Nu så, är jag redo för räkor och behöver lite hjälp

#1 - 27 oktober 2008 20:17
Har nu kommit dit de flesta akvarister om inte alla förr eller senare kommer. Tänkte skaffa mina första räkor :).

Det blivande hemmet är på 45L och innehåller ett fåtal Guppy. Eftersom jag tänkt använda det delvis som ett yngelkar oxå vill jag ju ha räkor som lämnar några yngel kvar åtminstone.
Funderar på Crystal Red och vill ha lite mer skinn på näsan innan jag införskaffar mig några [:o]

*Hur många är lagom i ett 45L? Funderar på ca. 10st. Skulle det var lagom?
*Tempen står nu på 27 grader och vad jag förstått så bör jag sänka några grader. Men hur många grader är lagom? 24-25?
*Framför allt, kommer de lämna några yngel eller ska jag tänka om ang. art? Har alltid gillat Crystal Red eftersom de har så fina färger och liksom lyser upp :)
*Vilket är ett lämpligt pris att betala för dessa? Så man inte blir helt lurad ;)
#2 - 28 oktober 2008 00:13
1. Jag har mer än tio räkor i ett 20-liters. Är kanske inte vad som rekommenderas, men vad ska man göra när de aldrig slutar skaffa barn?
2. Kolla artbeskrivningen. :)
3. De är fredliga, äter bara redan döda djur.
4. De dyraste jag sett i djuraffär har kostat 75 kr. Har sett dem på privat annons för 15. Handlar ju om hur gärna du vill ha dem och hur länge du orkar vänta på att det ska dyka upp en bra annons, om du tycker att djuraffärens pris är för högt. Blir ju en del pengar om man ska ha 10 räkor.
Bilagor:
Guest
#3 - 28 oktober 2008 00:41
Hej o grattis till ett bra beslut! :)
Denna sidan måste du regga dig på: http://www.redbee.se/
Ett måste för räkfantaster.
Där får du även lite hum om både skötsel och priser på CR. (som kan kosta nästan hur mycket som helst beroende på färg)

10st låter som ett bra antal att börja med. :) (och ingen PMDD till CR)
#4 - 28 oktober 2008 07:06
Tack för era svar :)

Varför ingen PMDD :confused: Vi göder ju med PMDD i alla karen [:-9]
Nåja, det var ju en himla tur att jag fick reda på det i tid [:o]
Då får jag välja då. Antingen PMDD eller räkor :(

Jag har läst i artbeskrivningen och det var denna meningen jag hängde upp mig på. Man kan hålla dem i akvarium ihop med små och fredliga fiskar även om man nog får räkna med att ett och annat yngel då blir uppätna av dessa.
Därför jag undrade om de tog yngel [:o]. Men om jag fattat det rätt så rör de inte yngel då?
Kjell kanske borde skriva i artbeskrivningen att man inte ska använda PMDD.

Ska kolla in forumet du länkade till Anette :)
#5 - 28 oktober 2008 07:39
Måste hoppa in med en liten fråga:
Gäller ingen PMDD för alla räkor eller bara CR?
#6 - 28 oktober 2008 08:08
En del använder PMDD i sina räkkar utan problem, men själv hoppar jag över detta i mina räkkar för säkerhets skull:).
#7 - 28 oktober 2008 08:57
Nina82 skrev:

Varför ingen PMDD :confused: Vi göder ju med PMDD i alla karen [:-9]

Nåja, det var ju en himla tur att jag fick reda på det i tid [:o]

Jag har läst i artbeskrivningen och det var denna meningen jag hängde upp mig på. Man kan hålla dem i akvarium ihop med små och fredliga fiskar även om man nog får räkna med att ett och annat yngel då blir uppätna av dessa.

Därför jag undrade om de tog yngel [:o]. Men om jag fattat det rätt så rör de inte yngel då?

Kjell kanske borde skriva i artbeskrivningen att man inte ska använda PMDD.

Ska kolla in forumet du länkade till Anette :)
Det där med yngel menas nog snarare att fiskarna kan ta ett och annat räkyngel :).
#8 - 28 oktober 2008 09:08
gizmogirl skrev:
Det där med yngel menas nog snarare att fiskarna kan ta ett och annat räkyngel :).

Ja, min tanke också.. Vi kallar dem ju för räklingar.. Jag vet inte vad den korrekta benämningen på räkbebisar är?

