Ny malawi-grupp eller komplettera

#1 - 25 september 2004 14:21
Jag har för närvarande 13 malawi i karet men funderar på att utöka med en grupp till. Jag har ett 240 liters akvarium med Eheim 2252 som innerfilter. Vattenbyte gör jag 1ggr/vecka.
Kan jag ha en till grupp mbunas och vad passar i så fall till mina fiskar: Lombardoi, Golden och Rödzebra. Har fastnat för Maingano eller Auratus eftersom de har ränderna på andra ledden. Är de för tuffa för mina fiskar? Fler förslag är välkomna.
#2 - 25 september 2004 15:42
Det blir nog så att jag håller mig till 3 sorter i mitt "lilla" 240 liters kar. Annars blir det nog för trångt. Funderar på om jag ska byta ut mina Golden, då de är alldeles för veka i jämförelse med mina andra fiskar. De växer inte alls i samma takt och verkar närmast undernärda. Vilka Mbunas passar bra till Lombardoi och Rödzebra? Gillar Maingano och Auratus, men tror att de kan vara för tuffa för mina fiskar. Några förslag?
#3 - 1 oktober 2004 11:39
Om jag plockar bort mina Golden och köper 1+4 av Melanochromis Johanni. Kommer de att klara av konkurrensen från Lombardoi och Rödzebra?
#4 - 7 oktober 2004 17:49
Vad tror ni om att plocka bort Lombardoi och istället köpa Pseudotropheus socolofi? Passar de ihop och hur många ska man skaffa?
#5 - 9 oktober 2004 19:35
Ingen som har denna kombination (Rödzebra + Socolofi) och som kan yttra sig? Eller har ni något bättre förslag?
#6 - 10 oktober 2004 08:13
Jag tror nog att du skall satsa på tre arter i ditt kar. Har själv ett 250 liters med Malawi i. Är du osäker på hur mycket Malawi du kan ha i ditt kar så är 10 liter vatten/fisk en god tumregel.

Det du förmodligen skall tänka på är hur agressiva fiskarna är. Det är ju inte så kul för en väldigt lugn fisk att behöva samsas om utrymmet med en agressiv samt revirhävdande Mbuna.

Jag ger dig inte något "fisktips" utan ger dig rådet att gå till en välsorterad zoobutik som har kunskaper om malawi. Be dem att visa dig de fiskar som faktiskt funkar ihop och välj därefter.

Lycka till! Elinor
#7 - 10 oktober 2004 11:50
elinor--> Jag kommer att byta ut mina Lombardoi för att de är så aggressiva och inte alls passar med mina andra fiskar. Det kommer fortfarande vara tre arter i akvariet. Jag har frågat i akvarieaffären vad som passar till mitt 240liter och de rekommenderade Socolofi. Men man kan aldrig vara säker på att de har kunskap om just malawi. Mina Lombardoi är ett bra exempel på att zooaffären inte var tillräckligt kunniga. Nu har jag dock lärt mig att man ska fråga här på forumet så att man inte gör om samma misstag.
Min fråga var om Socolofi passar med Rödzebra och Golden och hur många jag ska köpa?
#8 - 10 oktober 2004 11:58
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med huruvida arterna passar i hop eller inte. Men jag kan ge dig en adress till några som enligt mig är experter och som du kan ringa till, om du nu inte råkar bo i närheten av dem.

www.ciklidhobby.com

Deras öppettider:
Onsdag - Fredag 13.00-19.00
Lördag 10.00-15.00
Söndag 11.00-15.00

Telefon: 0303 - 33 22 41

jag har köpt alla mina malawi i deras butik som är otroligt välsorterad ochdär dem garanterat, återigen enligt mig, har mycket kunskap om malawi. Ring och kolla med dem så får du ett svar diret.

Lycka till! Elinor
#9 - 10 oktober 2004 13:54
Tack för tipset Elinor! Jag bor i Stockholm och har besökt Akvarieleasing och Akvarielagret som jag tycker är mycket kunniga. Imorgon lämnar jag mina Lombardoi och köper Socolofi istället.
#10 - 10 oktober 2004 15:24
Tack för tipset Elinor! Jag bor i Stockholm och har besökt Akvarieleasing och Akvarielagret som jag tycker är mycket kunniga. Imorgon lämnar jag mina Lombardoi och köper Socolofi istället.
#11 - 13 oktober 2004 09:25
Nu har man varit och inhandlat 6st Socolofi och 3st Rödzebra-honor. Det blev genast lugnare i akvariet när jag plockade bort mina Lombardoi. Alltid lika kul med nya fiskar.
#12 - 13 oktober 2004 09:27
7st Socolofi ska det vara.
#13 - 13 oktober 2004 10:47
Nya fiskar är alltid roligt. Vad kul att det lugnade ner sig i karet. Lycka till med de nya invånarna!

Mvh ELinor
#14 - 13 oktober 2004 14:31
Tackar!

Annons