Nu närmar det sig Projekt helglas!

#1 - 16 september 2013 17:39
Hejsan!

Ska kolla en sista gång med er om allt är ok med ritningen..

Ska inom glasmästaren i veckan, så jag kommer lägga upp litet bygglogg.

Det verkar kvitta hur man sätter rutorna, så jag känner att det verkar säkrast att låta alla rutor vila på bottenrutan.

#2 - 16 september 2013 18:10
Varför är det säkrare att ha rutorna vilandes på botten tycker du?
Allt tyck som då lägg på karet, lysramper och täcklock och allt går rakt ner i bottenglaset. Nu tror jag inte dessa vikter gör någon större skillnad men rent estetiskt ser det ju för taskigt ut att se hela bottenskivan och silikonfogen.

Om du kollar runt på helglas akvarier finns det nog inga proffbyggda som har rutorna stående på bottenglaset så det borde finnas en anledning till det kan man tycka?

Skickat från min GT-I9295 med Tapatalk 4
#3 - 16 september 2013 18:41
Enligt en snubbe på Youtube...han bygger sina kar med rutorna vilandes på botten..

Men du rekommenderar att fästa rutorna runt bottenrutan? Få se om fler tycker likdant som dig, då går jag efter det. :)
#4 - 16 september 2013 18:58
Men om jag nu ska silikonera rutorna runt bottenrutan då behöver jag väl inte ändra något mått på nuvarande skiss? Sidrutorna ska gå mellan bak och frontrutan fortfarande.

Tänkte lite....Då måste jag förlänga fram och bakrutorna med 16mm då sidrutorna är 8+8mm?
#5 - 16 september 2013 19:16
Placeringen på bottenglaset eller botten mellan väggarna spelar ingen roll med ett kar litet nog att byggas i 8mm så du står fri att göra precis som du vill men silikon har större drag än skjuvkraft.. alltså blir konstruktionen starkare om du placerar rutorna som en ram runt botten..

Som sagt inget du behöver brya i på det karet men om du ska bygga i framtiden kan det vara bra att veta.. :)

Jag kan dessvärre inte se måtten på mobilen men kul led fler projekt..
#6 - 16 september 2013 19:26
Måtten är 150*50*55cm L-B-H.

Kanske är bästa att ta bort 16mm på bottenrutan. Då sidrutorna ska va på utan på botten och inte stå på bottenrutan. Så det inte blir 8+8mm extra...så fram och bakrutan blir för korta..

Ny skiss!

#7 - 16 september 2013 19:40
skulle aldrig ha ett kar med sidorutor stående på bottenrutan. känns inte stabilt alls. risk att den spricker. samt att det är skitfult att att se bottenskivan utifrån. har man sidorna stående runt bottenplattan så täcks ju den snyggt samt att jag tror det blir stabilare. iaf när det kommer till lite större kar.

o du kan inte bara ta bort 16mm. du måste räkna med fogen mellan glasen med. typ en tandpetare bred. 1-2mm
#8 - 16 september 2013 19:44
Då säger vi 18mm bort från bottenplattan och 18mm bort från sidrutorna?

Ska jag även ta bort 2mm på alla rutor?
#9 - 16 september 2013 19:52
ja du får ju ta bort 18 på längden o 18 på bredden på bottenplattan.

sidorutorna ska ha samma bredd som bottenplattan.
#10 - 16 september 2013 19:56

Ser det bättre ut?

Jag vill vara 100% säker så ge all kritik och feedback ni kan :)
#11 - 16 september 2013 20:16
Precis.. räkna på 2mm.. jag limmade ett litet kar nyss och glassilikon var en helt annan varelse än vanlig byggsilikon.. hade jag gjort om det igen hade jag snarare använt nationalencyklopedin som distans än tändstickor..

Är du i stadiet att du fortfarande kan ändra dig hur mycket du vill skulle jag inte ställa sidorna på botten..

