattillsats och mätfrekvens. Efterssom jag har ph controller så gör kh värdet direkt inverkan på co2 halten. För högt kh skulle ge mig fruktansvärda alger medans lågt kh skulle kunna leda till slöseri med co2 och kanske fiskdöd. Efterssom mitt system funkar och kh är jämt över året så ser jag ingen anledning att skaffa mig mer arbete i onödan. Givetvis så mätte jag oftare i början för att försäkra mig om att det funkar som tänkt.

Men frågeställaren rekomenderar jag att göra regelbundna tester av både kranvatten och akvarievatten efterssom kh svänger en del i hans brunn.

MVH
Magnus
#26 - 19 februari 2004 21:01
Med så lågt pH måster risken för kopparutfällning i vattnet finnas.
Där jag bodde tidigar, innan jag djupborrade en brunn hade jag en källa där pH var lågt, i den hade jag kalksten för att höja pH övet 7.
#27 - 20 februari 2004 08:21
Vad kan hända med fiskarna om man har så lågt kh och ph. Vilka sjukdommar? Eller är de se att de bara trivs sämre?
Det var 3 år mellan mätningarna, vi ska nog snart göra en ny.
Sen undrar jag hur lågt kh nanc har som doserar 1 tsk/ 50 liter?
#28 - 20 februari 2004 12:11
"Sen undrar jag hur lågt kh nanc har som doserar 1 tsk/ 50 liter?"
Nanc höjer med den mängden bikarbonat sitt KH med ca 3 grader.
Hur mycket pH höjs är beroende på vilket värde pH hade före.

Om du inte har fiskar som vill ha vatten med lågt pH så kan de drabbas alla möjliga och omöjliga problem genom att deras immunförsvar påverkas negativt.
Ett lågt KH gör att pH inte är stabilt.
#29 - 20 februari 2004 14:00
Kan man inte ha många växter som tar upp nitratet?
Kalksten? som höjer kh och ph? Fossiler från gotland? Jag byter vatten 1 ggr vecka, tycker det är ok men oftare? Då får ju inte de goda bakterier någon fart??
JE ser vad för fiskar jag har nedan...
Jag tror inte jag vågar labborera med bikarbonat, låter krångligt..
#30 - 20 februari 2004 14:03
Jag har kH 3 och pH strax under 7, med andra ord ett skapligt vatten för sydamerikafiskar. Jag har också flera sydamerikakar där jag inte gör annat än använder torvstrumpor för att få ner pH ytterligare.
Eftersom jag nu är nyfiken av naturen så kände jag för att testa en helt annan biotop, nämligen Tanganyika och Snäckskalslekare... dessa fiskar gillar INTE mina värden. Med 1 tsk bikarbonat får jag ett kH på 10 och pH 8... det var inget som jag räknade ut på något sätt utan jag har helt enkelt doserat och testat mig fram till detta...
#31 - 20 februari 2004 14:07
Glömde att skriva att jag har en hel del kalkstenar i Tanganyikakaret också! Bara genom att lägga i dessa stenar höjdes både kH och pH, kommer inte ihåg hur mycket... Du får väl testa lite Solbacka... om du är rädd om fiskarna får du väl ha en plastbalja att experimentera i, tills du har grepp om vattnet beter sig.
Självklart ska du ha mycket växter... måste ju vara underbart att ha det med ditt vatten, grönt och frodigt hela tiden!!!
#32 - 20 februari 2004 14:10
Jag ska mäta på nytt på söndag, får komma tillbaka till denna tråd då. Jag vill gärna ha svar och tips på mina frågor. Mina fiskar är ju egentligen inte så känsliga? Eller?
Det viktigaste är väll att hålla nitriten på 0?
#33 - 20 februari 2004 14:15
Lite bökigt i ett litet akvarie att hålla bra balans på ph värdet finns Sera morena som sänker ph och höjer surheten så de blir mer regnskogsvatten.
#34 - 20 februari 2004 20:42
KH=Karbonathårdhet, PH=surhets/alkalitetsgrad. Dessa värden är intressanta för oss akvarister. Med ett KH som är för lågt (4 och mindre) är risken att PH flukturerar el sänks. Fiskarna tål PH-variationer väldigt dåligt. Se därför till att KH hålls på en stabil nivå (runt6-8). Detta kan du om du har för lågt KH-värde göra enklast genom att tillsätta bikarbonat. SE TILL ATT GÖRA DELVATTENBYTE INNAN! Annars blir fiskarna förgiftade av amoniak!
Ta av den mängd vatten du byter ut, säg 100 liter då 1 msk bikarbonat för att höja KH.
#35 - 20 februari 2004 20:42
Kan man inte ha många växter som tar upp nitratet?

