Ny omstart av mitt 375L.

#1 - 12 november 2010 13:01
Igår fick jag spel på mina Pygocentrus, då man av misstag köpte dem när man precis börjat med akvarist som hobby.
Så idag säljs dem, och då tänkte jag köra en omstart av mitt kar.
Blir att slänga dåliga växter och spara dem som fortfarande är bra. Dem tugga ju sönder växterna.
Sen rengöra grusen från allt mög dem skita ner.

Växter:

- Vallisar
- Anubias
- Ormbunkar
- Mycket javamossa.

Inredning:

Mycket mangrove, hade tänkt mig en rätt så stor, och någon mellan och lite små bitar.

Fiskväg:

Har inte hunnit klura ut riktigt än vad jag vill ha, men hade tänkt mig köra i samma tema SA eller något.
Förslag är varmt välkommet, men ska titta runder här lite under Avdelningar.

Har troligen varit lite jobbig med liknande frågor under min andra tråd då jag ställt samma frågor.
Men idag tänkte jag att jag kan lika bra göra en omstart och därmed kör jag en ny tråd på det.

Mitt akvarium kommer se ut så här efter rengöringen, och växter och dyligt handlas in under helgen hoppas jag på :)

http://img201.imageshack.us/i/img0205b.jpg/
#2 - 12 november 2010 13:06
Ganska vanligt att de fiskarna är kul en tid, sedan tappar man intresset för dem. Jag har själv haft ett stim för en 20 år sedan, men efter något år såldes dem:p...
Frågan är annars om du verkligen ska göra så rent som du säger, då är det bättre att du fixar till karet hyffsat, men inte rengör sanden och filtret för mycket. Sedan sticker du ner till affären och köper ett gäng fisk som du kan ha så länge tills du mer bestämt inriktning, så behöver du inte göra någon omstart av akvariet:).
#3 - 12 november 2010 13:10
Ja det var kul i början, för det är ju en spännande fisk så, men efter ett tag blir man trött på dem för det går inte att ha något alls där i förutom dem rackarna.
Nja en helt ny omstart blir det inte, vattnet får ligga kvar som det gör, pumparna ska fortsätta köras. Det är bara allt bajs från fiskarna jag vill få bort. Känns som det aldrig försvinner från dem grisarna. :)
#4 - 12 november 2010 13:20
Ok, men lite så här funkar det med "bajset";).
Skiten bryts ner av de sk. goda bakterierna i karet och det kallas för mulm och ser ut som en brun gegga. Tar du ut allt sådant är det väldans mycket av de goda bakterierna som försvinner, och det är dessa som du behöver för att bryta ner avfall från bla. fiskarna.
Skulle du nu inte suga ut detta och heller inte skaffa nya fiskar som underhåller "skiten" kommer dessa bakterier att dö, och då är det verkligen att få börja om från början igen.
Så för din egen skull är det inte fel att bli av med fiskarna, rengöra karet inte allt för mycket men samtidigt inte vänta för länge innan du skaffar nya fiskar.
Det är vad jag skulle gjort iaf:).
#5 - 12 november 2010 13:30
Du, då litar jag på dig, för jag är ju ingen direkt expert på min nya hobby :)
Jag tänkte jag skulle inhandla nya fiskar och växter imorgon, så vida jag löst problem på vad jag vill ha för sorts, lite jobbigt att bilderna på fiskarna under "Avdelning" här inte funkar riktigt som det skall :/
#6 - 12 november 2010 13:39
Det låter som en utmärkt idé:).
Det bästa rådet är att börja med en huvudfisk som ska vara det centrala, sedan välja fiskkamrater utifrån detta val:).
Har du funderat i någon bana alls vad du vill ha?
Bilagor:
#7 - 12 november 2010 13:45
Ja det var någon som nämnde att mitt kar skulle passa utmärkt som ett SA tema, då med scalarer och så, och det låter inte alls dumt, sen vill jag har lite mer andra roliga fiskar som där är lite action i, och jag vet inte vad för fiskgrupper som tillhör i SA temat. Var det jag skulle se under Avdelningar, men så kom inga bilder fram :/ Sen finns där alltid någon rolig fisk som inte är från SA, så det är lite jobbigt :) haha
Bilagor:
#8 - 12 november 2010 15:09
Men varför måste du hålla dig strikt till ett tema? De tär bara du själv som avgör till slut vad du vill ha. Att du väljer fisk som passar ihop och i ditt kar är en sak, sedan om de måste komma från samma världsdel är det bara du som avgör, ingen annan!
Börja med tex skalare, sedan en lite högre tetra som tex Svart fantomtetra, ett par L-malar och ett stim Corydoras. Sedan kanske du hittar en sorts ursnygg palettciklid, varför då inte köpa dessa? Eller Mosaikgurami som funkar fint med de fiskarna du rent hypotetiskt valt:)...

