NY bakgrund

#1 - 22 december 2006 17:34
hej tittade på www.pwss.se och såg denna bakgrund http://www.pwss.se/product.php?productid=316&cat=670&page=1
nån som erfarenhet av denna måste den målas eller kan man använda den som den är. annars har jag en ide tror ni detta funkar att använda silikon och fästa sand på den så det ser bra ut
#2 - 22 december 2006 17:43
Jag har den i mitt kar som den är och bara nerstucken i gruset i botten och sedan borrade jag hål i dom övre hörnen och satte sugproppar som håller fast den. I mitten hålls den på plats av mittstaget. Med lite alger på den så ser den hyfsat "naturlig" ut..
#3 - 22 december 2006 18:11
låter hemskt lovade tror jag då köper 2st från pwss ska ha till mitt 375l och mitt 240l. blir sugen då den är billig och det låter lovande till mitt 375L malawi sen är ju BTNs så hemskt dyra 3000 kostar det till min 375l
#4 - 23 december 2006 00:16
Jag har den i ett av mina kar.. jag har stuckit ner den i sanden, men jag råder dig till att sätta fast den riktigt... För på nå vänster har några av mina älsklingar kommit bakom...Men dom har juh överleft.. Men kan juh vara bra!! Annars älskar mina slammsugare bakgrunden, för att dom smälter in bra i bakgrunden.. Så satsa på den!!
#5 - 23 februari 2007 00:46
har nu satt i nya bakgrunde snyggt som tusan lite plastig men det ser bättre ut nu när algerna tar bakgrunden tänkte limma lite sand på den på vissa ställen för att få sen lite varierande sen ska jag fästa nån java ormbunke på den med
#6 - 28 februari 2007 19:49
Har de här bakgrunderna samma tendens som frigolitbakgrunder att flyta eller är de här lättare på det sättet? Vill skaffa en bakgrund till mitt akvarie men är för lat för att hålla på och tömma hela akvariet och ha det tomt i flera dagar bara för att fästa en bakgrund. Sugproppar lät iofs som en smart idé och det skulle kanske funka med en sugpropp i varje hörn, men det beror som sagt på hur lätt de här har för att flyta upp till ytan om man inte använder silikon.

Helena o Mattias, hur fäste ni eran bakgrund, på samma sätt som M.W eller?
#7 - 28 februari 2007 20:38
kan man hitta fler foton på den här bakgrunden någonstans. Är ju tokbillig.
#8 - 5 mars 2007 19:52
ingen flyt tendens alls :) bara nerstoppad i sanden förvänta er bara att då man stoppat i den de första veckorna så är den väldigt plastig men tar algerna vid så ser den naturlig ut ingen skilnad alls så jag måste säga KÖÖÖP DEN
#9 - 5 mars 2007 19:54
Långås skrev:
kan man hitta fler foton på den här bakgrunden någonstans. Är ju tokbillig.

om du söker här på forumet så vet jag att en har bakgrunden sök på bakgrundsnamnet eller typ vet att jag hittade en på zoonen som hadde den med :)
#10 - 5 mars 2007 20:25
http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=968172&gid=1064120

här är lite bilder på min 375:a med den bakgrunden och kan säga att det är endel alger på den nu som gör den bara snyggare
#11 - 6 mars 2007 00:24
palleh skrev:
http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=968172&gid=1064120

här är lite bilder på min 375:a med den bakgrunden och kan säga att det är endel alger på den nu som gör den bara snyggare

måste ge dig beröm du har fått till inredningen bra i karen :)
#12 - 6 mars 2007 09:20
Det blev ju supersnyggt!
Men tänkte lite, kan man inte spraya bakgrunden med supermatt lack för att få bort blankheten direkt?
#13 - 6 mars 2007 10:11
Blir till att köpa en sån här, men mitt akvarie är ju bara 60 x 30 så den sista frågan innan köp får med andra ord bli hur pass lätt det är att såga eller på annat sätt bearbeta materialet om man vill minska storleken?
#14 - 6 mars 2007 13:25
FredrikH skrev:
Det blev ju supersnyggt!

Men tänkte lite, kan man inte spraya bakgrunden med supermatt lack för att få bort blankheten direkt?