Säg 2mm per sida då.. då ska måtten vara

Botten; 148
Front/baksida; 150
Kortsidor; 48

Om du vill åstadkomma de mått du angav som yttermått..
#12 - 16 september 2013 20:22
Jag kan ändra så mycket som möjligt efter behov, då glaset inte är beskuret ännu :)

Rutorna är just nu 165*60*60cm. Dom ska skäras ner pga jätte dåliga kanter och misslyckade brytningar i glasbeskärningen sen tidigare ägare...

Ska åka till glasmästaren på fredag (13-09-20) så vill helst vara helt säker på måtten..Vill inte komma hem och påbörja sen är allt fel :(

Då går jag efter dina mått du angav-

148cm på botten
och 48cm på sidorutorna.

#13 - 16 september 2013 20:36
Räkna på det så borde du komma fram till samma mått..

Ska du limma själv?
#14 - 16 september 2013 20:44
Jo, det låter rimligt dom måtten du angav.

Tyvärr så måste jag limma på egen hand...Dom utför inte dessa tjänster hos min glasmästare. Dom beskär och putsar kanterna, inget annat.
#15 - 16 september 2013 22:01
Om jag hade varit du så hade jag limmat sarg runt om hela. O skippat mittstaget. Alltid jobbigt med ett mittstag. Kan visa bild imorgon på hur min kub är limmad med sarg runt om hela

Skickat från min GT-I9100 med Tapatalk 4
#16 - 16 september 2013 22:02
O det är väl inte tyvärr att limma själv. Det är ju roligt att bygga kar. Kan lägga upp lite bilder o tips från r jag byggde mitt 2,55 meter långa. O en video på hur man gör snygga fogar sen

#17 - 16 september 2013 22:03
Silikon köper du billigt på Clas ohlsson.

#18 - 16 september 2013 22:08
Tack! Det skulle uppskattas! Jodå, jag tycker med det är skoj...Men jag är rädd för att misslyckas med limningen :(

Då skippar jag mittstagen och går endast efter sarg runt :)

Silikonet har jag köpt från HaraldNyborg http://www.harald-nyborg.se/dana-akvarie-glassilikon-trans.html
#19 - 16 september 2013 22:13
Äh var inte orolig. Går alltid att göra om om man misslyckas lite.
Jag limmade karet först. Sen när silikonet härdat skar jag bort all överblivet silikon. Sen la jag fogarna. Gick åt en del maskeringstejp men blev bra.

Kolla i min 408L orinoco-tråd. Där finns bilder

#20 - 16 september 2013 22:13
Bra pris på silikonet

#21 - 16 september 2013 22:20
Sant :) Blir att köpa hem mer maskeringstejp imorn :P

En del sidor på din [COLOR=#333333]408L orinoco-tråd blir att kolla igenom imorgon eftermiddag :)

Det med att lägga distans mellan rutorna vid limning...ska man ta bort distanserna innan silikonet härdar och fylla igen hålen efter distanserna?

Tack för hjälpen sålänge! Bilder på rutorna kommer upp imorgon! [/COLOR]
#22 - 17 september 2013 04:27
Du kommer att förstå när du börjar.. om du har en hjälpreda som kan jålla glasen kan du börja med att hitta en plan yta där du tejparupp karet, när det väl står tejpat kan du rycka distanserna.. tejpen bestämmer avstånden ändå..

Silikonet är som sagt knepigt att jobba med men lägg tuberna i varmvatten så får du lite bättre flyt i grejerna..
#23 - 17 september 2013 05:20
Jag tar bort distanserna när det torkat. Fogen som jag lägger sen täcker hålen.

#24 - 17 september 2013 08:32
hannesc skrev:
Jag tar bort distanserna när det torkat. Fogen som jag lägger sen täcker hålen.

Ok, Det stämmer :) Tänkte inte på det. Att fogen kommer täcka dom små hålen efter tandpetarna :)
#25 - 17 september 2013 08:40
lite bilder o video

" target="_blank">
#26 - 17 september 2013 08:52
Gött! :) Nu har jag bättre självförtroende till bygget :) Tusen tack!