Kollar du in artbeskrivningar är det bara ca 250 som är tillgängliga för icke Guldmedlemmar, men det är de vanligaste fiskarna och du bör komma ganska långt på dessa.
#9 - 12 november 2010 18:04
Ja du har faktiskt en poäng i det hela :)
Men lär nog för det mesta bli en hel del från SA.

Något jag har funderat på är:

Scalarer - Vet ej hur många
Neontetror - ett stim på 50 st
Black ghost 2-3 st
Praktbotia - 3-4st
Vet inte hur mycket man kan ha i mitt kar, vill inte att det ska bli trångt för dem heller. Sen vill jag ha ju givetvis ha mer men vet ej vad för några.
#10 - 12 november 2010 21:16
Nu vill jag inte grusa dina planer, men jag kan dra lite kort om de fiskarna du funderar på:).

Skalarer funkar fint, köp ca 6 st mindre, så kommer de att para ut med stigande ålder, och av dessa kan du sedan spara två par (om det blir) och resten kan du kolla med affären om de tar emot.
På så sätt får du två par som funkar inbördes bra, men inte säkert i grupp.

Neontetror är snygga och relativt billiga, men ihop med skalarer finns en risk att de blir käk när skalarerna växer till sig. Troligen händer det inget i början, men skulle du få för dig att köpa fler så kommer skalarerna troligen att få smak på dem.

Black ghost kan vara lite knepig att få igång och kan vara lite känslig, annars är den en kul fisk som man gärna tar till sig:).

Botian blir ganska stor och gömmer sig gärna hela dagen lång, och nog den fisken jag personligen skulle hoppa över i din samling.
Men det är jag det;).
#11 - 12 november 2010 21:51
Jag älskar praktbotian, och mina är framme så gott som hela dagen men jag har ju många..20 st[:P]
Jag hade nog hoppat övet den tetran och skaffat nån större tetra...fantomentetra eller nåt liknade...
Skaffar du botior så minst 6 st skulle jag rekommendera.[;)] Lycka till A.
#12 - 12 november 2010 22:33
Det är bara bra att ni berättar, då ni har bättre koll än vad jag har, jag hade det lite på känn också att just tetran där skulle bli käk.
Men ett härligt stim med glada färger hade varit kul att ha, synd bara neontetran är så pass liten, finns där någon liknande som är snäppet större än neon som man skulle kunna tänka sig som klarar sig ihop med skalarer ?
#13 - 13 november 2010 06:02
Kardinalen blir lite större, men även den riserar att bli mat.
Det finns så många olika sorters tetror att välja mellan, kolla in diamanttetra, citrontetra, de olika fantomtetrorna osv som har en högre kroppsform som gör att de klarar sig troligen bättre ifall du matar skalarerna för lite;):p....

Som sagt, risken att de tidigare nämda tetrorna blir käk finns, inte attt de blir det. Vill du så kan du prova neonerna då jag i ärlighetens namn ändå tror att det ska funka då jag personligen haft kardinaltetra med skalarer och även Altumskalarer ett flertal gånger utan problem.
#14 - 13 november 2010 08:13
Okay , ja man kan ju alltid testa och se efter iallafall. Ska se vad affären har att erbjuda idag :)
#15 - 13 november 2010 08:15
Kul! Då får skriva hur det gick och kanske även länka hit ett par bilder:)!
#16 - 13 november 2010 08:33
Ska jag absolut göra :) Dock dålig tid under månaden, så blir nog mest bara växter, kanske någon större rot och lite fisk :)
#17 - 13 november 2010 13:32
Så då har jag varit och shoppat lite grann idag.
Det jag inhandla idag blev:

12st Fantomtetror
2st Scalarer
1 stor mangrove rot
4st anubias
4st vallisar.

Nu får jag vänta tills min lön kommer :)
Jag blev rätt sugen på kakaduaciklider, någon som har en erfarenhet utav dem ? Passar dem bra tillsammans med dem jag har nu ?
Bilder kommer när vattnet har lagt sig och när min rot förhoppningsvis har börjat sjunka till sig.
Men mer vallisar och anubias skall komma.
#18 - 13 november 2010 13:40
Det blir nog kanonis:D! Kakaduan ska nog passa bra till de fiskarna du börjat med:).
#19 - 13 november 2010 14:38
Härligt ! Ja jag tyckte dem var riktigt fina faktiskt. Dem hade bra pris på rötterna iaf, 199:- för en riktigt stor en så kunde inte hålla mig :D ska se om jag kan knäppa lite bilder nu :)
#20 - 13 november 2010 16:31
Lite bilder på omstarten. Dock inte klart än, då mina stora rot som jag köpte idag, ligger i badkaret som får ta sin tid där i för att kunna sjunka. Jobbigt !
Därav det är så tomt i mitten, samt den ena anubiasen som är närmast mitten på vänster sida skall flyttas sen när roten kommer på plats, där var en snygg fick på roten som jag tänkte växten i.
Sen kommer mer växter att användas, t.ex mer vallis i vänstra hörnet för att dölja doppvärmaren. Sen kommer det bli mer anubias runt den ny roten samt någon javaormbunke och javamossa.