Redan från början ser den väldigt naturtrogen ut. Plastig ser den bara ut tills man fått i vatten i baljan, sen ser det ut som en skuggig undervattensvägg i en stenkols yt-täckt. Jag är grymt nöjd med min. Den blir inte sämre av algerna, men de är absolut inget måste.
B!
#15 - 6 mars 2007 16:44
ChristianM skrev:
Blir till att köpa en sån här, men mitt akvarie är ju bara 60 x 30 så den sista frågan innan köp får med andra ord bli hur pass lätt det är att såga eller på annat sätt bearbeta materialet om man vill minska storleken?

det är vara svart plexy glas jag skar i den med kniv för mitt mittstag inga svårigheter alls annars så en fogsvans gör jobbet fint. jag behövde inte kapa min alls den va som gjord för mitt kar :) jag måste en engång säga KÖÖÖÖP den skit snyggt
#16 - 6 mars 2007 16:46
FredrikH skrev:
Det blev ju supersnyggt!

det går att spraya bakgrunden men mycket onödigt då alger alltid tar vid jag funderade tidigare på att smeta in bakgrunden med silicone och sätta sand på men nu när algerna tagit så tycker jag det är onödigt så kör som den kommer och se sen om du vill ändra nått
#17 - 6 mars 2007 16:49
jag såg att de hadde en som va färgad med.
#18 - 8 mars 2007 17:34
Bakgrunden lär väl säkert intressera fler i framtiden så bara för sakens skull kan det vara värt att informera om att akvariebutiken.se har bakgrunden i måtten 30x50 och 30x60 också. Plus att bakgrunden, oavsett mått, är avsevärt billigare än på pwss.se.

http://www.akvariumbutiken.se/dekorationer_14/akvariebakgrunder_1410/bakgrund_ps-150_150x50_cm_fraan_aquael_738.html

Har ingen aning om vilken butik som är att föredra men eftersom akvariebutiken.se har lokaler i Sthlm så blir det antagligen smidigast (och billigast) att köpa av dem för min del iaf.
#19 - 15 mars 2007 15:12
måste bara säga att nu när algerna tagit riktigfart på bakgrunden så är jag enu mer nöjd :) ser ut som en bergs klippa i havet
#20 - 15 mars 2007 15:16
värt att tillägga är att bakgrunden är en slimline.
#21 - 15 mars 2007 15:19
har en sådan i ett av mina kar, funkar prima:D
#22 - 15 mars 2007 20:41
Ska passa på att påpeka att butiken i Stockholm som jag satte mitt hopp till inte behagade svara på mitt mail så det fick bli PWSS ändå och de stannar ett par hundra meter från mitt hus under sin leveransrunda nästa helg så det blev ju bra till slut ändå :)
#23 - 16 mars 2007 17:36
De som köper bakgrunden säg gärna hur det blitt efter ni fått i det. Sugen på att höra om flera blivit lika nöjda som jag.
#24 - 16 mars 2007 17:39
vill gärna se fler med bilder med på sina kar med den bakgrunden .
#25 - 17 mars 2007 17:22
De som köper bakgrunden säg gärna hur det blitt efter ni fått i det. Sugen på att höra om flera blivit lika nöjda som jag.

Får min bakgrund nästa söndag men jag ska ge omdöme så fort bakgrunden satts i och jag fått smälta intrycken :)
#26 - 17 mars 2007 20:36
Fick en bit Frontstone av bekanta som vi testar som bakgrund.
http://www.frontstone.se/start.asp

Resultatet utan att måla, bara lackat: http://farm1.static.flickr.com/185/423840832_14082e854d.jpg
#27 - 17 mars 2007 21:39
arska skrev:
Fick en bit Frontstone av bekanta som vi testar som bakgrund.

http://www.frontstone.se/start.asp

Resultatet utan att måla, bara lackat: http://farm1.static.flickr.com/185/423840832_14082e854d.jpg

läckert sugen på lite skilnader
vitt va snyggt
#28 - 18 mars 2007 20:37
Jag har bakgrunden också, supernöjd. Köpte min på arken. Gav 250:-..funkar dödsskönt ihop med diabas och biltemas blästersand till mina malawis. Har ingen dig.kamera här nu,men ska slänga upp lite bilder framöver...
#29 - 18 mars 2007 21:10
benster skrev:
Jag har bakgrunden också, supernöjd. Köpte min på arken. Gav 250:-..funkar dödsskönt ihop med diabas och biltemas blästersand till mina malawis. Har ingen dig.kamera här nu,men ska slänga upp lite bilder framöver...

oki bra ta och lägg upp bilderna då du har dem. posta här sen så man får se lite :)
#30 - 20 mars 2007 12:27
Jag har också denna bakgrund. Köpte den ganska omgående efter ett tips i en annan tråd. Mycket nöjd. Ser betydligt bättre ut i vattnet!

Bild finns att se via länken i min signatur.
#31 - 24 juni 2007 21:47
Någon nämnde tidigare att det var en slimline. Hur har ni gjort? Har ni pumpar/filter bakom, eller? Jag skulle vilja skaffa en, men då vilj jag silikonera fast den en bit framför bakrutan och ha pumpar där bakom så att de inte syns. Jag måste ju, i sådana fall, sätta i rester i bakgrunden. Funkar det? Den finns i måtten 120*50 och mitt akvarium är 110*45. Går det att skära till?