Kalksten? som höjer kh och ph? Fossiler från gotland? Jag byter vatten 1 ggr vecka, tycker det är ok men oftare? Då får ju inte de goda bakterier någon fart??

JE ser vad för fiskar jag har nedan...

Jag tror inte jag vågar labborera med bikarbonat, låter krångligt..

Visst kan du ha många växter som hjälper dig hålla nere nitrat nivån men de behöver annan näring också om de ska förbruka nitrat.
Kalksten höjer kH om vattnet är surt (lågt pH) som i ditt fall.
Du har eget brunnsvatten med perfekta värden för ett växt- och en fiskbiotop för sådan fiskar som föredrar lågt pH och mjukt vatten såsom dina neontetror, ancistrus och siamesisk algätare, platy föredrar lite högre pH och hårdare vatten men varför inte satsa på fiskar som passar ditt vatten bättre.
Du har ingen klor-/kloramin i vattnet som påverkar din bakterieflora så i ditt fall kan du byta hur mycket vatten som helst och fortfarande ha ett bra biologiskt filter...tom bättre eftersom vattenbyte ökar mängden fritt syre i vattnet.
Det viktigaste är att hålla nitrat nivån så lågt som möjligt för att fiskar skall trivas och inte bli sjuka...nitrit får du bara om ditt filter inte klarar av att bryta ner den till nitrat.

Mvh Janne
#36 - 20 februari 2004 21:07
Som Janne säjer, byt vatten som du vill och orkar...pytsa samtidigt i en dos bikarbonat för att öka slarvmarginalen.
#37 - 21 februari 2004 09:03
Zoopets sidor om vatten är bra, men på min önskelista står en översiktlig tabell (kanske en yrkesskada att vilja ha allt presenterat i överskådliga matriser).

Det är svårt att rita tabeller här, men jag tänker mig rubriker i kolumnerna som:

Påverkan Ph, Påverkan Kh, Mängd i 100l akvarium, Mängd per 10l vattenbyte, Resultat, Kommentar
---------------------------------------------
Raderna skulle bestå av faktorer som kan påverka Ph och Kh (t.ex):
Kranvattnets ursprungsvärden
Vattenbyte
Bikarbonat
Faxe kalksten
Kalkmjöl i filtret
Skolkrita
Ekextrakt
Ph-
Rötter
Co2
osv
…

Sedan ytterligare en tabell hur man kan kombinera dessa för att t.ex. höja Kh men sänka Ph.

Kanske redan någon som sammanställt något liknande? Eller får en otrolig lust att göra det...

#38 - 21 februari 2004 09:08
Kia din ide var super bra!!!!

När detta var ditt brillianta förslag tycker jag att du ska skicka det förslaget till kjell så kanske han kan ordna detta då det är många frågor som handlar om just detta.
#39 - 21 februari 2004 17:07
Va jag förstår så är det bara mina platy som mår dåligt av mitt låga ph? Jag tror att jag ska prova med en liten kalksten och se vilket resultat jag får.
Det är mycket med fiskar, men både intressant och roligt!
#40 - 21 februari 2004 18:20
Vore jag dig skulle jag ge bort platyn istället, kanske skaffa någon annan fisk som passar bättre tillsammans med de övriga fiskarna som trivs alldeles utmärkt i ditt vatten.

Mvh Janne
#41 - 23 februari 2004 08:29
Jag vill ej ge bort platy, de är mina finaste fiskar. Jag vill gärna ha ungar också...
Jag ska försöka få upp mitt ph och kh.
#42 - 23 februari 2004 14:04
Jag la i "fossiler från gotland" igår och idag har jag gjort ½ vatten byte och hällde i 1krm bikarbonat (jag är försiktig) efter 2 timmar hade jag kh 4 och ph 6,5. Det är på rätt håll, eller hur? Nästa vecka testar jag med 2 krm. Tar prover både innan och efter ½ vattenbyte...
#43 - 23 februari 2004 14:15
KH 4 och ph 6,5!! Stop. Du har ett mycket bra vatten där som växterna och dom flesta fiskar gillar. Höjer du kh och ph mer så kommer du att gå förbi vad som är bra vatten för tetrorna och växterna. Stanna där du är, det är en bra kompromiss.
MVH
magnus
#44 - 23 februari 2004 14:26
Tack för alla svar jag fått, mycket lärorikt!
Jag vill ju det bästa för mina firrar och växter. Tänk att det är ganska snäva marginaler när man ställer in vatten.

Annons