Ny dum fråga: dricker fiskar?

#1 - 12 oktober 2006 16:38
Vet inte varför men börjar tänka på de mest onödiga sakerna sen kan jag inte släppa dem. Denna gången kom jag att tänka på om fiskar dricker? :confused: Har aldrig sett dem kissa iallafall :D :D :D

Nån som vet hur de tar upp och gör sig av med onödig vätska?
#2 - 12 oktober 2006 16:45
Svettas:D ?
#3 - 12 oktober 2006 17:02
Om jag minns rätt kissar sötvattensfiskar ganska bra.
De måste göra sej av med ett överflöd av vatten som de får i sej.
För saltvattensfiskarna är det tvärtom - de måste göra sej av med överflöd av salt - framför allt natriumklorid (= koksalt).
De flesta högre levande varelser försöker hålla ungefär samma interna salthalt nämligen - förmodligen den salthalt som var urhavets...
Som ett tillägg - det är därför som en måttlig koksaltillsats kan minska stressen för en hel del sötvattensarter. :)
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 12 oktober 2006 17:10
Fiskar dricker inte i egentlig mening. Däremot tar de upp vätska genom födan, via gälarna och genom att befinna sig i vatten.

Det skiljer sig också mycket mellan söt- och saltvattensfisk.
Saltvattensfisk har en lägre salthalt i sin kropp än i det omgivande vattnet och måste därför ta upp mängder med vatten för att upprätthålla den osmostiska balansen. De gör sig sedan i gengäld av med saltet.
För sötvattensfiskarna är det tvärtom - och försöker istället göra sig av med vattnet genom urinen för att upprätthålla den osmostiska balansen och "dricker" alltså inte.
#5 - 12 oktober 2006 17:47
Ojdå, vilken koll ni har. Imponerande !
Har en följdfråga (även den av ren nyfikenhet).
Var åker urinen ut? Hakar det på avföringen eller finns det en separat "kanal" för detta (som för oss människor)?
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 12 oktober 2006 17:55
#7 - 12 oktober 2006 18:32
De mesta av avfallsprodukterna utsöndras via hjälarna, ca 80%.
MVH
Magnus
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 12 oktober 2006 19:11
...eller kanske snarare gälarna;)
Det gäller att gärnan hänger med:p
#9 - 12 oktober 2006 19:38
haha boktipset ^^
#10 - 12 oktober 2006 20:17
Den boken måste jag ha! Gälper nog min nattsömn :)
#11 - 12 oktober 2006 20:32
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jag har i alla fall sett kissande Scalar, Rocky (för Er som känner denne)närmare bestämt ;)[/COLOR][/FONT]
#12 - 12 oktober 2006 20:41

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Underbart :) Då har jag skickat efter den, måste bara ha :D[/COLOR][/FONT]

Annons