Nina.. Alla räkor är känsliga för kemikalier och därför brukar man köra karen helt utan tillsatser för att inte risker dem. Du kan nöja dig med 7-10 st till att börja med om du vill. Jag skulle råda dig att köpa minst A gärna S för annars kommer du att vilja ha dem sedan. :D A ser ut som riktiga polkagrisar med fifty-fifty vitt och rött, mina favoriter.. Det vita är också så vitt att det ser ut som vit färg, det är en högre kvalité som man uppskattar när man har haft dem ett tag, ibörjan tycker man ju att alla är sååå söta... :D
En tanke kan vara att köpa på 2 olika ställen för att få lite genetisk variation som gör att de behåller färgerna lite längre iaf..

Jag använder inte aqua safe eller salt i mina räkkar heller och man ska vara jätteförsiktig med växter från affären som kan innehålla växtgift och orsakar massdöd bland räkorna... ;)

Crystal är finast, tycker jag med. De nya Kardinal och Harlekin är fina också men de är så små och verkar jättesvåra att få räklingar på... ;)
#9 - 28 oktober 2008 11:29
gizmogirl skrev:

Skönt att höra :)

Katharina skrev:
Ja, min tanke också.. Vi kallar dem ju för räklingar.. Jag vet inte vad den korrekta benämningen på räkbebisar är?

Nina.. Alla räkor är känsliga för kemikalier och därför brukar man köra karen helt utan tillsatser för att inte risker dem. Du kan nöja dig med 7-10 st till att börja med om du vill. Jag skulle råda dig att köpa minst A gärna S för annars kommer du att vilja ha dem sedan. :D A ser ut som riktiga polkagrisar med fifty-fifty vitt och rött, mina favoriter.. Det vita är också så vitt att det ser ut som vit färg, det är en högre kvalité som man uppskattar när man har haft dem ett tag, ibörjan tycker man ju att alla är sååå söta... :D

En tanke kan vara att köpa på 2 olika ställen för att få lite genetisk variation som gör att de behåller färgerna lite längre iaf..

Jag använder inte aqua safe eller salt i mina räkkar heller och man ska vara jätteförsiktig med växter från affären som kan innehålla växtgift och orsakar massdöd bland räkorna... ;)

Crystal är finast, tycker jag med. De nya Kardinal och Harlekin är fina också men de är så små och verkar jättesvåra att få räklingar på... ;)

Blir nog att köpa några till en början och tillsätta en och annan efterhand så man blandar ut lite. Har bestämt att jag ska sluta med PMDD i 45L nu. Vill ju så gärna ha dessa sötnosar :D

Berätta gärna lite mer om A och S ;) :confused:
Guest
#10 - 28 oktober 2008 11:41
ToveTott skrev:
Måste hoppa in med en liten fråga:

Gäller ingen PMDD för alla räkor eller bara CR?

Det är framförallt för CR/BC som inte gillar nitratet.
Själv har jag gula som går fin fint med PMDD.
Guest
#11 - 28 oktober 2008 11:44
Nina82 skrev:

Det du kan göra är att köra karet som ett low-tech, då krävs det inte lika mycket växtgödning.

Psst!! Det finns räkor som klarar PMDD...;)
#12 - 28 oktober 2008 14:26
Nina82 skrev:
Berätta gärna lite mer om A och S ;) :confused:

A har precis hälften hälften kritvitt och tomterött.

S har mer vitt än rött. Det röda går ner som en sadel med tjocka spännen under magen, den vanligaste är som ett V. Det finns namn på det och en rangskala vilka som anses finast. Den helvita crystal är finast av dem alla.
Jag tror att Patsuu har något på sin hemsida. Men det viktigaste är att det vita är kritvitt och inte genomskinligt.
Den vanligaste svenska sorten har bara vita streck på sig och är C.
Är det vita genomskinligt så är det sämre än C.
B har kanska mycket vitt.
A har fifty-fifty.
S har mer vitt än rött.
SS har bara som en röd sadel, i övrigt är magen vit.

