Ny annonsavdelning - testare

admin
Christian Alfredsson
#1 - 6 januari 2010 09:50
Som vanligt vill jag gärna att ni är med och testar nya avdelningar. Tänkte denna gång fixa iordning annonsavdelningen. Den är för svår idag så jag gör all kod själv.

Er första uppgift är att lägga in några fejkannonser så jag kan fortsätta med att skapa listningar efter län och avdelning

http://www.zoopet.com/annons/index.php
admin
Christian Alfredsson
#2 - 6 januari 2010 09:51
Det enda som ska funka bra är att lägga in nya annonser
#3 - 6 januari 2010 10:10
Nu vill den att man ska bli goldmedlem för att lägga in annons trots att jag är inloggad :( ??
admin
Christian Alfredsson
#4 - 6 januari 2010 10:16
Den kommer kräva dubbla medlemsavgifter av vissa ;-)

Det är nog för jag missat www framför zoopet.com på länken ovan. Fixar det.
Bilagor:
#5 - 6 januari 2010 10:39
Kan lägga in annons med bild, men när jag klickar på den blir resultatet:
Not Found

The requested URL /annons/annons.php was not found on this server.
#6 - 6 januari 2010 10:41
Det fungerar att lägga in annons, jag la kalle kula.
admin
Christian Alfredsson
#7 - 6 januari 2010 10:41
Stämmer bra. Den filen ska jag göra. Alla "visnings"-vyer är kvar. Ska göra dem när det kommit in lite annonser.

Funderar på om det är bättre att göra ett fönster som öppnas när man klickar på annonsen. Ska fundera lite under dagen.
#8 - 6 januari 2010 10:50
SQL kommandot är väl bara synbart för felsökning antar jag? :)

Jag provade att lägga upp ett yatzyblock, men bilden kom inte med.
admin
Christian Alfredsson
#9 - 6 januari 2010 10:58
Japp så är det.

Kom inte bilden med. Var den stor?
admin
Christian Alfredsson
#10 - 6 januari 2010 10:59
Testa yatzyblocket igen.
#11 - 6 januari 2010 11:44
Det var en gif, det kanske måste vara jpeg?
#12 - 6 januari 2010 12:08
Bilden kom inte med i annonsen jag la in, fick följande text när jag postade den:
"
INSERT INTO ca_annonser (NR, MEMBER_ID, RUBRIK, BILD1, ANNONSBILDTEXT1, LAN, ORT, PRIS, ANNONSTYP, BESKRIVNING) VALUES ('' , '46120' , 'Glad snöboll säljes' , '' , 'Snöboll' , 'Västra Götalands län' , 'Borås' , '313' , 'Övrigt' , '\r\n
En glad snöboll utan speciellt mycket åsikter säljes till glad zoopetare!
\r\n
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Maecenas orci nisi, placerat mattis tempus vel, vulputate a orci. Nulla facilisi. Nam quis fringilla turpis. Duis lobortis vulputate tincidunt. Nam luctus, nisl nec porta pulvinar, neque erat tincidunt enim, ut aliquam metus nibh quis neque. Donec rhoncus egestas metus nec mollis. Nulla sed lorem id velit lacinia commodo. Donec euismod velit non purus iaculis convallis. Nullam tempor ligula eu nisl bibendum condimentum. Vivamus interdum ante at magna tincidunt aliquet lacinia ante ullamcorper. Nulla eget augue mi, nec pellentesque tortor.
')

Annonsen är sparad
[COLOR=#810081]Tillbaka till första sidan. Din annons ligger bland de senast inlagda.[/COLOR]
"

Följande bild skulle in i annonsen:
JPEG, 640x480, 48,8kB
[ATTACH]26291[/ATTACH]
admin
Christian Alfredsson
#13 - 6 januari 2010 16:45
Det måste vara jpg.
admin
Christian Alfredsson
#14 - 6 januari 2010 16:46
Ska jobba vidare lite med avdelningen ikväll.
admin
Christian Alfredsson
#15 - 6 januari 2010 17:57
Nu börjar det arta sig.

