Hej! Då inte trådskaparen AnnikaW har svarat på mina frågor om hennes mycket fina damm, så tar jag och startar upp denna tråden igen! (Då Jag inte vet hur man startar en egen tråd) Min tanke nu till våren är att bygga något liknande. Själva dammen ska vara 3.5m*2m med ett medeldjup på ca, 1.20m (Max djup ska bli ca 1.50m) Tanken är då att gräva ca 1m ner i marken och ha 0.5m ovanför marken med reglar, precis så som AnnikaW har byggt sin damm. Min fråga till detta då. Håller verkligen reglarna för detta väldiga tryck som skapas av allt vatten? För jag är lite skeptisk till reglarnas styrka. Tackar AnnikaW för denna underbara damm som har inspirerat mig mycket. Tack på förhand! Mvh PondLover
Jag försökte hitta dina tidigare fråga men kanske gör fredagsvinet att jag ser otydligt...
Om du använder 2"x 6" reglar, 3 st ramar jämnt fördelade (rent optimal hållfasthetsmäsigt ska mellersta ramen ligga 40 cm från botten om det inte finns mottryck av jorden) fyller mot jord hela vägen till markplan så kommer det hålla. Kritiskt är skarvarna, spikplåt på båda sidorna eller ännu bättre överlappade skarvar med 4 st vagnsbultar igenom. Jag har för många år sedan gjort en 3,5m ovanjordspool med samma teknik, och den fick utstå mycket under många år, mer än en damm får tåla... Glöm inte att använda tryckimpregnerat virke.
Den utbredda lasten på längsta regeln blir ca 933kg om mellan regeln är 40 cm från botten.