Det var lite enkelt.. Nu måste jag jobba.. :D

Jo, Crystal vill ha en trärot för matsmältningen.
#13 - 28 oktober 2008 16:28
Tack för all info :)

Nu känns det som att jag har lite mer kött på benen :p..tror jag [:o]

Nu blir det till att kolla runt lite och se vad som finns, både i affärer och privat :)
#14 - 3 november 2008 21:10
På torsdag blir jag räkmamma :D

Fick ett trevligt erbjudande via PM av en zoopetare och bestämde träff på torsdag :)

10 CR-B + 2 av finare klass på köpet. Låter ju riktigt trevligt :D

Eftersom jag planerat räkor nu ett par veckor blev det ingen PMDD i det karet i fredags (vattenbytesdag) men ett 50% vattenbyte gjordes ändå.
Tänkte göra några mindre vattenbyten oxå innan torsdag för att vara på den säkra sidan.
Köpte en liten rotstump för några dagar sedan för matsmältningen ;)
Har dragit ut kontakten till doppvärmaren för att hålla tempen runt 24 grader ungefär.

Något annat jag ska tänka på innan torsdag :confused:
Vill ju inte ha massdöd det första :(
Tänker såklart vara väldigt noga med inkoppningen [:o]
#15 - 3 november 2008 21:13
Nina82 skrev:
På torsdag blir jag räkmamma :D

Fick ett trevligt erbjudande via PM av en zoopetare och bestämde träff på torsdag :)

10 CR-B + 2 av finare klass på köpet. Låter ju riktigt trevligt :D

Eftersom jag planerat räkor nu ett par veckor blev det ingen PMDD i det karet i fredags (vattenbytesdag) men ett 50% vattenbyte gjordes ändå.

Tänkte göra några mindre vattenbyten oxå innan torsdag för att vara på den säkra sidan.

Köpte en liten rotstump för några dagar sedan för matsmältningen ;)

Har dragit ut kontakten till doppvärmaren för att hålla tempen runt 24 grader ungefär.

Något annat jag ska tänka på innan torsdag :confused:

Vill ju inte ha massdöd det första :(

Tänker såklart vara väldigt noga med inkoppningen [:o]

Kul, kul.. De är inte så jättekänsliga utom vid kemikalier.. Nitrit tycker jag att de klarar bättre än fisk t ex..

Jag har upplevt att räklingarna inte överlever om tempen går under 25 grader, men jag är inte säker.. Det var på japanerna... Jag har haft doppvärmare på 25 grader efter det iaf... :) Lycka till...
#16 - 3 november 2008 21:23
Katharina skrev:
Kul, kul.. De är inte så jättekänsliga utom vid kemikalier.. Nitrit tycker jag att de klarar bättre än fisk t ex..

Jag har upplevt att räklingarna inte överlever om tempen går under 25 grader, men jag är inte säker.. Det var på japanerna... Jag har haft doppvärmare på 25 grader efter det iaf... :) Lycka till...

Tack :)

I artbeskrivningen står det 20-25 grader men då kan man ju kanske försöka hålla det på 25 grader. Vill ju egentligen ha så varmt som möjligt eftersom antalet hanar ökar i guppykullen då :D
#17 - 3 november 2008 22:48
Hej

Flera säger att dem vill ha lägre grader än högre, alltså runt 24
brukar vara bra, sen vill även crystalräkor ha lite lägre PH värde,
det bör ligga på runt 6.8 - 7 Ph.
Kör inga vattenberedningsmedel efter vattenbyten, som Katharina
skrev så är dem väldigt känsliga för kemikalier i alla former.
Blir du osäker på räkor, pröva med körsbär eller gularäkor.
Crystal är lite känsliga.
Man får tänka också på att man inga växter köper med
ludd nere vid rötterna eller de som står i kruka, dem är oftast
uppdrivna med växtgödningsmedel och det tål inte Crystalräkorna.

Jag har haft otur med mina crystal men alla mina körsbär lever
de, verkar kunna leva i ett avlopp * ler *
Jag fick starta om räkkaret då jag aldrig fick ner Ph´t som envisas
med att ligga på 7.5. Jag fick nitrit också och då strök många crystal
räkor med. Nu får jag önska mig nya i Julklapp för jag vill ha
bara ha S och SS graderingar.
Crystal dem är så otroligt fina med sina färger.
Det är så stor skillnad på rött och rött. När man har sett
dessa starka färger vill man inget annat ha :-)
Jag köper hellre dem hos odlare ( privat ) än i en zooaffär,
tror inte jag har sett ngr snygga Crystalräkor där.
Dem blir mkt billigare att köpa hos odlare
än i en zooaffär.
Lycka till med dem !
Mvh Wilda

P.S. Haack säljer väldigt fina crystal och även lägre graderingar,
han bor i Skånes-fagerhult
http://www.redbee.se/forum/viewtopic.php?t=412
#18 - 6 november 2008 15:18
Jahapp. Nu så står räkpåsen på värmning i akvariet :)

Kommer inte börja inkoppningen förrän de håller samma temp ungefär. Inkoppningen lär väl vara klar lagom till kvällen sen får vi se om de klarar sig.
#19 - 6 november 2008 15:26
Äh, häll i kräken bara. Man pjåskar för mycket med räkor, dom är inte känsliga för snabba byten. Har dom ungefär samma temp så blir det som ett fint vattenbyte.

