Ny Design - Kommentarer?

#1 - 16 maj 2005 16:14
Har under stor vånda slängt ut en massa av mina växtarter:

Cabomba,
Limnophila sessiflora,
Eustralis Stellata,
Microsorum Pteropus Windelöv,
Ludwigia spec. "Cuba",
Hemianthus micranthoides,
Hygrophila polysperma
Rotala rotundifolia

Kvar i fokus blir:

Echinodorus Bleheri
Anubias barteri "coffeefolia"
Anubias barteri var nana
Cabomba Furcata
Aponogeton crispus
Echinodorus Red flame
(plus några andra undanskymda arter)

Bild: http://www.pny.se/img_2968b.jpg

Kommentarer?
#2 - 16 maj 2005 16:50
Skönt val att slänga ut i princip alla "ovanliga", "speciella" och "svåra" för att behålla de "lätta" och "vanliga". Jag gör samma färd själv just nu.

Angående designen så är den avsevärt mycket snyggare än den gamla växtväggen jag sett på något av dina foton. Det blir säkert mycket bra med tiden.
MVH
Magnus
#3 - 16 maj 2005 16:55
Åååh, underbart! Tycker dock att det ser lite tomt ut i vänstra hörnet?
#4 - 16 maj 2005 17:15
Det är precis den öppna ytan till vänster som gör att jag tycker att det är snyggt. Ett bra sätt att hålla öppet till vänster om solitären för att inte få ett symetriskt intryck.
MVH
magnus
#5 - 16 maj 2005 17:25
Kanske det men jag tycker det borde vara något som döljer slangen.
#6 - 16 maj 2005 17:48
Aha, där har du faktiskt rätt. Röret går ju att flytta till andra sidan där den är dold. Men och andra sidan finns det fotoshop.
MVH
Magnus
#7 - 16 maj 2005 17:49
Jag tycker också det blev bättre!
Dessvärre har jag väldans svårt att generellt bestämma mig för om det är snyggare med ett riktigt lummigt och grönskande växtkar eller ett mer öppet stilrent alternativ. Just nu är jag inne i en period där jag tycker det mer öppna landskapet är mer tilltalande och har därför också ändrat layout. Att få till det där väldesignade "amano-karet" med triangellayout, extrem djupkänla gyllene snitt etc. etc. har man nog inte läggning för är jag rädd [:-48].

Din nya layout har stor potential. Möjligen att det fortfarande känns liiite murrigt på vissa ställen för min smak samt att det är lite väl klassiskt "högt baktill - lågt framtill".
#8 - 16 maj 2005 18:03
[:-5] Men Petnym! Vad har du gjort med ditt landskap?

Haha nerå! Det är jättesnygt nu också. Det är nog bara jag som älskar ihopburrade skogslandskap i växtkaret :P Gillar inte riktigt de öppna i vänster hörn där jag heller. Kanske ha lite höga växter i bakgrunden där som "täcker" tomheten lite?
#9 - 16 maj 2005 18:55
Znyggt - men stöttar Galadiens åsikt också ;)
#10 - 16 maj 2005 19:09
Tycker det blev skitsnyggt petnym !!

Jag bestämde mig för att köra bara Cuba och nålgräs...

Sen slutade Cuban att växa och dog...

Så nu ser det ut som taskigt skött semiruff :(

Men jag kommer igen :)
#11 - 16 maj 2005 19:11
Jag tycker det är döläckert!!! Uppskattar tomheten i hörnet jag. Det där med symmetri är inte min grej. Vet inte om jag ens skall ha en åsikt eftersom jag för det mesta helt planlöst (i jämförelse med petnym) bara trycker ner och trycker fast plantorna!
#12 - 16 maj 2005 19:31
Kul att så många tyckt till!

Jag har länge haft tankar på att rensa bort några arter och köra med en enklare mer "Amanlik" design. Anledningen till att det nu blev som det blev (med en massa långsamväxande anubias) var mest att jag konstaterade att jag har ett enormt bestånd av anubias, och det skulle återigen ta mig flera år att odla fram igen (eller en förmögenhet i inköp), medans de andra mer snabbväxande arterna snabbt är återetablerade om man ångrar sig (såvida man får tag i dom igen). Nu har jag chansen att göra något med dem, och känner att jag måste ta den!

Att de växter jag slängde skulle vara svårare håller jag inte alls med om. De växer ju alla så snabbt att man lätt odlar fram ett helt nytt bestånd på någon månad. Anubias kräver visserligen ingen direkt beskärning/skötsel men de få blad som kommer måste man vara rädd om eftersom de växer så långsamt.

Det svåraste blir nog att ha tålamod att vänta på att anubiasarna skall växa upp och täcka igen hålrummen mellan dom.

