Nu har mina Pärl Ciklider lagt ägg!

#1 - 14 november 2007 18:34
Japp, har inte haft dom mer än max 1 månad och det var redan dags!
Måste väl vara ett tecken på att jag sköter dom rätt eller?

Hur lång tid tar det innan äggen kläcks?
Vad behöver jag göra?

Edit:
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1631120

:D
#2 - 14 november 2007 20:46
Jaa, det är ett väldigt bra tecken på att de trivs.

Jag vet inte exakt hur många dagar det tar innan de kläcks men skulle tippa på runt 3-5 dagar. Du behöver inte göra så mycket, det ända är att du ska tänka på att mata dem när de är frisimmande.
#3 - 14 november 2007 22:20
och maten skall vara liten; micromask, frysta bosmider och nykläckta artemianauplier är bra första föda....om du nu inte redan visste det....
#4 - 15 november 2007 13:03
:D
Säg till när de är färdiga för leverans:D
Och hur många som klarar sig...
#5 - 15 november 2007 17:56
Tycker ni man bör plocka upp dem när dom är frisimmade och lägga över dem i ett annat kar där dom får vara själva? Eller klarar dom sig hos sina föräldrar?
#6 - 15 november 2007 18:05
Det beror på vad för andra invånare du har.
#7 - 15 november 2007 20:14
fougner skrev:
Det beror på vad för andra invånare du har.

Geophagus brasiliensis
Aequidens metae
Zebrafiskar
Black Molly
Eldstjärt
Knorrmal
+ några andra malar/algätare

PS: Fasen vad dom gräver och gräver nu innan äggen ska kläckas. Dom har grävt hål ända ner till glaset på akvariet och gjort en över 1dm hög grushög. :p
#8 - 16 november 2007 17:56
Jadu m5patrik om du tycker att dina pärlciklider gräver så skulle du sitt ena akvarium med cintrinellum:D
Där pratar vi om botten och grus på olika ställen.
Du ska nog låta dem gå hos sina föräldrar ett tag.
Men metae är inte de lite för robusta för att funka med blackmollys???
#9 - 16 november 2007 23:41
Hehe, ja jag har aldrig haft några ciklider innan så jag vet knappt hur dom beter sig. Men mina Metae gör inte mycket väsen av sig, dom simmar runt som 2 slöa valar och man kan tom försöka klappa dom lite om man kör ner handen och är snabb. Enda gången det blir fart på dem är när det är matdax.

Tror ni mina yngel behöver något bra ställe att gömma sig i, istället för att bara vara i sina föräldrars grop? Typ om jag ska flytta javamossan närmare dem så dom kan simma in där och söka skydd?

Dom håller iallafall på och kläckas nu för fullt, ska försöka lägga upp nån bild på min zoon som är länkad längre upp.
#10 - 17 november 2007 07:41
Låt det vara...pärlciklider sköter yngelvården bra.
Rör inte om i akvariet för mycket då du stör dem och de kan då äta upp sina yngel.
#11 - 17 november 2007 13:21
m5patrik---Du gnäller om att pärlcikliden gräver...:D

Så här ser mitt 540kar ut helt nystartat typ...eller nja...varit i gång en ½månad...Cintrinellum i förgrunden som gräver som attans....

http://hem.passagen.se/rawen/akvarie_gravare.jpg
#12 - 17 november 2007 15:48
firefox75 skrev:
m5patrik---Du gnäller om att pärlcikliden gräver...:D

Så här ser mitt 540kar ut helt nystartat typ...eller nja...varit i gång en ½månad...Cintrinellum i förgrunden som gräver som attans....

http://hem.passagen.se/rawen/akvarie_gravare.jpg

Fy bubblan, såna fiskar får man ju ha munkorg på.
#13 - 18 november 2007 06:35
Jepps och ändå är de inte ens i närheten av de västa...nanodopsis och Vieja Heterospila...får ju mina cintrinellum att verka som barn i en sand låda i jämnförelse med en stor grävare:D
#14 - 18 november 2007 06:37
Nandopsis Haitiensis, Pantostictus, Vieja Heterospila är rena grävmaskinerna:D
#15 - 22 november 2007 16:28
Nu är dom äntligen frisimmande, och det massor av dem!!! :p
Ska på semester om 1 vecka, finns det bra foder jag kan blanda i foderautomaten?

Edit:
Jag har dubbla pumpar i karet. Först den inbyggda Juwel Pumpen som pumpar 600 liter i timmen och sedan en Aquael FAN-3 som pumpar 700 liter i timmen. Är det risk för att de små firrarna blåser iväg så att jag ska stänga av en pump tills dom växt upp lite?
#16 - 24 november 2007 22:55
Har nu varit och köpt ett nytt akvarium för alla mina små yngel.
(la upp nya bilder på min zoon)
Blev lite lugnare i det stora akvariet när deras föräldrar slutade jaga skiten ur alla andra stackars fiskar....

Kul att se nu när dom blir större för varje dag som går.
Jag matar dem med Liquifry, Aquatic Nature baby food och Artemia.
Kan man ge dem frysta cyklops också? Nått annat som dom gillar och som dom eventuellt kommer att vräka i sig med hull och hår?
#17 - 25 november 2007 07:35
Fryst cyklops kan du ge dem när de är ungefär 2mm långa och framåt:D
Hur många blev det kvar?

(be dem att stå stilla så du kan räkna dem:D)
#18 - 25 november 2007 09:10
Ok, ja nu är dom väl en halv centimeter eller nått iallafall så då får dom in de flesta bitarna i munnen iallafall.

Omöjligt att räkna alla, men tippar på att det kanske kan vara 200st eller nått. Har bara sett 1 som har dött hittils. Är det fler har dom nog blivit uppätna eller åkt in i pumpen.
#19 - 25 november 2007 12:12
Oki:D
Hur pass stort akvarium går de nu i då?
#20 - 25 november 2007 13:45
57 liter är det på, fick det billigt igår av min handlare

Ska peta över några zebrasniglar idag som kan börja mumsa på algerna som säkerligen kommer kika fram framöver.

:)
#21 - 26 november 2007 06:54
Hmmm...jag skulle lugnt satsat på större akvarium.
typ minst 150liter eller mera...allt för att få en lite snabbare tillväxt.

Ciklider växer fortare om man har dem i större akvarium samt att alla yngel i ditt fall kommer att skita ner så in åt he¤&%"t framöver.
57liter för cirka 200yngel lär bli rena rama katastrofen.

Köp ett till...runt 100liter...eller helst gärna större.
#22 - 26 november 2007 21:57
Har dessvärre inte plats för fler i lägenheten. Får bli att börja skicka iväg dem tidigt till nya hem istället. Och kanske flytta tillbaka några till det gamla karet när dom fått upp lite storlek så dom inte blir uppätna.
#23 - 27 november 2007 08:30
Du lär få svårt att dra upp alla yngel till fina vuxna med så små akvarium. Dessutom blir det svårt att bli av med fiskarna sedan när de är vuxna.

Jag hade valt ut 30 yngel och dragit upp dem och offrat resten av yngelskaran som mat till de andra fiskarna.
#24 - 28 november 2007 17:52
m5patrik- vart bor du???
Är gärna aspirant på några yngel:D
Alternativt...köp några ikea backar och sen placera 10 yngel i varje:D
57liter hämnar tyvärr tillväxten med deformation på kroppen om du har otur.
Annars kanske du kan sätta en skilje vägg av plexiglas i ditt större och låta ynglena gå där iallafall några.

Annons