//C
#20 - 6 november 2008 15:31
Äh, häll i kräken bara. Man pjåskar för mycket med räkor, dom är inte känsliga för snabba byten. Har dom ungefär samma temp så blir det som ett fint vattenbyte.

//C

Ha,ha.. Har man hållt på med räkor ett tag så går det säkert bra :D
Nu är jag nybörjare och tar hellre det säkra före det osäkra ;)
Blir nog bra detta [:o]:p
Guest
#21 - 6 november 2008 20:44
Nina82 skrev:
Ha,ha.. Har man hållt på med räkor ett tag så går det säkert bra :D

Nu är jag nybörjare och tar hellre det säkra före det osäkra ;)

Blir nog bra detta [:o]:p

Håller med, koppar 1 msk var 5:e min, i ca 2H. Kostar ju inget att vara överförsiktig.
Guest
#22 - 6 november 2008 21:09
Borde ju varit färdigkoppat nu... Ser du nån?
#23 - 6 november 2008 21:37
Hur har det gått och gärna bilder
#24 - 7 november 2008 08:44
Inkoppningen gick bra. Påsen låg på värmning ett bra tag (ca. 1h) för att få rätt temp sen tog det väl ytterligare en timme att koppa in. Började med 1/4 mugg var 5-10min och sen 1/2 mugg var 10-15min.

De simmade eller rättare sagt pinnade på som bara den och utforskade hela akvariet :D
Nu väntar jag på att belysningen ska tändas men jag skymtar en och annan iaf. Så det verkar ha gått bra :)

Fottade lite igår kväll men jag och kameran är lite ovänner för tillfället. När vi skaffade den gick det bra att fotta och den fokuserade på rätt saker. Nu fokuserar den hellre på alger och allt annat :( Det vita blir helt luddigt osv. Vi är verkligen inte vänner för tillfället :(

Så fort jag får till nåt så lägger jag upp bilder [:o]
#25 - 7 november 2008 09:55
Nu tändes ljuset och de lever och har färgat ut fint :)
De verkar gilla roten så det var ju tur att jag köpte den. Nästan alla satt där nu när det tändes :p

Dock så undrar jag en sak. Varför drar de in stjärten under sig :confused:
Precis som att de försöker peta bort något som sitter på stjärten eller nåt. Är det normalt?

Btw.. Tack Janne för de fina räkorna ;) Och den minililla överlevde den oxå :)
#26 - 7 november 2008 10:27
Vad roligt för dig Nina du kommer märka snart tjusningen med dessa fantastiska varelser,jag fasnade direkt för dessa i alla fall.
Guest
#27 - 7 november 2008 13:14
Nina82 skrev:
Dock så undrar jag en sak. Varför drar de in stjärten under sig :confused:

Precis som att de försöker peta bort något som sitter på stjärten eller nåt. Är det normalt?

Visst ser de ut som maträkor när de gör så? :D

Jag studerade med detta när jag var ny på räkor, efter att ha fått det på film så såg jag att de tvättade stjärten. För att komma åt så drog dom stjärten under sig. Kolla noga så ser du att det stämmer.

Det är mycket renliga djur, mina "flickor" som går med rom putsar äggen väldigt ofta. (ser skitcoolt ut: http://video.anettejt.se/RK20081029/)

Kul att koppningen gick bra! :)
Bilagor:
#28 - 7 november 2008 13:22
Va kul att allt verkar funka, som jag sa till dej flyttar jag runt mina räkor mellan olika kar lite då och då för att "härda" dom mer, och jag har aldrig haft problem med dödsfall:) som man läser att vissa andra har, glömde säga att dina räkor är ca 2,5-3 månader gamla så dom är nog lagom könsmogna nu, lycka till!
#29 - 7 november 2008 16:13
Anettejt skrev:
Visst ser de ut som maträkor när de gör så? :D

Jag studerade med detta när jag var ny på räkor, efter att ha fått det på film så såg jag att de tvättade stjärten. För att komma åt så drog dom stjärten under sig. Kolla noga så ser du att det stämmer.