Ps
Ni får ha överseende med bildens alla slangar, dåliga ljussättning och tendens till dimma, den var aldrig avsedd för att bedömmas på det viset.
#13 - 16 maj 2005 23:19
Jag tycker det blev väldigt snyggt, och jag tror det kommer att bli ännu bättre i framtiden då det växt till sig lite.

Jag har problem med att slänga/rensa växter. Några bra knep?
Mina växter känns som livskambrater :)
Helt ärligt så känns det som att växterna man vill bli av med är utrotningshotade och man tvingar sigsjälv att ha kvar dom.
Som grädden på moset---> Farsan förstår dessutom inte varför jag slänger hinkvis med växter varje vecka :P
-----------------------------------------------------------------------
Offtopic: Läste din akvariedagbok och blev förvånad när jag läste detta

"Mitt "Cuba-akvarium" får vänta. Annars vore det skoj att enbart köra med följande växter (alla från Cuba):
Ludwigia inclinata var. verticillata
Proserpinaca palustris
Hemianthus callitrichoides"

Har nämligen funderat på exakt samma idé med samma växter. Lurigt?!
-----------------------------------------------------------------------
Ha det gött!
#14 - 17 maj 2005 00:03
Jag blev helt mållös när jag såg bilden. Komentaren blir;

WOW!!!! Vad snyggt!
#15 - 17 maj 2005 07:51
Mycket snyggt kar och som en del före mig har påpekat så behåll den öppna ytan till vänster, det blir som ett eget litet rum i karet.

Om jag ska påpeka något så tycker jag kanske att den uppsträvande roten som slutar precis i mitten av karet slutar precis så - i mitten. Den delar liksom av karet i två lika stora delar och mitt öga fastnar liksom där i mitten och vet inte var det ska ta vägen. Det är iofs en liten petitess och kommer kanske bli mindre tydlig med tiden...

Som sagt, mycket snyggt Petnym!
#16 - 17 maj 2005 20:47
Har tittat lite till och börjat fundera lite på om det inte skulle bli lite mer Amano och lite mindre hollänskt om du gjorde en fri yta till höger åxå...

Konvext lixom...
#17 - 18 maj 2005 10:29
Snyggt. Inte för att jag kan nåt om "regler" för aquascaping, men jag gillar helt klart din layout framför såna som ser överbevuxna ut.

Det fräckaste är fiskarna, långa neonblåa ålar :) Lång exponeringstid?

/J
#18 - 18 maj 2005 11:14
[QUOTE=Jodahl]Det fräckaste är fiskarna, långa neonblåa ålar :) Lång exponeringstid?[/QUOTE]
Kardinaltetror, exponerade under 2-3 sekunder.
#19 - 19 maj 2005 19:21
[QUOTE=petnym]
Kardinaltetror, exponerade under 2-3 sekunder.[/QUOTE]

Då kanske man får spinna vidare med en fråga om att fota akvarium, jag har aldrig lyckat med det. Gissar att man inte vill använda blixt och att det är därför man får långa exponeringstider. Stämmer det?
#20 - 19 maj 2005 20:08
[QUOTE=Jodahl]Då kanske man får spinna vidare med en fråga om att fota akvarium, jag har aldrig lyckat med det. Gissar att man inte vill använda blixt och att det är därför man får långa exponeringstider. Stämmer det?[/QUOTE]
Om man kan lösa det med blixt utan att den reflekteras i någon av glasrutorna så är ju det allra bäst. (Enklast är det om man har en lös blixt ovanför akvariet). Annars så blir det ju som sagt långa slutartider. Stativ eller liknande är ett måste. Ibland när jag kör med ganska svag belysning så får jag slutartider på upp till 30 sekunder. Då är det viktigt att man även stänger av pumpar och filter så att växterna inte står och svajar av vattencirkulationen. Dessvärre ser akvariet lite öde ut då eftersom fiskarna försvinner helt. Ett sätt att minska slutartiderna något kan vara att ställa upp ISO-talet, men då får man något brusigare bilder istället (hur användbart detta är beror på kamera.). Lycka till med fotograferandet!
#21 - 24 maj 2005 18:03
Mina siamesiska algätare gillar min nya design starkt. De verkar föredra ytor med grus framför bottentäckande växter. Till en följd av detta rör dessa grisar numera ständigt upp en massa smuts från botten.
#22 - 24 maj 2005 18:10
Grymt snyggt var det i alla fall :)

Är inte heller jag en större fläkt av jämn symetri när det gäller naturliga ting. ( Möglet i min kaffekopp behöver ju inte hålla sig på mitten eller så menar jag *flin* :D ) skämt åsido - när det gäller natur vill jag att det skall vara osymmetriskt. Det där var väldigt tilltalande och jag hade som fisk trivts riktigt bra i ditt kar skulle jag tro :)
#23 - 25 maj 2005 20:01
Mycket vackert kar tycker jag...

jag gillar mycket växter, men jag får liksom inte riktigt ihop det, så jag kör på mycket fiskar av 2-3 sorter istället (tetror)

Annons