Man kan klicka på en annons, radera sin egen

Ska fixa så att länkar funkar efter kvällsmaten + att man ska kunna ändra sin annons.
admin
Christian Alfredsson
#16 - 6 januari 2010 21:16
Då var allt förutom möjligheten att ändra sin annons klara. Tjoho...
admin
Christian Alfredsson
#17 - 6 januari 2010 22:00
Då var hela avdelningen klar. Hårdtesta så byter vi ut den andra.
#18 - 7 januari 2010 02:18
PS.
Länken i första inlägget tar mig fortfarande till
http://zoopet.com/annons/index.php
och inte till
http://www.zoopet.com/annons/index.php

Test att att lägga till, ändra och ta bort annons, nöjd med allt förutom tre saker:

Du bör lämpligtvis skriva med de kriterier som bilden behöver uppfylla för att få komma med i annonsen samt att man bör bli nekad att lägga in en bild som inte fungerar istället för ett SQL meddelande.

När man raderar någonting iprincip vad det än är, skall man alltid få en fråga för att bekräfta att man verkligen vill radera det, borde ligga en sådan fråga även här :)

När annonsen väl är raderad ("Din annons är raderad") vill jag få en länk tillbaka till annonssidan eller i alla fall en länk till någonting.
admin
Christian Alfredsson
#19 - 7 januari 2010 08:43
Bra kommentarer. Fixar dem alla utom extra fråga vid radering (som jag inte håller med om).
admin
Christian Alfredsson
#20 - 7 januari 2010 09:20
Fixat.

Ni andra kan väl testa under dagen (http://www.zoopet.com/annons) så lägger vi över systemet till det nya imorgon.
#21 - 7 januari 2010 10:36
Nu har jag lagt in annons och ändrat den med, det funkade fint. Hoppas nu att jag får ynglen sålda....
admin
Christian Alfredsson
#22 - 7 januari 2010 10:56
Jag kommer rensa alla annonser imorgon innan den går live.
#23 - 7 januari 2010 15:58
Provade jag med allt verkar funka bra. Toppen jobb christian.
admin
Christian Alfredsson
#24 - 8 januari 2010 10:23
Ikväll smäller det! Då byter jag.
#25 - 8 januari 2010 11:53
Hoppas det går vägen :)
Jag avskyr att smälla upp nya grejer på forum, allt som kan gå åt helvete går alltid åt helvete när det gäller just forum och man ska lägga till/ta bort funktioner.
admin
Christian Alfredsson
#26 - 8 januari 2010 11:59
Men denna är bara kopplad till användardatabasen i forumet. Jag har gjort den själv så tekniken är inte speciellt cool eller ny.

Jag försöker att aldrig köra med saker som är integrerade med forum. Bryggade är bättre.
#27 - 8 januari 2010 12:05
admin skrev:
Men denna är bara kopplad till användardatabasen i forumet. Jag har gjort den själv så tekniken är inte speciellt cool eller ny.

Jag försöker att aldrig köra med saker som är integrerade med forum. Bryggade är bättre.

gammalt beprövat är ofta bäst i längden
och jag håller helt med, en helt annan säkerhet mot fel i kod eller whatever när man kör bryggat. :)

Ska bara få fram nått som är värt att sälja sen kommer jag troligen använda den flitigt.
#28 - 8 januari 2010 12:45
Nu saknas bara en liten ruta någonstans på varenda forumsida där man blir upplyst om de senaste annonserna så det blir lite tryck på annonsavdelningen för att få den mer attraktiv ;) :D
admin
Christian Alfredsson
#29 - 8 januari 2010 18:34
Jag ska fundera ut något där också, men pricipen för Zoopets ombyggnad har varit enkelhet och försöka skala bort allt som inte behövs.
#30 - 8 januari 2010 19:31
Jag antar att annonsavdelningen inte direkt är den mest välbesökta avdelningen just nu, att väcka uppmärksamhet på något sätt på nya annonser skulle verkligen ge annonsavdelningen ett lyft!

Dock håller jag med om att det är skönt att hålla det ganska rent men nyuppdaterade blogginlägg och annonser hade jag gärna haft en ruta till :)
admin
Christian Alfredsson
#31 - 8 januari 2010 19:41
Tack alla testare! Nu rullar vi.

Annons