Tack på förhand!
(kul att ta upp en gammal tråd igen)!:p
#32 - 25 juni 2007 15:08
Är det ingen som kan svara på mina frågor???
#33 - 25 juni 2007 15:30
Jag har BTN Slimline http://www.backtonature.se/sweden/slimline.html i karet på jobbet och den är riktigt snygg. Insuget och utblåset, doppvärmare samt ett Eheim kraftpaket har jag satt bakom en extra bit Slimline som jag kapat och silikonat fast i sidorutan. Låter kanske inte så kul, men det syns knappt med lite växter framför.
Du slipper igensatta raster och att böka med trånga utrymmen då det är helt fritt framför slimlinebiten.
Det måttet som finns på slimline är 50x45 eller 50x55 samt även smalare delar i olika mått.
#34 - 25 juni 2007 15:56
Tack Ansjo!
Jag har tittat mycket på dessa BTN, men jag tycket att de är för dyra. Därför har jag nu börjat tänka på att köpa en av dessa svarta (som nämns i tråden) från: http://www.akvariumbutiken.se/dekorationer_14/akvariebakgrunder_1410/bakgrund_ps-120_120x50_cm_fraan_aquael_737.html för bara 202:-. Jag tror inte att det går att köpa en sådan liten bit att göma pumpen bakom, så jag skiter nog i att gömma doppisen och pumpen.
Folk nämnde att bakgrunden var gjord av plexi. Hur gör jag då på bästa sätt för att få den att passa mina mått (110*45)? Jag kan inte skära i den, men kan jag lämna in den till galsmästaren e.l. Det blir nog inte så bra om jag ska börja såga i den eller någonting åt det hållet.:p
#35 - 25 juni 2007 16:46
matte159 skrev:
Tack Ansjo!

Jag har tittat mycket på dessa BTN, men jag tycket att de är för dyra. Därför har jag nu börjat tänka på att köpa en av dessa svarta (som nämns i tråden) från: http://www.akvariumbutiken.se/dekorationer_14/akvariebakgrunder_1410/bakgrund_ps-120_120x50_cm_fraan_aquael_737.html för bara 202:-. Jag tror inte att det går att köpa en sådan liten bit att göma pumpen bakom, så jag skiter nog i att gömma doppisen och pumpen.

Folk nämnde att bakgrunden var gjord av plexi. Hur gör jag då på bästa sätt för att få den att passa mina mått (110*45)? Jag kan inte skära i den, men kan jag lämna in den till galsmästaren e.l. Det blir nog inte så bra om jag ska börja såga i den eller någonting åt det hållet.:p

hallå sorry för ett sent svar men tråden va ganska gammal nu så man kollar inte den mycket. jo bakgrunden kan man använda som filter bakom osv men den går inte att ha utan stadga du måste tex setta en friggo skiva som stöd på baksidan som stöd. du kan såga plexi bakgrunden lättast med en fogsvans inga problem det är mjuk plexi så det spricker ej osv
#36 - 25 juni 2007 18:47
När du pratar om stadga och att man måste ha frigolit bakom, räcker det inte bara med att silikonera fast den i glaset en bit framför bakrutan. Hur som helst så tror jag att jag kör den som en vanlig slimline.

Helen_o_Mattias, blev ni nöjda med bakgrunden? Kan ni rekomendera den? Tror ni att den passar bra till ett Tanganyika-kar???

Många frågor på en och samma gång:p
#37 - 25 juni 2007 18:49
Blev också sugen på en sådan bakgrund nu.
200kr är ju billigt... men jag skulle nog då vela ha doppvärmare plus utsprut och insugen bakom bakgrunden men det ska nog inte va några problem.

Undra om man kan måla den i en annan färg om man just nu inte vill ha i kolsvart?
#38 - 25 juni 2007 19:38
går det att borra i bakgrunden? I sådana fall så skulle det ju inte vara några som helst problem att fixa in pumpen bakom.
#39 - 25 juni 2007 21:20
matte159 skrev:
går det att borra i bakgrunden? I sådana fall så skulle det ju inte vara några som helst problem att fixa in pumpen bakom.

ja det går att borra i den själv tog jag och gjorde hål med en kniv som jag snurrade på gick bra utan skador det är en typ av plexi glas som är svart och mjuk och man kan böja bakgrunden väldigt mycket den går inte av eller så om man spänner på den men vill man tex ha öppet utryme bakom den eller så så bör man stadga upp den på baksidan då den kommer att gunga in och ut på mitten då den inte ligger mot det bakre glaset

Annons