Det är mycket renliga djur, mina "flickor" som går med rom putsar äggen väldigt ofta. (ser skitcoolt ut: http://video.anettejt.se/RK20081029/)

Kul att koppningen gick bra! :)

Får inte länken att funka, tyvärr :(
#30 - 7 november 2008 16:19
j@nne skrev:
Va kul att allt verkar funka, som jag sa till dej flyttar jag runt mina räkor mellan olika kar lite då och då för att "härda" dom mer, och jag har aldrig haft problem med dödsfall:) som man läser att vissa andra har, glömde säga att dina räkor är ca 2,5-3 månader gamla så dom är nog lagom könsmogna nu, lycka till!

Nice! Får väl se om det blir några räklingar sen då :)
Har ju lite Endler Guppy ihop med dem så risken är ju stor att en och annan blir uppäten [:o]
Snacka om Guppyna var nyfikna på nykomlingarna igår. De försökte ta sig en smakbit men kom snabbt på att det inte var mat :D. Nu bryr de sig inte om dem ;)
Endlers Guppy brukar ju vara lite snällare oxå så det kan ju hända att en och annan räkling överlever.
Har lite javamossa i ett annat kar som jag ev. tänkte ta en bit av om det skulle krisa [:o]
Guest
#31 - 7 november 2008 21:42
Nina82 skrev:
Får inte länken att funka, tyvärr :(

Har du Win Mediaplayer installerat?
Kör du med IE? Vilken version i såfall?
Fick höra på Redbee att en del heller inte kunde se filmen så nu är jag lite nyfiken på varför eftersom den funkar hos en del...
#32 - 7 november 2008 21:53
Anettejt skrev:
Har du Win Mediaplayer installerat?

Kör du med IE? Vilken version i såfall?

Fick höra på Redbee att en del heller inte kunde se filmen så nu är jag lite nyfiken på varför eftersom den funkar hos en del...

Tror det heter Windows Realplayer men jag är ingen datorhacker precis [:o]
Fattar noll faktiskt :p
Surfar gör jag med Mozilla firefox.
Guest
#33 - 7 november 2008 22:07
Nina82 skrev:
Tror det heter Windows Realplayer men jag är ingen datorhacker precis [:o]

Fattar noll faktiskt :p

Surfar gör jag med Mozilla firefox.

Säkert det som är felet. Jag skall lägga upp filmen på annat sätt senare som även stöds av andra webbläsare.
Tack för ditt svar! :)
#34 - 7 november 2008 22:40
Skitlänk, den xar mitt firefox rakt av..
Testade att stream i vlc och det funkade perfa, snygga räklingar..
#35 - 7 november 2008 22:53
Gaffel skrev:
Skitlänk, den xar mitt firefox rakt av..

Mhmm [:-13] Eller hur [:-53]
Guest
#36 - 7 november 2008 23:49
Gaffel skrev:

Tack! :)
(allt bara för att reta Nina som knappt fattar något och fortfarande inte kan se filmen, sorry för att hijacka din tråd med, men det är sånt som händer :D)
#37 - 8 november 2008 03:39
Ladda hem VideoLAN som är en gratis mediaspelare knuten till open source här.

Det är en liten fil på strax under 14mB och programmet äter inte upp systemresurser som ex winamp eller windows egen mediaspelare.

När du installerat VLC klickar du i "Arkiv" menyn och väljer "Öppna nätverksström."

Välj HTTP/HTTPS/FTP/MMS och fyll i http://video.anettejt.se/RK20081029/ i rutan.

Klicka på OK och filmen börjar spelas upp.
#38 - 9 november 2008 10:17
Nina82 skrev:

Endlers Guppy brukar ju vara lite snällare oxå så det kan ju hända att en och annan räkling överlever.

