Ny djurskyddslagstiftning på gång - men var är akvarieorganisationerna?

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 20 januari 2010 13:56
Regeringen har tillsatt en utredning för att göra en översyn av djurskyddslagstiftningens utforming och innehåll.

Detta är ju väldigt positivt eftersom denna lag verkligen skulle behöva korrigeras en hel del för att få kallas för DJURSKYDDSlagstiftning.

Ett stort antal organsiationer och har också anmält sig som remissinstanser hos SJV, men dessvärre är intresset minimalt bland akvarieorganisationerna för att komma med sina synpunkter på en bra akvariehållning skall ske. De enda akvarieorganisationerna på listan vad jag kan se är SARF och NCS - övriga organisationer verkar uppenbarligen helt strunta i att ge sina synpunkter på djurskydd och vilka lagar och regler som skall gälla.
#2 - 20 januari 2010 20:01
Finns det någon mer orginasiation med lite fler medlemar? Man tycker ju att zoorf borde ta tag i det hela lite men det är väll svårt när det är på ideel basis. Hade det varit något med vinst intresse hade det nog varit annat.
#3 - 20 januari 2010 20:06
Var kan man se vem som anmält sig, och kan organisationer fortfarande anmäla sig?
#4 - 20 januari 2010 20:43
Frågan är ju hur detta gått ut info om hur man skall anmäla sig???
Att man inte får kännedom om saker är ju knappast o förknippa med ointresse. Jag läser all info som kommer till mig är dessutom medlem i div föreningar + Zoorf o Ncs sedan skulle jag tro jag har 5 dubbelt medlemskap i Sarf.
Kan inte se någonstans var man skall anmäla sitt intrésse för o vara remissorgan.
Ointresse nja var har debbaten kring detta varit? Har väl heller inte stått ett jota om detta hör heller tidigare. JAg tycker alla har ett ansvar att omdet finns det möjligtheter till att påverka så borde man sprida detta till andra likasinnade intresseorganisationer Frågan är varför Ncs o Sarf inte gjort det.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 20 januari 2010 22:28
lillfrasse skrev:
Finns det någon mer orginasiation med lite fler medlemar? Man tycker ju att zoorf borde ta tag i det hela lite men det är väll svårt när det är på ideel basis. Hade det varit något med vinst intresse hade det nog varit annat.

Zoorf svarar självklart ockås men Zoorf är inte någon hobbyorganisation
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 20 januari 2010 22:29
kan organisationer fortfarande anmäla sig?

Tror jag säkert
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 20 januari 2010 22:31
kaj.p skrev:
Frågan är ju hur detta gått ut info om hur man skall anmäla sig???

Att man inte får kännedom om saker är ju knappast o förknippa med ointresse. Jag läser all info som kommer till mig är dessutom medlem i div föreningar + Zoorf o Ncs sedan skulle jag tro jag har 5 dubbelt medlemskap i Sarf.

Kan inte se någonstans var man skall anmäla sitt intrésse för o vara remissorgan.

Ointresse nja var har debbaten kring detta varit? Har väl heller inte stått ett jota om detta hör heller tidigare. JAg tycker alla har ett ansvar att omdet finns det möjligtheter till att påverka så borde man sprida detta till andra likasinnade intresseorganisationer Frågan är varför Ncs o Sarf inte gjort det.

Jag har tagit upp detta mängder av gånger de senaste 5 åren. Är man intresserad av att påverka utveckling så anmäler man sig som remissinstans hos jordbruksverket
#8 - 20 januari 2010 22:33
Har du en länk där man ser vilka som är remissintnser samt var man kan anmäla sig?
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 20 januari 2010 22:35
Wilhelm skrev:
Har du en länk där man ser vilka som är remissintnser samt var man kan anmäla sig?

Nej, men de enda akvarieorgansiationer som jag såg på listan var de 2 jag nämnde ovan - dvs NCS och SARF.

Man anmäler sig genom att kontakta Jordbruksverket
#10 - 21 januari 2010 06:40
Jag har tagit upp detta mängder av gånger de senaste 5 åren. Är man intresserad av att påverka utveckling så anmäler man sig som remissinstans hos jordbruksverket

aha då är jag med. Trodde det var något nytt som specifikt gällde denna utredningen. Sedan är ju frågan vilka kriterier som finns föratt man skallfå vara remissinstans Men det går ju och ta reda på.
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 21 januari 2010 08:40
kaj.p skrev:
aha då är jag med. Trodde det var något nytt som specifikt gällde denna utredningen. Sedan är ju frågan vilka kriterier som finns föratt man skallfå vara remissinstans Men det går ju och ta reda på.

