nu ska ni få höra...

#1 - 29 juni 2005 10:01
jag har kläckt iden att bygga ett ytterkombifilter med UV-C och grovfilter.
jag behöver nog all hjälp jag kan få.
då UV-C inte kan passera vanligt glas utan bara kvartsglas och jag har inget kvartsglas. hur gör man nu då?
jag har reaktor och G23 socket till PL-S 7/9/11 lysrör.
funkar det att ha sand som filter?
vad behöver jag?
#2 - 29 juni 2005 13:43
inte säker på hur bra det kommer att fungera... du kommer ha ett helt bakterie befriat utrymme där det sammlas skit. Låter inte som nån höjdar plan i mina öron. Kvartsglas borde glasmästaren kunna ordna, annars görde det gå att täta själva UVröret med silicon, sockel och allt, och helt enkelt hänga in den i en kammare i samma behållare som ditt grovfilter.. försök ha skiljeväggar dock, annars kommer du somsagt få lite ont på bakterie flora i ditt grovfilter, om inget annat leder det till att du får rengöra det onödigt ofta... Inte helt säker på hurvida det kan vara skadligt med otillräklig bakteria flora... (i det här avseendet)

B!
#3 - 29 juni 2005 21:09
nu kommer det kanske inte bli med UV-C, det beror på om det går.
vad är lämpligt som filtermaterial?
och vad ska jag ha det i?
anslutningar?
#4 - 29 juni 2005 22:28
filtermaterial tja blå filtermatta går ju fint.

singel skulle nog funka bra.
singel är sånt man har på gater å vägar på vintern när det är halt.
skulle bli mycket yta för bakterier och sätta sej på samt ändå bra genomströmmning för vatten och är billigt.

i slutet kan man göra nånting med filtervadd för att få finfiltrering på det hela som samtidigt är lätt att byta/göra rent.

rekommenderar inte att silikona lampan sockel och dylikt om inte lampan drivs av svagström.
skulle lampan spricka till exempel blir ju allt vatten och allt metalliskt vattnet vidrör strömförande.

Annons