Jag får grymma utfällningar i min NutriSl efter ett par dagar. Blandar batterivatten med citronsyra först men får ändå utfällningar. Någon annan som har det problemet eller vet vad det kan bero på?
Kanske lättare att torr dosera?
peterhaack skrev:Av ngn anledning blir det olika från olika vatten detta kan bli mer hos vissa och utebli hos andra, detta kan bero på alger i vårt vattenledningsystem
Oscar Cederqvist skrev:Okej, intresant.
Vad är Micro+?
Hur mycket kostar frakten på en 500ml flaska, borde höja priset en aning eller?
peterhaack skrev:kanske lite methylenblått i kanske hade ju gett skit fin färg haha...
Jag undrar om det finns ngn här inne som använde HCl i sin nutriSi för att sänka pHt och dessa oxå fått utfällningar...
Om ingen testat skall jag göra ett test på jobbet imorgon
hmm vad tror du deffen?
Lösning 1. Kranvatten NutriSi i rumstemp
Lösning 1b. Kranvatten NutriSi i kyl
Lösning 2. Kranvatten citronsyra NutriSi i rumstemp
Lösning 2b. Kranvatten citronsyra NutriSi i kyl
Lösning 3. Kranvatten HCl NutriSi i rumstemp
Lösning 3b. Kranvatten HCl NutriSi i kyl
Lösning 4. Destvatten NutriSi i rumstemp
Lösning 4b. Destvatten NutriSi i kyl
Lösning 5. Destvatten citronsyra NutriSi i rumstemp
Lösning 5b. Destvatten citronsyra NutriSi i kyl
Lösning 6. Destvatten HCl NutriSi i rumstemp
Lösning 6b. Destvatten HCl NutriSi i kyl
Har jag missat ngt
bear skrev:Lösning 5. Destvatten citronsyra NutriSi i rumstemp
ger utfällningar hos mig.......kylförvaring kanske fördröjer utfällningar........låg förbrukning här högst 20 ml i veckan 0,5 l blandningen blir väldigt "gammal" ....
peterhaack skrev:Oki lång tid... skall hålla koll på mina provlösningar och kolla av när det börjar bildas utfällning
defdac skrev:Jag kollade på det i mikroskop och kunde bara konstatera att det var långa trådar. Färglösa alger eller bakterier. Förmodligen bakterier som käkar kelat:
http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.9510/msg00236.html
jackson skrev:Prova en ref.flaska med kokt destilerat vatten i välkokt flaska som är försluten och inte öppnas under provtiden. Annars vet jag inte vad jag skall hitta på så att du får jobba lite mer med provet :)
Jätteintressant test.
MattiasL skrev:Kul med fanatiker som lägger ner tid på att se i vilka flaskor det blir mest utfällning och lägger bilderna på nätet! Min hustru skulle ringa psyket om jag gjorde så:
Keep up the good work!
:)