Jag tror att det ställs minimalt med krav för att man skall bli remissinstans - kollar man på listan så finns organsiationer med som max. kan ha 10-15 medlemmar.

Det är oerhört viktigt att ALLA akvarieorgansiationer har anmält sig och dessutom då också lägger ner lite jobb på att skriva remissvar.

Om så vore fallet så skulle det visa att vi är många som håller på med akvariefisk, att det är viktigt med en bra djurskyddslagstiftning, att vi vill påverka samt att vi bryr oss om djurskydd.
Det budskap som vi nu ger blir ju snarare tvärtom
#12 - 21 januari 2010 08:55
Finns det någon info om detta någonstans? Var finns den där listan?
#13 - 21 januari 2010 09:06
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 21 januari 2010 09:35
Vad jag vet så finns det ingen lista utlagd på nätet. Däremot mailas det ut en lista till alla som är remissinstanser.

Den gången jag representerade en organisation så ringde jag till Jordbruksverket och anmälde oss - skulle tro att det fortfarande fungerar med att ringa

Angående petnyms fråga så kan jag se att med på listan finns t.ex.
[FONT=Times New Roman]Svenska dendrobatidsällskapet [/FONT]
#15 - 21 januari 2010 09:40
Finns skandinaviska killisällskapet med?
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 21 januari 2010 09:42
erikthur skrev:
Finns skandinaviska killisällskapet med?

Nej - som sagt de enda akvarieorganisationerna är SARF och NCS
#17 - 21 januari 2010 09:51
Ojdå, det var för Svenska dendrobatidsällskapets räkning jag intresserade mig, eftersom jag redan "representeras" genom NCS.... *undrar hur vi hamnade där*
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 21 januari 2010 09:56
petnym skrev:
Ojdå, det var för Svenska dendrobatidsällskapets räkning jag intresserade mig, eftersom jag redan "representeras" genom NCS.... *undrar hur vi hamnade där*

Då skall ni ha fått utskicket från SJV. Kolla bara med dom så att de skickar ut infon till rätt person. Det kan ju vara som så att den person som en gång i tiden reggade Svenska dendrobatidsällskapet inte längre är aktiv - men har ingen annan anmält en ny kontaktadress så står den adressen kvar
#19 - 4 mars 2010 10:32
Man behöver inte anmäla sig nånstans för att skriva remiss och i synnerhet inte till Jordbruksverket som inte har nåt med detta att göra, det är en departementsutredning. Vill man skriva remiss så skriver man en remiss och det går förträffligt att göra det även som privatperson. Allt som kommer in blir läst men givetvis så har det större tyngd om det kommer från någon slags organisation. Vill någon ha remissen och adressen som yttrande skall skickas till så kan jag maila det.

Det är ett problem att akvarieföreningarna verkar så rent ut sagt slöa i såna här sammanhang. Ett annat problem som inte är unikt för akvarieföreningarna är att man verkar livrädda för allt slags gränsöverskridande samarbete. Jag håller på med ungefär allt inom djur och överallt ser jag denna totala ovilja att samarbeta med föreningar för andra djurslag. Inom andra områden har vi sett vilka problem vi står inför och min mening är att vi helt enkelt inte har råd att isolera oss, var och en för sig är vi lätta att plocka ner, hela husdjurshobbyn skulle vara svårare att rubba.

Jag brukar jämföra med jägare. De har starka organsiationer, visserligen splittrade på två men dock inte uppsplittrade. Läggs det förslag angående harjakt så kommer inte bara harjägarna och klagar utan hela Jägarförbundet. De är såpass starka att man blir lyssnade på och följaktligen får man igenom det man vill. T ex så finns det så absurda regler som att hållande av rovdjur privat är i stort förbjudet men grävling är undantaget från förbudet eftersom jägarna vill träna hundar på grävlingar.

Och när det gäller husdjur? Tja vem bryr sig om SARF ensamt? Och bryr sig ens SARF, jag tycker det verkar som strategin är strutsmetoden, man hoppas på att allt löser sig ändå även om man inget gör.

Annons