Ny med akvarium! Behöver lite tips..

#1 - 7 oktober 2011 02:48
[SIZE=3]Har ett 300 liters akvarium som jag ska sätta ihop till mina 5 guldfiskar. Har just nu ett 54 liters. Har en fundering ang filter, har köpt ett nytt filter som ska räcka till 300 liter (innerfilter) behöver jag även ett ytterfilter?? Läst att det är bra att ha det..

Har ni nå bra tips på växter, köpt en anubis, Har läst att den funkar bra med guldfiskar.
Hur länga ska jag vänta med att introducera mina fiskar i deras nya hem??
Dela gärna med er av andra bra tips, läst jätte mycket men känns ändå som att det finns mer att lära![/SIZE]
#2 - 7 oktober 2011 03:10
Börja läsa här:
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=75

I
regel gäller att man aldrig kan ha för mycket filtermassa. Dock så bör man inte ha en storm i karet med guldfiskarna.
#3 - 7 oktober 2011 03:43
Tack! Men vad är ett biologiskt filter?? är det ytter filter? Guldfiskar grisar ju väldigt myckt och har tänkt köpa fler. Då är det väl bäst att ha båda kanske??
#4 - 7 oktober 2011 10:47
Tack! Men vad är ett biologiskt filter?? är det ytter filter? Guldfiskar grisar ju väldigt myckt och har tänkt köpa fler. Då är det väl bäst att ha båda kanske??
Biolgiskt filter är ett filter med ett media som har en stor volym som kan husera stora stammar med nyttobakterier, det kännetecknas av att vara grova och inte samla på sig så mycket fasta partiklar, tex grovporig filtermatta, sera siporax, eheim substrat pro, biobollar mm...mm! Antingen ordnar man en filterlösning i karet (filterhörn, filtermodul, borra ur till en sump) eller använder ett ytterfilter med ett bra filtermaterial , nåt av detta måste du ha till dina smågrisar;)!

Annons