Behöver man inte en vinkelhake för att se så att karet är rektangulärt?
#27 - 17 september 2013 10:52
nja det sköter sig själv ju när du limmar ihop det.
#28 - 17 september 2013 10:53
börja med ett hörn som tredje bilden. runt bottenplattan. dvs limma ett L. sen limmar du det andra L et. tadaaaa ett akvarium.
#29 - 17 september 2013 11:11
Låter enkelt :) Hoppas det är lika enkelt i det praktiska sen :D

Så här ser en av rutornas kanter ut ...Och detta är en bra ruta :p....Detta är anledningen till varför jag måste skära ner glaset till 150*55*50cm
#30 - 17 september 2013 15:00
Crap.. vad fan har det råkat ut för? Haha..

Som hannes sa, det sköter sig själv..
#31 - 17 september 2013 15:11
Ägaren till karet innan mig misslyckades med skärningen...Och Nu ska jag skära ner rutorna så allt blir jämt och fint sen bygga ett helglas kar :)
#32 - 17 september 2013 19:18
ööh det är fan omöjligt att få till det så med skärning. föregående ägare måste ha försökt knäcka bort allt med tång eller nått
#33 - 17 september 2013 19:41
Motorsåg?
#34 - 17 september 2013 19:43
Verkar inte bättre :(.. Ni ska se akvarieramen...Ex-Ägaren använde stålram till karet som är rostig ända in till märgen...Taskigt hammarlackat och inte syraresistent.. Otroligt att akvariet höll på hemresan....Men men nu ska det renoveras och bli fint [:o]
#35 - 17 september 2013 19:48
Här är lite fler bilder om ni vill se resterande rutor..

Sidorutan -

Uppstaplat-

Jag kan inte fatta att dom vågade ha 550L vatten i detta karet i dess skick....
#36 - 17 september 2013 19:56
asså det där är inte ens skuret. det är knäckt bort bit för bit eller nått.

har du gjort rent rutorna? typ kalkat av dom etc?
#37 - 17 september 2013 20:01
Säkerligen..Man kan även se att dom har börjat skära på vissa ställen men inte brutit..

Jag har putsat så mycket som möjligt med T-röd, men ska köpa Aceton nu snart och putsa helt rent från silikon och kalk.

Det med sargen...ska den ha samma mått som bottenrutan? 1480mm och 480mm. Då den med ska gå innanför.

Den MP52 verka funka bra till avkalkning.
#38 - 18 september 2013 04:44
Om du tänkt dig sargen i ett stycke så ja.. det vanliga är väl dock att man gör sargen i 5 delar.. om du sen vill lägga sargen ovanpå eller i karet får du ju välja själv..
#39 - 18 september 2013 05:43
Om du tänkt dig sargen i ett stycke så ja.. det vanliga är väl dock att man gör sargen i 5 delar.. om du sen vill lägga sargen ovanpå eller i karet får du ju välja själv..

5 delar? ne 4 delar.

ett tips om att kalka av rutorna är avkalkningsmedel för kaffebryggare. låt rutorna ligga i ett vattenbad med nån flaska eller två avkalkningsmedel i. låt ligga över natten

ska ta bild på sargen när karet tänts.

edit: ja såg nu att du skrivit om MP52. precis det jag menade ovan. finns på ÖoB vet jag.
#40 - 18 september 2013 07:59
Jag tänker;

Kortsida x2
Långsida x2
Mittstag

Personligen tycker jag att det är snyggast med sargen på karet och mittstaget i karet.. men det gör man ju aom man vill..
#41 - 18 september 2013 08:38
Sv: Nu närmar det sig Projekt helglas!

Jag tänker;

Kortsida x2

Långsida x2

Mittstag

Personligen tycker jag att det är snyggast med sargen på karet och mittstaget i karet.. men det gör man ju aom man vill..