Har lite javamossa i ett annat kar som jag ev. tänkte ta en bit av om det skulle krisa [:o]

Endlers är nog bland det värsta man kan ha när det gäller att leta rätt på mat, tror jag. Samt guppy, platy och black molly. De missar inget levande. I mitt 240 L kar som är överfullt med växter, lr har iaf varit tills jag rensade nu, så måste jag fylla på med crystal för de dör ut. Inga räklingar överlever.. ;) vill man ha räklingar så är det nog bäst att låta räkorna gå ensamma. De blir mindre blyga då också.. :)
#39 - 9 november 2008 13:15
Katharina skrev:
Endlers är nog bland det värsta man kan ha när det gäller att leta rätt på mat, tror jag. Samt guppy, platy och black molly. De missar inget levande. I mitt 240 L kar som är överfullt med växter, lr har iaf varit tills jag rensade nu, så måste jag fylla på med crystal för de dör ut. Inga räklingar överlever.. ;) vill man ha räklingar så är det nog bäst att låta räkorna gå ensamma. De blir mindre blyga då också.. :)

Jag ger det en chans eller två iaf [:o]
Honan som jag har där rör inte en fena på sina yngel och jagar dem inte ens när de är nyfödda så förhoppningsvis kan hon låta räklingar vara oxå. Än har inte den lille räklingen som endast är 6-7mm blivit uppäten iaf.
Sen när jag blir riktigt räkbiten blir det väl att fylla småbaljorna med räkor men jag är rädd att katten plockar dem då eftersom det inte finns täckglas på dem :(
Har några hemmabyggen på 10-30L som endast är ihoplimmade glasskivor.

Vi får väl se vad som händer :)
#40 - 9 november 2008 14:29
Nina82 skrev:
Jag ger det en chans eller två iaf [:o]

Honan som jag har där rör inte en fena på sina yngel och jagar dem inte ens när de är nyfödda så förhoppningsvis kan hon låta räklingar vara oxå. Än har inte den lille räklingen som endast är 6-7mm blivit uppäten iaf.

Sen när jag blir riktigt räkbiten blir det väl att fylla småbaljorna med räkor men jag är rädd att katten plockar dem då eftersom det inte finns täckglas på dem :(

Har några hemmabyggen på 10-30L som endast är ihoplimmade glasskivor.

Vi får väl se vad som händer :)

Mina endlershonor rör inte heller sina bebisar men det är en helt annan sak med delikatesser som räklingar.. :D

Ja, du får testa.. Man kan ju ha räkor utan att få bebisar också.. ;)
#41 - 9 november 2008 15:32
Jag läste att "många" använde Tropica MasterGro i sina räkkar utan problem (färdig växtgödning, innehåller ej kväve och fosfor) så jag vågade också testa med det och EasyCarbo i mitt ena räkakvarie, det med red crystal och fisk i. Det funkar bra, de är pigga och får ungar.
#42 - 12 november 2008 14:16
Ömsar Crystal Red sitt skal och isf hur ser det ut?
Hittar genomskinliga "skal" lite var stans men blir lite fundersam eftersom det innehåller spröt, ben och hela köret :confused:
Misstänker att det endast är ömsning eftersom det inte innehåller något kött så att säga. Stämmer det?
Guest
#43 - 12 november 2008 14:19
Ja det är som de ömsar.
Oftast gör de detta vid nytt vatten och vid större VB. Så helt normalt.
Sen hur de lyckas ta sig ur sina skal så de lämnas så intakta är ett annat problem. Men de är allt lite av Houdini champions..;)
#44 - 12 november 2008 14:20
Anettejt skrev:
Ja det är som de ömsar.

Oftast gör de detta vid nytt vatten och vid större VB. Så helt normalt.

Sen hur de lyckas ta sig ur sina skal så de lämnas så intakta är ett annat problem. Men de är allt lite av Houdini champions..;)

Ja, de måtte de vara [:o].. Ser helskumt ut :p
#45 - 12 november 2008 16:40
Om du tycker att det ser skumt ut då skulle du se krabborna
när de ömsar skal ;)
De kryper ur skalet och det är helt ( oftast )
Till och med ögonen är kvar * LOL * Kan man tror !
Hittar du någon crystal som är död så ser du det lätt,
men de bleknar väldigt fort.
Mvh Wilda
#46 - 12 november 2008 16:42
Wilda skrev:
Om du tycker att det ser skumt ut då skulle du se krabborna

när de ömsar skal ;)

De kryper ur skalet och det är helt ( oftast )

Till och med ögonen är kvar * LOL * Kan man tror !

Hittar du någon crystal som är död så ser du det lätt,

men de bleknar väldigt fort.