http://img137.imageshack.us/i/img0344zs.jpg/
http://img194.imageshack.us/i/img0346cl.jpg/
http://img9.imageshack.us/i/img0348eg.jpg/
http://img713.imageshack.us/i/img0357h.jpg/

Enjoy, hoppas ni gillar det :)
#21 - 13 november 2010 17:13
Det ser fint ut, och jag skulle tro att du redan diggar detta mer än med dina förra invånare;)?
#22 - 13 november 2010 17:14
Faktiskt gör jag det, ska bli betydligt roligare när man kan köra lite invånare samtidigt och inte bara köra en och samma, det var mycket det jag sakna tills jag fick nog :)
Sen om man kan se framsteg med lek osv :)
#23 - 13 november 2010 17:24
Glömde ju lägga upp foto på mina små tetror :)
http://img13.imageshack.us/i/img0366dd.jpg/
#24 - 13 november 2010 17:26
Du ska se när de färgar ut och hannarna spelar för varandra, då jäklens:D!
#25 - 13 november 2010 17:31
Är det så ? Ska bli intressant att se ;) Har du någon mer trevlig och intressant fisk ihop med dessa samt kakaduorna som förslag ? :)
#26 - 13 november 2010 17:42
Corydoras (pansarmal) är alltid ett gott val, de hjälper även till att käka upp överblivet foder. Sedan skulle jag nog utöka tetrorna med det dubbla, men det är inget som är panik med.
Sedan kan du suga på karamellen ett tag, och se om du ser/hittar något kul som passar in i karet då det inte behöver bli fullbefolkat med en gång:).
#27 - 13 november 2010 17:57
Då tänker vi likadant, för dubbla tetrorna ska jag göra, och corydoras har jag haft funderingar på :)
#28 - 14 november 2010 10:57
Ny bild på mina scalarer :)
http://img87.imageshack.us/i/img0376w.jpg/

Någon som kan se om det är hona eller hane, jag kan se att dem har lite olika ryggfenor. Eller dem kanske är för små för att se skillnad ?
Ska inhandla fler så fort lönen kommer :)
#29 - 14 november 2010 11:47
De ser bra ut i formen, men de är alldeles för små för att kunna ana en könsskillnad något som du bara med säkerhet kan göra när de leker. Gissa kan man alltid, men helt säker kan man tyvärr inte vara.
#30 - 14 november 2010 11:50
Allright ! Då får dem väl överraska en ;) En tråkig dag idag, så får väl kompensera detta med att köra och handla lite nya fiskar till karet ;)
#31 - 14 november 2010 12:01
Ja, det är ju bland det tråkigaste man kan hitta på:p...
#32 - 14 november 2010 12:11
Ja söndagar är ju inget roligt, så man får ju göra det roligt att köra iväg o handla ;)
#33 - 14 november 2010 15:27
Här är roten som skall placeras i mitten av karet där det finns plats, som skall kläs med lite javamossa och anubias runt om.

http://img152.imageshack.us/i/img0382u.jpg/

Just nu får den ligga i badkaret och suga åt sig vatten tills den sjunker, kommer ju ta 100 dagar :(
#34 - 14 november 2010 17:36
Den såg ju trevlig ut, ska nog inte dröja så länge innan du kan sjösätta roten:).
#35 - 14 november 2010 18:06
Hoppas inte, för det är lite jobbigt att tömma ut vattnet från badkaret när man ska duscha. haha
#36 - 15 november 2010 20:07
#37 - 17 november 2010 16:49
Satt i 10st nya vallisar i karet, dock ser man väl inte så jätte mycket skillnad.
Roten har inte fått sin plats än :( Tar verkligen enormt långtid att suga till sig vattnet, 5 dagen nu :(
http://img225.imageshack.us/i/img0399c.jpg/

Det som gjorts i nya omstarten är:

Rot:
1st Stor mangrove rot (som fortfarande ligger i badkaret och suger åt sig vatten)

Växter:
* 16st Vallisar
* 4st Anubias
* Javamossa

Fiskar:
* 24st Fantomtetror
* 3st Gröna pansarmalar
* 6st Half black scalarer
* 5st Kakaduaciklider
* 2st Ancitrus
* 3st Segelfensmal

Hade tänkt ha någon mer sorts ciklid, men ingen som har klickat till riktigt än. Funderat lite på Regnbågsciklid, men vet inte om det är riktigt passande då mitt ph värde ligger på 7
#38 - 19 november 2010 21:27
Haha min kakaduaciklid hitta verkligen den största "grottan" :)

http://img528.imageshack.us/i/img0401f.jpg/

Annons