Säker på att det verkligen behövs mittstag om man kör sarg runt om? Det var därför jag tipsade om just sarg runt in för att skippa mittstaget

#42 - 18 september 2013 08:41

Det snabbaste och bästa sättet att få bort kalkavlagringar är vatten och algskrapa med rakblad.
Blöt glaset och gno med skrapan.
Torka glaset med trasa eller papper. Glaset blir skinande rent :)
Behövs inga rengöringsmedel :)
#43 - 18 september 2013 08:58
Det snabbaste och bästa sättet att få bort kalkavlagringar är vatten och algskrapa med rakblad.

Blöt glaset och gno med skrapan.

Torka glaset med trasa eller papper. Glaset blir skinande rent :)

Behövs inga rengöringsmedel :)

nja håller jag inte med om. testat i många år sådär. får inte bort allt ändå. men MP52 avkalkningsmedel funkar utmärkt
#44 - 18 september 2013 09:06

För min del har det alltid fungerat bra :)
#45 - 18 september 2013 09:28
hannesc skrev:
Säker på att det verkligen behövs mittstag om man kör sarg runt om? Det var därför jag tipsade om just sarg runt in för att skippa mittstaget

Nej jag har bara limmat ett kar i hela mitt liv och det var mitt 1800 på våning 8 så jag chansade inte.. men med den höjden går det nog strålande även utan mittstag..
#46 - 18 september 2013 09:58

Nej jag har bara limmat ett kar i hela mitt liv och det var mitt 1800 på våning 8 så jag chansade inte.. men med den höjden går det nog strålande även utan mittstag..

Aha. Ja jag är ingen expert på nått sätt, men känns som jag sett större kar än detta med bara sarg. Borde gå kan jag tycka.
Det är ju bara att testfylla sakta o börjar det bukta för mycket kan man ju bara tömma o limma dit ett stag. Gick själv göra så till mitt långa :-P

#47 - 18 september 2013 09:59

Bild på sargen som jag lovade

#48 - 18 september 2013 12:30
Jag kommer köra utan mittstag som du rekommenderar, och ska endast köra med sarg runt karet som den bilden du visar :)
#49 - 18 september 2013 12:40
ja asså jag kan inte lova att det räcker. kanske behöver du mittstag. men förhoppningsvis inte.

men ha det i åtanke när du testfyller sen. att kolla hur mycket det buktar.

här är en bild på mitt långa där jag testade fylla med bara två stag. buktade rätt rejält. så fick sätta ett stag till i mitten
#50 - 18 september 2013 13:34
Hur många mm tjockt glas är det på karet du visa på bilden?
#51 - 18 september 2013 14:11
Shit.. skoja inte! Jag hade aldrig haft stake att ta det där kortet, jag hade sprungit efter the one slang to rule them all och tömt snabbare än någon med för tidig utlösning..
#52 - 18 september 2013 14:35
Piddeman skrev:
Hur många mm tjockt glas är det på karet du visa på bilden?

6mm men det är 2,55 meter långt med :P

Shit.. skoja inte! Jag hade aldrig haft stake att ta det där kortet, jag hade sprungit efter the one slang to rule them all och tömt snabbare än någon med för tidig utlösning..

haha ja det blev tillomed två slangar att tömma med. på varsin pumpskalle. så tömde karet fortare än din utlösning träffat dina kallingar :P
#53 - 18 september 2013 14:41
Vilken rysare! Ljudet *krrk* hade nog fått mig att implodera i det läget.. det enda som hade varit kvar av mig skulle varit känslan av ett tyst skrik när man passerar stället där jag försvann..
#54 - 18 september 2013 15:42
ook, 6mm :) Då borde jag vara lugn med mina 8mm på 150cm långt kar :p Ditt akvarium är nästan dubbelt så långt som mitt kar :D

Tack för all hjälp igen!

Jag lägger upp bilder när rutorna är fixade och redo att limmas :)

Nästa vecka så kommer dom att fixa rutorna till mig :D Så då ska det börja hända saker med mitt blivande Tanganyika-kar! :D

Annons