Mvh Wilda

Creepy [:o]

Dessa skal hade oxå ögonen kvar. Ser verkligen helt skumt ut :D
#47 - 4 december 2008 13:03
Min ena räka håller på att föda! Fan va häftigt.... Ligger helt synligt uppe på pumpen och kamerahelvetet har slut på batterier :( Jaja.. Jag får ju se det hela iaf :D
#48 - 4 december 2008 22:48
Nina82 skrev:
Min ena räka håller på att föda! Fan va häftigt.... Ligger helt synligt uppe på pumpen och kamerahelvetet har slut på batterier :( Jaja.. Jag får ju se det hela iaf :D

Hur ser du att den håller på att föda ?
Mvh Wilda
#49 - 4 december 2008 22:57
Wilda skrev:
Hur ser du att den håller på att föda ?

Mvh Wilda

Haha.. Ja säg det [:o]
Någonting försökte hon trycka ut iaf :confused: Tittade innan ljuset släckte och då stod hon fortfarande ovanför pumpen och försökte trycka ut något :(
Kunde tydligt se hur det rörde sig i magen vid varje "påtryckning" så jag antog att det var räklingar på G.. men nu är jag lite osäker [:o]
Får väl se i morgon hur det ser ut. Hoppas inte det är någon fara.

Någon får gärna berätta lite hur det går till när räklingar kommer till ;):D
Inget vi fick lära oss på biologin, tyvärr :p
Guest
#50 - 4 december 2008 23:28
Nina82 skrev:

Någon får gärna berätta lite hur det går till när räklingar kommer till ;):D

Inget vi fick lära oss på biologin, tyvärr :p

Exakt som du beskrev!
Har hon rom så syns det tydligt när hon börjar pressa ut dom.
Se inte fel på att hon tvättar/putsar dom bara, då flyttar hon rommen fram o tillbaka, ser ascoolt ut.:D
#51 - 4 december 2008 23:47
Ja det var min tanke också, att honan flyttar dem fram och tillbaka
ser roligt ut och första gången jag såg detta så trodde jag också
att dem var på väg ut men det hände inget ;)
Mina körsbär har fått en jäkla massa bebisar, de flyger
omkring små helikoptrar , hihihi !
Jag såg aldrig när de släppte dem, vips så var dem bara där.
Nu väntar jag på mina gula räkor som går med rom.

Men de sitter väl inte i magen de ligger väl lösa under
skjärten, annars så skulle hon inte kunna flytta dem.
Mvh Wilda
#52 - 18 januari 2009 15:12
Eftersom jag inte får räklingarna att överleva ihop med Guppy tänkte jag starta upp ett nanokar att flytta över räkor som jag ser bär rom. Har inte sett en enda räkling än, bara honor med rom vilket är lite tråkigt :(

Nu undrar jag vilket bottenmaterial som är mest lämpligt till Crystal Red och deras räklingar? Har rådasand här hemma. Tror ni det blir för fint bottenmaterial eller?
#53 - 18 januari 2009 17:24
Nina82 skrev:
Eftersom jag inte får räklingarna att överleva ihop med Guppy tänkte jag starta upp ett nanokar att flytta över räkor som jag ser bär rom. Har inte sett en enda räkling än, bara honor med rom vilket är lite tråkigt :(

tänkte på en sak där, kan man inte ha guppy ihop med körsbärs räkor?
#54 - 18 januari 2009 18:16
Nina82 skrev:

Nu undrar jag vilket bottenmaterial som är mest lämpligt till Crystal Red och deras räklingar? Har rådasand här hemma. Tror ni det blir för fint bottenmaterial eller?

Jag har rådasand där mina crystal red går, de verkar nöjda med det, inga problem. Men jag tycker de ser snyggare ut mot ett mörkare underlag.
#55 - 18 januari 2009 18:26
Jag har rådasand där mina crystal red går, de verkar nöjda med det, inga problem. Men jag tycker de ser snyggare ut mot ett mörkare underlag.

Tack då vet jag att det funkar iaf :)
Har svart stenkross i andra karet och håller med om att det framhäver färgerna riktigt bra.. Kanske får bli att skaffa lite sånt igen då ;)
#56 - 18 januari 2009 18:27
elinj skrev:
tänkte på en sak där, kan man inte ha guppy ihop med körsbärs räkor?

Det kan du säkert, men räkna inte med att se några räklingar [:o]
#57 - 18 januari 2009 18:42
Nina82 skrev:
Det kan du säkert, men räkna inte med att se några räklingar [:o]

Då får man flytta på dom med innan räkorna kommer, för jag vill ju få räklingar.

Tack för hjälpen.

Annons