Ny bakgrund?

#1 - 6 augusti 2012 19:32
Hej, har köpt en bakgrund som förhoppningsvis kommer imorgon. Ska bygga ett filter bakom den också.
Är det nått jag ska tänka på när den monteras?
Eller är det som bara att smaska på med silikonet?
#2 - 6 augusti 2012 19:40
tvätta bakrutan väl låt torka och sedan "smaska på";)
#3 - 6 augusti 2012 19:55
Har köpt en AquaTerra Rain Forest http://www.aquaterra-intl.com/gallery.html
så bakrutan behöver nog inte rengöras bara kanterna runt om och botten. Ska jag tvätta med ren aceton eller räcker det med att skrubba den ordentligt?
#4 - 6 augusti 2012 20:36
Har aldrig använt silikon förut men visst går det att ta fingret och jämna till den om man vill och har såpa vatten?
#5 - 6 augusti 2012 20:53
japp, liite såpa och vatten. så är de bara å dra ut silikonet.
#6 - 6 augusti 2012 20:59
Är det så såpa eller funkar vanligt diskmedel också. Och vad ska jag rengöra med, Har läst att kemiskt ren aceton ska funka. Men funkar även kemiskt ren bensin?
#7 - 6 augusti 2012 22:43
Köpa en liten flaska aceton på Ica. Skall vara utan olja. Viktigt.
Rengör först glaset med lite tvål/diskmedel/såpa och vatten. Skölj rent ordentligt.
Ta aceton på en svamp o rengör de ytor du ska ha silikon på. Detta för att få bort fett från tex fingeravtryck etc.

Sen silikonar du.
Ta lite tvål eller diskmedel på ett finger och dra längs med fogen för att få en snygg och jämn fog.
Youtuba "hur man silikonar ett akvarium" så ser du hur jag gjorde när jag gjorde om mina fogar i ett kar. Samma princip.
#8 - 7 augusti 2012 06:21
Ok, ja det var så jag hade läst mig till att göra :)
Jaja, blir lite småjobbigt att tejpa den men får försöka lite granna då [:o]
Vår dumma ica hade ingen ren aceton igår utan bara den med olja så får testa nån annan butik då :)
#9 - 16 augusti 2012 21:22
Sådär efter lite fördröjningar är äntligen bakgrunden monterad i akvariet :D

Var ju för övrigt skitlätt att silikona in en bakgrund ju. Är ju nästan så jag känner att limma ett akvarium inte skulle vara så svårt heller :P

Ville också bara tacka så mycket för att hjälp man får på denna sida och vad mycket kul man får läsa också :D
#10 - 17 augusti 2012 03:25
Ny bakgrund?

Hur länge tänkte du låta den få härda/torka?
#11 - 17 augusti 2012 05:20
Står 2-3 dygn på tuben. Så iallafall till på söndag hade jag tänkt.
Blev ju relativt tjocka fogar mellan där då tänker försöka att inte ha för bråttom :P
#12 - 17 augusti 2012 06:03
david87 skrev:
Sådär efter lite fördröjningar är äntligen bakgrunden monterad i akvariet :D

Var ju för övrigt skitlätt att silikona in en bakgrund ju. Är ju nästan så jag känner att limma ett akvarium inte skulle vara så svårt heller :P

Ville också bara tacka så mycket för att hjälp man får på denna sida och vad mycket kul man får läsa också :D

najs :) la du en fog längs kanterna med? tänkte på att små fiskar är jäkligt duktiga på att ta sig in bakom annars
#13 - 17 augusti 2012 16:12
Jodå, la först en sträng i botten på karet, ställde dit den och drog en sträng till i underkant så det blev lite snyggare(trots att det inte kommer att synas) Sen blev det silikon längst hela sidorna upp till ramen. Ända sättet in på baksidan är nu rastren och utblåset. Eller att de hoppar över kanten och prickar in i springan på nån millimeter mellan bakgrunden och täckglasen :P

Ville ha det relativt tätt då jag ska köra filter bakom och så läste jag att fiskar just var duktiga på att komma in bakom bakgrunden..
#14 - 17 augusti 2012 16:14
Var ju läcker känsla när jag tvättade bort lite silikon från handen med acetonet efter åt. Det dunstade ju så fort att det blev kallt :P

Kom ju på sen att det var lite onödigt att använda acetonet till det då det bara är att dra lös silikonet från huden då det torkat ordentligt :)
#15 - 17 augusti 2012 16:51
Bara du inte la en för tjock sträng där, lite jobbigt om det ska torka i 3 dygn först:D:p....
#16 - 19 augusti 2012 13:47
Haha ansjo :)

Nu är karet vattenfyllt och inrett.
Vad tycker ni, förslag på förbättringar?
http://imageshack.us/g/269/img3400hsy.jpg/

Har nu i 4 svärdbärar ynglingar som inkörsfiskar, räcker det eller ska jag sätta i någon till fisk?
#17 - 19 augusti 2012 14:44
Där kan du gott öka på med invånare:)!
#18 - 19 augusti 2012 14:58
Sv: Ny bakgrund?

Ok, jag tog ju en hel del vatten från gamla karet så lite försprång får det ju. Får bli en tur ner till butiken imorgon då :)
Hur många till är rekommenderat till ett nystartat då?

// David
#19 - 19 augusti 2012 15:05
Det beror lite på vad det är för fisk, men motsvarande 15 tetror är inga problem:).
#20 - 19 augusti 2012 19:47
Ok, då får jag se vad som finns inne imorgon :)

Annons